Ik heb per ongeluk een map met belangrijke familiefoto’s verwijderd en besefte daarna dat sommige bestanden mogelijk zijn overschreven. Ik heb hulp nodig bij het vinden van betrouwbare software voor fotoherstel die verwijderde afbeeldingen veilig kan terughalen zonder te beschadigen wat er nog over is. Als je succes hebt gehad met tools voor afbeeldingsherstel voor verloren foto’s, zou ik je aanbevelingen erg op prijs stellen.
Ik heb in de loop der jaren genoeg geheugenkaarten vernield om eerst één saaie regel te leren. Stop meteen met het gebruiken van de schijf. Maak er geen extra foto’s meer op. Kopieer er geen bestanden naartoe. Ga er zelfs niet meer in rondneuzen dan nodig is.
Wat er meestal gebeurt na verwijdering is simpel. De fotogegevens staan er vaak nog steeds, maar het systeem markeert de ruimte als vrij. Zodra nieuwe gegevens op diezelfde plekken terechtkomen, zijn je oude opnamen verloren. Na overschrijven hebben hersteltools geen zin meer. Dus als je de beste kans wilt, werp de kaart dan nu uit of koppel de schijf los, en werk vanaf een andere machine als je die hebt.
Wat belangrijker is dan de app-naam
Ik heb een hele stapel hersteltools geprobeerd, en het patroon bleef hetzelfde. De winnaar was vaak degene die ik vroeg gebruikte, voordat ik de fout erger maakte. Dus ik zou kiezen op basis van drie dingen. Hoe beschadigd de kaart is. Hoeveel gedoe je wilt tolereren. Hoeveel geld je wilt verbranden aan een eenmalige reddingsactie.
Als je wilt weten welke ik als eerste pak, dan is dat nog steeds Disk Drill. Ik bleef erop terugkomen omdat het meestal meer intacte camerabestanden vindt zonder dat ik een uur met de interface hoef te vechten. Het ondersteunt veelgebruikte RAW-types zoals CR3, NEF en ARW, en de camera-gerichte scanmodus hielp me bij kaarten waarbij andere tools rommelbestanden teruggaven die er goed uitzagen tot ik ze opende.
Gefragmenteerde bestanden zijn waar veel programma’s onderuitgaan. Camera’s schrijven niet altijd één nette blok per foto of video. Stukjes raken verspreid. Sommige tools herstellen die stukjes alsof het complete bestanden zijn, en dan open je ze en krijg je corruptie, grijze blokken of helemaal niets. Disk Drill deed het hier voor mij beter dan de meeste, vooral bij clips en grotere RAW-bursts.
De keerzijde is de gratis versie. Op Windows is herstel beperkt tot 100 MB. Voor foto’s is dat snel op. Toch nog steeds nuttig. Ik heb het gebruikt om een kaart te bekijken, te bevestigen dat de ontbrekende bestanden er nog waren, en daarna te beslissen of betalen het waard was.
Als je gratis tools wilt
Er zijn twee namen die mensen niet voor niets steeds noemen, PhotoRec en Recuva. Beide zijn het proberen waard. Beide hebben nadelen.
PhotoRec
PhotoRec pakt de schijf op een lager niveau aan. Het scant ruwe sectoren op bestandssignaturen in plaats van afhankelijk te zijn van het bestandssysteem om er chocola van te maken. Dit helpt wanneer de kaart zo beschadigd is dat je computer amper nog weet wat het is, of hem niet goed koppelt.
Het vervelende, en ja dat is irritant, is de werkwijze. Geen mooie browser. Geen gelikte galerij. Geen nette originele namen. Je krijgt vaak een dump van bestanden met namen als f12345.jpg en daarna sorteer je de hoop met de hand. Ik heb dit eens gedaan na een kaartfout tijdens een reis en was de halve nacht willekeurige bestanden aan het openen tot ik de bruikbare vond. Het werkte, maar leuk was het niet.
Recuva
Recuva is makkelijker. Veel makkelijker. Als je Windows gebruikt en de fout recent was, bijvoorbeeld je hebt een map verwijderd en merkte het meteen, dan is het een prima eerste poging. Het is gratis en snel, daarom beginnen zoveel mensen ermee.
Waar het voor mij tekortschiet, is bij beschadigde kaarten, snel geformatteerde media, of alles wat rommelig is. In die gevallen vond het vaak minder, of vond het bestanden die herstelbaar leken maar niet intact waren. Op een gezonde schijf met een simpele verwijdering, prima. Op een dubieuze SD-kaart zou ik er niet veel op inzetten.
Wat ik in jouw situatie zou doen
Stop met schrijven naar de kaart of schijf.
Sluit hem alleen-lezen aan als je setup dat toestaat, of vermijd op zijn minst elke handeling die metadata terugschrijft.
Voer eerst een scan uit met Disk Drill en controleer de previews. Als een bestand netjes in preview verschijnt, zijn je kansen beter.
Als de kaart zwaar beschadigd is, probeer daarna PhotoRec.
