Mit gamle HFS-formaterede eksterne drev holdt op med at montere på min Mac efter en uventet afbrydelse. Diskværktøj kan se det, men jeg kan ikke få adgang til mine filer. Jeg har brug for hjælp til sikre muligheder for Mac HFS-datagendannelse, før jeg prøver noget, der kan overskrive eller beskadige drevet.
Hvis drevet indeholder ting, du faktisk går op i, er det første skridt enkelt: stop med at rode med det. Gendannelse af HFS/HFS+ kan fungere i mange tilfælde, herunder slettede filer, tømt Papirkurv, utilsigtet formatering eller et drev, der begyndte at opføre sig mærkeligt efter en macOS-opdatering. Men jo mere du prøver tilfældige reparationer, desto større er risikoen for, at gendannelsen bliver værre.
Jeg ville håndtere det i denne rækkefølge:
- Stop med at skrive noget som helst til drevet. Slettede data kan stadig være der, men nye filer kan overskrive dem.
- Tjek, om selve drevet er ved at fejle. For en HDD skal du kontrollere SMART-status med noget som Disk Drill eller DriveDx. Mange dårlige sektorer eller alvorlige advarsler betyder, at du bør betragte drevet som upålideligt.
- Hvis det virker ustabilt, men du stadig kan læse det, så lav først et image af drevet. Arbejd ud fra disk-imaget i stedet for at scanne den originale hardware igen og igen.
- Hvis drevet ser sundt ud og monteres eller vises normalt, så gå direkte til gendannelsessoftware. Kør ikke Førstehjælp, formatér det ikke igen, og brug ikke reparationsværktøjer, før du har fået de filer ud, du har brug for.
Til HFS-gendannelse ville jeg starte med Disk Drill. Det understøtter HFS/HFS+, fungerer med interne og eksterne Mac-drev, og arbejdsgangen er ret ligetil, selv hvis du ikke har prøvet datagendannelse før.
- Åbn Disk Drill, og vælg HFS/HFS+-drevet.
- Vælg Søg efter mistede data. For eksterne drev er Universal Scan som regel det sikreste standardvalg.
- Lad scanningen blive færdig.
- Forhåndsvis resultaterne, før du gendanner noget.
- Gem de gendannede filer på et andet drev, ikke på problemdrevet.
Hvis det ikke finder filerne, afhænger det af, hvad der faktisk er sket. TestDisk kan være nyttigt, når hele HFS-partitionen mangler, men det er ikke særlig brugervenligt, hvis du er vant til normale Mac-apps, da det kører i en tekstbaseret grænseflade. Og hvis du har en aktuel Time Machine-sikkerhedskopi, så brug den først. Det er som regel den reneste løsning.
Situationer med hurtig formatering og tømt Papirkurv kan ofte gendannes, fordi filindholdet normalt ikke bliver slettet med det samme. Problemet begynder, når macOS eller en anden app skriver nye data over det gamle område. Derfor betyder hastighed noget, men omhyggelig hastighed, ikke at klikke på alle de reparationsknapper, du kan finde.
Jeg ville stoppe med gør-det-selv-forsøg, hvis drevet ikke vises i Diskværktøj, tilfældigt afbryder forbindelsen, klikker eller skurrer, eller hvis gendannelsesværktøjer bliver ved med at fejle med læsefejl. Det er tegn på, at problemet kan være fysisk. På det tidspunkt kan det gøre det værre at tænde det igen og igen, og et rigtigt gendannelseslaboratorium er sandsynligvis det bedre valg.
Prøv et andet kabel, en anden USB-port eller et andet kabinet, før du antager, at selve HFS-diskenheden er ødelagt. Hvis macOS viser “initialiser” eller “slet”, skal du annullere det hver gang og derefter kun scanne fra en gendannelsesapp som Disk Drill, når drevet vises konsekvent.
Forvent, at gendannelsen bliver kedelig, langsom, og at der ikke er nogen garanti for at få perfekte mappenavne tilbage. Et HFS/HFS±drev, der blev trukket ud under en skrivning, kan have et beskadiget katalog eller en beskadiget journal, og det er forskellen på “filerne er der for det meste, men diskenheden kan ikke monteres” og “gendannelsesappen kan kun finde løse filtyper med grimme navne.”
