Kan ik bestanden van een CF-kaart herstellen nadat ik een shoot heb verwijderd?

Ik heb per ongeluk een volledige fotoshoot van mijn CF-kaart verwijderd voordat ik een back-up maakte, en ik probeer uit te zoeken of de afbeeldingen nog kunnen worden hersteld. Dit was een belangrijke sessie, en ik heb hulp nodig met de beste stappen of software voor fotoherstel van een CF-kaart om te voorkomen dat het verlies erger wordt.

Ik heb dit ooit meegemaakt met een CompactFlash-kaart, en de eerste stap was saai maar belangrijk. Stop met het gebruiken van de kaart. Meteen. Stop hem niet terug in de camera, maak niet een paar testfoto’s, kopieer er niets naartoe en voer geen willekeurige reparatietools uit omdat een forumbericht dat zei. Als de bestanden verdwenen zijn, kan de kaart de oude gegevens nog steeds bevatten; vaak is het de bestandstabel of mapinformatie die er niet meer naar verwijst. Het slechte nieuws is simpel: nieuwe schrijfbewerkingen kunnen de ontbrekende gegevens overschrijven en dan dalen je kansen snel.

Als je computer de CF-kaart nog steeds ziet, zou ik nog niet in paniek raken. Detectie is een goed teken. Het betekent dat softwareherstel nog een kans heeft, soms zelfs een behoorlijk goede. Ik had betere resultaten toen ik de kaart er meteen uithaalde en via een kaartlezer op een computer werkte in plaats van ermee te rommelen in de camera.

Als er geen back-up is, zou ik met software beginnen. Mijn keuze voor dit soort dingen is Disk Drill. Ik gebruikte het omdat het makkelijk was om gevonden bestanden te sorteren zonder een uur met de interface te hoeven vechten. Het ondersteunt FAT32 en exFAT, en het herkent gangbare cameraformaten, waaronder RAW-bestanden van Canon, Nikon en vergelijkbare apparatuur. Het previewgedeelte is belangrijker dan mensen denken. De afbeelding zien vóór herstel bespaart tijd en voorkomt dat je een berg rommel terugzet.

Wat ik zou doen, stap voor stap:

1. Haal de CF-kaart uit de camera en laat hem eruit.

2. Sluit hem aan op je computer met een degelijke CF-kaartlezer.

3. Installeer Disk Drill op je computer, nooit op de CF-kaart.

4. Open de app en kies de CF-kaart uit de lijst met schijven.

5. Voer een volledige scan uit, geen halfslachtige snelle controle als de bestanden belangrijk zijn.

6. Wacht tot de scan klaar is. Ja, dat duurt soms lang.

7. Open het gedeelte met gevonden bestanden en begin de previews te controleren.

8. Markeer de foto’s, video’s of documenten die je terug wilt.

9. Herstel ze naar je computer of een andere externe schijf.

10. Zet herstelde bestanden niet terug op dezelfde CF-kaart.

Dat laatste is waar mensen de fout in gaan. Als je herstelde bestanden terug opslaat op dezelfde kaart, loop je het risico andere ontbrekende bestanden te overschrijven die je nog niet hebt teruggehaald. Ik heb mensen dit een keer zien doen en daarna vroegen ze zich af waarom de helft van de shoot beschadigd terugkwam. Harde les.

Als je andere opties wilt, is er een degelijke lijst met dataherstelsoftware. PhotoRec is gratis en het haalt wel bestanden van kaarten af, maar het is wat ruw aan de randen. Meestal raak je de originele namen en mapstructuur kwijt, dus eindig je met het handmatig sorteren van een stapel bestanden. R-Studio is ook sterk, al vond ik het zwaarder en technischer dan ik wilde voor een eenvoudige fotoherstelklus. Voor een normaal CF-kaartgeval met ontbrekende bestanden zou ik nog steeds met Disk Drill beginnen en alleen overstappen als het tekortschiet.

Er komt ook een punt waarop ik zou stoppen met software proberen en het uit handen zou geven. Als de kaart op geen enkele machine wordt gedetecteerd, als de pinnen verbogen zijn, als hij heet wordt, als de verbinding steeds wordt verbroken, of als de bestanden onvervangbaar zijn, sla doe-het-zelf dan over. Een herstelbedrijf kost meer, ja, maar bij fysieke schade of unieke foto’s zou ik niet gokken.

Ja, verwijderde foto’s van een CF-kaart zijn vaak herstelbaar als je meteen bent gestopt met fotograferen. Verwijderen haalt meestal eerst de bestandsindex weg. De afbeeldingsgegevens blijven staan totdat nieuwe bestanden ze overschrijven. Als je na het verwijderen meer foto’s hebt gemaakt, daalt de kans op herstel sterk.

Ik ben het op één punt eens met @mikeappsreviewer. Houd de kaart uit de camera. Ik zou daar nog één ding aan toevoegen. Als de foto’s erg belangrijk zijn, maak dan eerst een byte-voor-byte-image van de CF-kaart en scan die image, niet de originele kaart. Hulpmiddelen zoals USB Image Tool, Win32 Disk Imager of ddrescue werken hiervoor. Het kost extra tijd, maar het geeft je één veilige hoofdkopie.

