Kan apps få iPhone-lagerplads til automatisk at blive ved med at fyldes op?

Min iPhone-lagerplads bliver ved med at fyldes automatisk op, selv efter jeg har slettet billeder, apps og filer. Jeg prøver at finde ud af, om visse apps opretter cache eller skjulte data i baggrunden og får min iPhone-lagerplads til at vokse af sig selv. Jeg har brug for hjælp til at finde ud af, hvad der optager plads, og hvordan jeg kan stoppe det.

Hvorfor iPhone-lagerplads ser ud til at fylde sig selv op

Jeg stødte selv på det her på min egen telefon, og det så tilfældigt ud i starten. Det er det som regel ikke. Hvis din iPhone mister ledig plads natten over, er der noget, der skriver nye data i baggrunden og stabler det op, mens du ikke lægger mærke til det.

Det sædvanlige, der æder plads

Billeder og videoer er den store synder for mange. Hvert billede, screenshot, skærmoptagelse, Live Photo og video tager plads. Den snedige del er mængden. Du tager 40 billeder til en fødselsdag, beholder 3 og glemmer, at de andre 37 findes. Det samme med rejser, koncerter, kæledyr, børn, mad, hvad som helst. Det løber hurtigt op.

Apps gør også det her. Sociale apps, streamingapps, chatapps, browsere, de gemmer alle cachefiler, så de åbner hurtigere næste gang. I starten ser det småt ud. Uger senere fylder én app et par GB, og du opdagede det ikke engang. Downloads gør det værre. Offline-sange, gemte serier, podcasts, tilfældige filer inde i apps, det hele bliver liggende.

Beskeder er en anden ting, folk springer over. Gamle tråde gemmer billeder, videoer, GIF’er, stemmenoter og vedhæftede filer længe efter, at samtalen er død. En håndfuld store videoklip i Beskeder kan æde en absurd mængde lagerplads.

Så er der Systemdata. Det er Apples samlemappe for cache, logfiler, midlertidige filer, rester fra opdateringer og andet skrammel, som iOS gemmer. Nogle udsving der er normale. Alligevel har jeg set det vokse langt ud over, hvad der virkede rimeligt. Apple giver dig ikke en fin lille knap med slet Systemdata, hvilket er irriterende.

Første sted at tjekke

Åbn:

Indstillinger > Generelt > iPhone-lagerplads

Det er det eneste sted, jeg tjekker først nu. Det viser, hvilken kategori der tager mest plads, så du stopper med at gætte og går efter det største problem først.

Hvis Billeder er hovedproblemet

Hvis Billeder ligger tæt på toppen, er det langsomt og elendigt at rydde op manuelt. Jeg havde bedre held med Clever Cleaner, fordi den går efter det rod, de fleste får bygget op uden at opdage det, medie-rodet.

Det, der skilte sig ud for mig, var, at Apples Fotos-app kun fanger helt identiske dubletter i albummet Dubletter. Det hjælper lidt. Den fanger ikke de ti næsten identiske billeder, du kom til at tage ved et uheld. Clever Cleaner sorterer også lignende billeder fra, og det var der, jeg fandt det meste af den spildte plads.

Den gør også et par nyttige ting:

1. Finder lignende billeder og vælger det bedste at beholde
  2. Marker store billeder og videoer
  3. Samler screenshots, så du hurtigt kan slette dem
  4. Gør Live Photos til almindelige billeder for at spare plads

Ud fra det, jeg har set, har nogle mennesker ryddet omkring 10 GB til 30 GB efter at have trimmet lignende billeder, screenshots og Live Photos.

Efter billeder, tjek disse næste

Hvis du vil have den korte liste, er det min:

1. Store apps i iPhone-lagerplads
  2. Downloads inde i Netflix, Spotify, YouTube og andre streamingapps
  3. Vedhæftede filer i Beskeder
  4. Downloads i appen Arkiver
  5. Safari-cache og anden browsercache

Hvad der som regel sker

Det meste af tiden er det her ikke et hardwareproblem. Din telefon er ikke i stykker. Lagerplads fyldes op, fordi billeder, app-cache, downloads, vedhæftede filer i beskeder og systemfiler hober sig langsomt op, og så rammer du advarselslinjen på én gang.

