Kan jeg gendanne filer fra et CF-kort efter at have slettet en fotografering?

Jeg slettede ved et uheld en hel fotosession fra mit CF-kort, før jeg lavede en sikkerhedskopi, og jeg prøver at finde ud af, om billederne stadig kan gendannes. Det var en vigtig session, og jeg har brug for hjælp til de bedste trin eller den bedste software til gendannelse af CF-kortfotos for at undgå at gøre tabet værre.

Jeg var igennem det her én gang med et CompactFlash-kort, og det første skridt var kedeligt, men vigtigt. Stop med at bruge kortet. Lige nu. Sæt det ikke tilbage i kameraet, tag ikke et par testbilleder, kopier ikke noget over på det, og kør ikke tilfældige reparationsværktøjer, bare fordi et forumindlæg sagde det. Hvis filerne er forsvundet, kan kortet stadig indeholde de gamle data, det er ofte filtabelen eller mappeinformationen, der ikke længere peger på dem. Den dårlige del er enkel: nye skrivninger kan overskrive de manglende ting, og så falder dine chancer hurtigt.

Hvis din computer stadig kan se CF-kortet, ville jeg ikke gå i panik endnu. Registrering er et godt tegn. Det betyder, at softwaregendannelse stadig har en chance, nogle gange en ret god en. Jeg havde bedre resultater, når jeg tog kortet ud med det samme og arbejdede fra en kortlæser på en computer i stedet for at rode med det i kameraet.

Hvis der ikke er nogen backup, ville jeg starte med software. Mit valg til den slags er Disk Drill. Jeg brugte det, fordi det var nemt at sortere i fundne filer uden at kæmpe med brugerfladen i en time. Det håndterer FAT32 og exFAT, og det genkender almindelige kameraformater, inklusive RAW-filer fra Canon, Nikon og lignende udstyr. Forhåndsvisningen betyder mere, end folk tror. At se billedet før gendannelse sparer tid og forhindrer dig i at gendanne en bunke skrammel.

Det ville jeg gøre, trin for trin:

1. Tag CF-kortet ud af kameraet, og lad det blive ude.

2. Tilslut det til din computer med en rigtig CF-kortlæser.

3. Installer Disk Drill på din computer, aldrig på CF-kortet.

4. Åbn appen, og vælg CF-kortet fra listen over drev.

5. Kør en fuld scanning, ikke en halvhjertet hurtig gennemgang, hvis filerne betyder noget.

6. Vent på, at scanningen bliver færdig. Ja, det trækker nogle gange ud.

7. Åbn sektionen med fundne filer, og begynd at tjekke forhåndsvisninger.

8. Marker de billeder, videoer eller dokumenter, du vil have tilbage.

9. Gendan dem til din computer eller et andet eksternt drev.

10. Læg ikke de gendannede filer tilbage på det samme CF-kort.

Det sidste er der, hvor folk laver fejl. Hvis du gemmer gendannede filer tilbage på det samme kort, risikerer du at overskrive andre manglende filer, som du ikke har fået hentet ud endnu. Jeg har set folk gøre det én gang og så undre sig over, hvorfor halvdelen af optagelsen kom tilbage ødelagt. Hård lærestreg.

Hvis du vil have andre muligheder, er der en fin liste over datagendannelsessoftware. PhotoRec er gratis, og det kan godt hente filer fra kort, men det er lidt råt i kanterne. Du mister som regel de oprindelige navne og mappestrukturen, så du ender med at sortere en bunke filer manuelt. R-Studio er også stærkt, selvom jeg syntes, det var tungere og mere teknisk, end jeg ønskede til en ligetil fotogendannelsesopgave. Ved en normal CF-kort-sag med manglende filer ville jeg stadig starte med Disk Drill og kun skifte, hvis det ikke rækker.

Der er også et punkt, hvor jeg ville stoppe med at prøve software og overlade det til professionelle. Hvis kortet ikke registreres på nogen maskine, hvis benene er bøjede, hvis det bliver varmt, hvis det kobler fra igen og igen, eller hvis filerne ikke kan erstattes, så spring gør-det-selv over. Et gendannelseslaboratorium koster mere, ja, men ved fysisk skade eller billeder, der kun findes én gang, ville jeg ikke tage chancen.

Ja, slettede billeder fra et CF-kort kan ofte gendannes, hvis du stoppede med at tage billeder med det samme. Sletning fjerner som regel først filindekset. Billeddataene bliver liggende, indtil nye filer overskriver dem. Hvis du tog flere billeder efter sletningen, falder chancerne for gendannelse meget.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ét punkt. Hold kortet ude af kameraet. Jeg vil tilføje én ting. Hvis billederne betyder meget, så lav først et byte-for-byte-billede af CF-kortet og scan billedfilen, ikke det originale kort. Værktøjer som USB Image Tool, Win32 Disk Imager eller ddrescue kan bruges til dette. Det tager ekstra tid, men det giver dig én sikker masterkopi.

