Jeg slettet ved et uhell viktige bilder fra minnekortet til Nikon-kameraet mitt mens jeg flyttet filer til Windows-PC-en min. Kortet viser ikke lenger bildene, og jeg trenger den sikreste måten å gjenopprette slettede Nikon-kamerabilder fra et SD-kort på Windows uten å overskrive noe. Hvilke gjenopprettingstrinn eller hvilken programvare bør jeg prøve først?
Jeg støtte på dette med et Nikon SD-kort for en stund siden. Det finnes gratis måter å prøve gjenoppretting på, men resultatet avhenger mer enn noe annet av én ting, om de slettede bildene ble overskrevet.
Hvis slettingen skjedde for et minutt siden, slutt å bruke kortet nå. Ingen flere bilder. Ingen video. Ikke engang rot rundt med kameraet hvis du kan unngå det. Hver nye skriving til kortet spiser av det som fortsatt kan gjenopprettes. Jeg lærte dette på den irriterende måten.
Kortversjonen er enkel. Gratis gjenoppretting pleier å fungere når filene er slettet, men lagringsblokkene fortsatt er urørt.
På Windows er det enkleste første forsøket Disk Drill. Gratisgrensen er 100 MB. For noen få JPEG-bilder, eller bare som en rask sjekk for å se om Nikon-bildene fortsatt vises intakte, synes jeg det er et greit utgangspunkt.
Dette gjorde jeg:
- Tok SD-kortet ut av Nikon-kameraet og brukte en separat kortleser.
- Installerte Disk Drill på datamaskinen, ikke på SD-kortet.
- Åpnet det, valgte SD-kortet og trykket deretter på Søk etter tapte data.
- Brukte Universell skanning. For slettede bilder pleier dette å være riktig første forsøk.
- Ventet til skanningen var ferdig, og forhåndsviste deretter filene.
- Markerte bildene jeg ville ha tilbake og klikket på Gjenopprett.
- Lagret dem på PC-en, aldri tilbake på det samme SD-kortet.
Hvis de manglende filene dine går over 100 MB og du ikke vil bruke penger, er PhotoRec det vanlige gratisalternativet folk nevner. Det er åpen kildekode og det fungerer, men ja, det er mer tungvint. Ingen fin flyt for forhåndsvisning. Filnavn kommer ofte tilbake forvrengt. Mappestrukturen forsvinner vanligvis. Likevel har jeg sett det hente bilder fra kort når penere verktøy ikke hjalp.
Én ting Nikon-brukere overser, spesielt hvis du tar RAW, er å sjekke NEF-støtte før du kaster bort tid. Noen gratis gjenopprettingsapper er fine med JPEG og faller så helt igjennom med RAW-filer.
Sjekk også de kjedelige tingene først. Hvis du kopierer bilder til datamaskinen etter fotografering, bruker SnapBridge eller synkroniserer noe til skylagring, kan bildene allerede finnes et annet sted. Jeg har sett folk bruke en time på gjenoppretting og så finne filene i en gammel importmappe.
Hvis du vil ha den ryddige sjekklisten:
- Slutt å bruke SD-kortet.
- Bruk en kortleser, ikke kameraet via USB.
- Prøv Disk Drill først hvis 100 MB er nok.
- Bruk PhotoRec hvis du trenger en helt gratis løsning og ikke har noe imot en klønete prosess.
Hvis kortet er fysisk skadet, gir lesefeil, eller datamaskinen ikke oppdager det i det hele tatt, ville jeg ikke fortsatt å rote med gratisverktøy. På det tidspunktet gir et gjenopprettingsverksted mer mening. Gjør det selv-forsøk på et sviktende kort gjør noen ganger problemet verre.
Først må du slutte å røre kortet. Ikke koble det til Nikon igjen, og ikke kopier noe annet til det. Sletting på SD-kort fjerner ofte filindeksen først. Bildedataene kan fortsatt ligge der til nye skrivinger erstatter dem.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer, men jeg vil legge til ett tryggere steg før skanning. Lag et byte-for-byte-bilde av minnekortet, og kjør deretter gjenoppretting på bildet, ikke på det originale kortet. På Windows fungerer USB Image Tool eller HDD Raw Copy Tool til dette. Hvis kortet begynner å gi lesefeil midt under skanningen, vil du ønske at du gjorde dette først.
Praktisk rekkefølge jeg ville brukt:
- Sett Nikon-kortet i en kortleser.
- Sjekk Windows Filhistorikk, gamle importmapper, OneDrive, Nikon-programvaremappene.
- Lag et bilde av kortet.
- Skann bildet med Disk Drill, spesielt hvis du trenger gjenoppretting av Nikon NEF og JPG med støtte for forhåndsvisning.
