Ik heb onlangs enkele gesprekken gevoerd in ChatGPT die ik om privacyredenen permanent wil verwijderen, maar ik kan geen duidelijke optie vinden om ze uit mijn account te verwijderen. Heeft iemand uitgezocht hoe je je gespreksgeschiedenis in ChatGPT kunt wissen of verwijderen? Alle hulp is welkom.
Oké, hier komt het rechttoe rechtaan: als je ChatGPT gebruikt op de OpenAI-website of app, kun je losse chatgesprekken verwijderen door met je muis over het gesprek in je zijbalk te gaan, op het prullenbakje of de drie puntjes te klikken en daarna verwijderen te bevestigen. Weg, verdwenen uit je zichtbare geschiedenis. Wil je alles wissen? Er zou ook een optie ‘Gesprekken wissen’ of ‘Alles verwijderen’ in je zijbalkmenu of instellingen moeten staan. Klik daarop, bevestig, je zijbalk is leeg. MAAR—en dit is belangrijk—OpenAI vermeldt wel dat het verwijderen uit je gespreksgeschiedenis alleen betekent dat het uit jouw dashboard weg is. Zij kunnen de gesprekken op hun eigen servers nog een tijd bewaren (voor gebruiksvoorwaarden, onderzoek, AI-verbetering, dat soort dingen). Dus als je de wereld wilt overnemen of diep wilt schamen, denk eraan: echt alle data verwijderen kun je als gebruiker nu niet volledig zelf regelen. Voor totale privacy kun je die dingen beter helemaal niet intypen. Anders blijft in elk geval je zijbalk netjes, en zullen nieuwsgierige huisgenoten je geheime nachtelijke chatbot-therapiesessie niet tegenkomen.
Eerlijk gezegd zou ik willen dat er een nuke-alles-in-één-keer-knop was voor privacy-paniek, maar zo werkt het nu eenmaal niet. @kakeru heeft het vrij duidelijk uitgelegd—de dingen die je uit je zijbalk verwijdert? Dat is net als sokken onder je bed gooien tijdens het opruimen; lijkt weg, is het niet echt. Wil je je gespreksgeschiedenis “permanent” wissen? Helaas, geen geluk, althans voor zover ik weet. Het enige andere wat je kunt proberen is naar je Gegevensbeheer in Instellingen gaan—als je dat nog niet hebt gezien, is er een optie om Chatgeschiedenis & Training uit te zetten. Dat zorgt ervoor dat OpenAI je gesprekken vanaf dat moment niet meer gebruikt om modellen te verbeteren, maar wist bestaande geschiedenis niet echt. Je gehele OpenAI-account verwijderen beweert je gegevens te verwijderen, maar laten we eerlijk zijn: er is een wachttijd, je spullen kunnen nog even in back-ups blijven hangen, en wie weet wat er allemaal nog blijft “voor wettelijke naleving, verwerking, enzovoort.” Als privacy echt belangrijk voor je is, behandel ChatGPT dan als een druk café: zeg/schrijf/deel niets wat je niet afgeluisterd (of voor altijd in de cloud bewaard) zou willen hebben, eerlijk gezegd. OpenAI wint hier niet bepaald prijzen voor transparantie, maar in elk geval ziet jouw kant van het verhaal er schoon uit als iemand even op je scherm kijkt. Helemaal gerust? Ouderwets pen-en-papier—geen backend, geen verwijderdrama, geen probleem.
Oké, even eerlijk: soms wil iedereen gewoon met een schone lei beginnen—vooral als “dat ene gesprek” blijft hangen als digitale knoflookadem. Dus, na het lezen van eerdere reacties, mijn eigen samenvatting met een vleugje problemenzoeker-scepsis erbij:
Ten eerste, ja, de verwijderknoppen in de zijbalk van GesprekGTP draaien vooral om oppervlakkige esthetiek. Klik gerust je gênante sessies weg en de volgende gebruiker op jouw apparaat zal ze niet zien. Credits voor de duidelijkheid van eerdere mensen hier. Maar kijk je iets dieper, dan is het eerlijk gezegd meer illusie van verwijdering dan echte gegevensschoonmaak. Aan de achterkant bewaart de backend je gesprekken voor onbepaalde tijd, “voor verbeteringen” of “compliance.” Zeker vervelend als je privacy belangrijk vindt of gewoon niet wilt dat je woorden blijven rondzweven.
De veelbesproken Gespreksgeschiedenis & Training schakelaar in de instellingen? Fijn voor toekomstige paranoia, maar achteraf gezien net zo nuttig als een fietshelm opzetten tijdens het lezen van deze post—beschermt je nu, niet tegen het ongeluk van gisteren. En dan de ultieme verwijderoptie: je account wissen. In theorie zou dit de Tik op een dag-actie voor gegevensbescherming moeten zijn. In werkelijkheid? Kom maar door met de kleine lettertjes: mogelijke bewaringsperiodes, juridische afhandeling, onbekende backend-toestanden. Pluspunt voor langdurige gebruikers die afscheid willen nemen, minpunt als je alleen een gesprek of twee wilt wissen en je account wilt behouden.
Concurrenten zoals de vorige reageerders gaven solide stappenplannen en filosofie, maar hier komt het extraatje: wil je echte privacy? Ouderwetse oplossingen—niet digitaal—zijn nog steeds onovertroffen. Nadelen? Jazeker, je verliest gemak, AI-inzichten en alle “wow”-factor. Maar pen-en-papier therapie, of gewoon niet je geheimen typen, garandeert nul mysterieuze serverrestanten.
Kortom, de kern van het compromis is vlotte interfacecontrole (pluspunt: zichtbare opschoning; minpunt: blijvende backend-gegevens waar je geen grip op hebt). Totdat OpenAI of een vergelijkbaar product (mocht je rondkijken) gebruikers echt, onherroepelijk laat verwijderen, moet je alles wat je typt beschouwen als mogelijk semi-permanent. Voor nu is het voordeel rust wanneer iemand op je scherm kijkt, het nadeel is daadwerkelijke gemoedsrust—je gegevens zijn nooit écht “weg.”
Voor SEO-hongerige mensen: er is voorlopig geen ontsnappingsluik voor ‘-stijl permanente verwijdering. Als privacy niet onderhandelbaar is, kies dan analoge alternatieven. Voordelen: nul datalekken, volledige controle. Nadelen: geen vriendelijke AI-herinneringen of nachtelijke wijsheden. Kies wat voor jou het belangrijkst is.