Hvad angår software, er Disk Drill et solidt valg til gendannelse af billeder fra CF-kort, fordi det håndterer FAT32, exFAT, JPG og mange RAW-formater godt. Hvis du vil have en second opinion efter én scanning, så prøv en anden app på billedfilen, ikke på selve kortet. Forskellige scannere finder forskellige filer.

En lille uenighed. Jeg ville først køre en hurtig scanning og derefter en dyb scanning. En hurtig scanning bevarer nogle gange navne og mapper.

Hvis dit kort kan monteres, men beder om at blive formateret, så formatér det ikke. Hvis det viser 0 byte eller går offline, så stop med gør-det-selv.

For flere tips til at vælge den bedste software til gendannelse af billeder fra CF-kort er denne video nyttig:
hvordan man gendanner slettede billeder fra et hukommelseskort

Ja, der er en reel chance for, at du kan gendanne dem, men jeg ville være lidt mere forsigtig end @mikeappsreviewer og @hoshikuzu på ét punkt: Hvis denne optagelse virkelig ikke kan erstattes, så brug ikke hele dagen på at prøve fem forskellige værktøjer på det originale kort. En eller to forsigtige forsøg, og eskaler derefter.

Slettede billeder på et CF-kort er som regel ikke væk med det samme. Kameraet fjerner ofte bare filreferencerne. De faktiske billeddata kan blive liggende, indtil noget overskriver dem. Så hvis du ikke har taget flere billeder på det kort, er dine chancer meget bedre.

Min vurdering:

• brug ikke CF-kortet igen
  • formatér det ikke, selv hvis kameraet beder om det
  • undgå reparationsmuligheder i Windows eller macOS
  • gendan kun til et andet drev

Jeg er enig i, at Disk Drill er et solidt sted at starte til gendannelse af billeder fra CF-kort. Det er nemt at sortere efter billedtype, forhåndsvise gendannelige JPG/RAW-filer, og det klarer sig som regel godt med kamerakort. Hvis kortet kan læses, er det sandsynligvis den mindst irriterende løsning for de fleste.

En ting, jeg vil tilføje, som ikke blev understreget nok: Tjek, om dit kamera udførte en normal sletning eller en formatering i kameraet. En simpel sletning er ofte lettere at gendanne fra. En fuld formatering, især på nyere kameraer, kan hurtigt blive mere kompliceret.

Hvis Disk Drill også finder filer, men forhåndsvisningerne er ødelagte, betyder det som regel delvis overskrivning eller skade på filsystemet, ikke nødvendigvis total fejl. Prøv alligevel at gendanne RAW-filerne.

Hvis du vil have en nyttig diskussion om gendannelse af billeder fra CF-kort og hukommelseskort, er dette opslag værd at kigge på: Tips til gendannelse af billeder fra CF-kort for slettede kamerabilleder.

Hvis kortet afbrydes, ikke registreres eller har bøjede ben, så stop med gør det selv-forsøg. På det tidspunkt er software for det meste ønsketænkning.

Bedste odds hvis den lige er blevet slettet og ikke omformateret. Jeg er en smule uenig i den “lav først en dyb scanning”-stemning ovenfor. Til kamerakort kan jeg godt lide at tjekke filsystemets tilstand, før jeg kaster tunge scanninger efter det, fordi nogle kameraer kun rydder mappeposter, og en lettere gennemgang kan give renere resultater.

Hvor jeg er enig med @hoshikuzu, @nachtschatten og @mikeappsreviewer: stop helt med at bruge CF-kortet.

En ekstra ting at tjekke, som de ikke rigtig gik i dybden med: om kortet var i FAT32 eller exFAT, og om dit kamera skriver sidecar- eller databasefiler. Nogle gange ser gendannede RAW-filer ufuldstændige ud, men billedet er fint, og det er kun metadata, der er gået tabt.

Disk Drill er en rimelig mulighed her.

Fordele:

• nem forhåndsvisning af JPG og mange RAW-filer
  • god til hukommelseskort
  • enkel filtrering, hvilket betyder noget, når der dukker hundredvis af billeder op

Ulemper:

• dybe scanninger kan returnere mange omdøbte filer
  • ikke altid den billigste løsning
  • hvis kortet har hardwareproblemer, kan software ikke redde dig

Min fremgangsmåde ville være: lav et image af kortet, hvis muligt, test derefter én scanning i Disk Drill, og gendan kun en håndfuld først for at bekræfte integriteten, før du gendanner det hele. Hvis de første gendannede prøver åbner korrekt i Lightroom eller dit RAW-redigeringsprogram, så hent resten. Hvis ikke, så skift værktøj eller gå til et laboratorium, før du belaster kortet yderligere.