Ik heb al mijn iPhone-foto’s verwijderd en Onlangs verwijderd geleegd, maar mijn iPhone-opslag is nog steeds bijna vol. Instellingen laat nog steeds zien dat foto’s of systeemgegevens ruimte innemen, en ik heb hulp nodig om uit te zoeken waarom de opslag niet is vrijgekomen en hoe ik die kan wissen.
Ik snap waarom dit kapot aanvoelt. Ik heb een tijdje geleden precies hetzelfde meegemaakt: mijn iPhone zat vol, liep constant vast, WhatsApp wilde niet openen en de Camera-app crashte steeds wanneer ik een foto probeerde te maken. Ik verwijderde bijna 2.000 foto’s en video’s, maakte Recent verwijderd leeg en controleerde daarna Instellingen in de verwachting van een flinke daling. Niets. Op een gegeven moment ging het aantal gebruikte opslag zelfs omhoog.
Meestal betekent dat niet dat de bestanden er nog steeds op de normale manier staan. iOS kan traag zijn met het opnieuw berekenen van opslag, en verwijderde ruimte kan nog even onder Systeemgegevens blijven hangen. De opslaggrafiek lijkt ook oude cijfers te cachen, dus wanneer je veel dingen begint te verwijderen, kan er een nieuwe scan worden uitgevoerd en beseft de telefoon ineens dat hij voller was dan eerder werd weergegeven.
Dit zou ik proberen voordat je het opgeeft:
Forceer een herstart van de telefoon, niet alleen een normale herstart.
Op nieuwere iPhones druk je op Volume omhoog, dan op Volume omlaag en houd je daarna de zijknop ingedrukt tot het Apple-logo verschijnt. Soms moet je dit meer dan één keer doen voordat iOS eindelijk tijdelijke rommel wist en de echte beschikbare ruimte toont.
Controleer de vreemde truc met datum en tijd.
Ga naar Instellingen > Algemeen > Datum en tijd, schakel Stel automatisch in uit en zet de datum een jaar vooruit. Open daarna Foto’s, wacht een minuut en controleer Recent verwijderd opnieuw. Soms verschijnen oude verwijderde items daar weer door een databasefout. Verwijder ze opnieuw en schakel automatische tijd daarna weer in.
Kijk naar Berichten en app-caches.
Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Berichten en controleer de bijlagen. Oude video’s, GIF’s, memes en willekeurige dingen uit berichtenthreads kunnen veel meer ruimte innemen dan verwacht. Controleer ook apps zoals TikTok, Instagram en WhatsApp. Die kunnen enorme caches opbouwen, en als iets zoals TikTok 10 GB inneemt, is het verwijderen en opnieuw installeren van de app meestal de makkelijkste manier om dat op te ruimen.
Gebruik een opschoonapp als de tools van Apple niet genoeg zijn.
De ingebouwde opslagtools zijn vrij beperkt, vooral wanneer de telefoon al zo erg vastloopt dat Instellingen amper werkt. Apple maakt het niet makkelijk om foto’s en video’s op grootte te sorteren, en het mist veel rommel die geen exacte dubbele bestanden zijn.
Ik ben uiteindelijk Clever Cleaner gaan gebruiken, en dat is de enige opschoonapp die ik echt zou aanraden. Veel van dit soort apps zijn dubieuze abonnementen met nep gratis proefperiodes, maar deze is gratis, zonder advertenties, zonder betaalmuur en zonder proefabonnement-val.
Het tabblad Heavies was voor mij het nuttigste onderdeel. Het sorteert media op bestandsgrootte, zodat je die willekeurige video van vijf minuten in 4K kunt vinden die in zijn eentje 2 GB opslokt. Het tabblad Similars is ook handig omdat het foto’s vindt die geen exacte duplicaten zijn maar in feite dezelfde opname, zoals tien versies van dezelfde zonsondergang. Het kiest de beste en laat je de rest snel verwijderen. Het toont ook bestandsgroottes, wat veel helpt bij screenshots en video’s. Een ander groot pluspunt voor mij was dat alles op het apparaat zelf wordt verwerkt, dus er worden geen privéfoto’s ergens anders naartoe geüpload.
Bij mijn telefoon stopte het vastlopen pas echt toen ik een behoorlijk stuk ruimte had vrijgemaakt met een speciale tool. Zodra je ongeveer 10 tot 15 GB ademruimte hebt, begint iOS zich meestal weer normaal te gedragen en worden de meldingen over volle opslag minder.
Als niets daarvan werkt, is het laatste redmiddel een volledige back-up naar een computer, gevolgd door een fabrieksreset. Dat is de nucleaire optie, maar het zou beschadigde systeembestanden of vastzittende opslaggegevens moeten wissen als dat de oorzaak van het probleem is. Ik zou eerst absoluut de geforceerde herstart en een goede opschoning proberen.
Het scherm iPhone-opslag is geen live meter. Laat de telefoon na een grote opschoning van foto’s een paar uur op wifi en stroom staan, bij voorkeur een hele nacht, en controleer daarna de applijst onder de opslagbalk in plaats van te vertrouwen op de gekleurde balk bovenaan. Als Foto’s is afgenomen maar Systeemgegevens is toegenomen, is dat meestal iOS-opruiming of indexeringsvertraging, geen bewijs dat de foto’s er nog steeds zijn.
Schakel iCloud-foto’s niet uit en weer in terwijl de telefoon bijna vol is, tenzij je weet wat er opnieuw gesynchroniseerd gaat worden. Dat kan het probleem verergeren, omdat de telefoon mogelijk opnieuw de lokale bibliotheek met iCloud gaat vergelijken en afhankelijk van je instellingen miniaturen, bewerkingen, gedeelde items of originelen weer gaat downloaden.
