Mijn iPhone-opslag blijft automatisch vol raken, zelfs nadat ik foto’s, apps en bestanden heb verwijderd. Ik probeer uit te zoeken of bepaalde apps op de achtergrond cache of verborgen gegevens aanmaken en ervoor zorgen dat de opslag van mijn iPhone vanzelf toeneemt. Ik heb hulp nodig om te vinden wat ruimte inneemt en hoe ik dat kan stoppen.
Waarom iPhone-opslag vanzelf vol lijkt te lopen
Ik liep hier op mijn eigen telefoon ook tegenaan, en in eerste instantie leek het willekeurig. Meestal is dat niet zo. Als je iPhone 's nachts vrije ruimte verliest, schrijft iets op de achtergrond nieuwe gegevens weg en stapelt die op terwijl jij niet oplet.
De gebruikelijke dingen die ruimte innemen
Foto’s en video’s zijn voor veel mensen de grootste boosdoener. Elke foto, screenshot, schermopname, Live Photo en video neemt ruimte in. Het verraderlijke deel is de hoeveelheid. Je maakt 40 foto’s op een verjaardag, bewaart er 3 en vergeet dat die andere 37 bestaan. Hetzelfde geldt voor reizen, concerten, huisdieren, kinderen, eten, wat dan ook. Het loopt snel op.
Apps doen dit ook. Sociale apps, streamingapps, chatapps en browsers bewaren allemaal cachebestanden zodat ze de volgende keer sneller openen. In het begin lijkt het weinig. Weken later gebruikt één app een paar GB en heb je het niet eens gemerkt. Downloads maken het erger. Offline nummers, opgeslagen series, podcasts, willekeurige bestanden uit apps, alles blijft gewoon staan.
Berichten zijn nog zoiets dat mensen vaak overslaan. Oude gesprekken bewaren foto’s, video’s, GIF’s, spraakberichten en bestandsbijlagen lang nadat het gesprek dood is. Een handvol grote videoclips in Berichten kan een absurde hoeveelheid opslag opslokken.
Dan is er nog Systeemgegevens. Dit is Apples verzamelbak voor caches, logboeken, tijdelijke bestanden, restanten van updates en andere rommel die iOS bewaart. Enige beweging daar is normaal. Toch heb ik gezien dat het veel verder groeide dan redelijk leek. Apple geeft je geen nette kleine knop Verwijder systeemgegevens, en dat is irritant.
Eerste plek om te kijken
Open:
Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag
Dit is nu de enige plek waar ik als eerste kijk. Je ziet welke categorie de meeste ruimte inneemt, zodat je stopt met gissen en eerst het grootste probleem aanpakt.
Als Foto’s het hoofdprobleem is
Als Foto’s bovenaan staat, is handmatig opruimen traag en ellendig. Ik had meer succes met Clever Cleaner omdat het de rommel aanpakt die de meeste mensen ongemerkt opbouwen, mediachaos.
Wat mij opviel: Apple’s Foto’s-app vindt alleen exacte duplicaten in het album Duplicaten. Dat helpt een beetje. De tien bijna identieke foto’s die je per ongeluk hebt gemaakt, ziet hij niet. Clever Cleaner sorteert ook vergelijkbare foto’s uit, en daar vond ik het grootste deel van de verspilde ruimte.
Het doet ook een paar nuttige dingen:
- Vindt vergelijkbare foto’s en kiest de beste om te bewaren
- Markeert grote foto’s en video’s
- Bundelt screenshots zodat je ze snel kunt verwijderen
- Zet Live Photos om in gewone foto’s om ruimte te besparen
Van wat ik heb gezien, hebben sommige mensen ongeveer 10 GB tot 30 GB vrijgemaakt na het opschonen van vergelijkbare foto’s, screenshots en Live Photos.
Na foto’s, controleer deze daarna
Als je de korte lijst wilt, dit is die van mij:
- Grote apps in iPhone-opslag
- Downloads binnen Netflix, Spotify, YouTube en andere streamingapps
- Berichtbijlagen
- Downloads in de Bestanden-app
- Safari-cache en andere browsercache
Wat er meestal aan de hand is
Meestal is dit geen hardwareprobleem. Je telefoon is niet kapot. Opslag raakt vol omdat foto’s, appcache, downloads, berichtbijlagen en systeembestanden zich langzaam opstapelen, en dan bereik je ineens in één keer de waarschuwingsgrens.
