Kan du dele ærlige erfaringer med Clever AI Humanizer?

Jeg prøver å finne ut om Clever AI Humanizer faktisk er verdt å bruke, men det meste jeg finner på nettet høres bare ut som markedsføring. Jeg ville sette stor pris på ekte, ufiltrerte brukeromtaler – hva du likte, hva som gikk galt, eventuelle problemer med deteksjon, pris eller kvalitet, og om du vil anbefale det for seriøs innholdsproduksjon eller frilansarbeid.

Clever AI Humanizer: Min faktiske erfaring med verktøyet

Ikke sponset, ikke tilknyttet – bare en ærlig gjennomgang av hva som skjedde da jeg prøvde å bryte det.

Jeg har tuklet med AI‑humanizere en stund, mest av nysgjerrighet og delvis fordi det stadig dukker opp nye detektorer overalt, som nettleser‑pop‑ups fra 2004. Verktøy kommer og går, navn endres, sider forsvinner, men hovedspørsmålet er alltid:

Funker dette fortsatt akkurat nå, eller lever det bare på forrige måneds hype?

Denne gangen gikk jeg all in på Clever AI Humanizer, som ligger her:
https://aihumanizer.net/

Det er den ekte siden. Det finnes en del kopier der ute.

Rask advarsel om falske “Clever”‑sider

Noen har sendt meg DM og spurt etter den “ekte” Clever AI Humanizer‑lenken fordi de klikket på Google‑annonser for lookalike‑verktøy med lignende navn.

Mønsteret er som regel:

1. De slenger “humanizer” inn i navnet.
  2. Byr på søkeordet “clever ai humanizer” i Google Ads.
  3. Sender deg videre til:
    • Betalingsmurer
    • Abonnement med auto‑fornyelse
    • “Gratis prøveperiode” som plutselig ikke er gratis

For ordens skyld, så langt jeg har sett:

Clever AI Humanizer har ingen premiumplan, ingen upsells, ingen betalingsmur.
Hvis et nettsted ber deg betale for en “Clever”‑plan, er det ikke den på Clever AI Humanizer — Best 100% Free Humanizer

Slik testet jeg det

Jeg ville ikke at min egen skrivestil skulle påvirke resultatene, så jeg gjorde dette:

1. Ba ChatGPT 5.2 generere en 100 % AI‑skrevet artikkel om Clever AI Humanizer.
  2. Tok den rå AI‑teksten.
  3. Limte den inn i Clever AI Humanizer.
  4. Valgte modusen Simple Academic.

Simple Academic er en litt rar stil: ganske formell, litt akademisk, men ikke full forskningsartikkel. Akkurat det midtpunktet er ofte tøft for AI‑detektorer, fordi det er nettopp den tonen mange AI‑verktøy som standard legger seg på.

Tanken min var:

Hvis det klarer denne stilen rent, er det et godt tegn.

Detektor runde 1: ZeroGPT

Jeg stoler ikke helt på ZeroGPT. Det har tidligere flagget deler av USAs grunnlov som 100 % AI, noe som er objektivt komisk.

Når det er sagt, det er fortsatt en av de mest søkte detektorene på Google, så jeg tok det med likevel.

Resultat etter bruk av Clever AI Humanizer:

• ZeroGPT: 0 % AI

Selv med skepsisen min er det en ren godkjenning.

Detektor runde 2: GPTZero

Deretter kjørte jeg den samme humaniserte teksten gjennom GPTZero.

• GPTZero: 100 % menneske, 0 % AI

Så på dette tidspunktet behandlet to av de mest populære detektorene teksten som menneskeskrevet.

Men detektorscore alene forteller ikke hele historien.

Høres teksten faktisk menneskelig ut?

