Waarom wordt mijn externe harde schijf niet aangekoppeld op mijn Mac?

Mijn externe harde schijf wordt plotseling niet meer aangekoppeld op mijn Mac, ook al gaat hij aan en verschijnt hij in Schijfhulpprogramma. Ik heb geprobeerd opnieuw op te starten, kabels en poorten te wisselen en EHBO uit te voeren, maar ik heb nog steeds geen toegang tot mijn bestanden. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken waarom mijn Mac de schijf niet goed herkent en wat ik kan doen om hem aan te koppelen zonder gegevens te verliezen.

Ik heb dit vorig jaar meegemaakt op een MacBook met een externe SSD. Ik plugde hem in, hoorde het korte geluidssignaal, kreeg geen pictogram, geen map, niets. Het voelde erger dan het uiteindelijk bleek te zijn.

Een ontbrekende externe schijf op macOS betekent niet altijd defecte hardware. Heel vaak heeft de schijf wel stroom, maar weigert macOS hem te koppelen.

Begin eerst met de saaie dingen.

Fysieke controles

Als je schijf via een hub is aangesloten, verwijder dan de hub en sluit hem rechtstreeks op de Mac aan. Ik heb hubs koppelingsfouten zien veroorzaken, vooral bij oudere harde schijven en sommige busgevoede SSD-behuizingen.

Vervang de kabel. Vervang daarna de poort. Ik heb ooit belachelijk veel tijd verspild voordat ik een instabiele USB-C-kabel vond met een interne breuk. Van buiten zag hij er prima uit.

Let op tekenen van leven:

• LED gaat aan
  • schijf draait of trilt
  • behuizing wordt een beetje warm

Als je een van die dingen ziet, krijgt de schijf in elk geval stroom.

Controleer Finder voordat je van het ergste uitgaat

Soms is de schijf gekoppeld en verbergt Finder hem.

Open Finder en ga daarna naar Instellingen. Op oudere macOS-versies heet dit Voorkeuren.

Controleer onder Algemeen of Externe schijven is ingeschakeld.

Open daarna Navigatiekolom en controleer daar ook Externe schijven.

Als beide vakjes al zijn aangevinkt en de schijf nog steeds niet verschijnt, ga dan verder naar Schijfhulpprogramma.

Pauzeer voordat je op herstel klikt

Dit is het deel waar mensen het erger maken.

Als de bestanden belangrijk zijn, begin dan niet met EHBO. Wis de schijf niet. Wanneer een schijf wel verschijnt in Schijfhulpprogramma maar weigert te koppelen, ga ik er meestal van uit dat er bestandssysteembeschadiging is totdat het tegendeel is bewezen.

macOS is streng met koppelen. Als de metadata van het bestandssysteem niet klopt, geeft het snel op. Hersteltools zijn niet afhankelijk van het normale koppelproces. Ze lezen de schijf directer uit.

Wat ik eerst zou doen als de gegevens belangrijk zijn

Gebruik herstelsoftware voordat je een reparatiestap probeert.

Ik heb de beste resultaten gehad met Disk Drill voor schijven die macOS niet wil koppelen. Het werkt goed met beschadigde, niet-geïnitialiseerde en niet-gekoppelde volumes. Bij een paar beschadigde schijven liet het nog steeds de oude mappenstructuur zien en kon ik bestanden via de voorbeeldweergave controleren voordat ik iets eraf haalde.

Eén functie die ik niet zou overslaan is de byte-voor-byte-back-up. Maak eerst een image van de problematische schijf en scan daarna de image in plaats van de originele hardware te blijven belasten. Als de schijf begint uit te vallen, verkleint dit het risico dat je het erger maakt.

Zodra je bestanden zijn gekopieerd, kun je pas met reparaties gaan rommelen.

Als je gegevens al veilig zijn

Na herstel, of als de bestanden je niet interesseren, zijn dit de volgende dingen die ik zou proberen.

1. Beëindig een vastgelopen fsck-proces

Open Terminal en voer dit uit:

sudo pkill -f fsck

Ik weet het, vreemde oplossing. Toch heb ik het zien werken. Als de schijf werd losgekoppeld zonder uit te werpen, start macOS soms op de achtergrond een bestandssysteemcontrole. Soms loopt die vast en blokkeert het koppelen. Door hem te beëindigen kan de schijf meteen verschijnen.

1. Reset hardware-instellingen op laag niveau op Intel-Macs

Als je een Intel-Mac gebruikt, reset dan NVRAM of SMC. Vreemd USB-gedrag verdwijnt hier soms door.

Als je Apple Silicon gebruikt, is opnieuw opstarten meestal de equivalente stap.

1. Formatteer de schijf opnieuw

Als niets anders werkt, wis hem dan in Schijfhulpprogramma.

Belangrijk onderdeel: selecteer de fysieke schijf, niet alleen het volume. Klik indien nodig eerst op Toon alle apparaten.

Kies daarna Wis.

Keuzes voor structuur:

• APFS voor alleen Mac-gebruik
  • exFAT als je bestanden tussen Mac en Windows verplaatst

Hierdoor wordt alles gewist en wordt een nieuw bestandssysteem aangemaakt. Als de schijf na formatteren prima koppelt, was het probleem waarschijnlijk logische corruptie. Als hij zich nog steeds dood gedraagt, zou ik de behuizing, controller of de schijf zelf gaan verdenken.

