Kan apper gjøre at iPhone-lagringen fortsetter å fylles opp automatisk?

Lagringen på iPhone-en min fortsetter å fylles opp automatisk, selv etter at jeg sletter bilder, apper og filer. Jeg prøver å finne ut om enkelte apper oppretter hurtigbuffer eller skjulte data i bakgrunnen og får lagringen på iPhone-en min til å øke av seg selv. Jeg trenger hjelp til å finne hva som tar opp plass og hvordan jeg kan stoppe det.

Hvorfor iPhone-lagring ser ut til å fylle seg opp av seg selv

Jeg støtte på dette på min egen telefon, og det virket tilfeldig først. Det er det vanligvis ikke. Hvis iPhonen din mister ledig plass over natten, er det noe som skriver nye data i bakgrunnen og bygger det opp mens du ikke følger med.

De vanlige tingene som tar opp plass

Bilder og videoer er den store synderen for mange. Hvert bilde, skjermbilde, skjermopptak, Live Photo og hver video tar plass. Den snikende delen er mengden. Du tar 40 bilder i en bursdag, beholder 3, og glemmer at de andre 37 finnes. Det samme med turer, konserter, kjæledyr, barn, mat, hva som helst. Det bygger seg opp fort.

Apper gjør dette også. Sosiale apper, strømmeapper, chatteapper, nettlesere, de lagrer alle hurtigbufferfiler så de åpnes raskere neste gang. Først ser det lite ut. Uker senere sitter én app på flere GB, og du la ikke engang merke til det. Nedlastinger gjør det verre. Frakoblede sanger, lagrede serier, podkaster, tilfeldige filer inne i apper, alt dette blir liggende.

Meldinger er en annen ting folk hopper over. Gamle tråder beholder bilder, videoer, GIF-er, talenotater og filvedlegg lenge etter at samtalen er død. En håndfull store videoklipp i Meldinger kan spise opp en dum mengde lagringsplass.

Så har du Systemdata. Dette er Apples samlemappe for hurtigbuffer, logger, midlertidige filer, rester etter oppdateringer og annet skrot som iOS beholder. Noe bevegelse der er normalt. Likevel har jeg sett det vokse langt forbi det som virket rimelig. Apple gir deg ikke en enkel liten knapp for slett Systemdata, noe som er irriterende.

Første sted å sjekke

Åpne:

Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring

Dette er det eneste stedet jeg sjekker først nå. Det viser hvilken kategori som tar mest plass, så du slutter å gjette og går etter det største problemet først.

Hvis Bilder er hovedproblemet

Hvis Bilder er nær toppen, er det tregt og miserabelt å rydde det manuelt. Jeg hadde bedre hell med Clever Cleaner fordi den retter seg mot rotet de fleste bygger opp uten å merke det, mediekaos.

Det som skilte seg ut for meg, er at Apples Bilder-app bare fanger opp eksakte duplikater i albumet Duplikater. Det hjelper litt. Den fanger ikke opp de ti nesten identiske bildene du tok ved et uhell. Clever Cleaner sorterer også ut lignende bilder, og det var der jeg fant mest bortkastet plass.

Den gjør også noen nyttige ting:

1. Finner lignende bilder og plukker ut det beste å beholde
  2. Markerer store bilder og videoer
  3. Samler skjermbilder så du kan slette dem raskt
  4. Gjør Live Photos om til vanlige bilder for å spare plass

Ut fra det jeg har sett, har noen ryddet rundt 10 GB til 30 GB etter å ha trimmet lignende bilder, skjermbilder og Live Photos.