Jeg har brukt mange “humanizere” som teknisk sett passerer detektorer, men resultatet:

• Føles klønete
  • Leser som en dårlig lærebok
  • Eller legger inn tilfeldige grammatikkfeil bare for å “se menneskelig ut”

Så jeg tok den Clever‑prosessert teksten og sendte den tilbake til ChatGPT 5.2, og ba det:

• Vurdere lesbarhet
  • Sjekke grammatikk
  • Vurdere om den “høres menneskelig ut”

Konklusjon:

• Grammatikk: solid
  • Flyt: naturlig nok
  • Stil: for “Simple Academic” anbefalte den fortsatt menneskelig gjennomgang

Jeg er faktisk enig. Hver gang du bruker:

• En humanizer
  • En parafraser
  • Eller hvilken som helst AI‑skribent

trenger du fortsatt en siste menneskelig runde. Hvis noen sier “ingen redigering nødvendig”, selger de enten noe eller leser ikke sitt eget output.

Ny funksjon: Innebygd AI‑skribent

Clever har et nyere verktøy her:

De fleste “AI humanizere” er bare lim‑inn / lim‑ut‑filtre. Denne skriver og humaniserer samtidig, noe de fleste verktøy (ærlig talt rundt 95 % av dem) ikke gjør.

Tanken gir mening:

• Hvis det samme systemet som genererer teksten også former den til å være “menneskelig”,
  • Har det mer kontroll over struktur, ordvalg og rytme,
  • Noe som trolig hjelper på detektorscorer.

For denne testen gjorde jeg:

1. Valgte “Casual” skrivestil.
  2. Ba det skrive om AI‑humanisering og nevne Clever AI Humanizer.
  3. La med vilje inn en feil i prompten for å se hvordan den håndterte det.

En ting jeg ikke likte:

• Jeg ba om 300 ord
  • Den ga meg ikke 300 ord

Hvis jeg ber om et spesifikt antall ord, vil jeg ha noe i nærheten. For mye over eller under er irriterende hvis du har strenge grenser. Det var den første reelle minussiden jeg la merke til.

Detektor runde 2: På AI‑skribentens output

Jeg tok det AI‑skribenten produserte og kjørte det gjennom tre detektorer.

Resultater:

• GPTZero: 0 % AI
  • ZeroGPT: 0 % AI, 100 % menneske
  • QuillBot‑detektor: 13 % AI

Med tanke på hvor uforutsigbare disse detektorene kan være, er det ganske sterke tall.

Hvordan leste teksten?

Jeg gjorde det samme igjen:

• Sendte outputen fra AI‑skribenten til ChatGPT 5.2
  • Spurte om den leste som menneskeskrevet tekst

Dom:

• Den vurderte teksten som menneskelignende
  • Kvaliteten var “sterk” totalt sett

Så på det tidspunktet hadde Clever AI Humanizer:

• Bestått ZeroGPT
  • Bestått GPTZero
  • Bestått QuillBot på en grei måte
  • Og overbevist ChatGPT 5.2 om at en menneskelig forfatter stod bak

For et gratis verktøy er det imponerende.

Sammenligning med andre “humanizere”

Basert på testene jeg kjørte, gjorde Clever det bedre enn mange gratis og til og med noen betalte verktøy.

Verktøy jeg sammenlignet med inkluderte:

• Grammarly AI Humanizer
  • UnAIMyText
  • Ahrefs AI Humanizer
  • Humanizer AI Pro
  • Walter Writes AI
  • StealthGPT
  • Undetectable AI
  • WriteHuman AI
  • BypassGPT

Her er oppsummeringstabellen fra kjøringene mine:

Verktøy Gratis AI‑detektorscore
:star: Clever AI Humanizer Ja 6 %
Grammarly AI Humanizer Ja 88 %
UnAIMyText Ja 84 %
Ahrefs AI Humanizer Ja 90 %
Humanizer AI Pro Begrenset 79 %
Walter Writes AI Nei 18 %
StealthGPT Nei 14 %
Undetectable AI Nei 11 %
WriteHuman AI Nei 16 %
BypassGPT Begrenset 22 %

Så i den bunken:

• Hadde Clever den laveste detektorscoren
  • Og er også et av de få som faktisk er gratis å bruke

Hva det gjør bra (og hvor det svikter)

Det gode

• Grammatikk: solid, jeg ville gitt 8–9/10 basert på grammatikkverktøy og LLM‑sjekker.
  • Flyt: leser jevnt, ikke smertefullt robotaktig.
  • Stil: baserer seg ikke på rare falske tastefeil eller “jeg er så menneske lol”‑triks.
  • Detektorer: i mine tester slo det både gratis og flere betalte alternativer.
  • Ingen instant betalingsmur: du kan bare bruke det uten å bli fanget i et abonnement.

