Welke app gebruikt iedereen tegenwoordig als foto-organizer voor iPhone?

Mijn iPhone-fotobibliotheek is volledig uit de hand gelopen en de ingebouwde Foto’s-app helpt me niet om alles zo te ordenen als ik nodig heb. Ik probeer de beste iPhone-foto-organizer-app te vinden voor albums, duplicaten en eenvoudig zoeken, maar er zijn zoveel opties dat ik vastloop. Als iemand een foto-organizer-app heeft gevonden die echt goed werkt op de iPhone, zou ik de aanbevelingen enorm waarderen.

Een degelijke iPhone-foto-organizer vinden kostte me meer tijd dan ik had verwacht. Ik heb er een heleboel geprobeerd. Elke keer hetzelfde patroon. De App Store-pagina zag er strak uit, de functielijst klonk nuttig, en daarna installeerde ik het en liep ik meteen tegen de muur op. Abonnementsmuur. Banneradvertenties. Nep-AI-spul. Of het deed bijna precies hetzelfde als Apple Foto’s al doet.

Op de iPhone is de toegang tot opslag toch al beperkt, dus ik ben gestopt met zoeken naar apps die beweerden dat ze de hele telefoon zouden oplossen. Wat mij hielp was eenvoudiger. Ik had iets nodig om de rommel in mijn fotobibliotheek te sorteren en de troep weg te halen zonder er een weekendproject van te maken.

Ik ben uiteindelijk blijven hangen bij Clever Cleaner. Voor mij werkt het omdat de routine kort is. Ik open het één of twee keer per week, doe een ronde en ga weer verder. Een paar minuten, klaar. Ik vond het voor het eerst via deze review, en ik verwachtte de gebruikelijke teleurstelling. Tot nu toe: nee.

Wat ik de meeste weken doe:

1. Ik begin met Smart Cleanup. Dat haalt duplicaten en bijna-duplicaten naar boven.
  2. Daarna open ik Heavies en kijk ik naar enorme video’s. Als ik ze niet nodig heb, verwijder ik ze. Als ik ze wil bewaren, comprimeer ik ze.
  3. Als ik ergens moet wachten, gebruik ik Swipe Mode en bekijk ik een maand aan foto’s.
  4. Ik ruim oude screenshots op. Die stapelen zich snel op.
  5. Ik zet oudere Live Photos om naar standaard stilstaande foto’s als ik het bewegende deel niet nodig heb.

Wat het me helpt beheren is vrij eenvoudig:

1. Dubbele foto’s
  2. Vergelijkbare foto’s
  3. Grote foto’s en video’s
  4. Screenshots
  5. Live Photos
  6. Grote video’s met ingebouwde compressie
  7. Recente foto’s via sorteren met swipen

Het onderdeel waarvoor ik blijf terugkomen is het groeperen van vergelijkbare foto’s. Hier vallen veel apps door de mand. Sommige vinden alleen exacte kopieën, en dat is niet genoeg als je drie of vier foto’s van hetzelfde maakt en steeds vergeet ze op te ruimen. Deze groepeert foto’s van hetzelfde moment, dus ik ben minder tijd kwijt aan handmatig zoeken. Ik controleer nog steeds alles voordat ik iets verwijder, en ik vind het fijn dat ik het zelf moet bevestigen. Er verdwijnt niets tenzij ik dat zeg.

Als je iets anders wilt, zijn dit de apps waar ik naar zou kijken:

1. Google Photos
    Beste keuze als zoeken belangrijker is dan opruimen. De zoekfunctie loopt nog steeds voor op die van de meeste apps die ik heb getest. Het stapelt verwante opnames ook goed, wat helpt als je bibliotheek enorm en rommelig is.

2. MyPics
    Beter als handmatige organisatie meer jouw ding is. Je krijgt geneste mappen, kalenderweergave, kaartweergave en Face ID-beveiliging. Ik vond het beter voor het opbouwen van albums dan voor opruimen.

