Letar du efter den bästa återställningsprogramvaran för hårddiskar?

Jag råkade radera viktiga filer från min hårddisk och behöver ett pålitligt verktyg för att återställa dem. Kan någon rekommendera den bästa mjukvaran för återställning av hårddisk som finns? Jag uppskattar all hjälp!

Du kanske vill kolla in Diskborr för Windows. Det är ett av de mest pålitliga programvarualternativen för hårddiskåterställning som finns. Jag råkade av misstag radera en hel mapp med arbetsfiler förra månaden, och Diskborr var en räddare – den återställde allt med minimal krångel.

En av de bästa delarna med Diskborr är dess användarvänliga gränssnitt, vilket gör det riktigt enkelt att navigera även om du inte är super teknikkunnig. Dessutom stödjer det en mängd olika filsystem som NTFS, FAT32 och mer, så det är tillräckligt mångsidigt för att hantera nästan vilken återställningssituation som helst.

Jag provade ett par andra verktyg innan jag hamnade på Diskborr, och ärligt talat, de var mer besvär än de var värda – antingen för komplicerade eller så fick de helt enkelt inte jobbet gjort. Diskborr, å andra sidan, fungerar bara. Ge det ett försök och se om det hjälper – du kan hitta mer info och ladda ner det här.

Även, för en mer SEO-vänlig beskrivning av dess kapacitet: Dataåterställningsprogramvara för Windows kan vara din bästa insats för att hämta förlorade filer. Spara den länken – man vet aldrig när man kan behöva det!

Medan Disk Drill för Windows är ett bra val, kanske du också vill överväga att prova Recuva. Till skillnad från vissa andra verktyg som kan vara lite skrämmande, är Recuva mycket användarvänligt och kräver inte mycket teknisk kunskap att använda. Utvecklat av samma personer bakom CCleaner, erbjuder det både en snabbskanning och en djupskanning som kan vara praktisk beroende på hur dina filer blev raderade.

En sak att notera är att medan Disk Drill verkligen utmärker sig i att stödja olika filsystem och har ett intuitivt gränssnitt, kanske Rec uvas djupskanning överträffar det i att hitta djupt begravda filer. Dock kan det hända att det inte är lika elegant eller avancerat som Disk Drill vid hantering av mer komplexa återställningsscenarier.

För er som letar efter ett mer robust alternativ, är Stellar Data Recovery ett annat utmärkt alternativ. Det är lite mer avancerat och kommer med en rad alternativ för olika dataförlustscenarier, inklusive förlorade partitioner och skadade enheter. Stellar erbjuder detaljerade skanningar och en hög andel lyckade återställningar, men det kan vara överdrivet om du bara vill återställa några få filer.

Sammanfattningsvis, medan Disk Drill för Windows verkligen är en toppkandidat med mycket att erbjuda, var inte rädd för att utforska Recuva och Stellar Data Recovery beroende på dina specifika behov. Att prova dem kan ge dig mer insikt om vad som fungerar bäst för din situation. För mer detaljerade användarrecensioner, kolla in Disk Drill för Windows Recension på Reddit.

Lycka till med filfisket!

Gick själv igenom en liknande situation. Medan @sognonotturno och @sternenwanderer har bra poäng om Disk Drill, har jag haft varierade erfarenheter med olika återställningsverktyg. Disk Drill för Windows är verkligen imponerande med sitt användarvänliga gränssnitt och omfattande filsystemsstöd – avgörande när du är i panikläge och försöker återställa viktiga filer. Se dock till att du har lite utrymme på din enhet, eftersom de djupare skanningarna kan ta ett tag och verktyget kan vara något resurskrävande.

Enligt min erfarenhet är Recuva ett bra alternativ, särskilt för mindre tekniskt kunniga användare. @sognonotturno påpekade dess användarvänlighet, vilket är en stor fördel, men det kanske inte hittar de djupt begravda filerna om de är fragmenterade eller ligger på en SSD.

Ett annat verktyg att överväga är Stellar Data Recovery, som är lite mer avancerat och sofistikerat, även om det kan vara överdrivet för enklare uppgifter. Men utbudet av alternativ för olika datalosscenarion som skadade enheter eller förlorade partitioner kan vara en livräddare i mer komplexa situationer.

En nackdel med Disk Drill, som @sognonotturno lätt berörde, är att medan det utmärker sig på många områden, kan pro-versionen vara lite dyr jämfört med Recuva, och den saknar några av de avancerade funktionerna som finns i Stellar.

För de filer som är riktigt svåra att hitta, fann jag att en kombination av att använda Recuva för en snabb scanning och sedan Disk Drill för mer djupgående återställning fungerade ganska bra.

Förresten, det är alltid en bra idé att regelbundet säkerhetskopiera dina filer för att undvika dessa situationer. Något som Backblaze kan hålla dina filer säkra med minimalt krångel.

Sammantaget har var och en av dessa verktyg sina styrkor och svagheter – Disk Drill för Windows sticker ut för sin enkelhet och stödomfång, Recuva för snabba och enkla återställningar, och Stellar Data Recovery för komplexa återställningsbehov. Prova var och en och se vad som fungerar bäst för din specifika situation. Lycka till med återställningen!