Jeg slettet ved et uhell en hel fotosession fra CF-kortet mitt før jeg tok sikkerhetskopi, og jeg prøver å finne ut om bildene fortsatt kan gjenopprettes. Dette var en viktig økt, og jeg trenger hjelp med de beste trinnene eller den beste programvaren for bildegjenoppretting fra CF-kort for å unngå å gjøre tapet verre.
Jeg gikk gjennom dette en gang med et CompactFlash-kort, og det første trekket var kjedelig, men viktig. Slutt å bruke kortet. Med en gang. Ikke sett det tilbake i kameraet, ikke ta et par testbilder, ikke kopier noe over på det, og ikke kjør tilfeldige reparasjonsverktøy bare fordi et foruminnlegg sa det. Hvis filene forsvant, kan kortet fortsatt inneholde de gamle dataene, ofte er det filtabellen eller kataloginformasjonen som ikke lenger peker til dem. Den dårlige delen er enkel, nye skrivinger kan overskrive det som mangler, og da faller sjansene dine raskt.
Hvis datamaskinen din fortsatt ser CF-kortet, ville jeg ikke fått panikk ennå. Gjenkjenning er et godt tegn. Det betyr at programvarebasert gjenoppretting fortsatt har en sjanse, noen ganger en ganske god en. Jeg fikk bedre resultater da jeg tok ut kortet med en gang og jobbet fra en kortleser på en datamaskin i stedet for å rote med det i kameraet.
Hvis det ikke finnes noen sikkerhetskopi, ville jeg startet med programvare. Mitt valg for denne typen ting er Disk Drill. Jeg brukte det fordi det var enkelt å sortere gjennom funne filer uten å kjempe med grensesnittet i en time. Det håndterer FAT32 og exFAT, og det gjenkjenner vanlige kameraformater, inkludert RAW-filer fra Canon, Nikon og lignende utstyr. Forhåndsvisningsdelen betyr mer enn folk tror. Å se bildet før gjenoppretting sparer tid og hindrer deg i å gjenopprette en haug med søppel.
Dette ville jeg gjort, steg for steg:
Ta CF-kortet ut av kameraet og la det være ute.
Koble det til datamaskinen med en ordentlig CF-kortleser.
Installer Disk Drill på datamaskinen, aldri på CF-kortet.
Åpne appen og velg CF-kortet fra listen over stasjoner.
Kjør en full skanning, ikke en halvveis rask runde hvis filene betyr noe.
Vent til skanningen er ferdig. Ja, det tar tid noen ganger.
Åpne delen med funne filer og begynn å sjekke forhåndsvisninger.
Marker bildene, videoene eller dokumentene du vil ha tilbake.
Gjenopprett dem til datamaskinen eller en annen ekstern disk.
Ikke legg de gjenopprettede filene tilbake på det samme CF-kortet.
Den siste delen er der folk gjør feil. Hvis du lagrer gjenopprettede filer tilbake på det samme kortet, risikerer du å overskrive andre manglende filer som du ikke har fått ut ennå. Jeg har sett folk gjøre dette én gang og så lure på hvorfor halvparten av opptaket kom tilbake korrupt. hard lærepenge.
Hvis du vil ha andre alternativer, finnes det en grei liste over programvare for datagjenoppretting. PhotoRec er gratis og det henter faktisk filer fra kort, men det er litt grovt i kantene. Du mister vanligvis de opprinnelige navnene og mappestrukturen, så du ender opp med å sortere en haug filer for hånd. R-Studio er også sterkt, selv om jeg syntes det var tyngre og mer teknisk enn jeg ønsket for en enkel jobb med gjenoppretting av bilder. For et normalt tilfelle med manglende filer på et CF-kort ville jeg fortsatt startet med Disk Drill og bare byttet hvis det ikke strekker til.
Det finnes også et punkt der jeg ville sluttet å prøve med programvare og overlatt det til noen andre. Hvis kortet ikke oppdages på noen maskin, hvis pinnene er bøyd, hvis det blir varmt, hvis det kobler fra om og om igjen, eller hvis filene er uerstattelige, hopp over gjør-det-selv. Et gjenopprettingslaboratorium koster mer, ja, men med fysisk skade eller bilder du bare får én sjanse til å ta, ville jeg ikke tatt sjansen.
Ja, slettede bilder fra et CF-kort kan ofte gjenopprettes hvis du sluttet å ta bilder med en gang. Sletting fjerner vanligvis filindeksen først. Bildedataene blir liggende til nye filer overskriver dem. Hvis du tok flere bilder etter slettingen, synker sjansen for gjenoppretting mye.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Hold kortet ute av kameraet. Jeg vil legge til én ting. Hvis bildene betyr mye, lag først et byte-for-byte-avbildning av CF-kortet og skann avbildningen, ikke det originale kortet. Verktøy som USB Image Tool, Win32 Disk Imager eller ddrescue fungerer til dette. Det tar ekstra tid, men gir deg én trygg hovedkopi.
