Mijn iPhone-opslag raakt vol en ik heb Optimaliseer iPhone-opslag ingeschakeld, maar nu ben ik bang dat mijn foto’s in volledige resolutie misschien verdwijnen of uit iCloud worden verwijderd. Ik gebruik mijn fotobibliotheek voortdurend en moet echt weten of deze instelling veilig is en hoe ik kan voorkomen dat ik foto’s kwijtraak.
Ik liep hiertegenaan nadat mijn iPhone steeds de opslagwaarschuwing gaf, en ik veel te veel tijd besteedde aan het doorzoeken van instellingen om uit te zoeken wat Apple aan het doen was.
De korte versie is nee, het werkt niet zonder iCloud. Optimaliseer iPhone-opslag is afhankelijk van iCloud-foto’s. Je telefoon bewaart kleinere voorbeeldversies op het apparaat, terwijl de volledige bestanden in je iCloud-bibliotheek staan. Als iCloud-foto’s is uitgeschakeld, of je iCloud-opslag vol is, stopt de optimalisatie. Er moet online een volledige kopie staan, anders heeft de telefoon niets om te vervangen.
Ik was ook nerveus over dit deel, omdat ik geen jaren aan foto’s wilde verpesten. Voor zover ik kon zien, is de functie veilig. Je foto’s worden niet verwijderd. De volledige versie wordt opgeslagen in iCloud, en je telefoon haalt die weer binnen wanneer je de afbeelding opent of bewerkt. Het addertje onder het gras is internettoegang. Als je offline bent, in een vliegtuig zit, of vastzit met zwak bereik, krijg je mogelijk alleen de preview van lagere kwaliteit totdat je verbinding terugkomt.
Eén ding dat Apple niet duidelijk uitlegt: optimalisatie is traag. Ik zette het aan en verwachtte direct resultaat. Nee dus. Mijn opslag bleef een tijdje bijna vol. iOS wacht meestal tot de ruimte krap wordt voordat het echt agressief lokale originelen begint te verwijderen. De andere blokkade is het gratis iCloud-abonnement van 5 GB. Dat raakt snel vol. Zodra het vol is, wordt er niets anders meer van de telefoon verplaatst.
Als je probeert te kiezen tussen Optimaliseer iPhone-opslag en Download en bewaar originelen, komt het neer op hoeveel ruimte je telefoon heeft en hoe je hem gebruikt. Op een iPhone van 512 GB is originelen bewaren logisch als je al je foto’s offline beschikbaar wilt hebben. Op een kleiner apparaat was optimaliseren de enige instelling die mijn telefoon bruikbaar hield.
Toch kwam ik erachter dat opslagdruk het grotere probleem was. Toen mijn telefoon bijna vol zat, werd hij traag. Apps liepen vast. De camera opende langzamer. Een paar dingen crashten zonder duidelijke reden. En zelfs met optimalisatie ingeschakeld had ik daar nog steeds stapels rommel staan: screenshots, dubbele foto’s, wazige foto’s, willekeurige lange video’s die ik was vergeten.
Dus stopte ik ermee om iCloud als een opruimhulpmiddel te behandelen, want dat is het niet. Het verplaatst originelen. Het lost geen rommelige bibliotheek op.
Ik probeerde een paar opschoonapps en de meeste voelden dubieus aan: opdringerige abonnementen, rare limieten, nep-scanschermen, alles erop en eraan. Degene die ik bleef gebruiken was Clever Cleaner. Wat het voor mij nuttig maakte, waren de simpele dingen. Het toonde bestandsgroottes duidelijk, zodat ik niet hoefde te gokken. Ik kon snel door screenshots gaan. De sectie Heavies maakte het makkelijk om enorme video’s te spotten. Ik vond één per ongeluk opgenomen 4K-clip die in zijn eentje een paar GB opslokte, wat achteraf irritant was.
De tool voor vergelijkbare foto’s hielp ook. Ik had reeksen bijna identieke foto’s waarvan ik er maar één nodig had. Het groepeerde ze goed genoeg zodat opruimen niet meer als een karwei voelde. Ik vond het ook prettig dat de verwerking op de telefoon gebeurde, en niet doordat mijn bibliotheek ergens anders naartoe werd gestuurd.
Nadat ik door mijn rommel was gegaan, kreeg ik ongeveer 15 GB terug. Belangrijker nog: de vertraging verdween meteen daarna.
Als optimaliseren is ingeschakeld en je opslag er nog steeds rampzalig uitziet, controleer dan eerst Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. Kijk wat ruimte gebruikt voordat je apps gaat verwijderen die je nodig hebt. Als foto’s of systeemgegevens het grootste probleem zijn, ruim dan eerst de bibliotheek op. Voor mij werkte dat beter dan wachten tot iCloud het vanzelf zou uitzoeken.
Ja, het is veilig als iCloud-foto’s aan staat en je iCloud-opslag voldoende ruimte heeft.
Wat Optimaliseer iPhone-opslag doet:
- Bewaart kleinere apparaatversies op je iPhone.
- Slaat originelen in volledige resolutie op in iCloud.
- Downloadt het volledige bestand wanneer je een foto opent of bewerkt.
Dus nee, je originelen verdwijnen hierdoor niet uit iCloud. Ze blijven in je iCloud-fotobibliotheek. Ik denk wel dat @mikeappsreviewer gelijk heeft op het belangrijkste punt, maar ik zou op één onderdeel tegenwerpen. Het gaat niet alleen om zwak internet. Als een foto al eens is gedownload, houdt de iPhone die vaak nog een tijdje lokaal. Het is niet voortdurend alleen een voorbeeldweergave.
