Några programrekommendationer för att återställa data från ett formaterat USB-minne?

Jag råkade formatera mitt USB-minne innan jag säkerhetskopierade viktiga filer, inklusive foton och arbetsdokument. Jag letar efter pålitlig programvara för dataåterställning som kan återställa filer från ett formaterat USB-minne utan att göra saken värre. Om någon har rekommendationer eller tips om de bästa verktygen för USB-dataåterställning skulle jag verkligen uppskatta hjälpen.

Det hände mig en gång med ett jobb-USB, och det första jag lärde mig var enkelt. En formatering betyder inte alltid att dina filer är borta.

Det som betyder mest är typen av formatering.

Om enheten fick en snabbformatering är dina chanser ofta ganska goda. Den typen blir vanligtvis klar snabbt, på några sekunder, och den rensar mest filsystemets poster. Dina filer ligger ofta fortfarande kvar på enheten tills ny data skrivs ovanpå dem.

En fullständig formatering är en annan historia. Den processen skriver över lagringen, så vanlig återställningsprogramvara får vanligtvis inte tillbaka något användbart.

En sak jag hade fel om i flera år: det finns ingen riktig knapp för att avformatera ett USB-minne. När formateringen väl har hänt, har den hänt. Återställningsverktyg återställer den inte. De skannar enheten, letar efter kvarvarande fildata och försöker bygga upp det de hittar.

Om du bryr dig om filerna, sluta använda USB-minnet direkt.

Kopiera inte något till det.
Formatera det inte igen.
Kör inte CHKDSK.
Prova inte slumpmässiga reparationsverktyg.

Varje skrivning sänker dina chanser. Jag lärde mig detta den hårda vägen med ett gammalt SanDisk-minne. Jag fortsatte pilla med det, och sedan var hälften av bilderna förstörda.

Det jag skulle göra härnäst är att använda ett återställningsprogram och hålla processen ren. Jag har använt Disk Drill tidigare, mest för att upplägget är lätt att följa och det inte bråkade med mig.

Steg jag skulle ta:

1. Installera Disk Drill på datorns interna enhet. Installera det inte på USB-minnet du vill återställa.
  2. Anslut det formaterade flashminnet.
  3. Öppna Disk Drill och välj USB-minnet i enhetslistan.
  4. Tryck på Search for Lost Data och välj sedan Universal Scan när den frågar.
  5. Låt skanningen köra klart hela vägen. Du kan titta tidigare, men jag skulle vänta. Jag fick bättre resultat när jag gjorde det.
  6. Förhandsgranska det som dyker upp. Om ett foto eller dokument öppnas fint i förhandsgranskningen är chanserna att återställa just den filen vanligtvis bättre.
  7. Återställ filerna till en annan enhet, inte tillbaka till samma USB-minne.

En del som folk hoppar över, och som jag inte skulle hoppa över om enheten verkar instabil, är alternativet att skapa en diskavbild. Disk Drill låter dig skapa en byte-för-byte-avbild av USB-minnet. Om minnet fortsätter koppla från, ger läsfel eller beter sig konstigt, skapa avbilden först och skanna avbilden i stället. Jag gjorde detta en gång med ett döende flashminne och det räddade mig från en andra omgång på hårdvara som höll på att ge upp.

Bli heller inte orolig om återställda filer kommer tillbaka med fula namn eller saknade mappar. Efter formatering händer det ofta. Det viktigaste att kontrollera är om själva filen fortfarande går att öppna och om innehållet är intakt.

Så ja, återställning från ett formaterat flashminne är ofta möjlig, särskilt efter en snabbformatering. Tiden spelar roll. Låt enheten vara, skanna den snart och spara återställda filer någon annanstans.

Jag skulle se på det ur filtypsperspektivet, inte bara ur formatperspektivet.

För foton och arbetsdokument är PhotoRec fortfarande ett av de bästa gratisvalen. Det ignorerar det trasiga filsystemet och återskapar filer utifrån signaturer. Det hämtar JPG, PNG, PDF, DOCX, XLSX, ZIP och mycket annat. Nackdelen är att filnamn och mappar ofta försvinner. Rörigt, men användbart.

Recuva är också värt ett försök om formateringen var lätt och USB-enheten fortfarande är i gott skick. Det är svagare på svårt skadade filsystem, men det är snabbt och enkelt.

Jag håller delvis inte med @mikeappsreviewer om en sak. Full formatering är dåliga nyheter, ja. Men på nyare Windows-versioner varierar resultaten beroende på enhet och formateringsväg, så jag skulle ändå skanna innan jag avfärdar det. Jag har sett märkliga specialfall.

Om du vill ha det enklaste allroundalternativet är Disk Drill ett stabilt val för återställning från formaterade USB-enheter. Det tenderar att prestera bättre än Recuva på blandade filtyper från flashmedia, enligt min erfarenhet.

Bästa programvaran för dataåterställning för ett formaterat USB-minne

Om du också vill ha en snabb visuell genomgång av återställningssaker är det här helt okej:
titta på det här klippet om USB-dataåterställning

Min ordning skulle vara:

1. PhotoRec, gratis, fult, starkt.
  2. Disk Drill, enklast gränssnitt, bra skanningsresultat.
  3. Recuva, snabb första genomgång.

Återställ till din dator, inte till USB-enheten. Om filerna är väldigt viktiga, sluta testa alltför många verktyg efter den första djupa skanningen och klona enheten först.

Jag skulle vara lite mer försiktig än @mikeappsreviewer och @reveurdenuit när det gäller att hoppa mellan flera appar direkt. Varje skanning är i teorin skrivskyddad, visst, men billiga USB-minnen kan snabbt bli opålitliga när de redan håller på att gå sönder.

Mitt val för dataåterställning från formaterat flashminne är fortfarande Disk Drill, mest för att det hanterar USB-minnen bra, låter dig förhandsgranska återställbara filer och är mindre jobbigt att använda än många äldre verktyg. För foton + Office-dokument spelar det roll. Om din formatering var snabb har det en verklig chans. Om det var en fullständig formatering sjunker chanserna kraftigt, men jag skulle ändå inte kalla det omöjligt förrän du har skannat.

Det jag skulle göra annorlunda:

• kontrollera först USB-minnets rapporterade storlek
  • om det plötsligt visar fel kapacitet, stoppa och misstänk maskinvaru-/kontrollerproblem
  • om filerna är väldigt viktiga, skapa först en avbildning
  • återställ bara filerna med högst värde först, inte allt

Bedöm inte heller framgång utifrån mappstrukturen. Efter en formatering kan filnamn komma tillbaka förvanskade och mappar kan vara borta, men själva filerna kan fortfarande vara helt okej.

Om du vill läsa mer om att återställa filer från ett formaterat USB-flashminne, så är detta faktiskt ganska relevant:
hur man återställer filer från ett formaterat USB-flashminne

Kort version:

• Bästa enkla alternativet: Disk Drill
  • Bästa kostnadsfria brute-force-alternativet: PhotoRec
  • Snabbt gammaldags alternativ: Recuva

Om enheten fortsätter att kopplas från eller får Windows att frysa, hoppa över mjukvaruexperiment och hantera den som en felande enhet, inte bara som ett problem med raderade filer. Den delen förbises ofta tbh.