Etter bilder, sjekk disse neste

Hvis du vil ha kortlisten, er dette min:

1. Store apper i iPhone-lagring
  2. Nedlastinger inne i Netflix, Spotify, YouTube og andre strømmeapper
  3. Meldingsvedlegg
  4. Nedlastinger i Filer-appen
  5. Safari-hurtigbuffer og annen nettleserbuffer

Hva som vanligvis skjer

Mesteparten av tiden er dette ikke et maskinvareproblem. Telefonen din er ikke ødelagt. Lagringen fylles fordi bilder, appbuffer, nedlastinger, meldingsvedlegg og systemfiler hoper seg opp sakte, og så treffer du varslingsgrensen på én gang.

Så ja, når plassen ser ut til å forsvinne over natten, skjedde det ofte ikke over natten. Du ser uker eller måneder med oppbygging som endelig blir synlig. Å sjekke iPhone-lagring og rydde opp i bilderot med noe som Clever Cleaner er ofte nok til å få tilbake en del plass uten å slette viktige ting.

Ja. Apper fyller faktisk opp iPhone-lagringen av seg selv.

De største synderne er synkronisering, nedlastinger, cache og logger. Tenk WhatsApp, TikTok, Instagram, Spotify, YouTube, Safari, Chrome, Podkaster. De lagrer medieminiatyrer, biter av strømmet video, meldingsvedlegg, utkast og krasjdata. iOS bygger også opp indekser på nytt etter oppdateringer, så ledig plass går opp og ned. Den delen blir ofte oversett.

Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Det er ikke alltid en langsom oppbygging. Jeg har sett Mail eller Meldinger hoppe med flere GB på én dag etter en dårlig synkroniseringssløyfe. Det samme gjelder iCloud-bilder når den begynner å bearbeide ting på nytt.

Det jeg ville sjekket videre:

1. Innstillinger, Apple-ID-en din, iCloud. Se hvilke apper som synkroniserer.
  2. Mail-kontoer. Store innbokser og vedlegg spiser plass raskt.
  3. Meldinger, innstillingen for å beholde meldinger. Sett den til 1 år eller 30 dager hvis du vil.
  4. Podkaster og Musikk. Automatiske nedlastinger sniker seg innpå.
  5. Filer-appen, mappen På min iPhone. Folk glemmer denne hele tiden.
  6. Nylig slettet i Bilder og Filer. Sletting gir ikke tilbake plass umiddelbart.

Hvis en app er enorm, avlast den og installer den på nytt. Det rydder skjulte appdata bedre enn vanlig sletting noen ganger. Irriterende, men det fungerer.

Hvis Bilder fortsatt er den største kategorien din, er Clever Cleaner verdt å se på for lignende bilder, skjermbilder og store videoer. Apples innebygde opprydding er litt begrenset, for å være ærlig.

Hvis du også lette etter anbefalinger for YouTube-rengjøringsapper, passer dette bedre:
beste YouTube-rengjøringsapper og tips for lagringsopprydding

Hvis lagringen fortsetter å fylle seg opp igjen etter alt dette, sikkerhetskopier iPhone-en din, slett den og gjenopprett den. Det fikser merkelig oppblåste Systemdata oftere enn Apple vil innrømme.

Ja. Apper kan absolutt få iPhone-lagringen til å fortsette å fylles opp av seg selv, og ikke alltid på en åpenbar måte.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @voyageurdubois, men jeg vil legge til én ekstra vinkel: noen ganger er ikke problemet selve appen, men at kontodataene til appen blir lastet ned på nytt etter at du rydder opp. Så du sletter ting, og så synkroniserer iCloud-bilder, Meldinger i iCloud, Mail, Dropbox, Google Bilder eller WhatsApp alt rett tilbake. Det føles som om lagringen er hjemsøkt lol.

Noen ting folk ofte overser:

• Taleopptak kan bli merkelig store
  • Notater-appen kan lagre skannede PDF-er og vedlegg
  • Safaris leseliste kan lagre sider offline
  • Utkast i Instagram og TikTok kan hope seg opp
  • Mail-appen kan beholde lokale kopier av vedlegg selv etter at du tror de er borte
  • Podkast-apper kan beholde fullførte episoder med mindre automatisk sletting er slått på

Én ting jeg er litt uenig i: å reinstallere apper hjelper, klart, men hvis tjenesten synkroniserer tilbake alle buffer-/mediedata, kommer problemet raskt tilbake. Så sjekk først appens egne innstillinger for nedlastingskvalitet, offline media og synkroniseringsatferd.

