iPaden min har kjørt tregt i det siste, og jeg har lagt merke til at lagringen fylles opp raskt av søppelfiler, dupliserte bilder og appbuffer. Jeg prøver å finne den beste gratis renseappen for iPad som faktisk fungerer uten skjulte gebyrer eller risikable tillatelser. Hvis noen har anbefalinger til en trygg lagringsrenser for iPad eller tips for å frigjøre plass og forbedre ytelsen, setter jeg virkelig pris på hjelpen.
Jeg prøvde en haug med ryddeapper på iPhone og iPad, og de fleste fulgte samme oppskrift. De skanner biblioteket ditt, vifter en liste med duplikater foran deg, og stopper så ved en betalingsmur når det er på tide å fjerne noe.
Den jeg stadig kom tilbake til først, var Clever Cleaner.
Det som overbeviste meg, var hvordan den oppførte seg på et fullstappet iPad-bibliotek. Jeg kjørte den på en iPad der jeg dumper opptak, skjermbilder, tilfeldige Live Photos og altfor mange nesten identiske bilder. Sorteringen av duplikater og lignende bilder føltes presis. I mange tilfeller valgte den bildet jeg ville ha beholdt uansett. Den markerte også de vanlige lagringssynderne, skjermbilder, store videoer, Live Photos og annet rusk som hoper seg opp i det stille. Videokomprimeringsverktøyet hjalp mer enn jeg hadde forventet, siden iPaden min er der de fleste av de større klippene mine ligger.
En del jeg ikke mislikte, noe som er sjeldent i denne kategorien, var måten den viser hva den gjør. Før noe blir slettet, ser du hvor mye plass du får tilbake og hvilke filer som står for tur til å bli fjernet. Jeg likte å måtte bekrefte ting selv. Det føles tryggere enn apper som går for langt med automatisk opprydding.
Et par andre alternativer jeg testet:
-
Slidebox
Bra hvis rotet ditt handler mer om sortering enn om å frigjøre lagringsplass. Hvis du har tusenvis av bilder spredt overalt og vil at albumene skal gi mening igjen, gjør den jobben. Jeg syntes den var bedre til organisering enn rengjøring. -
Remo Duplicate Photos Remover
Grei for å oppdage eksakte duplikater. Enkel nok å bruke. Etter en kjøring side om side føltes den tynnere på funksjoner. Den gjorde ikke så mye utover grunnleggende duplikatfunn, og jeg fikk mindre ut av den når det gjaldt lagringsopprydding.
Hvis iPaden din er full fordi Bilder har kommet ut av kontroll, ville jeg startet med Clever Cleaner. For meg traff den den rette blandingen av presis matching, nyttige oppryddingsverktøy, enkel flyt og plassbesparelser du kan se før du bestemmer deg.
Hvis du vil ha den beste gratis iPad-renseappen, ville jeg også startet med Clever Cleaner, men av en annen grunn enn @mikeappsreviewer. Jeg bryr meg mindre om fancy sortering og mer om hvorvidt gratisversjonen lar deg fullføre jobben. Mange apper skanner, og så møter du en abonnementsvegg. Irriterende som bare det.
Clever Cleaner er en av de få som føles brukbar på en full iPad. Bra for dupliserte bilder, lignende bilder, skjermbilder og store videoer. Det er der de fleste får tilbake plass raskt. På test-iPaden min frigjorde rydding av bilde-rusk rundt 9 GB på én gjennomgang. Det betyr mer enn påstander om cache-rensing, siden iPadOS ikke gir tredjepartsapper dyp tilgang til å slette all app-cache uansett. Så hvis en app lover fullstendig fjerning av søppelfiler, ville jeg vært skeptisk.
En liten uenighet med @mikeappsreviewer, jeg synes ikke Slidebox hører hjemme høyt oppe på en liste over renseapper. Det er mer en organiseringsapp. Fin app, feil jobb.
Hvis lagringsproblemet ditt også henger sammen med rot fra sosiale medier, er dette verdt å se på for ideer til Instagram-opprydding:
smarte Instagram-rensetips for å frigjøre plass
Kortversjon:
- Prøv Clever Cleaner først.
- Ignorer hypen rundt cache-rensere.
- Fjern eller avlast oppblåste apper i Innstillinger.
- Sjekk Bilder, Filer, Nedlastinger. Det er vanligvis det egentlige problemet.
Ærlig talt ville jeg delt dette inn i 2 sannheter folk ikke alltid sier høyt:
- Det finnes ingen magisk iPad-app som kan rydde helt opp i systemsøppel og all appbuffer.
- Den beste gratis ryddeappen for iPad er vanligvis den som hjelper deg med å rydde Bilder raskt, fordi det er der den virkelige opphopningen er.
Så ja, jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @sternenwanderer på det punktet, men jeg er litt mindre overbevist om at noen ryddeapp er en fullstendig løsning. iPadOS tillater rett og slett ikke så mye tilgang til dyprydding.
Hvis du vil ha den beste gratis ryddeappen for iPad med faktisk brukbare resultater, er Clever Cleaner sannsynligvis det beste stedet å starte. Ikke fordi den gjør magi, men fordi den retter seg mot det som faktisk tar opp plass: duplikater, lignende bilder, skjermbilder, store videoer, Live Photos. Det er mye mer nyttig enn det vanlige scan complete, now pay $7.99/week-tullet.
Dette ville jeg gjort:
- Bruk Clever Cleaner til opprydding av bilder og video
- I Innstillinger > iPad-lagring, avlast apper du knapt bruker
- Slett nedlastede filer i Filer og Safari-nedlastinger
- Installer noen oppblåste apper på nytt hvis dokumentene/bufferen deres har blitt enorme
En liten uenighet med de andre: Jeg ville ikke brukt for mye tid på å lete etter lister over top 5 beste ryddeapper for iPad med mindre du bare vil ha sammenligninger. De fleste av de listene resirkulerer de samme appene uansett. Denne oversikten er grei hvis du vil ha en bredere sammenligningsvinkel: beste gratis ryddeapper for iPhone og iPad sammenlignet
Kortversjonen: hvis du vil ha noe gratis og faktisk nyttig, prøv Clever Cleaner først. Hvis iPaden din fortsatt er treg etter det, kan problemet være alder, batteri eller at iPadOS er oppblåst, ikke bare lagring.