Dus ja, wanneer ruimte van de ene op de andere nacht lijkt te verdwijnen, gebeurde dat vaak niet echt van de ene op de andere nacht. Je ziet dat weken of maanden aan opbouw eindelijk zichtbaar worden. iPhone-opslag controleren en fotorommel opruimen met iets als Clever Cleaner is vaak genoeg om weer een flink stuk ruimte terug te krijgen zonder belangrijke dingen weg te vagen.
Ja. Apps vullen zelf de iPhone-opslag.
De grootste boosdoeners zijn synchronisatie, downloads, cache en logbestanden. Denk aan WhatsApp, TikTok, Instagram, Spotify, YouTube, Safari, Chrome en Podcasts. Ze bewaren miniaturen van media, stukken gestreamde video, berichtbijlagen, concepten en crashgegevens. iOS bouwt na updates ook indexen opnieuw op, waardoor de vrije ruimte schommelt. Dat deel wordt vaak over het hoofd gezien.
Ik ben het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer. Het is niet altijd een langzame opbouw. Ik heb Mail of Berichten op één dag met meerdere GB zien toenemen na een slechte synchronisatielus. Hetzelfde geldt voor iCloud-foto’s wanneer het opnieuw dingen begint te verwerken.
Wat ik hierna zou controleren:
- Instellingen, je Apple ID, iCloud. Kijk welke apps synchroniseren.
- Mailaccounts. Grote inboxen en bijlagen nemen snel ruimte in.
- Berichten, instelling bewaar berichten. Zet het op 1 jaar of 30 dagen als je wilt.
- Podcasts en Muziek. Automatische downloads sluipen erin.
- Bestanden-app, map Op mijn iPhone. Mensen vergeten deze echt heel vaak.
- Onlangs verwijderd in Foto’s en Bestanden. Verwijderen betekent niet dat je ruimte meteen terug is.
Als een app enorm groot is, ontlaad die dan en installeer hem opnieuw. Dat wist verborgen appgegevens soms beter dan normaal verwijderen. Irritant, maar het werkt.
Als Foto’s nog steeds je grootste categorie is, is Clever Cleaner het bekijken waard voor vergelijkbare foto’s, screenshots en grote video’s. Apple’s ingebouwde opschoning is eerlijk gezegd nogal beperkt.
Als je ook op zoek was naar aanbevelingen voor YouTube-opruimapps, dan past dit beter:
beste YouTube-opruimapps en tips voor opslag opschonen
Als de opslag zich hierna nog steeds blijft vullen, maak dan een reservekopie van je iPhone, wis hem en zet hem terug. Dat lost vreemde opgeblazen Systeemgegevens vaker op dan Apple wil toegeven.
Ja. Apps kunnen er absoluut voor zorgen dat iPhone-opslag vanzelf vol blijft lopen, en niet altijd op een voor de hand liggende manier.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @voyageurdubois, maar ik zou nog één extra invalshoek toevoegen: soms is het probleem niet de app zelf, maar worden de accountgegevens van de app opnieuw gedownload nadat je hebt opgeschoond. Dus je verwijdert dingen, en daarna synchroniseren iCloud-foto’s, Berichten in iCloud, Mail, Dropbox, Google Foto’s of WhatsApp alles gewoon weer terug. Het voelt alsof je opslag behekst is lol.
Een paar dingen die mensen missen:
- Dictafoon kan vreemd genoeg enorm groot worden
- De Notities-app kan gescande pdf’s en bijlagen opslaan
- Safari-leeslijst kan pagina’s offline bewaren
- Instagram- en TikTok-concepten kunnen zich opstapelen
- De Mail-app kan lokale kopieën van bijlagen bewaren, zelfs als je denkt dat ze weg zijn
- Podcast-apps kunnen voltooide afleveringen bewaren tenzij automatisch verwijderen aan staat
Met één ding ben ik het niet helemaal eens: apps opnieuw installeren helpt zeker, maar als de dienst alle cache-/mediagegevens weer synchroniseert, komt het probleem snel terug. Controleer dus eerst de instellingen van de app zelf voor downloadkwaliteit, offline media en synchronisatiegedrag.