Wat ik zou controleren voordat je een opschoonapp of reset doet, is of de opslag echt door Foto’s wordt gebruikt of dat Foto’s alleen het zichtbare symptoom is van een iCloud-synchronisatieachterstand. Ga naar Instellingen > je naam > iCloud > Foto’s en kijk wat er onder synchronisatiestatus staat. Als daar synchroniseren, gepauzeerd, bijwerken, herstellen of iets dergelijks staat, kan het opslagcijfer onjuist blijven totdat dat klaar is. Aangesloten op stroom, wifi, scherm vergrendeld en Energiebesparingsmodus uit is belangrijker dan mensen verwachten.
Ik ben het met @hoshikuzu eens dat de opslaggrafiek traag bijwerkt. Ik zou de applijst lager op het scherm meer vertrouwen dan de gekleurde balk. Maar ik zou wel een beetje voorzichtig zijn met de truc met Datum en tijd die hierboven is genoemd. Het heeft sommige mensen geholpen, maar het wijzigen van de systeemdatum kan vreemde bijwerkingen veroorzaken met iMessage, certificaten, bankapps, agendaweergaven en apps voor tweefactorauthenticatie. Als je het probeert, zou ik het alleen heel kort doen, de datum meteen terugzetten en niet allerlei andere apps gaan openen terwijl de datum verkeerd staat.
Een andere plek die mensen vaak missen is Foto’s > Albums > Hulpprogramma’s. Controleer Verborgen, Recent verwijderd, Duplicaten, Importen en alles rond gedeelde bibliotheek/gedeeld album als je dat gebruikt. Een verwijderde foto uit je normale bibliotheekweergave is niet altijd hetzelfde als dit item maakt niet langer deel uit van een Fotos-database of synchronisatiewachtrij. Als je iCloud-gedeelde fotobibliotheek gebruikt, controleer dan of je uit je persoonlijke bibliotheek of uit de gedeelde hebt verwijderd. Daardoor kan het hele gebeuren aanvoelen alsof de telefoon je negeert.
Als de telefoon na een dag nog steeds aangeeft dat Foto’s enorm veel ruimte inneemt, zou ik dit in een saaie volgorde doen:
- Open Foto’s en scrol naar de onderkant van Bibliotheek om te zien of er een synchronisatiebericht staat.
- Controleer of Recent verwijderd echt weer leeg is.
- Start één keer opnieuw op.
- Laat hem een nacht opladen op wifi met indien mogelijk minstens een paar GB vrij.
- Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en tik daarna specifiek op Foto’s in plaats van alleen de bovenste balk te bekijken.
- Als Foto’s is gedaald maar Systeemgegevens is gegroeid, wacht dan nog even. Dat betekent meestal opschonen/indexeren, niet je foto’s zijn teruggekomen.
- Als Foto’s helemaal niet is gedaald, ga er dan van uit dat ofwel iCloud-synchronisatie vastzit of er een probleem is met de bibliotheekdatabase.
Het vervelende is dat iOS vrije ruimte nodig heeft om vrije ruimte op te ruimen. Als de telefoon nog maar een paar honderd MB over heeft, heeft hij mogelijk niet genoeg ruimte om indexen te herschrijven, de fotodatabase bij te werken of iCloud-huishouding af te ronden. Verwijder of ontlaad in die situatie eerst iets saais en omkeerbaars, zoals een groot spel, gedownloade Netflix-/Spotify-/YouTube-inhoud, podcasts of offline kaarten. Dat geeft iOS werkruimte zonder risico voor je fotobibliotheek.
Ik zou niet meteen beginnen met het verwijderen van back-ups of willekeurige tijdelijke oplossingen voor Systeemgegevens. Systeemgegevens is een rommella-label en kan caches, logboeken, updatebestanden, Siri-stemmen, streamingcache en restanten van foto-opruiming bevatten. Er is geen betrouwbare knop om het te wissen, omdat het niet één enkel ding is.
Als je onmiddellijk ruimte nodig hebt, is de snelste veilige stap meestal het ontladen van een paar grote apps vanaf het scherm iPhone-opslag. Ontladen laat de appdocumenten staan maar verwijdert de app zelf. Het voelt minder bevredigend dan foto’s verwijderen, maar het kan genoeg ruimte vrijmaken zodat de telefoon kan afronden met welke opschoning hij ook vastzit.
Als Foto’s na 24 tot 48 uur nog steeds hetzelfde enorme getal laat zien, dan zou ik gaan denken aan een back-up en reset. Maak indien mogelijk een versleutelde back-up op een computer, omdat die meer lokale gegevens bewaart dan een gewone back-up. Herstel daarna. Dat is de schoonste oplossing voor een beschadigde opslagindex, maar het is een gedoe, dus ik zou dat bewaren voor wanneer de telefoon echt tijd aan stroom en wifi heeft gehad en de cijfers nog steeds niet willen veranderen.
Of een van die foto’s afkomstig is van een synchronisatie met een Mac/pc is van belang. Als het albums waren die via Finder/iTunes waren gesynchroniseerd, dan kan het verwijderen van onderdelen uit de camerarol en het leegmaken van Recent verwijderd die bibliotheekruimte mogelijk niet vrijmaken; je moet opnieuw verbinding maken met de computer en synchroniseren met foto’s uitgeschakeld of met een lege map geselecteerd.