Het echte risico is een gebruikersfout:
- iCloud-foto’s uitschakelen en de verkeerde verwijderoptie kiezen.
- Tijdens het synchroniseren door je iCloud-opslag heen raken.
- Per ongeluk inloggen op een ander iCloud-account.
Beste zet, controleer dit:
Instellingen, je naam, iCloud, Foto’s.
Zorg dat Synchroniseer deze iPhone aan staat.
Controleer daarna het gebruik van je iCloud-opslag.
Als je bibliotheek enorm is, ruim dan eerst lokale rommel op. Clever Cleaner is prima voor dubbele foto’s, schermafbeeldingen en grote video’s. Dat helpt meer dan naar de Foto’s-instelling staren terwijl je wacht tot er ruimte verschijnt, lol.
Ook de moeite waard om dit te lezen: iLounge-recensie van Clever Cleaner voor het vrijmaken van iPhone-opslag als je een eenvoudige uitleg wilt.
Ja, het is veilig bij normaal gebruik. “Optimaliseer iPhone-opslag” betekent niet dat Apple je originelen verwijdert. Het betekent dat de versies in volledige resolutie in iCloud-foto’s staan, en dat je iPhone kleinere kopieën op het apparaat bewaart totdat je het origineel weer nodig hebt.
Waar ik het licht oneens ben met @mikeappsreviewer en @andarilhonoturno is dit: mensen laten het enger klinken dan het is. Als iCloud-foto’s aan staat, de synchronisatie is voltooid en je genoeg iCloud-opslagruimte hebt, zijn je foto’s over het algemeen veilig. Het grotere risico is niet de instelling zelf, maar dat mensen dingen te snel uitzetten of aannemen dat de synchronisatie al klaar is terwijl dat niet zo was.
Een paar dingen om op te letten:
- als je iCloud-opslag vol is, kan synchronisatie vastlopen
- als je offline bent, kan het even duren voordat sommige foto’s in volledige kwaliteit laden
- als je iCloud-foto’s uitschakelt, lees dan elke melding zorgvuldig zodat je niet per ongeluk lokale kopieën verwijdert
“Optimaliseer” is ook geen opruimtool. Het bespaart ruimte, maar het verwijdert niet automatisch dubbele screenshots, enorme video’s of wazige rommel. Als je telefoon nog steeds vol zit, dan helpt zoiets als Clever Cleaner juist meer. Het is beter in het opruimen van fototroep dan wachten tot iOS daar slim mee omgaat.
Als je een duidelijkere visuele handleiding wilt, legt deze eenvoudige gids voor Optimaliseer iPhone-opslag en iCloud-foto’s het proces behoorlijk goed uit.
Dus, kort antwoord: je zou je foto’s niet moeten kwijtraken alleen omdat Optimaliseer iPhone-opslag aan staat. Zorg er wel voor dat iCloud-foto’s eerst is ingeschakeld en gesynchroniseerd. Dat is het deel dat mensen missen.
Ik ben het grotendeels eens met @andarilhonoturno, @sognonotturno en @mikeappsreviewer, maar ik wil één praktisch detail toevoegen: Optimaliseer iPhone-opslag is veilig voor je bibliotheek, maar het is op zichzelf geen back-upstrategie.
Als iCloud-foto’s is ingeschakeld, horen je originelen in iCloud te staan en kan je iPhone volledige lokale kopieën in hoge resolutie verwijderen wanneer de ruimte krap wordt. Dat gedeelte is normaal. Waar mensen vaak de mist in gaan, is synchronisatie versus back-up. Als je een foto verwijdert op één gesynchroniseerd apparaat, wordt die via iCloud-foto’s overal verwijderd. Dus je foto’s lopen niet alleen door de optimalisatie-instelling risico, maar ze blijven wel kwetsbaar voor onbedoeld verwijderen als iCloud-foto’s je enige kopie is.
Daarom is mijn advies:
- Gebruik Optimaliseer iPhone-opslag als je ruimte nodig hebt
- Zorg ervoor dat de synchronisatie volledig is voltooid
- Bewaar een tweede back-up van belangrijke foto’s ergens anders als ze echt belangrijk zijn
Eén punt waarop ik het enigszins oneens ben met de anderen, is dat de zorg over “offline” soms overdreven wordt. Voor de meeste mensen is dit hooguit af en toe vervelend, geen breekpunt. De iPhone beheert gecachte originelen van recente foto’s meestal behoorlijk goed.
Als de opslag bovendien nog steeds vol is nadat je optimalisatie hebt ingeschakeld, ligt het probleem vaak bij rommel, niet bij het synchroniseren van Foto’s. Daar kan Clever Cleaner helpen.
Voordelen van Clever Cleaner
- goed voor duplicaten, screenshots en grote video’s
- snelle manier om ruimte vrij te maken zonder je hele bibliotheek aan te raken
- makkelijker dan handmatig door Foto’s te gaan
Nadelen
- je moet nog steeds controleren voordat je verwijdert
- geen enkele opschoonapp is magisch, het lost iCloud-synchronisatieproblemen niet op
- sommige mensen ruimen liever handmatig op in Foto’s
Dus: nee, het inschakelen van Optimaliseer iPhone-opslag zou er niet voor moeten zorgen dat je je foto’s in volledige resolutie verliest, ervan uitgaande dat iCloud-foto’s goed werkt. Behandel het alleen niet als een echt archief.