Så ja, når plads ser ud til at forsvinde natten over, skete det ofte ikke natten over. Du ser uger eller måneder med ophobning, som endelig bliver synlige. At tjekke iPhone-lagerplads og rydde op i billedrod med noget som Clever Cleaner er ofte nok til at få en del plads tilbage uden at slette vigtige ting.

Ja. Apps fylder faktisk iPhone-lagerplads op af sig selv.

De største syndere er synkronisering, downloads, cache og logfiler. Tænk på WhatsApp, TikTok, Instagram, Spotify, YouTube, Safari, Chrome, Podcasts. De gemmer medieminiaturer, streamede videostykker, beskedvedhæftninger, kladder og nedbrudsdata. iOS genopbygger også indekser efter opdateringer, så den ledige plads svinger op og ned. Den del bliver ofte overset.

Jeg er lidt uenig med @mikeappsreviewer på ét punkt. Det er ikke altid en langsom opbygning. Jeg har set Mail eller Beskeder springe med flere GB på en dag efter en dårlig synkroniseringsløkke. Det samme gælder iCloud-fotos, når det begynder at genbehandle ting.

Det ville jeg tjekke som det næste:

1. Indstillinger, dit Apple-id, iCloud. Se hvilke apps der synkroniserer.
  2. Mailkonti. Store indbakker og vedhæftninger æder hurtigt plads.
  3. Beskeder, indstillingen Behold beskeder. Sæt den til 1 år eller 30 dage, hvis du vil.
  4. Podcasts og Musik. Automatiske downloads sniger sig ind på dig.
  5. Filer-appen, mappen På min iPhone. Folk glemmer den her aaaalt for tit.
  6. Slettet for nylig i Fotos og Filer. Sletning giver ikke plads tilbage med det samme.

Hvis en app er enorm, så aflæs den og installer den igen. Det rydder skjulte appdata bedre end almindelig sletning nogle gange. Irriterende, men det virker.

Hvis Fotos stadig er din største kategori, er Clever Cleaner værd at kigge på til lignende billeder, skærmbilleder og store videoer. Apples indbyggede oprydning er lidt begrænset tbh.

Hvis du også ledte efter anbefalinger til YouTube-rengøringsapps, passer denne bedre:
bedste YouTube-rengøringsapps og tips til lageroprydning

Hvis lagerpladsen bliver ved med at fyldes op efter alt dette, så tag en sikkerhedskopi af din iPhone, slet den, og gendan den. Det løser mærkelig oppustning af Systemdata oftere, end Apple vil indrømme.

Ja. Apps kan absolut få iPhone-lagerplads til at blive ved med at fyldes op af sig selv, og ikke altid på en åbenlys måde.

Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @voyageurdubois, men jeg vil tilføje én ekstra vinkel: nogle gange er problemet ikke selve appen, men appens kontodata, der bliver downloadet igen, efter du har ryddet op. Så sletter du ting, og så synkroniserer iCloud-fotos, Beskeder i iCloud, Mail, Dropbox, Google Fotos eller WhatsApp det hele bare tilbage igen. Det føles som om lagerpladsen er hjemsøgt lol.

Et par ting folk overser:

• Stemmememoer kan blive mærkeligt store
  • Noter-appen kan gemme scannede PDF-filer og bilag
  • Safaris læseliste kan gemme sider offline
  • Kladder i Instagram og TikTok kan hobe sig op
  • Mail-appen kan beholde lokale kopier af bilag, selv efter du tror, de er væk
  • Podcast-apps kan beholde færdiglyttede episoder, medmindre automatisk sletning er slået til

Én ting jeg er lidt uenig i: geninstallation af apps hjælper, ja, men hvis tjenesten synkroniserer alle cachede medier/data tilbage, kommer problemet hurtigt igen. Så tjek først appens egne indstillinger for downloadkvalitet, offline medier og synkroniseringsadfærd.