Mijn vuistregel hierbij

Ik behandel de gegevens als prioriteit en de schijf als vervangbaar. Schijven gaan kapot. Bestanden komen niet vanzelf terug.

Dus ja, ik zou eerst herstellen met Disk Drill, controleren of de bestanden openen en daarna pas reparaties proberen. Die volgorde heeft me minstens twee keer gered.

Als de schijf in Schijfhulpprogramma wordt weergegeven maar niet wil koppelen, zou ik eerst controleren wat macOS denkt dat er mis is voordat je meer reparatiepogingen doet.

Open Terminal en voer uit:
diskutil list

Zoek de identifier van je externe schijf, zoals disk2s1, en voer daarna uit:
diskutil info /dev/disk2s1

Let op drie dingen:

1. File System Personality
  2. Mount Point
  3. Read-Only Media of S.M.A.R.T.-status, indien weergegeven

Als het bestandssysteem NTFS aangeeft, kan macOS het vaak lezen maar wordt het kieskeurig na fouten. Als er RAW, unknown of uninitialized staat, is de volumeheader beschadigd.

Probeer daarna een handmatige koppeling vanuit Terminal:
diskutil mount /dev/disk2s1

Als dat mislukt, is de fouttekst belangrijk. ‘wrong fs type’ wijst op beschadiging van het bestandssysteem. ‘resource busy’ wijst op een vastgelopen proces. ‘could not mount’ zonder details betekent vaak mapstructuurschade.

Ik verschil een beetje van mening met @mikeappsreviewer over EHBO. Eén keer uitvoeren op het volume is prima als de schijf stabiel is en onvervangbare gegevens niet de enige kopie zijn. Bij herhaalde reparatiepogingen gaan mensen meestal de mist in.

Als je bestanden belangrijk zijn, stop dan met het testen van schrijfacties. Maak eerst een kloon of herstel de gegevens. Disk Drill is hier een goede keuze omdat het vaak niet-gekoppelde Mac-, exFAT- en beschadigde externe schijven kan uitlezen zonder Finder-toegang. Ik zou herstellen naar een andere schijf, niet naar dezelfde. Nog niet wissen.

Controleer ook de systeemlogboeken:
log show --last 10m | grep diskmanagementd

Daar zie je vaak koppelingsweigeringen, I/O-fouten of fsck-lussen. Als je I/O-fouten ziet, is het probleem waarschijnlijker hardware dan macOS. Op dat punt kan de behuizingsprint zelf het probleem zijn, vooral bij oudere USB-schijven. De kale schijf eruit halen en die in een andere behuizing testen lost het soms op.

Voor een stapsgewijze videouitleg, zie hoe je een externe harde schijf repareert die niet wil koppelen op Mac.

Als het wordt weergegeven in Schijfhulpprogramma maar niet wil koppelen, zou ik niet meer denken aan een Mac-probleem maar aan een volumetoewijzing / bestandssysteem / behuizingsprobleem.

@yozora heeft de Terminal-controles al behandeld, en ik ben het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer: EHBO is niet altijd de duivel, maar na één mislukte poging zou ik er niet in blijven prikken. Herhaalde reparatiepogingen kunnen herstel absoluut ingewikkelder maken.

Een paar dingen die ik zou controleren en die nog niet genoeg zijn genoemd:

• Klik in Schijfhulpprogramma op Weergave > Toon alle apparaten. Kijk of de bovenliggende schijf er gezond uitziet maar het daadwerkelijke volume eronder grijs is of geen informatie over de grootte toont. Als de container/partitietoewijzing kapot is, kan de schijf wel aanwezig lijken maar toch onbruikbaar zijn.
  • Test het op een andere Mac, of zelfs op een Windows-pc als de schijf exFAT/NTFS was. Dat helpt om dit Mac-apparaat heeft er een hekel aan te onderscheiden van de schijf is kapot.
  • Als het een externe HDD in een behuizing is, kan de USB-bridgeprintplaat defect raken terwijl de daadwerkelijke schijf binnenin nog in orde is. Heel gebruikelijk, irritant genoeg.
  • Controleer of de schijf ongewoon lang nodig heeft om op toeren te komen, klikt, of verbinding verbreekt en opnieuw maakt in Systeeminformatie. Dat is een slecht teken.

Als de bestanden belangrijk zijn, herstel ze dan eerst. Disk Drill is een goede optie voor een externe harde schijf die niet wil koppelen op een Mac, omdat het het apparaat kan scannen zelfs wanneer Finder dat niet kan. Ik zou herstellen naar een andere schijf, niet terug naar dezelfde. Als de schijf instabiel lijkt, maak dan eerst een image.

Als je ook wat extra wilt lezen, dit is best degelijk: meer oplossingen voor een externe harde schijf die niet koppelt op Mac

Als je de exacte screenshot van Schijfhulpprogramma plaatst, vooral de apparaatboom, kunnen mensen meestal vrij snel zien of het bestandssysteemcorruptie is of dat de behuizing langzaam defect raakt.