Etter at du har slettet bilder/filer, husk også at Nylig slettet må tømmes, ellers er plassen din i praksis bare falskt frigjort.

Hvis Bilder er den store kategorien, er Clever Cleaner sannsynligvis den enkleste måten å finne lignende bilder, skjermbilder og store videoer som Apples innebygde verktøy overser.

Og hvis du vil ha en solid guide om hvordan stoppe varsler om full iPhone-lagring for godt, dekker den også den bredere oppryddingsvinkelen.

Hvis lagringen fortsetter å endre seg med flere GB daglig, peker det vanligvis på synkroniseringssløyfer, ødelagt buffer eller oppblåste Systemdata. På det tidspunktet bør du sikkerhetskopiere, oppdatere iOS og deretter teste før du gjenoppretter hver app.

Ja, og jeg vil legge til én vinkel de andre så vidt var innom: lagring kan fylle seg opp igjen fordi iOS prøver å være hjelpsom.

Det er ikke bare apper som cacher ting. iPhone beholder også lokale kopier av ting du nylig har åpnet, nylig strømmet, eller kanskje vil åpne igjen snart. Det kan inkludere forhåndsvisninger i Filer, Spotlight-søkeindekser, fotodata for analyse, og til og med rester av offlinekart fra Maps. Så noen ganger ser det ut som et app-problem når det egentlig er iOS-vedlikehold som henger sammen med appbruk.

Liten uenighet med @voyageurdubois og @techchizkid: å reinstallere er ikke alltid det beste første grepet. For noen apper fører sletting og reinstallering bare til en full ny nedlasting av vedlegg, chatter, miniatyrbilder eller skydata. Du frigjør 4 GB, og så er det tilbake igjen før kvelden.

Det jeg ville sjekket som ikke har blitt understreket nok:

• Innstillinger > Mobilnett og se hvilke apper som nylig har brukt mye bakgrunnsdata. Mye bakgrunnsdata samsvarer ofte med skjult vekst i lagring.
  • Innstillinger > Siri og søk for apper du aldri søker etter. Søkeindeksering kan skape ekstra aktivitet.
  • Maps, Talememoer, Notater og Bøker. Disse er skjulte lagringssluk.
  • Tredjeparts kameraapper. Noen har egne gallerier i appen som er separate fra Bilder.
  • Redigeringsapper som CapCut, VN, Lightroom. Prosjektfiler og eksporter kan bli mye større enn det opprinnelige mediet.

Hvis problemet ditt hovedsakelig er bilderot, gir Clever Cleaner mening.

Fordeler:

• god på lignende bilder, ikke bare eksakte duplikater
  • hjelper deg å finne store videoer og ubrukelige skjermbilder raskt
  • enklere enn manuell opprydding

Ulemper:

• du må fortsatt gå nøye gjennom resultatene
  • ikke særlig nyttig hvis det egentlige problemet er Meldinger, Mail eller Systemdata
  • enhver ryddeapp er bare så god som det du faktisk sletter

Kort sagt har @mikeappsreviewer rett om oppbygging av cache, og @voyageurdubois/@techchizkid har rett om synkroniseringssløyfer. Jeg mener bare at medieredigeringsapper og Apples egen indeksering altfor ofte blir oversett.

Hvis lagringen endrer seg med flere GB uten noen tydelig grunn, ville jeg mistenkt:

1. en synkroniseringssløyfe
  2. en cache i en video- eller redigeringsapp
  3. lokal enhetsindeksering etter en oppdatering

Det er som regel der mysteriet ligger.