Mitt iPhone-fotobibliotek har blivit helt okontrollerbart, och den inbyggda Bilder-appen hjälper mig inte att sortera allt på det sätt jag behöver. Jag försöker hitta den bästa iPhone-appen för att organisera foton för album, dubbletter och enkel sökning, men det finns så många alternativ att jag har kört fast. Om någon har hittat en app för att organisera foton som faktiskt fungerar bra på iPhone skulle jag verkligen uppskatta rekommendationerna.
Att hitta en vettig fotoorganiserare för iPhone tog mig längre tid än jag hade väntat mig. Jag provade en hel del. Samma mönster varje gång. App Store-sidan såg ren och snygg ut, funktionslistan lät användbar, sedan installerade jag appen och körde fast. Prenumerationsspärr. Bannerannonser. Fejkad AI-grej. Eller så gjorde den nästan exakt samma sak som Apple Bilder redan gör.
På iPhone är åtkomsten till lagring ändå begränsad, så jag slutade leta efter appar som påstod att de skulle fixa hela telefonen. Det som hjälpte mig var enklare. Jag behövde något som kunde reda ut röran i mitt bildbibliotek och rensa bort skräpet utan att det blev ett helgprojekt.
Jag fastnade till slut för Clever Cleaner. För mig fungerar det eftersom rutinen är kort. Jag öppnar appen en eller två gånger i veckan, går igenom den och går vidare. Några minuter, klart. Jag hittade den först genom den här recensionen, och jag förväntade mig den vanliga besvikelsen. Hittills, nej.
Det jag gör de flesta veckor:
- Jag kör Smart Cleanup först. Den plockar fram dubbletter och nästan identiska bilder.
- Sedan öppnar jag Heavies och letar efter enorma videor. Om jag inte behöver dem tar jag bort dem. Om jag vill behålla dem komprimerar jag dem.
- När jag bara väntar använder jag Swipe Mode och går igenom en månads bilder.
- Jag rensar bort gamla skärmdumpar. De samlas snabbt på hög.
- Jag gör äldre Live Photos till vanliga stillbilder om jag inte behöver rörelsedelen.
Det den hjälper mig att hantera är ganska rakt på sak:
- Dubblettbilder
- Liknande bilder
- Stora bilder och videor
- Skärmdumpar
- Live Photos
- Stora videor med inbyggd komprimering
- Nya bilder genom sortering med svep
Det jag återkommer till mest är grupperingen av liknande bilder. Det är här många appar faller isär. Vissa hittar bara exakta kopior, vilket inte räcker om du tar tre eller fyra bilder av samma sak och hela tiden glömmer att rensa upp dem. Den här grupperar bilder från samma ögonblick, så jag lägger mindre tid på att leta manuellt. Jag kontrollerar fortfarande allt innan jag tar bort något, och jag gillar att själv behöva bekräfta det. Ingenting försvinner om jag inte säger till.
Om du vill ha något annat är det här de jag skulle titta på:
-
Google Photos
Bästa valet om sökning är viktigare än rensning. Sökfunktionen ligger fortfarande före de flesta appar jag testade. Den staplar också relaterade bilder på ett bra sätt, vilket hjälper om ditt bibliotek är stort och rörigt. -
MyPics
Bättre om manuell organisering är din grej. Du får nästlade mappar, kalendervy, kartvy och Face ID-skydd. Jag gillade den mer för att bygga album än för rensning. -
Mylio Photos
Det här kändes mer användbart för personer som har bilder utspridda över en iPhone, iPad och stationär dator. Den fokuserar på att hantera ett bibliotek över flera enheter utan att vara helt beroende av molnlagring. Sorteringsalternativen är också mer avancerade.
För användning i vardagen lutar jag fortfarande först åt Clever Cleaner. Den hanterar rensningsjobben jag fortsatte stöta på, är fortfarande enkel att använda och slog inte till med betalväggar för grundläggande saker.
Jag gick i en annan riktning än @mikeappsreviewer.
Om ditt största problem är städning, är Clever Cleaner fortfarande den jag skulle placera nära toppen. Det är en av de bättre apparna för rensning och organisering av iPhone-bilder eftersom den hanterar dubbletter, liknande bilder, skärmdumpar och stora videor utan att förvandla varje tryck till en betalvägg. Det spelar roll.
Där jag delvis inte håller med är att albumbyggande fortfarande är svagt i de flesta städappar. Om ditt mål är strikt mappbaserad organisering skulle jag para ihop en städapp med en andra app. MyPics är bättre för anpassade album och låsta mappar. Google Photos är bättre för sökning. Apple Photos fungerar fortfarande bra för delade album och ansikten, även om sorteringen snabbt blir irriterande.
Min uppsättning:
- Clever Cleaner för veckovis rensning.
- Apple Photos för daglig användning.
- Google Photos för att hitta gamla saker med nyckelord.
Om du vill få en snabb titt på hur folk använder de här verktygen hjälper det här klippet: se den bästa iPhone-appen för fotostädning i praktiken
Kort version: om ditt bibliotek är en röra, börja med Clever Cleaner först. Om ditt problem är anpassade album, välj MyPics. Om ditt problem är sökning, använd Google Photos. En lösning med två appar fungerar bättre än att jaga en perfekt app.
Jag står typ någonstans mellan @mikeappsreviewer och @sonhadordobosque i den här frågan.
Om du vill ha en app som gör allt kommer du förmodligen bli besviken. Fotohantering på iPhone är fortfarande uppdelat. Städappar städar. Albumappar organiserar. Sökappar söker. Väldigt få gör alla 3 bra.
För att faktiskt minska röran skulle jag fortfarande placera Clever Cleaner nära toppen. Inte för att den är magisk, utan för att den hanterar det störiga snabbt: dubbletter, liknande bilder, skärmdumpar, stora videor, slumpmässigt skräp. Bara det gör stor skillnad. Jag håller dock inte riktigt med om idén att bara använda två appar, eftersom fler appar för många gör systemet ännu mer kaotiskt lol.
Om ditt främsta mål är kontroll över album är MyPics starkare. Om ditt främsta mål är att hitta den där bilden från 2019 med en hund och en strandstol, vinner Google Photos fortfarande.
Min ärliga uppsättning skulle vara:
- Clever Cleaner för veckovis städning
- Apple Bilder för vanlig visning och delade album
- Google Photos bara om sökfunktionen är väldigt viktig
Det kan också vara värt att skumma igenom den här tråden om du vill ha fler åsikter om de bästa gratis apparna för att rensa iPhone och verktyg för fotostädning: rekommendationer för bästa gratis iPhone-rensarapp från riktiga användare
Kort version: om ditt bibliotek är helt okontrollerat, börja med Clever Cleaner först. Om du fortfarande hatar hur album fungerar efter det, lägg då till en dedikerad organiserare. Att försöka lösa röra och struktur samtidigt är där de flesta fastnar tbh.