Mitt iPhone-lagringsutrymme fortsätter att fyllas upp automatiskt, även efter att jag har raderat bilder, appar och filer. Jag försöker ta reda på om vissa appar skapar cache eller dold data i bakgrunden och gör att lagringsutrymmet på min iPhone ökar av sig självt. Jag behöver hjälp med att hitta vad som tar upp utrymme och hur jag kan stoppa det.
Varför iPhone-lagring verkar fyllas av sig själv
Jag stötte på detta på min egen telefon, och det såg slumpmässigt ut först. Det är det oftast inte. Om din iPhone förlorar ledigt utrymme över en natt, är det något som skriver ny data i bakgrunden och bygger upp det medan du inte är uppmärksam.
Det vanliga som äter upp utrymme
Foton och videor är den stora boven för många. Varje foto, skärmbild, skärminspelning, Live Photo och video tar plats. Den luriga delen är mängden. Du tar 40 bilder på ett kalas, sparar 3 och glömmer att de andra 37 finns. Samma sak med resor, konserter, husdjur, barn, mat, vad som helst. Det blir snabbt mycket.
Appar gör detta också. Sociala appar, streamingappar, chattappar, webbläsare, de sparar alla cachefiler så att de öppnas snabbare nästa gång. Först ser det litet ut. Några veckor senare sitter en app på flera GB och du märkte det inte ens. Nedladdningar gör det värre. Offline-låtar, sparade program, poddar, slumpmässiga filer inuti appar, allt det där blir kvar.
Meddelanden är en annan sak som folk ofta missar. Gamla trådar behåller foton, videor, GIF:ar, röstanteckningar och filbilagor långt efter att konversationen dött ut. En handfull stora videoklipp i Meddelanden kan äta en löjlig mängd lagring.
Sedan finns Systemdata. Det är Apples samlingshink för cache, loggar, temporära filer, uppdateringsrester och annat skräp som iOS behåller. En viss rörelse där är normal. Ändå har jag sett det växa långt förbi vad som verkade rimligt. Apple ger dig ingen snygg liten knapp för att radera Systemdata, vilket är irriterande.
Första stället att kontrollera
Öppna:
Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring
Detta är det enda stället jag kollar först nu. Det visar vilken kategori som tar mest plats, så att du slipper gissa och kan ta itu med det största problemet först.
Om Bilder är huvudproblemet
Om Bilder ligger nära toppen är det långsamt och jobbigt att rensa manuellt. Jag hade bättre tur med Clever Cleaner eftersom den riktar in sig på röran som de flesta bygger upp utan att märka det, mediebråte.
Det som stack ut för mig var att Apples app Bilder bara fångar exakta dubletter i albumet Dubbletter. Det hjälper lite. Den fångar inte de tio nästan identiska bilderna du råkade ta. Clever Cleaner sorterar även ut liknande bilder, och där hittade jag det mesta av det bortslösade utrymmet.
Den gör också några användbara saker:
- Hittar liknande bilder och väljer ut den bästa att behålla
- Markerar stora foton och videor
- Samlar skärmbilder så att du kan radera dem snabbt
- Gör om Live Photos till vanliga foton för att spara utrymme
Av det jag har sett frigjorde vissa runt 10 GB till 30 GB efter att ha rensat liknande foton, skärmbilder och Live Photos.
Efter bilder, kontrollera dessa härnäst
Om du vill ha den korta listan, så är detta min:
- Stora appar i iPhone-lagring
- Nedladdningar i Netflix, Spotify, YouTube och andra streamingappar
- Meddelandebilagor
- Nedladdningar i appen Filer
- Safari-cache och annan webbläsarcache
Vad som vanligtvis händer
För det mesta är detta inte ett hårdvaruproblem. Din telefon är inte trasig. Lagringen fylls eftersom foton, appcache, nedladdningar, meddelandebilagor och systemfiler staplas på långsamt, och sedan når du varningsgränsen på en gång.
Så ja, när utrymmet verkar försvinna över en natt, hände det ofta inte över en natt. Du ser veckor eller månader av uppbyggnad som till slut blivit synlig. Att kontrollera iPhone-lagring och rensa fotobråte med något som Clever Cleaner räcker ofta för att få tillbaka en del utrymme utan att behöva bomba bort viktiga saker.
Ja. Appar fyller faktiskt iPhone-lagring på egen hand.
De största bovarna är synkronisering, nedladdningar, cache och loggar. Tänk WhatsApp, TikTok, Instagram, Spotify, YouTube, Safari, Chrome, Podcasts. De sparar mediaminiatyrer, strömmade videosegment, meddelandebilagor, utkast och kraschdata. iOS bygger också om index efter uppdateringar, så ledigt utrymme går upp och ner. Den delen missas ofta.
Jag håller inte helt med @mikeappsreviewer på en punkt. Det är inte alltid en långsam ökning. Jag har sett Mail eller Meddelanden hoppa flera GB på en dag efter en dålig synkroniseringsloop. Samma sak med iCloud-bilder när det börjar bearbeta om saker.
Det här skulle jag kolla härnäst:
- Inställningar, ditt Apple-ID, iCloud. Se vilka appar som synkroniserar.
- Mail-konton. Stora inkorgar och bilagor äter utrymme snabbt.
- Meddelanden, inställningen för att behålla meddelanden. Ställ in den på 1 år eller 30 dagar om du vill.
- Podcasts och Musik. Automatiska nedladdningar smyger sig på.