- Eksporter gjenopprettede filer til PC-en din eller en annen disk, aldri tilbake til SD-kortet.
Hvis Windows spør om å reparere eller formatere kortet, trykk nei. Slikt ødelegger gjenoppretting raskt.
Hvis du vil ha flere brukeropplevelser, er denne tråden verdt en titt:
beste anbefalinger for programvare til bildegjenoppretting fra Reddit-brukere
Hvis kortet kobler fra, viser 0 byte eller blir varmt, hopp over gjør-det-selv og gå til et laboratorium.
En ting jeg ville gjort litt annerledes enn @mikeappsreviewer og @nachtschatten er å sjekke om filene faktisk ble slettet av Windows Utforsker eller bare flyttet til en rar import-/cache-mappe. Nikon-filer blir noen ganger kopiert til Bilder, OneDrive Kamerarull eller gamle Adobe-/Nikon-overføringsmapper, og folk tror minnekortet spiste dem. Søk i Windows etter *.NEF, *.JPG, og sorter etter dato før du går helt i panikkmodus.
Hvis kortet fortsatt kan leses fint, ville jeg heller ikke startet med tilfeldige reparasjonsmeldinger eller CHKDSK. Det rådet blir slengt rundt altfor mye, og det kan gjøre gjenoppretting styggere.
Min rekkefølge ville vært:
- Lås SD-kortet med den lille bryteren på siden hvis kortleseren din respekterer den.
- Søk på PC-en etter eksisterende kopier først.
- Hvis de ikke finnes noe sted, skann kortet etter gjenopprettbare Nikon-bilder.
- Gjenopprett bare til en annen disk.
Jeg er enig i at Disk Drill er et solid valg på Windows fordi det kan forhåndsvise mange typer kamerabilder, noe som er viktig hvis du tok NEF RAW pluss JPEG. Det forhåndsvisningstrinnet sparer tid sammenlignet med å gjenopprette et fjell av søppel. Hvis miniatyrbildene ser ødelagte ut eller er halvgrå, ble noen filer sannsynligvis allerede overskrevet.
En annen Nikon-spesifikk ting: hvis kameraet brukte to kortspor og sikkerhetskopi-/overflytmodus var aktivert, sjekk det andre kortet. Høres åpenbart ut, men ja, folk glemmer det.
For en enkel oversikt over programvare for bildegjenoppretting fra SD-kort er denne raske gjennomgangen av SD-kort-gjenopprettingsverktøy for slettede bilder ganske lett å skumme gjennom.
Hvis kortet begynner å koble fra, ber om formatering eller leser ekstremt sakte, stopp med gjør-det-selv-forsøk raskt. Det er da hjemmegjenoppretting kan gå fra kanskje til typisk nok.
Ett lite uenighet med @nachtschatten og @ombrasilente: Jeg ville ikke brukt for lang tid på å lete gjennom Windows-mapper hvis bildene er kritisk viktige. Gjør et raskt søk, ja, men slettede kortdata har begrenset levetid hvis noe senere skriver til det kortet.
Det jeg vil legge til er dette: sjekk kortets faktiske kapasitet og tilstand i Windows før gjenoppretting. Hvis det plutselig viser feil størrelse, RAW i stedet for exFAT/FAT32, eller gir I/O-feil i Event Viewer, behandle det som et sviktende kort, ikke bare et tilfelle med slettede filer. I den situasjonen kan gjentatte skanninger gjøre mer skade enn nytte.
Også en Nikon-spesifikk fallgruve: noen kameraer oppretter fragmenterte video-/bildeskrivinger, så gjenopprettingsverktøy kan finne NEF-filene, men ikke gjenopprette de opprinnelige navnene eller opptaksrekkefølgen på en ryddig måte. Det er normalt.
Om Disk Drill siden @mikeappsreviewer nevnte det:
Fordeler
- God forhåndsvisning for JPG og mange NEF-filer
- Enklere å sortere ekte bilder fra søppel
- Brukervennlig i Windows
- Kan gjenopprette fra kortavbildninger, noe som er tryggere
Ulemper
- Gratis gjenoppretting er begrenset
- Dype skanninger kan gi mye rot
- Opprinnelige filnavn/mapper kan ikke alltid gjenopprettes
Hvis Disk Drill viser rene forhåndsvisninger, er det et veldig godt tegn. Hvis forhåndsvisningene er korrupte, grå eller halvveis gjengitt, har overskrivingsskade sannsynligvis allerede skjedd.
En siste ting: når filene er gjenopprettet, sammenlign filstørrelser og åpne flere bilder fra ulike deler av opptaket. Ikke anta at alle gjenopprettede filer faktisk kan brukes bare fordi de lot seg kopiere ut.