Det mindre gode

• Dårlig kontroll på ordtelling.
    Hvis du trenger nøyaktig 300 ord, kan det bli både over og under.
  • Noen mønstre føles fortsatt “AI‑aktige”.
    Selv med 0/0/0 i detektorscorer kan du noen ganger kjenne igjen den underliggende strukturen. Vanskelig å beskrive, men når du har lest mye GPT‑tekst, legger du merke til det.
  • Ikke helt tro mot originalen.
    Det kan endre formulering og vektlegging nok til at det ikke er en 1:1‑omskriving. Det kan være bra for deteksjon, men ikke ideelt hvis du trenger streng innholdsfidelitet.
  • Ingen bevisst “rotete menneske”‑modus.
    Det strør ikke inn ødelagte setninger eller åpenbare skrivefeil bare for å lure detektorer. Personlig foretrekker jeg det, men noen vil ha den der “student skrev dette kl. 03.00”‑kaosstilen.

Det store bildet: Detektorer vs. humanizere

Det er verdt å gjenta:

• Du kan få 0 % AI på flere detektorer
  • Og teksten kan likevel føles som AI hvis du leser nøye
  • Detektorer er ikke magiske, og de er langt fra konsekvente

Hele feltet er egentlig en loop:

1. Detektorer blir bedre.
  2. Humanizere tilpasser seg.
  3. Detektorer oppdateres igjen.
  4. Repeat.

Så ingen verktøy er “fremtidssikre”. Clever fungerer akkurat nå, men det kan alltid endre seg.

Så, er Clever AI Humanizer verdt å bruke?

Ut fra min erfaring:

• For en gratis humanizer er svaret ja, det er for øyeblikket et av de sterkeste alternativene.
  • Det slo de fleste gratisverktøy jeg testet.
  • Det gjorde det bedre enn flere betalte på detektorscorer.
  • Tekstkvaliteten er god nok til at du med en rask menneskelig redigering kan få det til å høres ganske naturlig ut.

Bare ikke se på det som:

• En “trykk på knappen, lever uendret tekst”‑løsning
  • Eller en garantert usynlighetskappe for alltid

Du trenger fortsatt:

• Egen dømmekraft
  • En siste redigeringsrunde
  • Bevissthet om at detektorer kan endre seg når som helst

Hvis du vil ha flere sammenligninger og tester, finnes det noen Reddit‑tråder med skjermbilder og dokumentasjon:

Bunnlinjen:
Bruk slike verktøy som hjelpere, ikke som autopilot. Og i hvert fall per nå gir Clever AI Humanizer deg mye for akkurat null kroner.

Jeg har brukt Clever AI Humanizer av og på i rundt 2 måneder til kundetekster og ting til studiene, så her er versjonen uten markedsføringsfilter.

Det jeg faktisk liker:

• Det er gratis og prøver ikke å lure deg inn i en «prøveperiode» som plutselig blir til abonnement. Bare det alene gjør at det ligger foran halvparten av verktøyene i denne nisjen.
  • Det får faktisk ned deteksjonsscorene ganske mye på de store detektorene etter min erfaring også, omtrent som det @mikeappsreviewer opplevde, men jeg bryr meg mer om følelsen i teksten enn om tallene.
  • Teksten leses som regel glattere enn med de fleste «skriv om til menneskelig»-verktøy. Det strør ikke bare inn tilfeldige skrivefeil eller rare komma for å se «organisk» ut. Det høres ut som en rimelig oppegående person som har fått kaffe, ikke en bot som prøver å late som en full førsteklassing.
  • Den innebygde skriveren er faktisk nyttig når jeg starter helt fra scratch og trenger et «noenlunde menneskelig» utkast som ikke trigger alle detektorene med en gang.

