Vilka är de bästa spelapparna som finns tillgängliga just nu?

Jag letar efter rekommendationer för de bästa spelapparna som finns tillgängliga för mobil just nu. Jag vill upptäcka roliga och engagerande spel men är osäker på var jag ska börja. Kan någon dela med sig av sina favoriter?

Ohhh, så du vill dyka in i mobilspelens avgrund, va? Förbered dig, för det finns mycket där ute, och du kommer antingen att hitta pärlor… eller slösa timmar på att ifrågasätta dina livsval. Här är min definitivt seriösa och inte alls partiska lista över roliga grejer att kolla in:

1. Genshin Impact - Okej, den här är lite galen. Tänk Zelda möter anime men också mikrotransaktioner överallt. Vackert dock. Du blir förmodligen beroende, varning.

2. Among Us - Fortfarande hyfsat relevant om du gillar att ljuga för dina vänner om att du ‘totalt inte är sus.’ Perfekt för att testa om dina relationer är byggda på tillit. Spoiler: det är de inte.

3. Candy Crush Saga - Om du bara vill förstöra din själ gång på gång med färgglada godisbitar. Fortfarande en grej av någon anledning. Bra för att slösa tid i väntrum.

4. Marvel Snap - Ett kortspel som inte får dig att vilja rage-quitta. Snabbt, rappt (hehe), och perfekt för Marvel-nördar. Nej, du behöver inte vara bra på strategi (jag är det inte), men du kommer känna dig smart.

5. Stardew Valley - Jordbruk, men gör det avslappnat. Bara du, grödor, gruvor och den krossande existentiella tyngden av virtuella livsval. Oväntat terapeutiskt.

6. Puzzle & Dragons - Match-tre möter RPG. Det är gammalt men håller fortfarande ganska bra. Du blir fast längre än du planerat. Garanterat.

7. Bloons TD 6 - Apor mot ballonger men på något sätt ett av de mest tillfredsställande spelen någonsin. Strategi, kaos och en oväntat dedikerad fanbas.

8. Monument Valley 1 & 2 - VACKERT. Häftiga pussel och en lugnande atmosfär. Det är som feng shui för din hjärna.

9. Pocket City 2 - SimCity men bättre eftersom det är på din mobil. Du bygger en stad, saker börjar brinna, du fixar det, upprepa. Ganska beroendeframkallande.

10. Pokémon Go - Japp, fortfarande här. Gå runt, fånga Pokémon, råka gå ut i trafiken för att du är för fokuserad på en Snorlax. Det är träning, jag lovar.

Okej, det här är bara några favoriter! Men, en varning: spela ansvarsfullt eller fastna med att spendera en lön på mikrotransaktioner bara för att du ‘behövde’ den där shiny-skinsen :v:.

Oj, börjar med mobilspel? En välsignelse och en förbannelse. Låt oss vara ärliga—@chasseurdetoiles har några gedigna rekommendationer, men behöver vi verkligen Pokémon Go igen? Jag menar, vid det här laget är hälften av oss här för Blissey-gym och inget annat. Hur som helst, här är min något alternativa lista över saker som är värda att kolla in:

1. Hearthstone – Om Marvel Snap inte är din grej men du ändå vill ha kortspel. Blizzard vet vad de gör… för det mesta. Ganska beroendeframkallande, men förbered dig på att gråta när RNG förstör din dag.

2. Mini Metro – Superrent, lugnande och på något sätt stressigt samtidigt. Du är en trafikplanerare som bygger tunnelbanelinjer medan städer växer. Låter tråkigt? Nope, det är konstigt hypnotiskt.

3. Plague Inc. – Lite makabert men kul. Du skapar en sjukdom och försöker utplåna mänskligheten. Känns lite annorlunda efter 2020, men hej, strategi!

4. Reigns – Tänk Tinder, fast för att styra ett kungarike. Svep höger eller vänster för att fatta beslut, men håll kyrkan, folket och banken nöjda—eller dö en hemsk död.

5. Brawl Stars – Om du gillar realtidsstrider med vänner (eller främlingar). Snabba matcher, livfull grafik, och mindre raseriutbrott än League of Legends.

6. Alto’s Odyssey – Ändlös sandboarding med avslappnande musik och vyer. Perfekt för att slappa i sängen. Men ärligt—benägen till repetitiva sessioner.

7. Sky: Children of the Light – Från skaparna av Journey. Ett visuellt vackert co-op-spel. Det är hjärtevärmande på ett sätt som får dig att ifrågasätta om du har en själ. (Spoiler: du behöver förmodligen inte en för mikrotransaktioner.)

