Kan jag återställa filer från CF-kort efter att ha raderat en fotografering?

Jag råkade radera en hel fotografering från mitt CF-kort innan jag säkerhetskopierade den, och jag försöker ta reda på om bilderna fortfarande kan återställas. Det var en viktig session, och jag behöver hjälp med de bästa stegen eller programvarorna för återställning av bilder från CF-kort för att undvika att förvärra förlusten.

Jag gick igenom detta en gång med ett CompactFlash-kort, och det första steget var tråkigt men viktigt. Sluta använda kortet. Direkt nu. Sätt inte tillbaka det i kameran, ta inte några testbilder, kopiera inte något till det och kör inte slumpmässiga reparationsverktyg bara för att ett foruminlägg sa det. Om filerna försvann kan kortet fortfarande innehålla den gamla datan, ofta är det filtabellen eller kataloginformationen som har slutat peka på den. Den dåliga delen är enkel, nya skrivningar kan skriva över det som saknas och då sjunker dina chanser snabbt.

Om din dator fortfarande ser CF-kortet skulle jag inte få panik än. Att det upptäcks är ett gott tecken. Det betyder att programvarubaserad återställning fortfarande har en chans, ibland en ganska bra sådan. Jag fick bättre resultat när jag tog ut kortet direkt och arbetade från en kortläsare på en dator i stället för att hålla på med det i kameran.

Om det inte finns någon säkerhetskopia skulle jag börja med programvara. Mitt val för den här typen av problem är Disk Drill. Jag använde det eftersom det var enkelt att sortera bland hittade filer utan att behöva slåss med gränssnittet i en timme. Det hanterar FAT32 och exFAT, och det känner igen vanliga kameraformat, inklusive RAW-filer från Canon, Nikon och liknande utrustning. Förhandsgranskningen är viktigare än folk tror. Att se bilden före återställning sparar tid och hindrar dig från att återställa en hög med skräp.

Det här skulle jag göra, steg för steg:

1. Ta ut CF-kortet ur kameran och låt det vara ute.

2. Anslut det till datorn med en riktig CF-kortläsare.

3. Installera Disk Drill på datorn, aldrig på CF-kortet.

4. Öppna appen och välj CF-kortet från listan över enheter.

5. Kör en fullständig skanning, inte en halvhjärtad snabbkörning om filerna är viktiga.

6. Vänta tills skanningen är klar. Ja, det går segt ibland.

7. Öppna avsnittet med hittade filer och börja kontrollera förhandsgranskningar.

8. Markera de foton, videor eller dokument du vill få tillbaka.

9. Återställ dem till datorn eller en annan extern enhet.

10. Lägg inte tillbaka återställda filer på samma CF-kort.

Den sista delen är där folk gör fel. Om du sparar återställda filer tillbaka på samma kort riskerar du att skriva över andra saknade filer som du ännu inte har fått ut. Jag har sett folk göra detta en gång och sedan undra varför halva fotograferingen kom tillbaka korrupt. Hård läxa.

Om du vill ha andra alternativ finns det en bra lista över programvara för dataåterställning. PhotoRec är gratis och det kan hämta filer från kort, men det är ganska kantigt. Du förlorar oftast originalnamn och mappstruktur, så du får sitta och sortera en hög filer för hand. R-Studio är också starkt, även om jag tyckte att det var tyngre och mer tekniskt än jag ville ha för ett rakt fotoåterställningsjobb. För ett normalt CF-kortfall med saknade filer skulle jag fortfarande börja med Disk Drill och bara byta om det inte räcker till.

Det finns också en punkt där jag skulle sluta försöka med programvara och lämna över det. Om kortet inte upptäcks på någon maskin, om stiften är böjda, om det blir varmt, om det kopplar från om och om igen, eller om filerna är oersättliga, hoppa över gör det själv. Ett återställningslabb kostar mer, ja, men vid fysisk skada eller bilder som bara finns en gång skulle jag inte chansa.

Ja, raderade bilder från ett CF-kort går ofta att återställa om du slutade fotografera direkt. Att radera tar vanligtvis bort filindexet först. Bilddatan finns kvar tills nya filer skriver över den. Om du tog fler bilder efter raderingen minskar chansen till återställning mycket.

Jag håller med @mikeappsreviewer om en del. Håll kortet borta från kameran. Jag vill lägga till en sak. Om bilderna är väldigt viktiga, skapa först en byte-för-byte-avbildning av CF-kortet och skanna avbildningen, inte originalkortet. Verktyg som USB Image Tool, Win32 Disk Imager eller ddrescue fungerar för detta. Det tar extra tid, men ger dig en säker huvudkopia.

