Konverter RAW til NTFS uten å miste data, er det faktisk mulig?

Min eksterne harddisk endret seg plutselig fra NTFS til RAW etter en omstart, og nå sier Windows at jeg må formatere den før jeg kan bruke den. Den inneholder viktige filer, og jeg prøver å finne en trygg måte å konvertere RAW til NTFS uten tap av data. Har noen klart å fikse en RAW-disk og beholdt filene intakte?

Jeg ville vente med å konvertere den til NTFS med en gang. Når Windows merker en partisjon som RAW, tolker jeg det vanligvis enkelt slik at systemet ikke lenger forstår filsystemet som ligger der. Jeg har sett dette skje etter en feilaktig frakobling, en skriveprosess som ble avbrutt, skade på filsystemet, svake sektorer, skadelig programvare eller en disk som begynner å svikte. Ofte ligger dataene fortsatt på disken. Feilen er å prøve å fikse det før du får hentet ut filene dine.

Her er rekkefølgen jeg ville fulgt.

Se først på disken i Diskbehandling

Sjekk om Windows viser disken med riktig størrelse. Hvis kapasiteten ser normal ut og det eneste rare er RAW-merkingen, har du fortsatt en god sjanse til å gjenopprette dataene. Hvis den stadig kobler ut, viser en meningsløs størrelse, fryser systemet eller begynner å klikke eller summe, ville jeg stoppet der. Jeg har opplevd disker gå fra lesbare til døde etter for mange nye forsøk.

Deretter gjenoppretter du filene før du gjør noe annet

Jeg ville brukt Disk Drill for denne typen tilfeller fordi det holder ting enkelt og kjører mer enn én gjenopprettingsrunde i samme skanning, noe som sparer tid.

Slik ville jeg gjort det:

1. Installer Disk Drill på en annen disk. Ikke legg det på RAW-disken.
  2. Åpne det, og velg enten RAW-partisjonen eller hele den fysiske enheten.
  3. Trykk på Søk etter tapte data og la det være i fred til skanningen er ferdig. RAW-volumer skannes ofte sakte, noen ganger smertefullt sakte.
  4. Sorter gjennom resultatene med typefiltrene eller søkefeltet. Hvis mappevisning er tilgjengelig, sjekk den. Når den gamle mappestrukturen dukker opp, pleier gjenopprettingen å gå lettere.
  5. Forhåndsvis filene du bryr deg om, bilder, dokumenter, video, det som betyr noe, og sørg for at de åpnes.
  6. Velg det du vil ha tilbake.
  7. Lagre de gjenopprettede filene på en annen disk, ikke på den skadede. Jeg gjorde dette feil en gang for mange år siden. Dårlig idé.

Hvis disken begynner å koble fra midt i skanningen eller går så tregt at den virker ødelagt, ville jeg byttet strategi og laget et fullstendig byte-for-byte-bilde først. Å lese fra bildet er tryggere enn å belaste en svak disk om og om igjen.

Når filene dine er trygge, tar du hånd om RAW-volumet

Først etter gjenopprettingen ville jeg rørt reparasjoner. Riktig tiltak avhenger av hva som forårsaket problemet.

Ting jeg ville sjekket, enkelt forklart:

1. Formater det til NTFS hvis filsystemet er ødelagt og du ikke lenger trenger noe som er igjen på det.
  2. Bygg opp igjen eller gjenopprett partisjonen hvis partisjonstabellen ble skadet.
  3. Tildel en stasjonsbokstav hvis Windows ser partisjonen, men nekter å montere den riktig.
  4. Kjør CHKDSK først etter at gjenopprettingen er ferdig. Det endrer filsystemet, så jeg ville ikke behandlet det som et gjenopprettingsverktøy.
  5. Installer på nytt eller oppdater lagringskontroller- og USB-drivere hvis dette startet etter en Windows-oppdatering, eller hvis disken feiler på én PC men oppfører seg normalt på en annen.
  6. Bytt ut disken hvis SMART-feil, dårlige sektorer eller gjentatte lesefeil fortsetter å dukke opp. På det tidspunktet slutter jeg å stole på maskinvaren.

Når det virker fikset, test det litt. Kopier over noen store filer, koble den fra på riktig måte, koble den til igjen, og les så filene tilbake. Hvis partisjonen blir RAW igjen etter formatering, ville jeg sluttet å prøve å få liv i den. Etter min erfaring er maskinvaren som regel det virkelige problemet når en disk gjentar samme feil.