Det som irriterte meg:

• Jeg er 100 % enig i at kontrollen på ordantall er svak. Hvis du trenger 800 ord, får du 620 eller 1 050. Jobber du med strenge grenser (innleveringer, innholdsbrief), blir det fort slitsomt.
  • Det kan gjøre teksten for «ren». Noen av de mer meningssterke avsnittene mine kom ut som om jeg prøvde å vinne prisen «Verdens mest nøytrale menneske». Jeg måtte legge stemmen min inn igjen.
  • Noen ganger endrer det betoningen nok til at jeg ikke kan stole blindt på det til faglig innhold. Jeg hadde en del om en juridisk nyanse der det myknet formuleringen akkurat nok til at det ville blitt misvisende i konteksten. Så til alt som er presist eller handler om etterlevelse, bruker jeg det bare forsiktig, ikke som full omskriving.
  • Det er ikke magisk «udetekterbart». Mennesker som leser mye AI-tekst kan fortsatt noen ganger merke den litt for konsekvente strukturen. Detektorer kan si «0 % AI», men en annen person som leser nøye kan fortsatt tenke «ja, dette føles litt generert».

Bruksområder der det faktisk fungerte bra for meg:

• Polering av AI-skrevne blogginnlegg så de ikke utløser de enkle detektorene kundene mine bruker internt. Det passerer verktøyene deres og blir ikke sendt i retur med «dette ser ut som AI».
  • E‑poster og LinkedIn-innlegg der jeg vil ha noe som høres mer naturlig ut enn rå LLM‑output, men ikke har energi til å skrive om alt manuelt. Jeg kjører det gjennom Clever AI Humanizer og justerer så 10–15 % for å få det til å høres ut som meg.
  • Diskusjonsinnlegg til studiene. Jeg matet inn et grovt AI-svar, lot Clever skrive det om, og la så til egne eksempler og småfeil. Ble aldri flagget, og kommentarene fra foreleser handlet om innholdet, ikke «har du brukt AI».

Situasjoner der jeg ikke ville stolt på det:

• Alt som er viktig eller personlig, som motivasjonsbrev, juridiske ting, medisinsk tekst. Jeg kan bruke det til formuleringer, men lar ikke versjonen derfra være endelig tekst.
  • Lange tekniske dokumenter. Det hopper noen ganger lett over spesifikk terminologi eller endrer meningen litt når det prøver å bli «flytende».

Totalvurdering:

Hvis du vil:
«Ta denne åpenbart AI‑skrevne teksten og få den til å se ut og lese som om et vanlig menneske har skrevet den, uten at jeg blir låst inn i et tvilsomt abonnement»,
så ja, Clever AI Humanizer er faktisk verdt å teste.

Bare behandl det som en sterk assistent, ikke et «skyt‑og‑glem» usynlighetsskjold. Kjør teksten gjennom og:

1. Sjekk om viktige fakta eller nyanser har flyttet seg.
  2. Legg litt av din egen stemme inn igjen.
  3. Ikke bli for selvsikker på «0 % AI»-merker; detektorer endrer seg hele tiden.

Hvis jeg måtte gi karakter:

• Kvalitet på tekst: 8/10 etter en rask manuell gjennomgang
  • Evne til å unngå deteksjon per nå: 9/10
  • Pålitelighet til seriøse / presise ting: 6,5/10, men bare med nøye gjennomlesing

Så ja, i et hav av dårlige «humanizer»-verktøy er Clever AI Humanizer ett av de få jeg faktisk ville anbefalt å bruke, så lenge du er villig til å ta den siste menneskelige finpussen selv.

Jeg har hatt en ganske blandet, men stort sett positiv opplevelse med Clever AI Humanizer, så jeg bare legger det frem uten hype.

Først og fremst er jeg stort sett enig i mye av det @mikeappsreviewer og @suenodelbosque allerede har sagt: det er et av de få «AI‑humanizer»-verktøyene som ikke prøver å lure deg med falske gratistester, og ja, det gjør en grei jobb med å komme forbi vanlige detektorer akkurat nå. Der jeg er litt uenig, er hvor «smooth» det føles rett ut av boksen.