Husk også, at efter du har slettet billeder/filer, skal mappen Senest slettet tømmes, ellers er din frigjorte plads stadig i praksis falsk frigjort.

Hvis Fotos er den store kategori, er Clever Cleaner sandsynligvis den nemmeste måde at finde lignende billeder, skærmbilleder og store videoer på, som Apples indbyggede værktøjer overser.

Og hvis du vil have en solid guide til hvordan du stopper advarsler om fuld iPhone-lagerplads for godt, dækker den også den bredere oprydningsvinkel.

Hvis lagerpladsen bliver ved med at ændre sig med flere GB dagligt, peger det som regel på synkroniseringssløjfer, beskadiget cache eller oppustede Systemdata. På det tidspunkt bør du tage backup, opdatere iOS og derefter teste, før du gendanner alle apps.

Ja, og jeg vil tilføje én vinkel, som de andre knap nok berørte: lagerplads kan fyldes op igen, fordi iOS prøver at være hjælpsom.

Det handler ikke kun om, at apps cacher ting. iPhone gemmer også lokale kopier af ting, du for nylig har åbnet, for nylig har streamet, eller måske snart åbner igen. Det kan omfatte forhåndsvisninger i Arkiver, Spotlight-søgeindekser, fotodata til analyse og endda rester fra offlinekort i Maps. Så nogle gange ligner det et app-problem, når det i virkeligheden er iOS-oprydning, der følger med app-brugen.

Lille uenighed med @voyageurdubois og @techchizkid: geninstallation er ikke altid det bedste første skridt. For nogle apps udløser sletning og geninstallation bare en fuld genhentning af vedhæftninger, chats, miniaturer eller clouddata. Du frigør 4 GB, og det hele er tilbage igen inden aftensmad.

Det, jeg ville tjekke, som ikke er blevet fremhævet nok:

• Indstillinger > Mobilnetværk og se, hvilke apps der for nylig har brugt masser af baggrundsdata. Meget baggrundsdata passer ofte med skjult vækst i lagerforbrug.
  • Indstillinger > Siri og Søgning for apps, du aldrig søger efter. Søgeindeksering kan skabe ekstra aktivitet.
  • Maps, Memoer, Noter og Bøger. De her er skjulte syndere, når det gælder lagerforbrug.
  • Tredjeparts kameraapps. Nogle gemmer deres egne gallerier i appen separat fra Fotos.
  • Redigeringsapps som CapCut, VN, Lightroom. Projektfiler og eksporter kan fylde mere end det oprindelige medie.

Hvis dit problem mest er rod i billeder, giver Clever Cleaner mening.

Fordele:

• god til lignende billeder, ikke kun helt ens dubletter
  • hjælper med hurtigt at finde store videoer og skrammel fra skærmbilleder
  • nemmere end manuel oprydning

Ulemper:

• du skal stadig gennemgå resultaterne omhyggeligt
  • ikke særlig nyttig, hvis dit egentlige problem er Beskeder, Mail eller Systemdata
  • enhver renseapp er kun så god som det, du faktisk sletter

Kort sagt har @mikeappsreviewer ret med hensyn til opbygning af cache, og @voyageurdubois/@techchizkid har ret med hensyn til synkroniseringssløjfer. Jeg synes bare, at medieredigeringsapps og Apples egen indeksering alt for ofte bliver overset.

Hvis lagerforbruget ændrer sig med flere GB uden nogen klar grund, ville jeg mistænke:

1. en synkroniseringssløjfe
  2. en cache i en video- eller redigeringsapp
  3. lokal enhedsindeksering efter en opdatering

Det er som regel dér, mysteriet ligger.