Voor software is Disk Drill een goede keuze voor fotoherstel van een CF-kaart omdat het FAT32, exFAT, JPG en veel RAW-formaten goed ondersteunt. Als je na één scan een second opinion wilt, probeer dan een andere app op het imagebestand, niet op de kaart zelf. Verschillende scanners vinden verschillende bestanden.

Eén kleine kanttekening. Ik zou eerst een snelle scan uitvoeren en daarna een diepe scan. Een snelle scan bewaart soms namen en mappen.

Als je kaart wordt aangekoppeld maar vraagt om te formatteren, formatteer die dan niet. Als deze 0 bytes toont of offline gaat, stop dan met doe-het-zelf.

Voor meer tips over het kiezen van de beste software voor fotoherstel van CF-kaarten is deze video nuttig:
hoe verwijderde foto’s van een geheugenkaart te herstellen

Ja, er is een reële kans dat je ze kunt terughalen, maar ik zou iets voorzichtiger zijn dan @mikeappsreviewer en @hoshikuzu op één punt: als deze shoot echt onvervangbaar is, besteed dan niet de hele dag aan het proberen van vijf verschillende tools op de originele kaart. Doe één of twee zorgvuldige pogingen en schaal daarna op.

Verwijderde foto’s van een CF-kaart zijn meestal niet meteen weg. De camera verwijdert vaak alleen de bestandsverwijzingen. De daadwerkelijke afbeeldingsdata kunnen daar blijven staan totdat iets ze overschrijft. Dus als je niets anders meer op die kaart hebt gefotografeerd, zijn je kansen een stuk beter.

Mijn mening:

• gebruik de CF-kaart niet opnieuw
  • formatteer hem niet, zelfs niet als de camera daarom vraagt
  • vermijd herstelopties in Windows of macOS
  • herstel alleen naar een andere schijf

Ik ben het er wel mee eens dat Disk Drill een goede plek is om te beginnen voor fotoherstel van een CF-kaart. Het is makkelijk om te sorteren op afbeeldingstype, herstelbare JPG/RAW-bestanden te bekijken, en het doet het meestal goed met camerakaarten. Als de kaart leesbaar is, is dat voor de meeste mensen waarschijnlijk de minst vervelende optie.

Eén ding dat ik zou toevoegen en dat niet genoeg werd benadrukt: controleer of je camera een normale verwijdering heeft gedaan of een formattering in de camera. Een simpele verwijdering is vaak makkelijker te herstellen. Een volledige formattering, vooral op nieuwere camera’s, kan snel lastiger worden.

Ook, als Disk Drill bestanden vindt maar de voorbeelden zijn beschadigd, betekent dat meestal een gedeeltelijke overschrijving of schade aan het bestandssysteem, niet per se een volledige mislukking. Probeer de RAW-bestanden toch te herstellen.

Als je een nuttige discussie wilt over fotoherstel van CF-kaarten en geheugenkaarten, is dit bericht het bekijken waard: Tips voor fotoherstel van CF-kaarten voor verwijderde camera-afbeeldingen.

Als de kaart de verbinding verbreekt, niet wordt gedetecteerd of verbogen pinnen heeft, stop dan met doe-het-zelfpogingen. Op dat punt is software vooral wensdenken.

Beste kansen als het gewoon is verwijderd en niet opnieuw geformatteerd. Ik ben het enigszins oneens met de bovenliggende deep scan eerst-sfeer. Voor camerakaarten controleer ik graag eerst de toestand van het bestandssysteem voordat ik er zware scans op loslaat, omdat sommige camera’s alleen mapvermeldingen wissen en een lichtere scan schonere resultaten kan opleveren.

Waar ik het eens ben met @hoshikuzu, @nachtschatten en @mikeappsreviewer: stop volledig met het gebruiken van de CF-kaart.

Nog iets om te controleren waar ze niet echt diep op ingingen: of de kaart in FAT32 of exFAT was, en of je camera sidecar- of databasebestanden schrijft. Soms lijken herstelde RAW’s onvolledig, maar is de afbeelding prima en is alleen metadata verloren gegaan.

Disk Drill is hier een redelijke optie.

Voordelen:

• eenvoudige preview van JPG en veel RAW-bestanden
  • goed met geheugenkaarten
  • eenvoudige filtering, wat belangrijk is wanneer er honderden afbeeldingen verschijnen

Nadelen:

• diepe scans kunnen veel hernoemde bestanden teruggeven
  • niet altijd de goedkoopste route
  • als de kaart hardwareproblemen heeft, zal software je niet redden

Mijn aanpak zou zijn: maak indien mogelijk een image van de kaart, test daarna één scan in Disk Drill, en herstel eerst slechts een handvol bestanden om de integriteit te controleren voordat je alles terugzet. Als de eerste herstelde voorbeelden correct openen in Lightroom of je RAW-editor, haal dan de rest terug. Zo niet, wissel dan van hulpmiddel of ga naar een lab voordat je de kaart verder belast.