När det gäller programvara är Disk Drill ett bra val för återställning av bilder från CF-kort eftersom det hanterar FAT32, exFAT, JPG och många RAW-format väl. Om du vill ha en second opinion efter en skanning, prova ett annat program på avbildningsfilen, inte på själva kortet. Olika skannrar hittar olika filer.

En liten invändning. Jag skulle köra en snabbskanning först och sedan en djupskanning. Snabbskanning kan ibland bevara namn och mappar.

Om ditt kort monteras men ber om formatering, formatera det inte. Om det visar 0 byte eller kopplas från, sluta med gör det själv.

För fler tips om hur du väljer den bästa programvaran för återställning av bilder från CF-kort är den här videon användbar:
hur man återställer raderade bilder från ett minneskort

Japp, det finns en verklig chans att du kan återställa dem, men jag skulle vara lite mer försiktig än @mikeappsreviewer och @hoshikuzu på en punkt: om den här fotograferingen verkligen är oersättlig, lägg inte hela dagen på att prova fem olika verktyg på originalkortet. Gör ett eller två försiktiga försök, och eskalera sedan.

Raderade bilder på CF-kort är vanligtvis inte borta direkt. Kameran tar ofta bara bort filreferenserna. Själva bilddatan kan ligga kvar tills något skriver över den. Så om du inte har fotograferat något annat på det kortet, är dina chanser mycket bättre.

Min syn:

• använd inte CF-kortet igen
  • formatera det inte, även om kameran ber om det
  • undvik reparationsalternativ i Windows eller macOS
  • återställ endast till en annan enhet

Jag håller med om att Disk Drill är ett bra ställe att börja för återställning av bilder från CF-kort. Det är lätt att sortera efter bildtyp, förhandsgranska återställbara JPG-/RAW-filer, och det brukar fungera bra med kamerakort. Om kortet är läsbart är det förmodligen det minst störande alternativet för de flesta.

En sak jag skulle lägga till som inte betonades tillräckligt: kontrollera om din kamera gjorde en vanlig radering eller en formatering i kameran. En enkel radering är ofta lättare att återställa från. En fullständig formatering, särskilt på nyare kameror, kan snabbt bli mycket värre.

Om Disk Drill dessutom hittar filer men förhandsvisningarna är trasiga, betyder det vanligtvis partiell överskrivning eller skada på filsystemet, inte nödvändigtvis total förlust. Försök att återställa RAW-filerna ändå.

Om du vill ha en hjälpsam diskussion om återställning av bilder från CF-kort och minneskort är det här inlägget värt en titt: Tips för återställning av bilder från CF-kort för raderade kamerabilder.

Om kortet kopplas från, inte upptäcks eller har böjda stift, sluta med gör det själv-försök. Vid den punkten är programvara mest önsketänkande.

Bästa oddsen om den bara raderades och inte formaterades om. Jag håller lite inte med om känslan av först göra en djupskanning ovan. För kamerakort gillar jag att kontrollera filsystemets status innan jag kör tunga skanningar på det, eftersom vissa kameror bara rensar katalogposter och en lättare genomgång kan ge renare resultat.

Där jag håller med @hoshikuzu, @nachtschatten och @mikeappsreviewer: sluta använda CF-kortet helt.

En extra sak att kontrollera som de inte riktigt gick in på: om kortet var i FAT32 eller exFAT, och om din kamera skriver sidecar- eller databasfiler. Ibland ser återställda RAW-filer ofullständiga ut, men bilden är okej och det är bara metadata som har gått förlorade.

Disk Drill är ett rimligt alternativ här.

Fördelar:

• enkel förhandsvisning av JPG och många RAW-filer
  • bra på minneskort
  • enkel filtrering, vilket spelar roll när hundratals bilder dyker upp

Nackdelar:

• djupskanningar kan ge tillbaka många filer med ändrade namn
  • inte alltid det billigaste alternativet
  • om kortet har hårdvaruproblem kommer programvara inte att rädda dig

Min metod skulle vara: skapa en avbild av kortet om möjligt, testa sedan en skanning i Disk Drill och återställ bara en handfull först för att verifiera integriteten innan du återställer allt. Om de första återställda exemplen öppnas korrekt i Lightroom eller din RAW-redigerare, hämta då resten. Om de inte gör det, byt verktyg eller gå till ett labb innan du belastar kortet ytterligare.