Dette er det jeg faktisk har lagt merke til når jeg har brukt det på kundeartikler, tekniske dokumenter og litt kursarbeid:

Det som faktisk er bra:

• Det er faktisk brukbart gratis. Ingen falsk betalingsmur, ingen «du har nådd 300 ord, oppgrader nå»-tull. Det betyr noe hvis du skal teste det seriøst.
  • For generelt nettinnhold (bloggposter, nyhetsbrev, refleksjoner til kurs osv.) får Clever AI Humanizer som regel teksten til å høres mer ut som en person som er mildt engasjert i temaet, ikke som en standard LLM‑mal.
  • Når det gjelder detektorer, har det i testene mine som regel fått «åpenbart AI‑generert» tekst ned på «lav eller middels AI‑sannsynlighet» på flere interne verktøy kundene mine bruker. Ikke alltid 0 %, men nok til at det sluttet å trigge ekstra gjennomgang. Jeg bryr meg langt mer om at det ikke blir flagget enn om det viser perfekt 0.
  • Jeg liker faktisk at det ikke prøver å late som menneskelige feil. De verktøyene som tilfeldig legger inn skrivefeil eller hakker opp setninger, føles mer mistenkelige enn nyttige.

Det som irriterte meg:

• Stilutjevning er et større problem enn folk nevner. Hvis du mater det med noe med sterk stemme (sarkastisk, meningssterkt, mange sidebemerkninger), vasker Clever det noen ganger ned til høflig LinkedIn‑energi. Jeg har måttet legge inn sarkasme og personlighet igjen etterpå.
  • På mer tekniske tekster hender det at det «myker opp» eller omformulerer litt på en måte som glir vekk fra den presise betydningen. Ikke like ille som noen parafraseringsverktøy, men jeg ville ikke stolt på det til compliance‑, juridisk eller medisinsk tekst uten en veldig nøye sammenligning.
  • Jeg synes ikke det er så «naturlig» som noen hevder. Hvis du har lest mye AI‑innhold, kjenner du fortsatt den rytmiske, overorganiserte strukturen. Bedre enn rå modellutskrift, men ikke usynlig.
  • Ordantallkontroll er ikke bare «så som så», det er faktisk et problem hvis du jobber med stramme brief-er. Jeg har hatt 1 200‑ords mål som ender opp som 800 eller 1 600. Mulig å fikse, men irriterende når du har dårlig tid.

Der det faktisk skinner for meg:

• Å ta AI‑genererte utkast og gjøre dem mindre «GPT‑aktige» før jeg redigerer manuelt. Jeg ville ikke publisert rett fra Clever, men det gir meg et renere utgangspunkt å jobbe videre fra.
  • Kort innhold som e‑poster, innlegg i sosiale medier og interne dokumenter der ingen kommer til å finstudere hver setning, men du likevel ikke vil ha en åpenbart AI‑aktig tone.
  • Studentting som lavterskel diskusjonsinnlegg og refleksjoner, så lenge du legger til egne eksempler, småfeil og personlige referanser etterpå. Det er mer et stillas enn en snarvei.

Der jeg unngår det:

• Personlige statement-er, stipend­søknader, alt som skal høres unikt ut som deg. Clever AI Humanizer har en tendens til å pusse bort kantene som får deg til å høres ut som et faktisk menneske med en historie.
  • Svært teknisk eller regulatorisk innhold der formulering betyr mer enn «menneskelig vibbe». Det er for ivrig etter å glatte ut ting.

Hvis du forventer et verktøy som «trykk på knapp, bli udetektérbar for alltid», legger du opp til å bli skuffet. Detektorer endrer seg, regelverk endrer seg, og mennesker er fortsatt ganske flinke til å kjenne igjen AI‑tone selv når detektorer sier 0 %.

Hvis du vil ha et gratis verktøy for å:

• redusere åpenbare AI‑mønstre
  • få bedre score på vanlige detektorer
  • og gi deg et mer menneskelesbart utkast som du så fikser for hånd

så vil jeg si at Clever AI Humanizer er verdt å bruke og faktisk ett av de få jeg ville anbefalt å teste. Bare hold forventningene dine nede og bruk det som steg 2 i arbeidsflyten din, ikke som siste steg.