Jeg er enig i rådet om “lad være med at køre First Aid endnu”. Disk Utility First Aid er ikke et forhåndsvisningsværktøj. Det forsøger at reparere filsystemet, og reparationer betyder skrivninger. Nogle gange virker det, men hvis din prioritet er at få filerne tilbage, vil du have en kopi af dataene, før noget begynder at “rette” mappestrukturen.
Et lille forbehold ved SMART-tjek: med eksterne USB-drev er SMART lidt hit or miss. Nogle kabinetter sender det videre, nogle gør ikke, og nogle får det til at se mindre nyttigt ud, end det er. Så hvis SMART siger “ikke understøttet”, beviser det ikke, at disken er fin. Vær også opmærksom på adfærden: langsom registrering, at den forsvinder fra Disk Utility, at Finder fryser, kliklyde, gentagne afbrydelser eller scanninger, der står og kravler ved den samme procentdel, er alle dårlige tegn.
Hvis det var mit, ville jeg dele problemet op i to tilfælde:
Hvis drevet forbliver synligt og ikke laver mærkelige lyde, så lav et image af det eller scan det skrivebeskyttet, og gendan derefter til en anden disk. Disk Drill er fin til den slags brugervenlig scanning, især hvis du vil have forhåndsvisninger, før du tager stilling til en stor bunke resultater. Den vigtigste hage er, at du ikke bør gemme gendannede filer tilbage på det samme eksterne drev. Det lyder indlysende, men folk gør det stadig.
Hvis drevet bliver ved med at falde af bussen, så lad være med at blive ved med at starte forskellige apps mod det hele natten. Det er dér, gør det selv-gendannelse kan forvandle et drev, der kunne gendannes, til et værre et. Et ustabilt drev bør klones med noget, der er lavet til dårlige læsninger, eller sendes ind, hvis filerne er værdifulde nok. Almindelige gendannelsesapps er ikke gode til at håndtere hardware, der aktivt fejler, fordi de bliver ved med at bede den samme syge disk om at opføre sig som en normal disk.
En anden ting, folk glemmer med gamle Mac-formaterede drev, er kryptering. Hvis det var krypteret med FileVault eller formateret som en krypteret Mac OS Extended-diskenhed, ændrer gendannelsesforløbet sig. Du får brug for adgangskoden, og nogle værktøjer kan vise volapyk, indtil det krypterede lag håndteres korrekt. Det samme gælder, hvis det var en del af en Time Machine-disk, da fillayoutet kan være irriterende, selv når gendannelsen teknisk set virker.
Hvis du vil have et hurtigt reality-tjek, før du køber noget, så åbn Terminal og kør diskutil list. Slet ikke noget, initialiser ikke noget, identificer bare, om macOS ser den fysiske disk, og om det ser HFS-partitionen. At kunne se den fysiske disk, men ikke en monterbar diskenhed, peger normalt mere mod filsystemskade. At se disken dukke op og forsvinde peger normalt mere mod hardware, kabel, bridge board eller strøm.
Der er en lignende diskussion fra den virkelige verden her, hvis du vil sammenligne symptomer, før du gør noget risikabelt: Sag om gendannelse af eksternt HFS-drev.
Den korte version: prøv ikke først at gøre det gamle drev brugbart igen. Behandl det som en kilde, du udtrækker fra. Gendan til et andet drev, vurder værktøjer efter om de kan forhåndsvise dine faktiske filer, og stop, hvis hardwaren begynder at opføre sig ustabilt.
Et drev, der viser den korrekte kapacitet, er noget helt andet end et, der viser 0 byte, 4 KB eller en eller anden meningsløs størrelse. Hvis størrelsen er korrekt, er en skrivebeskyttet scanning med Disk Drill rimelig; hvis størrelsen er forkert, ville jeg stoppe med at bebrejde HFS og først mistænke kabinettet/USB-broen eller drevets elektronik. At udskifte kabinettet før scanning kan spare en masse spildt tid.