Harddisken min sluttet plutselig å vises, og den har viktige bilder, arbeidsdokumenter og personlige filer som jeg aldri sikkerhetskopierte. Jeg prøver å finne ut om gjør-det-selv-gjenoppretting av harddiskdata er mulig, eller om jeg bør slutte å bruke den med en gang og få profesjonell hjelp før jeg gjør ting verre.
Hvis harddisken din oppfører seg merkelig og du fortsatt trenger filene, slutt å røre den først. Jeg mener det. Ikke kopier ting over på den, ikke installer gjenopprettingsapper der, ikke la Windows fikse den, ikke fortsett å prøve tilfeldige skanninger. Hver ekstra skriving øker sjansen for å miste data som kunne vært gjenopprettet.
Gamle mekaniske harddisker gir deg noen ganger en ny sjanse. Noen ganger en full en. Jeg har sett disker som så halvdøde ut og likevel hostet opp det meste av dataene. Jeg har også sett folk ødelegge sjansene sine ved å rote med dem i en time.
Før du gjør noen form for gjenoppretting, sjekk hvor ille disken ser ut.
Hvis du hører klikkelyder, gjentatt oppspinning og nedspinning, skrapelyder, eller disken stadig forsvinner fra systemet, behandle det som et maskinvareproblem. Det samme gjelder hvis det tar evigheter å åpne mapper eller den forsvinner mens den er i bruk. En normal HDD skal ikke sitte og klikke om og om igjen.
Sjekk også diskens S.M.A.R.T.-data. Dette gir deg helseinformasjonen disken rapporterer om seg selv. Du ser etter ting som dårlige sektorer, lesefeil, omallokerte sektorer, varmeproblemer eller andre tegn på at diskoverflaten eller mekanikken er i ferd med å svikte. De fleste diskverktøy viser dette.
Hvis du oppdager tegn på fysisk feil, spesielt klikkelyder eller S.M.A.R.T.-verdier som blir raskt verre, slutt med gjentatte skanninger. Hopp over CHKDSK. Hopp over hjemmelagde reparasjonstriks. De gjør ofte en svak disk verre. På det punktet er det beste trekket ditt vanligvis ett av disse:
- Lag et byte-for-byte-bilde med en gang, hvis disken fortsatt kan leses.
- Send den til et gjenopprettingsverksted hvis filene betyr mer enn kostnaden.
Hvis disken fortsatt svarer normalt nok og ikke ser ut til å være i ferd med å falle fra hverandre, gå raskt videre til programvaregjenoppretting. Ett verktøy folk ofte starter med er Disk Drill. Ut fra det jeg har sett, håndterer det det vanlige kaoset ganske bra, slettede filer, utilsiktet formatering, skadede partisjoner, RAW-disker, disker Windows nekter å åpne.
Delen jeg syntes var nyttig med Disk Drill er enkel. Det samler flere skannetyper, fungerer med vanlige filsystemer for Windows og macOS, og lar deg forhåndsvise filer før gjenoppretting. Forhåndsvisning betyr noe. Hvis bildene eller dokumentene dine åpnes i forhåndsvisning, er det et bedre tegn på at dataene fortsatt kan brukes. Det leser også S.M.A.R.T.-informasjon og lar deg lage et byte-for-byte sikkerhetskopibilde, noe som betyr mye når disken føles ustabil.
Den vanlige prosessen ser slik ut:
- Koble HDD-en til datamaskinen.
- Installer Disk Drill et annet sted, ikke på den skadede disken.
- Velg problemdisken fra listen.
- Start skanningen.
- La den kjøre, eller bla gjennom funne filer mens den skanner.
- Forhåndsvis det du vil ha tilbake.
- Gjenopprett disse filene til en annen disk.
En liten ting, men folk roter dette til hele tiden. Ikke gjenopprett filer tilbake til samme HDD.
Hvis Disk Drill slutter å se disken, fryser under skanning, eller disken begynner å høres verre ut mens du prøver å gjenopprette, stopp der. Ikke press den. Dette er vanlige tegn på at problemet er dypere enn filskade og at programvaregjenoppretting blir risikabelt.
