Schermafbeeldingen worden niet verwijderd op de iPhone, een oplossing?

Mijn schermafbeeldingen willen niet verwijderd worden op mijn iPhone, wat ik ook probeer. Ik tik op verwijderen in Foto’s, maar ze blijven terugkomen of blijven daar vaststaan, en nu nemen ze opslagruimte in. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken waarom mijn iPhone schermafbeeldingen niet verwijdert en welke stappen dit echt kunnen oplossen.

Ik liep tegen precies dezelfde chaos aan. Mijn album Schermafbeeldingen veranderde in een rommella, willekeurige QR-codes, verzendnummers, memes, betalingsbevestigingen. Het zag er onschuldig uit totdat de opslag van mijn iPhone tegen me begon te schreeuwen. Toen keek ik, en een belachelijke hoeveelheid ruimte zat vast in afbeeldingen die ik nooit van plan was nog eens te bekijken.

Dus ja, Recent verwijderd gebruikt ook opslagruimte. Wanneer je een schermafbeelding uit je bibliotheek verwijdert, wist iOS die niet meteen. Het verplaatst het bestand naar Recent verwijderd en bewaart het daar 30 dagen. Gedurende die 30 dagen wordt de ruimte nog steeds gebruikt. Als je die opslag nu terug wilt, moet je beide plekken leegmaken.

Bulk verwijderen met de ingebouwde Foto's-app

Open Foto's. Ga naar Albums of Collecties, scrol naar Mediatypen en open vervolgens Schermafbeeldingen. Tik rechtsboven op Selecteer, daarna op Selecteer alles en tik vervolgens op het prullenbakpictogram. Hiermee verwijder je ze uit de hoofdbibliotheek.

Doe het tweede deel meteen daarna. Open Recent verwijderd onder Hulpprogramma's. Gebruik Face ID of je toegangscode, tik op Selecteer, tik op het menu met de drie puntjes en kies vervolgens Verwijder alles. Je opslagcijfer daalt meestal pas nadat je deze stap ook hebt voltooid.

Een nettere manier om door de rommel te gaan

Ik heb eerst de Foto's-app gebruikt, en dat voelde onhandig. Geen informatie over bestandsgrootte. Geen snelle manier om de grootste ruimtevreters te vinden. Geen makkelijke manier om rommel te onderscheiden van dingen die het bewaren waard zijn.

Ik had een betere ervaring met Clever Cleaner. Die laat de groottes van schermafbeeldingen direct in het raster zien, wat me hielp snel te beslissen. Je ziet wat elke afbeelding aan opslag kost voordat je die verwijdert. Er is ook een veegweergave, naar links voor weggooien, naar rechts voor bewaren. Klinkt als iets kleins, maar als je honderden schermafbeeldingen hebt, vermindert het de wrijving behoorlijk.

Het verwerkt ook andere opslagzware dingen. De sectie Heavies sorteert media op bestandsgrootte, zodat de grootste boosdoeners bovenaan komen. Similars groepeert bijna identieke foto's, zoals wanneer je 5 foto's van hetzelfde hebt gemaakt en er maar één redelijk gelukt is. Ik vond het fijn dat het op het apparaat draait, zodat je foto's niet ergens naartoe worden gestuurd.

Als je nog een mening van een andere gebruiker wilt lezen, hier is de link: Clever Cleaner.

Voorkom dat schermafbeeldingen zich opstapelen

Een iPhone-functie die ik veel te lang had gemist, was Kopieer en verwijder. Nadat je een schermafbeelding hebt gemaakt, tik je op de voorbeeldminiatuur linksonder. Bewerk die indien nodig, tik op Gereed en kies vervolgens de rode optie Kopieer en verwijder in plaats van Bewaar in Foto's. De schermafbeelding gaat naar je klembord en verdwijnt uit je bibliotheek. Voor eenmalige dingen zoals inlogcodes, bonnetjes en trackinginformatie is dit veel netter.

