Ik probeer opslagruimte vrij te maken op mijn iPhone door de Twitter/X-cache te wissen, maar ik ben bang dat daardoor mijn opgeslagen berichten, bladwijzers of concepten worden verwijderd. Heeft iemand dit onlangs gedaan en kan bevestigen wat wordt verwijderd en wat gesynchroniseerd blijft met mijn account?
Als X veel ruimte inneemt op je iPhone, is het belangrijkste om te weten dat het veilig is om de cache te wissen. Je berichten, volgers, bladwijzers of iets anders dat aan je account is gekoppeld, worden daardoor niet verwijderd. Het meeste wat je verwijdert, zijn gewoon tijdelijke bestanden die de app heeft opgeslagen zodat je feed, afbeeldingen, GIF's, miniaturen en pagina's in de ingebouwde browser sneller laden.
De cache-instellingen in de app zitten een beetje verstopt. Open X, tik op je profielpictogram linksboven en ga dan naar Instellingen en ondersteuning > Instellingen en privacy > Toegankelijkheid, weergave en talen > Datagebruik. Scroll naar beneden en je zou Opslag moeten zien.
Daar zijn twee aparte onderdelen:
- Mediaopslag is voor afbeeldingen, GIF's, videominiaturen en vergelijkbare gecachte media. Als je op Mediaopslag wissen tikt, worden die tijdelijke bestanden verwijderd. Je wordt daardoor niet uitgelogd.
- Webopslag is voor pagina's en cookies van links die je hebt geopend in de ingebouwde browser van X. Opslag van webpagina's wissen verwijdert meestal alleen gecachte paginagegevens. Alle webopslag wissen verwijdert ook cookies, dus daardoor word je wel uitgelogd van sites waarop je via de ingebouwde browser was aangemeld.
Als de app in iPhone-opslag nog steeds een absurde grootte aangeeft, zoals 10 GB of 20 GB, zijn de knoppen in de app mogelijk niet genoeg. Gebruik in dat geval liever de iOS-optie om de app te ontladen in plaats van de app volledig te verwijderen.
Ga naar iPhone-instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > X en tik vervolgens op App ontladen. Tik daarna op App opnieuw installeren. Door de app te ontladen wordt de app zelf verwijderd, maar blijven belangrijke lokale gegevens behouden, inclusief inloggerelateerde gegevens, zodat een veel groter deel van gecachte media kan worden gewist zonder de app volledig schoon te vegen zoals bij een normale verwijdering.
Dat gezegd hebbende, kwam ik op een punt waarop het wissen van de X-cache me maar ongeveer 2 GB opleverde, terwijl mijn telefoon nog steeds traag aanvoelde. Het echte probleem was mijn Foto's-app. Massa's screenshots, bijna dubbele foto's en al die extra opnames om één fatsoenlijke foto te krijgen namen veel meer ruimte in dan X ooit deed.
Veel opschoonapps zijn hierin irritant. Ze scannen je telefoon gratis, maar vragen dan ineens om een wekelijks abonnement zodra je daadwerkelijk iets wilt verwijderen. De app die voor mij uiteindelijk echt nuttig bleek, was Clever Cleaner. Die is echt gratis, zonder advertenties of verborgen betaalmuur achter de verwijderknop.
Het tabblad Heavies is vooral handig omdat het foto's en video's sorteert op bestandsgrootte, zodat je meteen ziet wat de meeste ruimte inneemt. Het toont ook de exacte bestandsgroottes, inclusief die van screenshots, waardoor je makkelijker kunt beslissen wat de moeite waard is om te verwijderen.
Het tabblad Similars is waarschijnlijk nog handiger als je filmrol vol staat met bijna dubbele foto's. Het groepeert vergelijkbare opnames en helpt je de beste te bewaren in plaats van handmatig door tien versies van dezelfde foto te moeten zoeken. De verwerking gebeurt ook op je apparaat, dus je foto's worden niet ergens anders naartoe geüpload alleen om ze te sorteren.
Dus ja, wis de X-cache als de app traag is of onnodig veel ruimte inneemt. Het is veilig en het kan helpen. Maar als je iPhone voortdurend klaagt over opslagruimte, zit de grotere opruimactie waarschijnlijk verborgen in je fotobibliotheek.
Concepten zijn hier de zwakke plek, omdat ze meer aan het lokale apparaat gebonden zijn dan bladwijzers of opgeslagen berichten. Het wissen van de media-/webcache binnen X zou je bladwijzers, opgeslagen berichten, posts, volgers of accountgegevens niet moeten raken, omdat dat aan je account gekoppeld is. Maar als je verder gaat dan alleen de cache wissen en de app verwijdert, zou ik onvoltooide concepten eerst ergens anders kopiëren. App offloaden is veiliger dan verwijderen, maar ik zou concepten nog steeds niet als geback-upt beschouwen. Bladwijzers zijn in orde nadat je opnieuw bent ingelogd. Een halfgeschreven boze tweet van vorige dinsdag misschien niet.
Het wissen van de cache is niet hetzelfde als het verwijderen van je X-accountgegevens. Je bladwijzers/opgeslagen berichten zijn gekoppeld aan je account, dus die zouden terug moeten komen zodra de app opnieuw is geladen of je weer inlogt. Waar ik voorzichtiger mee zou zijn, is alles wat je niet daadwerkelijk hebt geplaatst of in het account hebt opgeslagen, zoals concepten, niet-verzonden reacties of misschien vreemde in-app browseraanmeldingen. Voordat je iets groters doet dan de X-opslagknoppen, open je je concepten en kopieer je alles wat belangrijk is naar Notities. Wis daarna eerst de media-/webcache. Als je de app verwijdert en opnieuw installeert, kun je een schonere app-grootte verwachten, maar beschouw lokale concepten als wegwerpbaar.
Gebruik “Verwijder app” niet als eerste stap als er nog iets onafs in de concepten van X staat. Dat is het enige onderdeel waar ik nerveus over zou zijn, omdat je makkelijk kunt aannemen dat alles in de app accountgebonden is, terwijl een deel misschien alleen op die telefoon bestaat.
Bladwijzers/opgeslagen berichten zouden prima moeten zijn. Die zijn gekoppeld aan je X-account, dus het wissen van mediaopslag of webopslag zou ze niet moeten verwijderen. Hetzelfde geldt voor je eigen berichten, likes, gevolgde accounts, DM’s, enz. Het vervelende dat kan gebeuren is minder dramatisch: na het wissen van de cache kan de app even leeg of traag aanvoelen, omdat hij afbeeldingen, video’s, profielfoto’s, linkvoorbeelden en tijdlijnen opnieuw moet laden. Als je mobiele data gebruikt, kan dat sneller data verbruiken dan je verwacht.
Ik zou het in deze volgorde doen: kopieer alle concepten die je belangrijk vindt, wis de mediaopslag en wis daarna zo nodig de webpaginaopslag. Gebruik “wis alle webopslag” alleen als het je niet uitmaakt dat je wordt uitgelogd van sites die binnen X zijn geopend. Als het cijfer bij iPhone-opslag er direct daarna nog steeds enorm uitziet, herstart hem dan of wacht even voordat je aanneemt dat het niet gelukt is. De opslagrapportage van iOS kan achterlopen en het laten lijken alsof er niets is veranderd terwijl het opschonen al heeft plaatsgevonden.