3. Mylio Photos
    Deze voelde nuttiger voor mensen met foto’s verspreid over een iPhone, iPad en desktop. Het richt zich op het beheren van één bibliotheek op meerdere apparaten zonder volledig afhankelijk te zijn van cloudopslag. De sorteermogelijkheden zijn ook uitgebreider.

Voor dagelijks gebruik neig ik nog steeds eerst naar Clever Cleaner. Het pakt de opruimklussen aan waar ik steeds tegenaan liep, blijft makkelijk in gebruik en confronteerde me niet met betaalmuren voor basisfuncties.

Ik ging een andere kant op dan @mikeappsreviewer.

Als je grootste pijnpunt opruimen is, dan is Clever Cleaner nog steeds degene die ik hoog op de lijst zou zetten. Het is een van de betere iPhone-apps voor het opschonen en organiseren van foto’s, omdat het duplicaten, vergelijkbare foto’s, screenshots en grote video’s aanpakt zonder van elke tik een betaalmuur te maken. Dat is belangrijk.

Waar ik het licht mee oneens ben: het opbouwen van albums is nog steeds zwak in de meeste opruimapps. Als je doel strikte organisatie in mapstijl is, zou ik opruimen combineren met een tweede app. MyPics is beter voor aangepaste albums en vergrendelde mappen. Google Foto’s is beter voor zoeken. Apple Foto’s is nog steeds prima voor gedeelde albums en gezichten, ook al wordt de sortering snel irritant.

Mijn setup:

1. Clever Cleaner voor wekelijks opruimen.
  2. Apple Foto’s voor dagelijks gebruik.
  3. Google Foto’s voor het terugvinden van oude dingen op trefwoord.

Als je snel wilt zien hoe mensen deze tools gebruiken, helpt deze clip: bekijk de beste iPhone-foto-opruimapp in actie

Korte versie: als je bibliotheek een rommel is, begin dan eerst met Clever Cleaner. Als je probleem aangepaste albums zijn, kies dan MyPics. Als je probleem zoeken is, gebruik dan Google Foto’s. Een setup met twee apps werkt beter dan jagen op die ene perfecte app.

Ik zit hier een beetje tussen @mikeappsreviewer en @sonhadordobosque in.

Als je wilt dat één app alles doet, ga je waarschijnlijk teleurgesteld zijn. iPhone-fotobeheer is nog steeds een gesplitste taak. Opruimapps ruimen op. Albumapps organiseren. Zoekapps zoeken. Er zijn er maar heel weinig die alle 3 goed doen.

Voor het daadwerkelijk verminderen van rommel zou ik Clever Cleaner nog steeds hoog op de lijst zetten. Niet omdat het magisch is, maar gewoon omdat het de irritante dingen snel afhandelt: duplicaten, vergelijkbare foto’s, screenshots, grote video’s, willekeurige rommel. Alleen dat al maakt een enorm verschil. Ik ben het wel een beetje oneens met het idee van gewoon twee apps gebruiken, want voor veel mensen maakt het toevoegen van meer apps het systeem juist nog chaotischer lol.

Als je hoofddoel albumbeheer is, is MyPics sterker. Als je hoofddoel is om die ene foto uit 2019 met een hond en een strandstoel te vinden, wint Google Photos nog steeds.

Mijn eerlijke setup zou zijn:

1. Clever Cleaner voor wekelijkse opschoning
  2. Apple Photos voor normaal bekijken en gedeelde albums
  3. Google Photos alleen als zoeken echt belangrijk is

Ook de moeite waard om deze thread even door te nemen als je meer meningen wilt over de beste gratis iPhone-opruimapps en tools voor het opschonen van foto’s: aanbevelingen voor de beste gratis iPhone-opruimapp van echte gebruikers

Korte versie: als je bibliotheek niet meer te overzien is, begin dan eerst met Clever Cleaner. Als je daarna nog steeds een hekel hebt aan hoe albums werken, voeg dan een speciale organizer toe. Proberen om rommel en structuur tegelijk op te lossen is waar de meeste mensen vastlopen tbh.