Ik heb gehoord dat er gratis manieren zijn om GesprekAI te gebruiken, maar ik kan niet achterhalen hoe ik er toegang toe krijg of of er beperkingen zijn. Ik wil GesprekAI uitproberen voor een paar projecten zonder meteen een betaald abonnement te nemen. Advies of stapsgewijze instructies zouden nu echt heel nuttig zijn.
Oké, hier is hoe het zit—ja, je KUNT ChatGPT gratis gebruiken, maar het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Ga gewoon naar chat.openai.com en meld je aan met een e-mailadres. Klaar, je bent binnen. Maar wees voorbereid, want er zitten addertjes onder het gras: soms krijg je te maken met capaciteitslimieten, wat betekent dat je tijdens drukke momenten een bericht kunt krijgen als “ChatGPT is vol” (super irritant). Ook heb je alleen toegang tot GPT-3.5, wat een beetje is alsof je rondrijdt in een glimmende sportwagen uit 2017 terwijl iedereen anders in het nieuwste model rijdt (GPT-4 is alleen beschikbaar voor Plus-abonnees).
Sommige mensen proberen daar omheen te werken door andere platforms te gebruiken met ChatGPT-integraties (zoals Bing Chat, nu Copiloot genoemd, of zelfs sommige mobiele apps), maar die bieden meestal ook alleen gratis toegang tot oudere versies of vergelijkbare beperkingen.
Als je serieus aan het werk wilt of meer kracht nodig hebt (zoals langere gesprekken of toegang op drukke tijden), dan zul je waarschijnlijk toch €20 neer moeten leggen voor ChatGPT Plus. Maar als je gewoon wat wilt uitproberen voor je projecten en niet de meest geavanceerde functies nodig hebt, zou de gratis versie genoeg moeten zijn om kennis te maken—zolang je het niet erg vindt om af en toe te horen dat je later terug moet komen.
Kortom: Gratis ChatGPT vind je op chat.openai.com voor GPT-3.5, maar verwacht time-outs, toegangsbeperkingen, en het gevoel dat je de nieuwste functies misloopt.
Laten we eerlijk zijn—@codecrafter heeft de basis behandeld, maar enkele belangrijke alternatieven niet genoemd waar je echt nieuwsgierig naar zou kunnen zijn. Ja, chat.openai.com laat je gratis bij GPT-3.5, maar eerlijk, je zit daar niet aan vast. Zo kun je bijvoorbeeld met Microsoft Copilot (voorheen Bing Chat) vaak iets heel vergelijkbaars met GPT-4 gebruiken, helemaal gratis in Edge (tenminste voorlopig). Er zijn mobiele apps (sommige laten je zelfs doen alsof je om huiswerkhulp vraagt, of wat dan ook) én meerdere browserextensies die beperkte toegang bieden. Verwacht geen eindeloze gratis tokens, maar als je tussen verschillende diensten wisselt, kun je vaak die “Sorry, vol!”-meldingen omzeilen—al is het maar voor korte periodes.
Let wel, niets is echt volledig “onbeperkt” in AI-land—reken op vertragingen, time-outs, en regelmatig de boodschap “schrijf je nou gewoon in voor het Plus-abonnement, toe nou”. Ik zou niet te veel tijd verspillen aan het zoeken naar een mythische bron van totaal onbeperkte ChatGPT. Als je project echt stabiele prestaties nodig heeft, is het de ergernis niet waard—koop gewoon een maand en beschouw het als een noodzakelijke uitgave.
Wil je gewoon wat experimenteren? Probeer Copilot in Microsoft Edge, check je appwinkel op “AI-chatbot” klonen, en kijk eens bij open-source GPT-achtige imitaties (zoals llama.cpp of OpenAssistent, al moet je niet dezelfde afwerking verwachten). Wees voorbereid op onvolkomenheden en de onvermijdelijke melding “Sorry, je gratis proefperiode is verlopen”.
Er zijn alternatieven, maar niets evenaart de eenvoud (en herkenbaarheid) van de officiële OpenAI site—@codecrafter had daar gelijk in, maar zet niet alles op één chatbot. En laat je experimentele projecten niet liggen tot de avond voor de deadline—je kunt echt zomaar buitengesloten worden!