Hvis disken er stille, spinner opp normalt og vises i BIOS eller Diskbehandling, kan gjør-det-selv-gjenoppretting fortsatt være mulig. Hvis den klikker, skraper eller kobler fra igjen og igjen, stopp. Da er det verkstedterritorium.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ett viktig poeng, slutt å skrive til den. Jeg er litt uenig om å skanne med en gang. Sjekk først hvor den feiler. BIOS, USB-adapter, Diskbehandling, en annen SATA-port, en annen kabel, en annen PC. Et dårlig kabinett er årsaken til mange tilfeller av død disk.
Hvis disken vises med feil størrelse, 0 byte eller får systemet til å henge, gjør mindre, ikke mer. Hvis den vises normalt, bruk gjenopprettingsprogramvare på en annen disk. Disk Drill er helt fint for å gjenopprette tapte bilder, arbeidsdokumenter og andre filer fra harddisken etter sletting, formatering eller partisjonsskade. Lagre gjenopprettede filer et annet sted. Opplagt, men folk roter fortsatt til dette.
Dropp frysertriks. Dropp CHKDSK. Begge gjør oftere dårlige situasjoner verre enn bedre.
Hvis du vil ha en enkel gjennomgang, hjelper denne, hvordan gjenopprette filer fra en harddisk trinn for trinn.
Kortversjon. Logisk problem, gjør-det-selv er mulig. Mekanisk problem, stopp nå.
Gjør-det-selv er mulig, men bare i det smale vinduet der disken svikter logisk, ikke fysisk. Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @viajantedoceu, men jeg vil legge til én ting: folk hopper til «gjenopprettingsprogramvare» for raskt når det egentlige problemet noen ganger er strøm, kabinett eller feil i USB-broen.
Så, første spørsmål: dukker disken opp noe sted i det hele tatt?
- BIOS/UEFI
- Diskbehandling
- Enhetsbehandling
- en annen dokkingstasjon, kabel eller direkte SATA-tilkobling
Hvis svaret er «ja, men på en merkelig måte», så betyr det noe. En disk som vises med riktig størrelse, men uten lesbare filer, er en ganske annen sak enn en som viser 0 byte eller får PC-en til å fryse helt.
Min regel er ganske enkel:
- Synlig, stabil, ingen stygge lyder = DIY kan gi mening
- Klikking, summing, forsvinner, systemet fryser = slutt å tukle med den
Hvis dette også er en ekstern HDD, kan selve kabinettet være dødt mens den faktiske disken er helt fin. Jeg har sett folk få panikk over en «død harddisk» som egentlig bare var et elendig USB-SATA-kort.
For DIY ville jeg laget et bilde av disken først hvis mulig, og deretter gjenopprettet fra bildet, ikke originalen. Det er der noe som Disk Drill er nyttig, ikke bare for å skanne slettede eller tapte filer, men fordi det kan hjelpe med sikkerhetskopiering på bytenivå og forhåndsvisning av filer. Forhåndsvisning er undervurdert. Hvis bildene dine forhåndsvises riktig, forteller det deg mye før du kaster bort timer.
En liten uenighet med de vanlige rådene: Jeg ville ikke fortsatt å bytte den mellom ti forskjellige maskiner «bare for å teste». Et par kontrollerte sjekker, klart. Endeløse forsøk, nei.
Og absolutt ikke:
- kjør CHKDSK
- formater den «for å se om den kommer tilbake»
- installer gjenopprettingsprogramvare på den samme disken
- gjenopprett filer tilbake til den
Hvis filene er uerstattelige og disken oppfører seg ustabilt, er profesjonell gjenoppretting sannsynligvis det smartere valget, selv om det svir i lommeboken.
Hvis du også vil ha mer diskusjon fra virkeligheten om tilfeller av harddiskgjenoppretting, er denne tråden verdt å se på: Tips fra Facebook-fellesskapet om gjenoppretting av harddiskdata