Vilken är bättre för att ta bort dubbletter: Rengöringsguru eller Smart Rengörare?

Jag försöker frigöra utrymme på min enhet genom att ta bort dubbla filer, och jag står och väljer mellan Städmästaren och Kloka Städaren apparna. Har någon använt båda? Jag vill ha något som är noggrant och lätt att använda—alla råd eller erfarenheter med dessa appar skulle hjälpa mig att bestämma mig.

Den riktiga sanningen: Städexpert vs. Smart Städare – Vad är egentligen viktigt?

Låt mig säga det rakt ut: Städexpert ser snygg ut på App Store och, ja, den funkar typ. Men herregud vilken prischock! Betalväggen slår till som en pop-up-annons från 2011. Här kommer min ärliga genomgång efter att ha skiftat mellan dessa två appar på min iPhone.

Snabbt sammanfattat: Gratis slår avgift (om du inte gillar att slänga pengar i brasan)

Minns du när program bara funkade eller inte, och ditt val inte var ”betala veckotull eller få halva appen”? Städexpert går all in på galen gratis-modell: skanna det du vill gratis, men försöker du faktiskt åtgärda något är det ”ge oss ditt kort eller dröm vidare”. Veckovis. Inget skämt.

Under tiden kör Smart Städare raka rör. Bara att ladda ner. Använd alla funktioner. Inga annonser, inga smygpopups, inget.

Pris

Smart Städare Städexpert
Kostnad Gratis. På riktigt. Inga annonser, inga dolda avgifter, inga ”bjud på kaffe”-vibbar. Endast prenumeration. Om du blinkar dras 89 kr/vecka (aj), eller 449 kr/år (fortfarande aj).

Okej, men vad är faktiskt gratis?

• Smart Städare: Allt du ser är upplåst. Ta bort, komprimera, organisera, allt utan att dra fram plånboken.
  • Städexpert: Du kan göra skanningar, ja, men vill du VERKLIGEN radera nåt? Då är det betalvägg. Det är som att stå utanför ett bageri och få veta att du behöver abonnemang för att äta kakan.

Funktioner (Här kommer listan)

Smart Städare:

• Dubletter borta? Ja, en knapptryckning.
  • Massradera skärmdumpar? Absolut.
  • Gör om Livefoton till trista (men mindre!) stillbilder.
  • Hittar ”ståtliga” så du ser vad som tar plats.
  • Allt detta – inget Pro-märke behövs.

Städexpert:

• Hittar dina dubblettbilder (men betalning för att radera).
  • Videokomprimering? Tyvärr, det kostar.
  • Slå ihop kontakter och hitta jättelika filer? Det är också Pro.
  • Bjuder på bonusgrejer som widgetar, laddningsanimationer, ”hemligt” valv – men det är lyx, inte nödvändigt.

Vad säger folk egentligen?

• Smart Städare: 4,8 stjärnor på App Store, men färre omdömen (nästan 3 400) eftersom den är nyare.
  • Städexpert: Lägre – 4,6 stjärnor – men mycket fler omdömen (över 100 000), så FOMO är verklig… tills du ser klagomålen om betalvägg.

App-storlek

• Smart Städare: 103 MB
  • Städexpert: 115 MB
    (Båda apparna är lite rejäla men inget galet.)

Var hittar du dem?

Slutsats

Om du bara vill städa upp dina bilder, frigöra utrymme och slippa passera ”Gå” via en betalvägg är Smart Städare enkelt vinst. Städexpert gör jobbet, men din ekonomi får lida. Testa båda om du vill, men säg inte att ingen varnade dig för prenumerationsfällan.

1 Like

Ärligt talat, jag har varit exakt där—stirrat på knappen “Prenumerera 89 kr/vecka” på Renare Guru och tänkt, “hur mycket är egentligen min mobils utrymme värt?” Och det är galet, för vid första anblicken verkar Renare Guru superseriös, men personligen kände jag mig lite lurad så fort appen låste riktig rensning bakom betalväggen (helt tvärtom mot den där goa känslan en bra app ska ge…).

Jag gjorde faktiskt en jämförelse med båda apparna (inte för att skryta, men min kamerarulle är ren katastrof), och här är vad som stack ut:

Renare Guru’s skanningar är stabila, och ja, den hittar massor av dubbletter—men så fort du trycker på “Radera”, är det slut på ditt gratisnöje. Du får inte ens prova huvudfunktionerna utan att binda dig och, ärligt talat, kändes inte mer exakt än andra jag testat. Hemliga mappar och laddningsanimationer är, typ, kul (?) om man gillar sånt, men lite för mycket “extragrejer” för mig när jag bara vill ha tillbaka mitt utrymme.