Når det gjelder programvare, er Disk Drill et solid valg for bildegjenoppretting fra CF-kort fordi det håndterer FAT32, exFAT, JPG og mange RAW-formater godt. Hvis du vil ha en second opinion etter én skanning, prøv en annen app på bildefilen, ikke på selve kortet. Ulike skannere finner ulike filer.
En liten uenighet. Jeg ville kjørt en hurtigskanning først, deretter en dybdeskanning. Hurtigskanning bevarer noen ganger navn og mapper.
Hvis kortet monteres, men ber om formatering, ikke formater det. Hvis det viser 0 byte eller kobler seg fra, stopp med gjør det selv.
For flere tips om hvordan du velger den beste programvaren for bildegjenoppretting fra CF-kort, er denne videoen nyttig:
hvordan gjenopprette slettede bilder fra et minnekort
Ja, det er en reell sjanse for at du kan gjenopprette dem, men jeg ville vært litt mer forsiktig enn @mikeappsreviewer og @hoshikuzu på ett punkt: hvis denne fotograferingen virkelig er uerstattelig, ikke bruk hele dagen på å prøve fem forskjellige verktøy på det originale kortet. Ett eller to forsiktige forsøk, og så eskaler.
Slettede bilder fra CF-kort er vanligvis ikke borte med en gang. Kameraet fjerner ofte bare filreferansene. De faktiske bildedataene kan bli liggende der til noe overskriver dem. Så hvis du ikke har tatt noe annet på det kortet, er sjansene dine mye bedre.
Min vurdering:
- ikke bruk CF-kortet igjen
- ikke formater det, selv om kameraet ber om det
- unngå reparasjonsalternativer i Windows eller macOS
- gjenopprett kun til en annen disk
Jeg er enig i at Disk Drill er et solid sted å starte for bildegjenoppretting fra CF-kort. Det er enkelt å sortere etter bildetype, forhåndsvise gjenopprettbare JPG/RAW-filer, og det pleier å fungere bra med kamerakort. Hvis kortet er lesbart, er det sannsynligvis det minst plagsomme alternativet for de fleste.
En ting jeg vil legge til som ikke ble understreket nok: sjekk om kameraet ditt gjorde en vanlig sletting eller en formatering i kameraet. En enkel sletting er ofte lettere å gjenopprette fra. En full formatering, spesielt på nyere kameraer, kan bli styggere fort.
Hvis Disk Drill finner filer, men forhåndsvisningene er ødelagte, betyr det vanligvis delvis overskriving eller skade på filsystemet, ikke nødvendigvis total svikt. Prøv å gjenopprette RAW-filene likevel.
Hvis du vil ha en nyttig diskusjon om bildegjenoppretting fra CF-kort og minnekort, er dette innlegget verdt å se på: Tips for bildegjenoppretting fra CF-kort for slettede kamerabilder.
Hvis kortet kobler fra, ikke blir oppdaget eller har bøyde pinner, stopp med gjør det selv-ting. På det punktet er programvare stort sett bare ønsketenkning.
Beste odds hvis den nettopp ble slettet og ikke omformatert. Jeg er litt uenig i den “dyp skann først”-stemningen over. For kamerakort liker jeg å sjekke filsystemtilstanden før jeg setter i gang tunge skanninger, fordi noen kameraer bare tømmer katalogoppføringer og en lettere gjennomgang kan gi renere resultater.
Der jeg er enig med @hoshikuzu, @nachtschatten og @mikeappsreviewer: slutt å bruke CF-kortet helt.
En ekstra ting å sjekke som de egentlig ikke gikk særlig inn på: om kortet var i FAT32 eller exFAT, og om kameraet ditt skriver sidevogns- eller databasefiler. Noen ganger ser gjenopprettede RAW-filer ufullstendige ut, men bildet er fint og det er bare metadata som har gått tapt.
Disk Drill er et rimelig alternativ her.
Fordeler:
- enkel forhåndsvisning av JPG og mange RAW-filer
- god på minnekort
- enkel filtrering, noe som betyr mye når hundrevis av bilder dukker opp
Ulemper:
- dype skanninger kan returnere mange filer med nye navn
- ikke alltid den billigste løsningen
- hvis kortet har maskinvareproblemer, vil ikke programvare redde deg
Min tilnærming ville vært: lag et avbildning av kortet hvis mulig, test deretter én skanning i Disk Drill, og gjenopprett bare en håndfull først for å bekrefte integriteten før du gjenoppretter alt. Hvis de første gjenopprettede prøvene åpnes riktig i Lightroom eller RAW-redigereren din, så hent ut resten. Hvis ikke, bytt verktøy eller gå til et laboratorium før du belaster kortet ytterligere.