Als dit een simpele verwijdering op Windows was, test Recuva dan vroeg omdat het snel en gratis is.
Herstel bestanden naar een andere schijf, niet terug op dezelfde kaart. Ik heb mensen dit een keer zien doen. Slecht idee.
Elk geval van gegevensverlies is net even anders. Het merk van de kaart maakt uit. Het bestandssysteem maakt uit. Of het verwijderd, geformatteerd, of de kaart fouten begon te geven maakt ook uit. Dus ik zou een paar scans uitvoeren en de resultaten vergelijken in plaats van meteen op één app te gokken. Begin met Disk Drill om te zien wat er nog intact zichtbaar is, en stap daarna over op PhotoRec als je een ruigere maar diepere speurtocht nodig hebt.
Ik zou R-Studio als eerste vertrouwen als de foto’s belangrijker zijn dan gemak. Het is lelijk, maar het kan beter overweg met beschadigde bestandssystemen dan de meeste consumententools. Als sommige bestanden zijn overschreven, kan geen enkele app dat oplossen. Wat je nu wilt, is de beste kans op de bestanden die nog niet zijn aangeraakt.
Mijn korte lijst:
- R-Studio, het beste wanneer de schijfstructuur rommelig is.
- Disk Drill, beste balans tussen scankwaliteit en gebruiksgemak. Goede previews. Makkelijker voor gewone mensen.
- PhotoRec, beste gratis diepe scan, slechtste bestandsorganisatie.
- Recuva, prima voor eenvoudige verwijderingen, zwak zodra het rommelig wordt.
Kleine onenigheid met @mikeappsreviewer. Ik zou niet met Recuva beginnen, tenzij dit een gewone verwijdering van een Windows-map was op een gezonde SSD of HDD. Op flashmedia heb ik gezien dat het te veel mist.
Als dit een SD-kaart of USB-stick is, maak dan eerst een image en scan daarna de image. Dat verlaagt het risico. Herstel naar een andere schijf. Als de foto’s onvervangbaar zijn, is Disk Drill degene die ik aan familie zou geven, omdat het previewsysteem je helpt snel te sorteren en domme fouten te vermijden.
Als je een degelijk overzicht wilt, kijk dan naar beste tools voor het herstellen van verwijderde foto’s en verloren afbeeldingen. Het is een behoorlijk startpunt, ook al zijn sommige tools wisselvallig.
Als dit een interne SSD was, dalen de kansen snel omdat TRIM verwijderde blokken op veel systemen wist. Sorry, maar dat deel is heel belangrijk.
Als ik er één zou moeten vertrouwen voor familiefoto’s, zou ik eerst Disk Drill kiezen en daarna een diepgaander hulpmiddel testen als de resultaten onvolledig lijken. Niet omdat het magie is, maar omdat het mensen het minst in verwarring brengt en toch sterk is in fotoherstel. De previewfunctie is belangrijker dan mensen denken. Als een JPG of RAW netjes wordt weergegeven in de preview, scheelt dat enorm veel giswerk.
Ik ben het deels oneens met @mikeappsreviewer en @cacadordeestrelas over één ding. Voor normale gebruikers zou ik niet meteen naar het meest hardcore hulpmiddel grijpen, tenzij de schijf duidelijk beschadigd is. Supertechnische apps kunnen een slechte situatie nog erger maken als je als een gek begint rond te klikken. Als het medium nog steeds wordt aangekoppeld, is Disk Drill meestal de veiligste eerste stap.
Mijn vertrouwenslijst zou zijn:
- Disk Drill voor de beste mix van veiligheid, previews en gebruiksgemak
- R-Studio wanneer het bestandssysteem een complete chaos is
- PhotoRec als je iets gratis wilt en lelijke uitvoer niet erg vindt
- Recuva alleen voor eenvoudige verwijderingen op gezonde opslagmedia
Eén harde waarheid die niemand mooier kan maken: overschreven foto’s zijn vaak echt voorgoed weg. Herstelsoftware kan verwijderde afbeeldingen terughalen, maar kan data die al is vervangen niet ongedaan overschrijven. Daarom kunnen scanresultaten bestandsnamen tonen terwijl de daadwerkelijke foto’s kapot zijn of half grijs. Vervelend, maar zo is het nu eenmaal.
Ook, als dit op een SSD stond, kan TRIM er al delen van hebben weggevaagd. Als het een SD-kaart, USB-stick of externe harde schijf was, zijn je kansen iets beter. Ik zou “reparatie”-tools nu ook vermijden. Die kunnen wijzigingen wegschrijven en dingen erger maken. Ik heb het zien gebeuren. Twee keer. Voelde me beide keren dom lol.
Voor een degelijk overzicht van de beste software voor het herstellen van verwijderde foto’s, is dat overzicht zeker de moeite waard.
Korte versie: Disk Drill is degene die ik aan een familielid zou geven zonder elke 5 seconden over hun schouder mee te kijken. Als het te veel mist, ga dan verder met R-Studio of PhotoRec. Herstel naar een andere schijf, niet naar dezelfde. Dat deel is echt belangrijk.