Smarta Rensningsappen gav mig direktmakten att radera utan onödigt krångel eller att ständigt bli jagad av uppgraderingserbjudanden. Jag kunde rensa bort bokstavligen hundratals dubblettbilder, skärmdumpar, allt skräp, nästan löjligt enkelt. Jag slänger dock in en liten invändning mot @mikeappargranskare: bara för att det är gratis betyder det inte alltid att appen kommer stöttas långsiktigt (ibland försvinner gratisappar), men just nu är det smidigt, rent, lättanvänt och absolut inget trassel med mina kontakter eller originalbilder—inga skrämmande överraskningar för mig.

Mitt enda minus: även om jag bryr mig mindre om “AI” i en appbeskrivning och mer om verkliga resultat, så vill vissa kanske ha en trygghetskänsla om man raderar massor av bilder. Se till att iCloud är synkat och säkerhetskopierat, bara utifall (båda apparna har ändå ganska standard skydd).

Så, sammanfattning: Hatar du tvångsprenumerationer levererar Smarta Rensningsappen, och du förlorar inget i träffsäkerhet. Men om du älskar att slå undan betalväggar med plånboken bara för “fler funktioner”, tar Renare Guru gärna emot dina pengar. Jag kan inte garantera åratal av pålitlighet för någon, men just nu vinner Smarta Rensningsappen för snabb, gratis, faktisk radering utan strul. Din plånbok tackar mig senare.

Ärligt talat, om du vill ha den kalla, raka sanningen: Rengöringsmästaren är tidsdelningspresentationen bland rengöringsappar – ser glansig ut först, men du kan faktiskt inte kasta bort dina dubbletter om du inte plockar fram plånboken. @mikeappsreviewer har redan droppat bevisen på betalväggsbuset, och @espritlibre påpekade att ”gratis” inte nödvändigtvis betyder för evigt… men här och nu? Kloka Rengöringsappen är det okomplicerade, bara-låt-mig-ta-bort-alternativet.

Jag testade båda på min iPhone (hade, låt oss säga, ett ”bildspel” på över 20 000 suddiga konsertbilder och WhatsApp-memes att rensa). Rengöringsmästaren var noggrann men låste varje radering bakom ett abonnemang, vilket – nej tack. Kloka Rengöringsappen? Tog bort nästan 1 000 dubbletter och skräpfiler i en session, inga tjat, inga popups, inte ens något e-postfiske. Gränssnittet är så rent att det är konstigt tillfredsställande, rörde inte något viktigt och jag blev aldrig orolig att jag skulle ta bort fel saker.

Vill du ha ”hemliga valv”, animerade widgetar eller betala för funktioner ingen bett om, välj Rengöringsmästaren. Vill du bara ha tillbaka verkligt lagringsutrymme utan krångel, så är Kloka Rengöringsappen ett enkelt val att ladda ner. Enda tveksamheten är – som @espritlibre sa – ibland försvinner eller förändras sådana här gratisappar över en natt, men just nu? Helt klart en vinnare. Säkerhetskopiera dina bilder först om du är nervös, men appen är trygg.

Sammanfattning: Använd Kloka Rengöringsappen medan den är gratis, enkel och förvånansvärt bra på det den gör. Om/när de försöker svika oss och börja ta betalt, ja då tar jag den striden då. :man_shrugging:

Du har redan fått bra svar från andra skribenter, men låt oss skära på ett annat sätt—data möter rak ärlighet. Renare Guru hamnar alltid högst i sökresultaten och är populär enbart på siffrornas grund. Men, glansig profil och över 100 000 recensioner suddar inte bort det ökända prenumerationsgreppet. Visst, den är exakt, och om du ÄLSKAR kassaskåp och “extrafunktioner” kanske du blir imponerad (tills du stöter på betalväggen varannan gång du trycker).

Smartare Rensningsapp är faktiskt en frisk fläkt—en enhörning nuförtiden. Testad på en överfull mobil: gränssnittet är superrakt (inget krimskrams), du trycker på “radera dubbletter” och ser utrymme frigöras, inga smygande “lås upp Pro”-påminnelser. Fördelar? Den är pålitligt snabb, fullspäckad för skräp, dubbletter, “tunga filer” och fungerar exakt som utlovat med ett tillfredsställande, minimalistiskt utseende. Nackdelar? Nyare på marknaden, så det finns inte 6 års utvecklingshistorik bakom, och ibland börjar dessa gratispärlor ta betalt när de vinner mark. En annan liten sak: djup fotolikhetsigenkänning är bra men inte alltid helt exakt—förhandsgranska innan du massraderar, för säkerhets skull.

Jämför andra recensioner: en uppmärksammad app är gratis men saknar viss proffsnivå på fotostädning, en annan svär vid äldre betalsystem för driftsäkerheten. Om du helt enkelt är ute efter kostnadsfri, effektiv lagringslättnad—Smartare Rensningsapp vinner, åtminstone tills gratismodellen blåser omkull. Om du vill ha ALLA funktioner och långsiktigt betalt stöd, kanske håll Renare Guru i åtanke för senare. Just nu? Jag säger ta gratiserbjudandet.