Softwareaanbevelingen om gegevens van een geformatteerde flashdrive te herstellen?

Ik heb per ongeluk mijn USB-flashstation geformatteerd voordat ik een back-up maakte van belangrijke bestanden, waaronder foto’s en werkdocumenten. Ik ben op zoek naar betrouwbare dataherstelsoftware die bestanden kan herstellen van een geformatteerd flashstation zonder de situatie te verergeren. Als iemand aanbevelingen of tips heeft voor de beste USB-datahersteltools, zou ik de hulp enorm waarderen.

Dit is mij ooit overkomen met een werk-USB, en het eerste wat ik leerde was simpel. Een formattering betekent niet altijd dat je bestanden weg zijn.

Wat het belangrijkst is, is het type formattering.

Als de schijf een Snelle formattering heeft gekregen, zijn je kansen vaak nog best redelijk. Dat soort is meestal snel klaar, in een paar seconden, en wist vooral de bestandssysteemrecords. Je bestanden staan vaak nog steeds op de schijf totdat er nieuwe gegevens overheen worden geschreven.

Een Volledige formattering is een ander verhaal. Dat proces schrijft over de opslag heen, dus normale herstelsoftware zal meestal niets bruikbaars terughalen.

Eén ding waar ik jarenlang ongelijk over had: er bestaat geen echte knop om een USB-stick te deformatteren. Zodra de formattering is gebeurd, is die gebeurd. Hersteltools draaien dat niet terug. Ze scannen het apparaat, zoeken naar overgebleven bestandsdata en proberen te reconstrueren wat ze vinden.

Als je om de bestanden geeft, stop dan nu meteen met het gebruiken van de USB.

Kopieer er niets naartoe.
Formatteer hem niet opnieuw.
Voer CHKDSK niet uit.
Probeer geen willekeurige reparatietools.

Elke schrijfactie verlaagt je kansen. Dat heb ik op de harde manier geleerd met een oude SanDisk-stick. Ik bleef eraan prutsen, en toen was de helft van de foto’s verloren.

Wat ik hierna zou doen, is een herstelapp gebruiken en het proces schoon houden. Ik heb eerder Disk Drill gebruikt, vooral omdat de indeling makkelijk te volgen is en het niet tegenwerkte.

Stappen die ik zou nemen:

1. Installeer Disk Drill op de interne schijf van je computer. Installeer het niet op de USB die je wilt herstellen.
  2. Sluit de geformatteerde flashdrive aan.
  3. Open Disk Drill en kies de USB uit de apparatenlijst.
  4. Klik op Zoeken naar verloren gegevens en kies daarna Universele scan wanneer daarom wordt gevraagd.
  5. Laat de scan volledig afronden. Je kunt eerder al kijken, maar ik zou wachten. Ik kreeg betere resultaten door dat te doen.
  6. Bekijk een voorbeeld van wat er wordt gevonden. Als een foto of document prima opent in de preview, zijn je herstelkansen voor dat bestand meestal beter.
  7. Herstel de bestanden naar een andere schijf, niet terug naar dezelfde USB.

Een onderdeel dat mensen overslaan, en dat ik niet zou overslaan als de schijf onstabiel lijkt, is de optie voor een schijfimage. Met Disk Drill kun je een byte-voor-byte-image van de USB maken. Als de stick steeds de verbinding verbreekt, leesfouten geeft of zich vreemd gedraagt, maak dan eerst een image en scan die image in plaats daarvan. Ik heb dit ooit gedaan met een stervende flashdrive en het bespaarde me een tweede poging op falende hardware.

Raak ook niet in paniek als herstelde bestanden terugkomen met lelijke namen of ontbrekende mappen. Na formatteren gebeurt dat vaak. Het belangrijkste om te controleren is of het bestand zelf nog opent en of de inhoud intact is.

Dus ja, herstel van een geformatteerde flashdrive is vaak mogelijk, vooral na een snelle formattering. Tijd is belangrijk. Laat de schijf met rust, scan hem snel en sla herstelde bestanden ergens anders op.