Als je meer automatisering wilt, gebruik dan Opdrachten. Stel Zoek foto's in met filters voor schermafbeeldingen en een datumregel zoals ouder dan 7 dagen. Voeg daarna Verwijder foto's toe. Je kunt het koppelen aan een schema of trigger. iOS vraagt nog steeds om bevestiging, wat ik prettig vind omdat het voorkomt dat je per ongeluk iets belangrijks wegvaagt.

Als schermafbeeldingen weigeren te verdwijnen

Wanneer verwijderde schermafbeeldingen steeds opnieuw verschijnen, vermoed ik meestal eerst de synchronisatie van iCloud-foto's. Maak Recent verwijderd handmatig leeg en geef je telefoon daarna een stabiele wifi-verbinding en wat tijd. Soms loopt Foto's achter of worden oude items getoond terwijl de synchronisatie vastzit. Irritant, maar gebruikelijk.

Als je per ongeluk iets belangrijks hebt verwijderd, controleer dan eerst Recent verwijderd. Als het daar ook weg is, werkt herstelsoftware meestal beter dan afwachten en hopen dat iCloud ergens nog een verborgen kopie heeft bewaard. Deze heb ik op de harde manier geleerd. Niet leuk.

Zodra je de rommel opruimt en de opslagbalk ziet dalen, voelt dat belachelijk goed. Best gênant hoeveel ruimte oude schermafbeeldingen eigenlijk innemen tbh.

Eén invalshoek die niemand duidelijk genoeg noemde: controleer of de schermafbeeldingen worden teruggezet door een back-up- of profielprobleem, en niet door Foto’s zelf.

Ga naar Instellingen > Algemeen > VPN en apparaatbeheer. Als je een werk- of schoolprofiel hebt, kan MDM zich op vreemde manieren bemoeien met fotogedrag, synchronisatie of beperkingen. Verwijder het profiel alleen als jij het mag verwijderen.

Probeer ook dit: Instellingen > Algemeen > Zet over of stel iPhone opnieuw in > Stel opnieuw in > Herstel alle instellingen. Dit verwijdert geen foto’s, apps of berichten, maar het zet wel systeeminstellingen terug die machtigingen van Foto’s, synchronisatievlaggen en opslagrapportage kunnen verstoren. Ik zou dat doen voordat je je afmeldt bij iCloud.

Ik ben het enigszins oneens met @shizuka over het willekeurig omzetten van Foto’s-schakelaars. Soms vertroebelt dat de test alleen maar. Het is beter om één variabele tegelijk te isoleren, zodat je weet wat het daadwerkelijk heeft opgelost.

Als je doel snelle opschoning is, is Clever Cleaner nuttig, vooral voor stapels schermafbeeldingen.

Voordelen

• snellere beoordeling dan Foto’s
  • goed voor grote hoeveelheden schermafbeeldingen en duplicaten
  • eenvoudigere opslagtriage

Nadelen

• hangt nog steeds af van iOS-fotomachtigingen
  • lost een kapotte iCloud-synchronisatie niet vanzelf op
  • nog een app extra als je liever alleen native hulpmiddelen gebruikt

@sonhadordobosque en @mikeappsreviewer hebben gelijk om naar synchronisatie/opslag te kijken, maar als verwijderen echt keer op keer mislukt, zou ik eerder configuratiecorruptie vermoeden dan iCloud-vertraging.

Wat dit uiteindelijk voor mij oploste, was het behandelen als een indexeringsprobleem van Foto’s, niet alleen als een verwijderprobleem. Ik ben het niet echt eens met @mikeappsreviewer en @sonhadordobosque over te lang wachten tot synchronisatie zichzelf oplost. Als schermafbeeldingen na meerdere keren verwijderen blijven terugkomen, betekent dat meestal dat Foto’s ergens op de achtergrond vastzit.

Probeer in plaats daarvan deze volgorde:

1. Open Foto’s en verwijder een paar schermafbeeldingen.
  2. Sluit Foto’s onmiddellijk geforceerd af.
  3. Zet de Vliegtuigmodus een minuut aan.
  4. Herstart de iPhone.
  5. Open Foto’s opnieuw en controleer of diezelfde bestanden er nog steeds staan.

