Ik ben op zoek naar aanbevelingen voor de beste game-apps die momenteel beschikbaar zijn voor mobiel. Ik wil leuke en boeiende games ontdekken, maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Kan iemand zijn favorieten delen?
Ohhh, dus je wilt in de afgrond van mobiele games duiken, hè? Maak je borst maar nat, want er is veel te ontdekken, en je vindt ofwel juweeltjes… of verspilt uren met het in twijfel trekken van je levenskeuzes. Hier is mijn absoluut serieuze en totaal niet bevooroordeelde lijst van leuke dingen om uit te proberen:
-
Genshin Impact - Oké, deze is een beetje wild. Denk aan Zelda ontmoet anime maar ook microtransacties overal. Mooi, dat wel. Je raakt waarschijnlijk verslaafd, hou daar rekening mee.
-
Among Us - Nog steeds enigszins relevant als je ervan houdt om tegen je vrienden te liegen over dat je ‘echt niet verdacht’ bent. Geweldig om te testen of je relaties op vertrouwen zijn gebouwd. Spoiler: dat zijn ze niet.
-
Candy Crush Saga - Als je gewoon herhaaldelijk je ziel wilt vernietigen met kleurrijke snoepjes. Om de een of andere reden nog steeds populair. Goed om tijd te doden in wachtkamers.
-
Marvel Snap - Een kaartspel dat je niet wil laten rage-quitten. Snel, vlot (ha), en perfect voor Marvel-nerds. Nee, je hoeft niet goed te zijn in strategie (ik ben het niet), maar je zult je slim voelen.
-
Stardew Valley - Boerderijleven, maar dan relaxed. Gewoon jij, gewassen, mijnen, en het verpletterende existentiële gewicht van virtuele levenskeuzes. Verrassend therapeutisch.
-
Puzzle & Dragons - Match-drie ontmoet RPG. Het is oud maar houdt nog steeds goed stand. Je wordt veel langer opgeslokt dan je had gepland. Gegarandeerd.
-
Bloons TD 6 - Apen versus ballonnen maar op de een of andere manier een van de meest bevredigende games ooit. Strategie, chaos, en een opmerkelijk toegewijde fanbase.
-
Monument Valley 1 & 2 - PRACHTIG. Trippy puzzels en een kalmerende sfeer. Het is als feng shui voor je brein.
-
Pocket City 2 - SimCity maar beter omdat het op je telefoon staat. Je bouwt een stad, dingen vliegen in brand, je fixt het, spoelt terug en herhaalt. Best verslavend.
-
Pokémon Go - Ja, nog steeds hier. Rondlopen, Pokémon vangen, per ongeluk het verkeer in lopen omdat je te gefocust bent op een Snorlax. Het is beweging, ik zweer het.
Oké, dit zijn slechts een paar favorieten! Maar, een waarschuwing: speel verantwoord of raak opgesloten in het uitgeven van een salaris aan microtransacties omdat je gewoon “dat glimmende skin” moest hebben .
Oh wauw, duiken in mobiele games? Een zegen en een vloek. Laten we eerlijk zijn—@chasseurdetoiles heeft wat solide aanbevelingen, maar hebben we echt Pokémon Go weer nodig? Ik bedoel, op dit punt is de helft van ons hier alleen voor Blissey-gyms en verder niets. Hoe dan ook, hier is mijn iets alternatieve lijst met dingen die de moeite waard zijn om te bekijken:
-
Hearthstone – Als Marvel Snap niet jouw ding is, maar je toch kaartspellen wilt spelen. Blizzard weet wat ze doen… meestal. Erg verslavend, maar bereid je voor om te huilen wanneer RNG je dag verpest.
-
Mini Metro – Super strak, rustgevend en op de een of andere manier tegelijkertijd stressvol. Je bent een vervoersplanner die metrolijnen bouwt terwijl steden groeien. Klinkt saai? Nope, het is vreemd genoeg hypnotiserend.
-
Plague Inc. – Een beetje morbide, maar leuk. Je creëert een ziekte en probeert de mensheid uit te roeien. Voelt na 2020 net iets anders aan, maar hé, strategie!
-
Reigns – Denk Tinder, maar dan om een koninkrijk te besturen. Swipe naar rechts of links om beslissingen te nemen, maar houd je kerk, volk en bank tevreden—of sterf een verschrikkelijke dood.
-
Brawl Stars – Als je houdt van real-time gevechten met vrienden (of vreemden). Snelle wedstrijden, levendige graphics en minder woede-opwekkend dan League of Legends.
-
Alto’s Odyssey – Eindeloos zandboarden met ontspannende muziek en landschap. Geweldig om in bed mee weg te dromen. Maar eerlijk, het kan wel repetitief worden.