- Filer-appen, mappen På min iPhone. Folk glömmer den här heeela tiden.
- Nyligen raderat i Bilder och Filer. Radering ger inte tillbaka utrymme direkt.
Om en app är enorm, avlasta den och installera om den. Det rensar dold appdata bättre än vanlig radering ibland. Irriterande, men det fungerar.
Om Bilder fortfarande är din största kategori är Clever Cleaner värd att kolla in för liknande bilder, skärmbilder och stora videor. Apples inbyggda städning är ganska begränsad tbh.
Om du också letade efter rekommendationer för YouTube-rensarappar passar detta bättre:
bästa YouTube-rensarapparna och tips för lagringsrensning
Om lagringen fortsätter att fyllas på efter allt detta, säkerhetskopiera din iPhone, radera den och återställ den. Det fixar konstig uppblåsning av Systemdata oftare än Apple vill erkänna.
Japp. Appar kan absolut få iPhone-lagringen att fortsätta fyllas upp av sig själv, och inte alltid på ett uppenbart sätt.
Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @voyageurdubois, men jag skulle vilja lägga till en extra vinkel: ibland är problemet inte själva appen, utan appens kontodata som laddas ner igen efter att du har städat upp. Så du raderar saker, och sedan synkar iCloud-bilder, Meddelanden i iCloud, Mail, Dropbox, Google Foto eller WhatsApp tillbaka allt igen. Det känns som att lagringen är hemsökt lol.
Några saker som folk missar:
- Röstmemon kan bli konstigt stora
- Anteckningar kan lagra skannade PDF-filer och bilagor
- Safaris läslista kan spara sidor offline
- Utkast i Instagram och TikTok kan samlas på hög
- Mail-appen kan behålla lokala kopior av bilagor även när du tror att de är borta
- Podcast-appar kan behålla avsnitt som är klara om inte automatisk radering är aktiverad
En sak jag inte riktigt håller med om: att installera om appar hjälper, visst, men om tjänsten synkar tillbaka all cache- eller mediedata kommer problemet snabbt tillbaka. Så kolla först appens egna inställningar för nedladdningskvalitet, offline-media och synkbeteende.
Och kom ihåg att Efter radering måste tömmas efter att du tagit bort bilder eller filer, annars är det frigjorda utrymmet i princip låtsasfrigjort.
Om Bilder är den stora kategorin är Clever Cleaner förmodligen det enklaste sättet att hitta liknande bilder, skärmbilder och stora videor som Apples inbyggda verktyg missar.
Och om du vill ha en bra guide om hur du stoppar varningar om fullt iPhone-lagringsutrymme för gott, så täcker den också den bredare städningsvinkeln.
Om lagringen fortsätter att ändras med flera GB dagligen pekar det vanligtvis på synkloopar, skadad cache eller svällt systemdata. Då är det dags att säkerhetskopiera, uppdatera iOS och sedan testa innan du återställer varje app.
Ja, och jag skulle lägga till en vinkel som de andra knappt berörde: lagringen kan “fyllas på igen” eftersom iOS försöker vara hjälpsamt.
Det handlar inte bara om att appar cachelagrar saker. iPhone sparar också lokala kopior av sådant du nyligen öppnat, nyligen streamat eller kanske öppnar igen snart. Det kan inkludera förhandsvisningar i Filer, Spotlight-sökindex, fotodata för analys och till och med kvarlämnade offlinefiler från Kartor. Så ibland ser det ut som ett appproblem när det egentligen är iOS-hushållning som sker i samband med appanvändning.
En liten invändning mot @voyageurdubois och @techchizkid: att installera om är inte alltid det bästa första steget. För vissa appar leder borttagning och ominstallation bara till att bilagor, chattar, miniatyrbilder eller molndata laddas ner på nytt i sin helhet. Du “frigör” 4 GB och det är tillbaka före middagen.
Det jag skulle kontrollera som inte har betonats tillräckligt:
- Inställningar > Mobilnät och se vilka appar som nyligen använt massor av bakgrundsdata. Mycket bakgrundsdata sammanfaller ofta med dold lagringstillväxt.
- Inställningar > Siri och sökning för appar du aldrig söker efter. Sökindexering kan skapa extra aktivitet.
- Kartor, Röstmemon, Anteckningar och Böcker. Dessa är oväntade lagringsslukare.
- Kameraappar från tredje part. Vissa har egna gallerier i appen som är separata från Bilder.
- Redigeringsappar som CapCut, VN, Lightroom. Projektfiler och exporter kan bli större än originalmediet.
Om ditt problem mest handlar om fotostök är Clever Cleaner rimligt.
Fördelar:
- bra på liknande foton, inte bara exakta dubbletter
- hjälper dig att snabbt hitta stora videor och skräpskärmbilder
- enklare än manuell rensning
Nackdelar:
- du behöver fortfarande granska resultaten noggrant
- inte särskilt användbar om ditt verkliga problem är Meddelanden, Mail eller systemdata
- en städapp är bara så bra som det du faktiskt tar bort
Kort sagt har @mikeappsreviewer rätt om cacheuppbyggnad, och @voyageurdubois/@techchizkid har rätt om synkroniseringsloopar. Jag tycker bara att medieredigeringsappar och Apples egen indexering förbises alldeles för ofta.
Om lagringen ändras med flera GB utan tydlig anledning skulle jag misstänka:
- en synkroniseringsloop
- cache i en video- eller redigeringsapp
- lokal enhetsindexering efter en uppdatering
Det är oftast där mysteriet finns.