Noen programvareanbefalinger for å gjenopprette data fra en formatert minnepinne?

Jeg formaterte USB-minnepinnen ved et uhell før jeg tok sikkerhetskopi av viktige filer, inkludert bilder og arbeidsdokumenter. Jeg leter etter pålitelig programvare for datagjenoppretting som kan gjenopprette filer fra en formatert minnepinne uten å gjøre situasjonen verre. Hvis noen har anbefalinger eller tips til de beste verktøyene for gjenoppretting av USB-data, setter jeg stor pris på hjelpen.

Dette skjedde med meg en gang med en jobb-USB, og det første jeg lærte var enkelt. Et format betyr ikke alltid at filene dine er borte.

Det som betyr mest er typen formatering.

Hvis stasjonen fikk en hurtigformatering, er sjansene dine ofte ganske gode. Den typen blir vanligvis ferdig raskt, på noen få sekunder, og den tømmer for det meste bare filsystempostene. Filene dine ligger ofte fortsatt på stasjonen til nye data blir skrevet over dem.

En full formatering er en annen historie. Den prosessen skriver over lagringen, så vanlig gjenopprettingsprogramvare vil som regel ikke få tilbake noe nyttig.

En ting jeg tok feil om i mange år, er at det ikke finnes noen ekte knapp for å angre formatering på en USB-stasjon. Når formateringen først har skjedd, har den skjedd. Gjenopprettingsverktøy reverserer den ikke. De skanner enheten, ser etter gjenværende fildata og prøver å bygge opp igjen det de finner.

Hvis du bryr deg om filene, slutt å bruke USB-en akkurat nå.

Ikke kopier noe til den.
Ikke formater den igjen.
Ikke kjør CHKDSK.
Ikke prøv tilfeldige reparasjonsverktøy.

Hver skriving senker sjansene dine. Jeg lærte dette på den harde måten med en gammel SanDisk-minnepinne. Jeg fortsatte å rote med den, og så var halvparten av bildene ødelagt.

Det jeg ville gjort videre, er å bruke en gjenopprettingsapp og holde prosessen ren. Jeg har brukt Disk Drill før, mest fordi oppsettet er lett å følge og det ikke gjorde det vanskelig for meg.

Steg jeg ville tatt:

1. Installer Disk Drill på datamaskinens interne disk. Ikke installer det på USB-en du vil gjenopprette fra.
  2. Koble til den formaterte minnepinnen.
  3. Åpne Disk Drill og velg USB-en fra enhetslisten.
  4. Trykk på Søk etter tapte data, og velg deretter Universell skanning når den spør.
  5. La skanningen kjøre helt ferdig. Du kan kikke tidlig, men jeg ville ventet. Jeg fikk bedre resultater ved å gjøre det.
  6. Forhåndsvis det som dukker opp. Hvis et bilde eller dokument åpnes fint i forhåndsvisningen, er sjansene for gjenoppretting av den filen vanligvis bedre.
  7. Gjenopprett filene til en annen disk, ikke tilbake til samme USB.

En del folk hopper over, og som jeg ikke ville hoppet over hvis stasjonen virker ustabil, er diskavbildningsalternativet. Disk Drill lar deg lage et byte-for-byte-bilde av USB-en. Hvis minnepinnen fortsetter å koble fra, gir lesefeil eller oppfører seg rart, lag et bilde av den først og skann bildet i stedet. Jeg gjorde dette en gang med en døende minnepinne, og det reddet meg fra en ny runde med maskinvare som var i ferd med å svikte.

Og ikke få panikk hvis gjenopprettede filer kommer tilbake med stygge navn eller manglende mapper. Etter formatering skjer det ofte. Det viktigste å sjekke er om selve filen fortsatt åpnes og om innholdet er intakt.

Så ja, gjenoppretting fra en formatert minnepinne er ofte mulig, mest etter en hurtigformatering. Tid betyr noe. La stasjonen være i fred, skann den snart, og lagre gjenopprettede filer et annet sted.

Jeg ville sett på det ut fra filtype, ikke bare format.

For bilder og arbeidsdokumenter er PhotoRec fortsatt et av de beste gratisvalgene. Det ignorerer det ødelagte filsystemet og henter ut filer basert på signatur. Det henter JPG, PNG, PDF, DOCX, XLSX, ZIP, mye forskjellig. Ulempen er at filnavn og mapper ofte er borte. Rotete, men nyttig.

Recuva er også verdt et forsøk hvis formateringen var lett og USB-en fortsatt er i god stand. Det er svakere på dårlig skadede filsystemer, men det er raskt og enkelt.

Jeg er delvis uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Full formatering er dårlige nyheter, ja. Men på nyere Windows-versjoner varierer resultatene etter enhet og formateringsmetode, så jeg ville fortsatt kjørt en skanning før jeg avskrev det. Jeg har sett rare spesialtilfeller.

Hvis du vil ha det enkleste alternativet totalt sett, er Disk Drill et solid valg for gjenoppretting fra formatert USB. Etter min erfaring gjør det det ofte bedre enn Recuva på blandede filtyper fra flashmedia.

Beste programvare for datagjenoppretting fra en formatert USB-flash-stasjon

Hvis du også vil ha en rask visuell gjennomgang av gjenoppretting, er denne brukbar:
se dette klippet om gjenoppretting av USB-data

Min rekkefølge ville vært:

1. PhotoRec, gratis, stygg, sterk.
  2. Disk Drill, enklest grensesnitt, gode skanneresultater.
  3. Recuva, rask første gjennomgang.

Gjenopprett til datamaskinen din, ikke til USB-en. Hvis filene betyr mye, slutt å teste for mange verktøy etter den første dype skanningen og klon stasjonen først.

Jeg ville vært litt mer forsiktig enn @mikeappsreviewer og @reveurdenuit med å hoppe mellom flere apper med en gang. Hver skanning er i teorien skrivebeskyttet, visst, men billige minnepinner kan bli ustabile veldig raskt når de allerede er i ferd med å svikte.

Mitt valg for datagjenoppretting fra formatert minnepinne er fortsatt Disk Drill, mest fordi det håndterer USB-minnepinner godt, lar deg forhåndsvise filer som kan gjenopprettes, og er mindre tungvint enn mange eldre verktøy. For bilder + kontordokumenter betyr det noe. Hvis formateringen var rask, har det en reell sjanse. Hvis den var full, synker sjansene kraftig, men jeg ville fortsatt ikke kalt det umulig før du har skannet.

Det jeg ville gjort annerledes:

• sjekk den rapporterte størrelsen på USB-enheten først
  • hvis den plutselig viser feil kapasitet, stopp og mistenk maskinvare-/kontrollerproblemer
  • hvis filene er svært viktige, lag et image først
  • gjenopprett bare filene med høyest verdi først, ikke alt

Ikke vurder heller suksess ut fra mappestrukturen. Etter en formatering kan filnavn komme tilbake ødelagt og mapper kan være borte, men selve filene kan fortsatt være helt fine.

Hvis du vil lese mer om å gjenopprette filer fra en formatert USB-minnepinne, er dette faktisk ganske relevant:
hvordan gjenopprette filer fra en formatert USB-minnepinne

Kortversjonen:

• Beste enkle alternativ: Disk Drill
  • Beste gratis brute-force-alternativ: PhotoRec
  • Raskt gammeldags alternativ: Recuva

Hvis stasjonen fortsetter å koble fra eller får Windows til å fryse, hopp over programvareeksperimenter og håndter det som en enhet som er i ferd med å svikte, ikke bare et problem med slettede filer. Den delen blir ofte oversett, tbh.