Vergeet ook niet dat je na het verwijderen van foto’s/bestanden Recent verwijderd moet leegmaken, anders is je ruimte in feite nep-vrijgemaakt.
Als Foto’s de grote categorie is, is Clever Cleaner waarschijnlijk de makkelijkste manier om vergelijkbare foto’s, screenshots en grote video’s te vinden die de ingebouwde tools van Apple missen.
En als je een degelijke handleiding wilt over hoe je iPhone-opslag vol-meldingen voorgoed stopt, die behandelt ook de bredere opschoonaanpak.
Als de opslag dagelijks met meerdere GB blijft veranderen, wijst dat meestal op synchronisatielussen, corrupte cache of opgeblazen systeemgegevens. Maak dan een back-up, werk iOS bij en test voordat je elke app terugzet.
Ja, en ik zou nog één invalshoek toevoegen die de anderen nauwelijks hebben aangestipt: opslag kan zich opnieuw vullen omdat iOS behulpzaam probeert te zijn.
Niet alleen apps slaan dingen in de cache op. De iPhone bewaart ook lokale kopieën van dingen die je onlangs hebt geopend, onlangs hebt gestreamd of mogelijk snel opnieuw wilt openen. Dat kan bestandsvoorbeelden, Spotlight-zoekindexen, foto-analysedata en zelfs overgebleven offline gegevens van Kaarten omvatten. Soms lijkt het dus een app-probleem, terwijl het in werkelijkheid iOS-onderhoud is dat meeloopt met app-gebruik.
Kleine kanttekening bij @voyageurdubois en @techchizkid: opnieuw installeren is niet altijd de beste eerste stap. Bij sommige apps zorgt verwijderen en opnieuw installeren er juist voor dat bijlagen, chats, miniaturen of cloudgegevens volledig opnieuw worden gedownload. Je maakt 4 GB vrij en tegen de avond is het weer terug.
Wat ik zou controleren en wat nog niet genoeg is benadrukt:
- Instellingen > Mobiel netwerk en kijk welke apps onlangs enorm veel achtergronddata hebben gebruikt. Veel achtergronddata komt vaak overeen met verborgen opslaggroei.
- Instellingen > Siri en zoeken voor apps waar je nooit naar zoekt. Zoekindexering kan extra opslagactiviteit veroorzaken.
- Kaarten, Dictafoon, Notities en Boeken. Dit zijn vaak onverwachte opslagvreters.
- Camera-apps van derden. Sommige bewaren hun eigen galerijen in de app, los van Foto’s.
- Bewerkingsapps zoals CapCut, VN en Lightroom. Projectbestanden en exports kunnen veel groter worden dan de oorspronkelijke media.
Als je probleem vooral uit rommelige foto’s bestaat, is Clever Cleaner logisch.
Voordelen:
- goed in het vinden van vergelijkbare foto’s, niet alleen exacte duplicaten
- helpt snel grote video’s en overbodige screenshots te vinden
- makkelijker dan handmatig opruimen
Nadelen:
- je moet de resultaten nog steeds zorgvuldig controleren
- niet erg nuttig als je echte probleem Berichten, Mail of Systeemgegevens is
- elke opschoonapp is maar zo goed als wat je daadwerkelijk verwijdert
Kort gezegd heeft @mikeappsreviewer gelijk over ophopende cache, en @voyageurdubois/@techchizkid hebben gelijk over synchronisatielussen. Ik denk alleen dat apps voor mediabewerking en Apple’s eigen indexering veel te vaak over het hoofd worden gezien.
Als de opslag met meerdere GB verandert zonder duidelijke reden, zou ik denken aan:
- een synchronisatielus
- een cache van een video- of bewerkingsapp
- lokale apparaatindexering na een update
Daar zit het mysterie meestal.