Ja, men ikke på den måten de fleste mener det.

Hvis stasjonen din vises som RAW, leser ikke Windows lenger NTFS-strukturen. En ekte RAW til NTFS-konvertering uten datatap er sjelden. Som oftest gjenoppretter du filene først, og formaterer deretter stasjonen tilbake til NTFS. Det er den trygge veien.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett viktig punkt, ikke formater først. Jeg er litt uenig om tidspunktet for reparasjon. Hvis dette er en ekstern HDD uten tegn til maskinvarefeil, kan verktøy som TestDisk noen ganger gjenopprette partisjonen eller NTFS-oppstartssektoren raskt nok til å få volumet tilbake uten full gjenoppretting fil for fil. Det fungerer ikke alltid, og hvis disken er ustabil, ville jeg hoppet over det.

Min rekkefølge ville vært:

1. Sjekk SMART-helsen med CrystalDiskInfo.
    Hvis den viser Advarsel eller Dårlig, slutt å tukle med den opprinnelige stasjonen. Klon den først.

2. Prøv stasjonen på en annen USB-port, en annen kabel og en annen PC.
    Jeg har sett at RAW viste seg å være et dårlig kabinett eller en svak USB-kabel. Dumt, men det skjer.

3. Hvis stasjonen er stabil, skann den med Disk Drill.
    Disk Drill er solid for datagjenoppretting fra RAW-stasjoner fordi det ser etter tapte partisjoner og filsignaturer i én arbeidsflyt. Gjenopprett filer til en annen disk.

4. Hvis du vil prøve en ikke-destruktiv løsning før formatering, bruk TestDisk.
    Se etter:

• Reparer NTFS-oppstartssektor
  • Bygg opp oppstartssektor på nytt
  • Gjenopprett partisjonstabell
  1. Etter at filene dine er trygge, slett RAW-volumet og formater til NTFS.

For alle som søker etter dette senere, er målet enkelt: gjenopprett filer fra en RAW-stasjon uten å formatere først. Denne videoen dekker prosessen godt: hvordan gjenopprette filer fra en RAW-stasjon uten å formatere

En ting til. Hvis CHKDSK sier RAW, ikke tving det. CHKDSK er for reparasjon, ikke gjenoppretting. Det gjør noen ganger rotet verre. Den lærte jeg på den harde måten.

Ikke egentlig som en ren konvertering i de fleste tilfeller. RAW betyr vanligvis at Windows mistet evnen til å lese NTFS-metadataene, ikke at filene forsvant umiddelbart. Så jeg er enig med @mikeappsreviewer og delvis med @mike34, men jeg er litt mindre ivrig etter å prøve reparasjoner på originaldisken med mindre dataene kan erstattes. Én feil skriving, og du kan gjøre et gjenopprettbart rot til noe verre.

Min vurdering:

• Hvis disken spinner opp normalt og viser riktig kapasitet, behandle det som en gjenopprettingsjobb, ikke en konverteringsjobb.
  • Hvis det er en SSD eller et ustabilt eksternt kabinett, vær ekstra forsiktig. SSD-oppførsel etter feil kan bli merkelig veldig raskt, og billige USB-bro-kort lyver hele tiden.
  • Før du rører filsystemet, sjekk Hendelsesliste for disk-/ntfs-feil. Det kan fortelle deg om dette var et problem med logisk korrupsjon eller et maskinvareutbrudd.

Det jeg ville gjort annerledes, er å lage et image først hvis filene virkelig er viktige. Ikke alle gjør dette, men det er det tryggere valget. Jobb fra klonen/imaget, ikke originalen. Deretter bruker du Disk Drill på imaget eller selve disken for å gjenopprette data til en annen disk. Det er vanligvis den minst risikable ruten for datagjenoppretting fra en RAW-disk.

Hvis du vil ha en bredere gjennomgang av verktøy, er denne oversikten over beste programvare for gjenoppretting og reparasjon av harddisker for skadede disker verdt en titt.

Deretter, etter gjenoppretting, slett partisjonen og formater til NTFS. Hvis den blir RAW igjen senere, ja … da er disken sannsynligvis ødelagt.