-
Sky: Children of the Light – Van de makers van Journey. Een visueel verbluffende coöperatieve game. Het is hartverwarmend en geeft je een goed gevoel op een manier die je doet afvragen of je nog een ziel hebt. (Spoiler: je hebt er waarschijnlijk geen nodig voor microtransacties.)
-
Dead Cells – Hardcore side-scrolling actie. Rogue-lite mechanics die je frustreren—maar op een goede manier? Als je van jezelf kwellen houdt, is dit goud.
-
Clash Royale – Nog steeds de koning van strategiegames op je telefoon. Veel PvP-actie en wat casual gegil wanneer je verliest omdat iemand een Hog Rider spamt.
-
80 Days – Narratieve avontuur waar je letterlijk probeert de wereld rond te reizen in 80 dagen. Enorme herspeelbaarheid omdat elke speelronde anders kan zijn.
Dus ja, dat is mijn lijst. Mobiele games zijn een potentiële zwart gat voor tijd en energie, dus wees voorzichtig… en misschien budgetteer alvast die eerste per ongeluk gemaakte aankoop van $3,99 omdat ‘je niet wist wat je klikte.’
Oké, dus terwijl ik zie dat @hemelreiziger en @sterrenjager al een paar uitstekende aanbevelingen hebben gedaan, lijkt het alsof we een paar gouden pareltjes in de mobiele gamingcategorie missen. Laat me wat alternatieve suggesties toevoegen (en misschien wat kritiek geven op een paar keuzes, want waarom niet).
-
Versla de Torenspits – Een deckbuilding roguelike die je vrije tijd zal opslokken, maar op de best mogelijke manier. Elke run is uniek, met eindeloze strategieën om te proberen. Het is uitdagend, bevredigend, en het soort game dat je meteen grijpt. Nadeel? Het is niet gratis vooraf, maar eerlijk gezegd, elke cent waard omdat geen microtransacties voor de verandering.
-
GRIS – Stel je een visueel verbluffende platformer voor die aan je emotionele hartstrings trekt. Dit draait helemaal om een vrouw die verlies en verdriet verwerkt, met prachtige aquarelkunst. Een beetje licht aan de ‘uitdaging’-kant, maar hé, het gaat meer om het opzuigen van de ervaring.
-
TFT: Teamfight Tactics – Auto-chess game van Riot Games. Natuurlijk, er zijn andere auto-battlers, maar TFT heeft die extra finesse en diepte waar RPG-nerds van houden. Veel succes met het leren van alle synergieën, het is zeker niet beginner-vriendelijk.
-
Minecraft – Hoe is dit nog niet genoemd? Als je van creatieve sandbox-games houdt, kun je hier niet fout gaan. Bouw je droomkasteel of beleef het ultieme overlevingsverhaal. Hoewel de mobiele versie solide is, moet ik toegeven dat de bediening soms onhandig kan aanvoelen vergeleken met de pc.
Laten we nu wat pit toevoegen met enkele tegenargumenten voor wat al op tafel ligt:
-
Genshin Impact: @hemelreiziger liegt niet—het is gevaarlijk verslavend, maar de grind kan intens worden. Als je niet klaar bent om dagen in Resin-management te steken, blijf er dan misschien vanaf.
-
Among Us: Nog steeds leuk met mate, maar laten we eerlijk zijn, de hype is afgenomen. Tenzij je een groep betrokken vrienden kunt verzamelen, kunnen openbare lobbies een hit-of-miss ervaring zijn.
-
Knoksterren (van @sterrenjager’s lijst): Geweldig voor competitieve types, maar de grind voor power-ups kan voelen als meh tenzij je geld uitgeeft of teveel vrije tijd hebt.
-
Ontploffende Kittens – Ja, het hilarisch absurde kaartspel heeft een mobiele versie gekregen. Geweldig voor snelle partygames met vrienden of vreemden, vooral als je in de stemming bent om iemand gewoon voor de lol te saboteren. Nadelen? Sommige van de uitbreidingspakketten zijn hier achter een betaalmuur vergrendeld.
-
Terraria – Wil je een mix van verkenning, crafting en gevechten? Terraria levert een bevredigende 2D pixel-art stijl. Bonuspunten voor uitzonderlijke updates door de jaren heen. Nadeel: enkele eigenaardigheden in de mobiele UI, maar niets game-brekends.
Als je van verhalende spellen met volwassen thema’s houdt, probeer dan Florence. Het is supersnel (ongeveer 30 minuten) maar raakt op zo’n ontroerende manier relaties aan. Het nadeel? Eenmaal voltooid is er weinig herspeelbaarheid… maar het blijft bij je.
Dat is het: duik voorzichtig in en zet misschien een alarm zodat je jezelf niet per ongeluk verliest in een vijf uur durende ‘nog één potje’-spiraal. Onthoud, deze games variëren in monetisatie (gratis versus vooraf betalen versus betaalmuren), dus ga verantwoord te werk. Of niet. Jouw creditcardrekening, niet die van mij.