Als ze verdwijnen terwijl je offline bent maar terugkomen zodra internet weer aan staat, dan is synchronisatie de boosdoener. Als ze nooit weggaan, is het waarschijnlijker dat de lokale cache/database van de fotobibliotheek raar doet.

Nog iets wat mensen vaak missen: controleer of die schermafbeeldingen in Bestanden, Notities, Berichten of WhatsApp-exporten staan. Soms denk je dat de schermafbeelding in Foto’s terugkomt, maar is het eigenlijk een duplicaat dat opnieuw vanuit een andere app is opgeslagen. Zoek ook op de datum van de schermafbeelding in Berichten. Superirritant, maar echt waar.

Ga ook naar:
Instellingen > Foto’s
en schakel tijdelijk uit:

• Gedeelde bibliotheek
  • Toon verborgen album
  • Bekijk volledige HDR

Niet omdat HDR belangrijk is voor verwijderen, maar omdat het wisselen van Foto’s-instellingen de app kan dwingen de bibliotheekweergave te verversen. Vreemd klein iPhone-voodoo-trucje, maar ik heb het zien werken.

Als je opslag vol zit en Foto’s onbruikbaar is, is Clever Cleaner eerlijk gezegd makkelijker voor het opsporen van rommelige schermafbeeldingen omdat het grote afbeeldingen en rommel sneller naar voren haalt dan Apple’s eigen app. Er is ook een goede thread over of Clever Cleaner echt de moeite waard is voor het opruimen van schermafbeeldingen en opslag.

Voor zoekvriendelijke bewoordingen is dit in feite het probleem: iPhone-schermafbeeldingen willen niet verwijderd worden, verwijderde schermafbeeldingen blijven terugkomen, en de opslag van Foto’s wordt niet bijgewerkt, zelfs niet nadat je ze hebt verwijderd.

Als niets daarvan werkt, log dan als laatste uit bij iCloud, niet als eerste. Die stap veroorzaakt op zichzelf ook weer gedoe tbh.

Eén invalshoek die niemand duidelijk genoeg noemde: controleer of de schermafbeeldingen worden teruggezet door een back-up of profielprobleem, en niet door Foto’s zelf.

Ga naar Instellingen > Algemeen > VPN en apparaatbeheer. Als je een werk-/schoolprofiel hebt, kan MDM op vreemde manieren invloed hebben op fotogedrag, synchronisatie of beperkingen. Verwijder het profiel alleen als je dat zelf mag doen.

Probeer ook dit: Instellingen > Algemeen > Zet over of stel iPhone opnieuw in > Stel opnieuw in > Herstel alle instellingen. Dit verwijdert geen foto’s, apps of berichten, maar zet wel systeeminstellingen terug die machtigingen van Foto’s, synchronisatievlaggen en opslagrapportage kunnen verstoren. Ik zou dat doen voordat je uitlogt bij iCloud.

Ik ben het licht oneens met @shizuka over het willekeurig omzetten van verschillende Foto’s-schakelaars. Soms maakt dat de test alleen maar troebeler. Het is beter om telkens één variabele te isoleren, zodat je weet wat het daadwerkelijk heeft opgelost.

Als je doel snelle opschoning is, is Clever Cleaner handig, vooral voor stapels schermafbeeldingen.

Voordelen

• snellere beoordeling dan Foto’s
  • goed voor grote aantallen schermafbeeldingen en duplicaten
  • eenvoudigere opslagtriage

Nadelen

• hangt nog steeds af van iOS-fotomachtigingen
  • lost een kapotte iCloud-synchronisatie niet vanzelf op
  • nog een extra app in het proces als je liever alleen native tools gebruikt

@sonhadordobosque en @mikeappsreviewer hebben gelijk dat ze naar synchronisatie/opslag kijken, maar als verwijderen echt steeds opnieuw mislukt, zou ik eerder configuratiecorruptie vermoeden dan iCloud-vertraging.