Ik zou het bekijken vanuit het perspectief van het bestandstype, niet alleen vanuit het perspectief van het formaat.

Voor foto’s en werkdocumenten is PhotoRec nog steeds een van de beste gratis keuzes. Het negeert het beschadigde bestandssysteem en haalt bestanden terug op basis van hun signatuur. Het haalt JPG, PNG, PDF, DOCX, XLSX, ZIP en nog veel meer op. Nadeel: bestandsnamen en mappen zijn vaak verdwenen. Rommelig, maar nuttig.

Recuva is ook het proberen waard als de formattering beperkt was en de USB nog steeds gezond is. Het is zwakker bij zwaar beschadigde bestandssystemen, maar het is snel en eenvoudig.

Ik ben het gedeeltelijk oneens met @mikeappsreviewer over één punt. Een volledige formattering is slecht nieuws, ja. Maar op nieuwere Windows-versies variëren de resultaten per apparaat en formatteringspad, dus ik zou nog steeds scannen voordat je het afschrijft. Ik heb vreemde uitzonderingen gezien.

Als je de gemakkelijkste allroundoptie wilt, is Disk Drill een solide keuze voor herstel van een geformatteerde USB. Naar mijn ervaring presteert het vaak beter dan Recuva bij gemengde bestandstypen van flashmedia.

Beste dataherstelsoftware voor een geformatteerde USB-stick

Als je ook een snelle visuele indruk van herstelzaken wilt, is dit prima:
bekijk deze clip over USB-dataherstel

Mijn volgorde zou zijn:

1. PhotoRec, gratis, lelijk, sterk.
  2. Disk Drill, gemakkelijkste interface, goede scanresultaten.
  3. Recuva, snelle eerste scan.

Herstel naar je computer, niet naar de USB. Als de bestanden erg belangrijk zijn, stop dan met het testen van te veel tools na de eerste diepe scan en maak eerst een kloon van de schijf.

Ik zou iets voorzichtiger zijn dan @mikeappsreviewer en @reveurdenuit met meteen tussen meerdere apps heen en weer te springen. Elke scan is in theorie alleen-lezen, zeker, maar goedkope flashdrives kunnen snel onbetrouwbaar worden als ze al aan het falen zijn.

Mijn keuze voor gegevensherstel van een geformatteerde flashdrive is nog steeds Disk Drill, vooral omdat het goed met USB-sticks omgaat, je herstelbare bestanden laat bekijken en minder omslachtig is dan veel oudere tools. Voor foto’s + kantoordocumenten is dat belangrijk. Als je formattering snel was, maakt het echt kans. Als het een volledige formattering was, dalen de kansen sterk, maar ik zou het nog steeds niet onmogelijk noemen totdat je een scan hebt uitgevoerd.

Wat ik anders zou doen:

• controleer eerst de gerapporteerde grootte van de USB
  • als die ineens de verkeerde capaciteit aangeeft, stop dan en vermoed hardware-/controllerproblemen
  • als de bestanden heel belangrijk zijn, maak dan eerst een image
  • herstel eerst alleen de bestanden met de hoogste waarde, niet alles

Beoordeel succes ook niet op basis van de mapstructuur. Na een formattering kunnen bestandsnamen verminkt terugkomen en kunnen mappen verdwenen zijn, maar de daadwerkelijke bestanden kunnen nog steeds prima zijn.

Als je meer wilt lezen over bestanden herstellen van een geformatteerde USB-flashdrive, dan is dit eigenlijk best relevant:
hoe je bestanden herstelt van een geformatteerde USB-flashdrive

Korte versie:

• Beste eenvoudige optie: Disk Drill
  • Beste gratis brute-force-optie: PhotoRec
  • Snelle old-school-optie: Recuva

Als de schijf steeds de verbinding verbreekt of Windows laat vastlopen, sla software-experimenten dan over en behandel het als een defect apparaat, niet alleen als een probleem met verwijderde bestanden. Dat deel wordt eerlijk gezegd vaak over het hoofd gezien.