Nogen softwareanbefalinger til at gendanne data fra et formateret flashdrev?

Jeg kom ved et uheld til at formatere mit USB-flashdrev, før jeg tog backup af vigtige filer, herunder billeder og arbejdsdokumenter. Jeg leder efter pålidelig datagendannelsessoftware, der kan gendanne filer fra et formateret flashdrev uden at gøre situationen værre. Hvis nogen har anbefalinger eller tips til de bedste USB-datagendannelsesværktøjer, vil jeg sætte stor pris på hjælpen.

Det skete også for mig engang med en arbejds-USB, og det første, jeg lærte, var enkelt. En formatering betyder ikke altid, at dine filer er væk.

Det vigtigste er typen af formatering.

Hvis drevet fik en hurtigformatering, er dine chancer ofte rimelige. Den slags bliver som regel hurtigt færdig, på få sekunder, og den rydder for det meste kun filsystemets poster. Dine filer ligger ofte stadig på drevet, indtil nye data bliver skrevet ovenpå dem.

En fuld formatering er en anden historie. Den proces overskriver lageret, så almindelig gendannelsessoftware vil normalt ikke kunne hente noget brugbart tilbage.

Noget, jeg tog fejl af i årevis, er, at der ikke findes nogen rigtig knap til at ophæve en formatering på et USB-drev. Når formateringen først er sket, er den sket. Gendannelsesværktøjer vender den ikke om. De scanner enheden, leder efter rester af fildata og prøver at genskabe det, de finder.

Hvis du går op i filerne, så stop med at bruge USB-drevet med det samme.

Kopiér ikke noget over på det.
Formatér det ikke igen.
Kør ikke CHKDSK.
Prøv ikke tilfældige reparationsværktøjer.

Hver skrivning sænker dine chancer. Det lærte jeg på den hårde måde med en gammel SanDisk-stick. Jeg blev ved med at pille ved den, og så var halvdelen af billederne ødelagt.

Det, jeg ville gøre derefter, er at bruge et gendannelsesprogram og holde processen ren. Jeg har brugt Disk Drill før, mest fordi opsætningen er nem at følge, og det ikke gjorde processen besværlig for mig.

Trin, jeg ville tage:

1. Installer Disk Drill på computerens interne drev. Installer det ikke på det USB-drev, du vil gendanne fra.
  2. Tilslut det formaterede flashdrev.
  3. Åbn Disk Drill og vælg USB-drevet fra enhedslisten.
  4. Tryk på Search for Lost Data, og vælg derefter Universal Scan, når du bliver bedt om det.
  5. Lad scanningen køre helt færdig. Du kan kigge tidligt, men jeg ville vente. Jeg fik bedre resultater ved at gøre det.
  6. Forhåndsvis det, der dukker op. Hvis et billede eller dokument åbner fint i forhåndsvisningen, er dine chancer for at gendanne den fil som regel bedre.
  7. Gendan filerne til et andet drev, ikke tilbage til det samme USB-drev.

En del, folk springer over, og som jeg ikke ville springe over, hvis drevet virker ustabilt, er diskimage-funktionen. Disk Drill lader dig lave et byte-for-byte-image af USB-drevet. Hvis sticket bliver ved med at afbryde forbindelsen, giver læsefejl eller opfører sig mærkeligt, så lav først et image og scan imaget i stedet. Jeg gjorde dette engang med et døende flashdrev, og det reddede mig fra endnu en omgang med svigtende hardware.

Bliv heller ikke forskrækket, hvis gendannede filer kommer tilbage med grimme navne eller manglende mapper. Efter en formatering sker det ofte. Det vigtigste er at tjekke, om selve filen stadig åbner, og om indholdet er intakt.

Så ja, gendannelse fra et formateret flashdrev er ofte mulig, især efter en hurtigformatering. Tid betyder noget. Lad drevet være i fred, scan det hurtigt, og gem de gendannede filer et andet sted.

Jeg ville se på det ud fra filtypevinklen, ikke kun formatvinklen.

Til fotos og arbejdsdokumenter er PhotoRec stadig et af de bedste gratis valg. Det ignorerer det ødelagte filsystem og gendanner filer ud fra signaturer. Det henter JPG, PNG, PDF, DOCX, XLSX, ZIP og en masse andet. Ulempen er, at filnavne og mapper ofte er væk. Rodet, men nyttigt.

Recuva er også værd at prøve, hvis formateringen var let, og USB’en stadig er sund. Det er svagere på hårdt beskadigede filsystemer, men det er hurtigt og nemt.

Jeg er delvist uenig med @mikeappsreviewer om én ting. Fuld formatering er dårlige nyheder, ja. Men på nyere Windows-versioner varierer resultaterne efter enhed og formateringsforløb, så jeg ville stadig scanne, før jeg afskrev det. Jeg har set mærkelige grænsetilfælde.

Hvis du vil have den nemmeste løsning generelt, er Disk Drill et solidt valg til gendannelse fra en formateret USB. Det klarer sig efter min erfaring ofte bedre end Recuva på blandede filtyper fra flashmedier.

Bedste datagendannelsessoftware til et formateret USB-flashdrev

Hvis du også vil have en hurtig visuel gennemgang af gendannelse, er denne ganske fin:
se dette klip om gendannelse af USB-data

Min rækkefølge ville være:

1. PhotoRec, gratis, grimt, stærkt.
  2. Disk Drill, nemmeste brugerflade, gode scanneresultater.
  3. Recuva, hurtig første gennemgang.

Gendan til din computer, ikke til USB’en. Hvis filerne betyder meget, så stop med at teste for mange værktøjer efter den første dybe scanning, og klon drevet først.

Jeg ville være lidt mere forsigtig end @mikeappsreviewer og @reveurdenuit med at hoppe mellem flere apps med det samme. Hver scanning er i teorien skrivebeskyttet, ja, men billige flashdrev kan hurtigt blive upålidelige, når de allerede er ved at fejle.

Mit valg til gendannelse af data fra formateret flashdrev er stadig Disk Drill, mest fordi det håndterer USB-sticks godt, lader dig forhåndsvise filer, der kan gendannes, og er mindre besværligt end mange ældre værktøjer. For fotos + kontordokumenter betyder det noget. Hvis din formatering var hurtig, er der en reel chance. Hvis den var fuld, falder chancerne markant, men jeg ville stadig ikke kalde det umuligt, før du har scannet.

Det, jeg ville gøre anderledes:

• tjek først USB-drevets rapporterede størrelse
  • hvis det pludselig viser forkert kapacitet, så stop og mistænk hardware-/controllerproblemer
  • hvis filerne er meget vigtige, så lav først et image
  • gendan kun de mest værdifulde filer først, ikke det hele

Døm heller ikke succes ud fra mappestrukturen. Efter en formatering kan filnavne komme tilbage forvanskede, og mapper kan være væk, men selve filerne kan stadig være helt fine.

Hvis du vil læse mere om gendannelse af filer fra et formateret USB-flashdrev, er dette faktisk ret relevant:
hvordan man gendanner filer fra et formateret USB-flashdrev

Kort version:

• Bedste nemme mulighed: Disk Drill
  • Bedste gratis brute-force-mulighed: PhotoRec
  • Hurtig old-school mulighed: Recuva

Hvis drevet bliver ved med at afbryde forbindelsen eller får Windows til at fryse, så spring softwareeksperimenter over og håndter det som en enhed, der er ved at fejle, ikke bare som et problem med slettede filer. Den del bliver ærligt talt overset ret meget.