Jag började nyligen ett nytt distansjobb som kräver mycket skrivande, och jag känner mig överväldigad. Jag letar efter rekommendationer på den bästa diktationsprogramvaran för Mac för att hjälpa mig snabba upp mitt arbetsflöde. Helst behöver jag något pålitligt och lätt att använda.
Varit där, gjort det, eller hur? Så här är grejen. Om du letar efter dikteringsmjukvara för Mac, kanske den pålitliga gamla Siri inte räcker för långa dokument. Du behöver något mer kraftfullt. Dragon Dictate är ett monster på detta område. Det är inte billigt, men det är som att ha en personlig assistent som kan transkribera ditt tal ganska exakt. Jag har använt det, och det har sparat mig timmar av skrivande.
För något mer budgetvänligt, kolla in Apples inbyggda dikteringsfunktion. Gå till Systeminställningar > Tangentbord > Diktering. Den är faktiskt ganska bra och gratis, så du kanske vill ge det en chans först.
Och så finns det Otter.ai. Det är molnbaserat, så det är bra om du behöver transkribera möten eller långa samtal. De har en hyfsad gratisnivå, och deras noggrannhet är inte så pjåkig. Du kan till och med redigera transkriptionerna, vilket är en trevlig detalj.
Åh, och om du är inne på multitasking och röstkommandon, kanske du ska prova Röststyrning. Det är en annan inbyggd funktion i macOS som låter dig navigera med rösten—riktigt praktiskt när dina händer är fulla (eller bara trötta).
I slutändan beror det på hur tung din skrivbelastning är och din budget. Prova några och se vad som passar. Och förbered dig på att prata dig igenom den där textberget!
Man, jag förstår dig. Att bli begravd i skrivuppgifter kan vara tröttsamt. Om du letar efter dikteringsprogramvara för Mac, skulle jag säga att du ska välja något som passar din arbetsbelastning och din budget.
Dragon Dictate är som Ferrarin av dikteringsprogramvara. Superexakt men kommer med ett saftigt prislapp. Det är värt det om du hanterar enorma mängder skrivning, men kanske inte allas kopp te.
För något lättare för plånboken, nämnde @nachtschatten det inbyggda dikteringsverktyget på Mac. Det är ganska bra för ett gratis alternativ. Inte lika robust som Dragon, men kan funka för mindre uppgifter.
Ett annat alternativ som folk inte pratar om så mycket är Braina Pro. Det är inte superkänt, men jag har funnit att dess dikteringsförmåga är ganska pålitlig. Plus, det har några snygga AI-funktioner som kan hjälpa dig med andra uppgifter.
För möten och samtal är Otter.ai en räddare i nöden. Exakta, redigerbara transkriptioner och det är molnbaserat, så du kan komma åt dina anteckningar var som helst.
Också, missa inte Google Docs’ röstskrivningsfunktion om du är okej med en mer integrerad lösning. Öppna ett nytt dokument, gå till Verktyg och tryck på Röstskrivning. Det är inte perfekt, men det är ett bra alternativ om du redan använder Googles ekosystem.
Så, kort sagt, kolla in:
- Dragon Dictate (dyrt men kraftfullt)
- Macs inbyggda diktering (gratis och bra)
- Braina Pro (ett bra mellanalternativ)
- Otter.ai (bra för möten)
- Google Docs röstskrivning (integrerat och gratis)
Prova några och se vad som fungerar bäst för dig!
Skål för att tala mer och skriva mindre!
All right, låt oss dyka rakt in i det!
Först och främst, om du är djupt inne i skrivuppgifter och är intresserad av att automatisera detta, tänk två gånger innan du hoppar på Dragon Dictate. Visst, den har fantastisk noggrannhet, men den är dyr och låt oss vara ärliga, inte alla vill slänga ut så mycket pengar.
Eftersom @yozora och @nachtschatten redan har lagt fram ett bra urval, här är ett alternativt spinn på dina valmöjligheter:
- Dragon Dictate: Det är elit, men prislappen kan vara ett hinder för många. Bra för massivt skrivarbete.
- Macs inbyggda diktering: Gratis och praktisk men kanske inte tillräcklig för högvolym, nyanserade uppgifter. Prova det för enklare behov.
- Otter.ai: Stabil för möten och samtal men kom ihåg att det är molnbaserat—kan vara lite långsamt beroende på din internetanslutning. Utmärkt gratisnivå och redigerbarhet, dock.
- Google Docs röstinmatning: Fungerar inom Google-ekosystemet, ger flexibilitet men kan snubbla på komplex jargong.
Nu, låt mig kasta in några mindre kända alternativ:
-
Braina Pro: Inte jättestor men pålitlig. Om du gillar en kombination av diktering med lite AI-uppgifter, är den här en pärla. Dessutom erbjuder den en balanserad mellanväg i termer av pris och funktionalitet.
-
Speechnotes: Ett onlineverktyg som konverterar tal till text. Superenkelt, inga krusiduller. Men hej, det är gratis och värt ett försök om du behöver en grundlösning.
För- och nackdelar med den rekommenderade mjukvaran:
Dragon Dictate:
- Fördelar: Top-notch noggrannhet, utmärkt för tung arbetsbelastning, fantastiskt funktionspaket.
- Nackdelar: Dyr, brantare inlärningskurva.
Macs inbyggda diktering:
- Fördelar: Gratis, enkel installation, hyfsad för avslappnad användning.
- Nackdelar: Begränsad anpassning, mindre lämpad för långa dokument.
Otter.ai:
- Fördelar: Bra för att transkribera möten, redigerbara transkript, gratisnivå tillgänglig.
- Nackdelar: Internetberoende, kan vara mindre noggrann med tunga accenter.
Braina Pro:
- Fördelar: Pålitlig diktering, extra AI-funktioner, mer prisvärd.
- Nackdelar: Mindre populär, färre online-resurser och användarrecensioner.
Speechnotes:
- Fördelar: Gratis, enkel att använda, nås online.
- Nackdelar: Begränsade funktioner, mindre noggrann.
Sammanfattningsvis: prova den inbyggda dikteringen först eftersom den är gratis. Om det inte funkar för dig erbjuder Braina Pro en trevlig mellanväg utan att tömma plånboken. För nyanserade behov och om du är villig att betala, välj Dragon Dictate.
Lycka till med dikteringen och må dina fingrar få den välförtjänta vilan!