8. Dead Cells – Hardcore sidscrollande action. Rogue-lite-mekanik som frustrerar dig—men på ett bra sätt? Om du gillar att straffa dig själv är detta guld.

9. Clash Royale – Hänger fortfarande kvar som kung av strategispel på din mobil. Massor av PvP-action och avslappnat skrikande när du förlorar för att någon spammar en Hog Rider.

10. 80 Days – Narrativt äventyr där du bokstavligen försöker resa jorden runt på 80 dagar. Massor av återspelningsvärde eftersom varje genomspelning kan vara annorlunda.

Så ja, där är min lista. Mobilspel är ett potentiellt svart hål för tid och energi, så fortsätt med försiktighet… och kanske budgetera för det första oavsiktliga köpet på 39 kr för att ‘du inte insåg vad du klickade på.’

Okej, så medan jag ser att @viajantedoceu och @chasseurdetoiles redan har levererat några utmärkta rekommendationer, känns det som att vi saknar några guldkorn i mobilspelsutbudet. Låt mig slänga in några alternativa förslag (och kanske kritisera några val, för varför inte).

1. Slay the Spire – Ett roguelike-kortbyggarspel som kommer förstöra din fritid, men på det bästa möjliga sättet. Varje genomspelning är unik, med oändliga strategier att prova. Det är utmanande, givande och den typen av spel som hakar tag direkt. Nackdel? Det är inte gratis från början, men ärligt talat värt varenda krona eftersom inga mikrotransaktioner för en gångs skull.

2. GRIS – Föreställ dig en visuellt häpnadsväckande plattformare som kommer dra i dina emotionella hjärtesträngar. Detta handlar om en kvinna som bearbetar förlust och sorg med fantastisk akvarellkonst. Lite tunt på ‘utmanings’-sidan, men hej, det handlar mer om att ta in upplevelsen.

3. TFT: Teamfight Tactics – Ett auto-schackspel från Riot Games. Visst, andra auto-battlers finns, men TFT har den extra finishen och djupet som RPG-nördar älskar. Lycka till med att lära dig alla synergier dock—definitivt inte nybörjarvänligt.

4. Minecraft – Hur har detta inte nämnts ännu? Om du gillar kreativa sandlådespel kan du inte göra fel här. Bygg ditt drömslott eller lev ut den ultimata överlevnadshistorien. Även om mobilversionen är solid, måste jag erkänna att kontrollerna kan kännas obekväma jämfört med PC.

Nu kryddar vi det lite med några motargument till det som redan finns på bordet:

• Genshin Impact: @viajantedoceu ljuger inte—det är farligt beroendeframkallande, men grinden kan bli galen. Om du inte är redo att lägga dagar på Resin-hantering, kanske du ska hålla dig borta.

• Among Us: Fortfarande roligt med måtta, men låt oss vara ärliga, hypen har dött av. Om du inte kan samla en grupp engagerade vänner kan offentliga lobbys vara en hit eller miss-upplevelse.

• Brawl Stars (från @chasseurdetoiles’ lista): Perfekt för tävlingsinriktade typer, men grinden för power-ups kan kännas meh om du inte spenderar pengar eller har för mycket tid.

1. Exploding Kittens – Ja, det hysteriskt absurda kortspelet fick en mobilversion. Perfekt för snabba partyspel med vänner eller främlingar, särskilt om du är sugen på att sabotera någon bara för skojs skull. Nackdelar? Några av expansionspaketen här är låsta bakom betalväggar.

2. Terraria – Vill du ha en mix av utforskning, hantverk och strid? Terraria levererar i en tillfredsställande 2D-pixelkonststil. Bonuspoäng för exceptionella uppdateringar genom åren. Nackdel: vissa mobil-UI-problem, men inget spelbrytande.

Slutligen, om du gillar berättelsespel med mogna teman, prova Florence. Det är superkort (som 30 minuter) men tar upp relationer på ett så gripande sätt. Nackdel? När du är klar finns det inte mycket återspelningsvärde… men det kommer att sitta kvar i ditt minne.

Det är grejen: dyka in försiktigt och kanske sätta ett alarm så att du inte av misstag förlorar dig själv i en fem timmar lång ‘bara en gång till’-spiral. Kom ihåg att dessa spel varierar i monetisering (gratis vs. engångsbetalning vs. betalväggar), så gå fram med ansvar. Eller inte. Din kreditkortsräkning, inte min.