Is ExFAT-gegevensherstel mogelijk na het per ongeluk formatteren van een USB-stick?

Ik heb per ongeluk mijn ExFAT-USB-stick geformatteerd en heb hulp nodig bij gegevensherstel. Ik heb er niets nieuws naar gekopieerd, maar er stonden belangrijke bestanden op die ik terug nodig heb. Wat zijn de veiligste stappen of hulpmiddelen om gegevens te herstellen van een geformatteerde ExFAT-USB-stick?

Ik liep hier tegenaan nadat ik per ongeluk een SD-kaart van 128 GB uit een camera had geformatteerd. Het was exFAT, en eerst dacht ik dat alle foto’s en video’s van het hele weekend weg waren. Het belangrijkste dat ik heb geleerd is heel simpel: raak de kaart meteen niet meer aan. Dat is belangrijker dan de specifieke herstelapp die je kiest.

Zet niets nieuws op de SD-kaart of USB-stick. Formatteer hem niet opnieuw. Voer niet eerst CHKDSK of andere reparatietools uit. Als de oude gegevens nog niet zijn overschreven, maakt elke schrijfactie naar dat apparaat herstel minder waarschijnlijk.

Ik heb eerst back-ups gecontroleerd, maar had er geen die hielp, dus ben ik herstelsoftware gaan gebruiken. Ik gebruikte Disk Drill, en in mijn geval haalde het bijna alles terug.

Het proces was in principe:

1. Installeer Disk Drill op de computer, niet op de SD-kaart of USB-stick waarvan je herstelt.
  2. Sluit de exFAT-kaart aan via een kaartlezer.
  3. Selecteer de kaart in Disk Drill en voer een scan uit. Universal Scan is meestal degene om mee te beginnen.
  4. Laat de scan voltooien en bekijk dan een voorbeeld van de bestanden voordat je ze herstelt.
  5. Sla de herstelde bestanden op een andere schijf op, zoals je interne SSD, niet terug op dezelfde kaart.

Eén nuttig detail: met de Windows-versie kun je tot 100 MB gratis herstellen. Dat is genoeg om te bevestigen of de bestanden daadwerkelijk herstelbaar zijn voordat je beslist of de betaalde versie het waard is.

Als de kaart of USB-stick instabiel werkt, is er één extra stap die ik eerst zou nemen. Disk Drill kan een schijfimage maken, en dat is de moeite waard als het apparaat de verbinding verbreekt, pijnlijk langzaam leest of inconsistent lijkt. Scan de image in plaats van steeds opnieuw op het originele medium te blijven hameren. Dat is veiliger voor een schijf of kaart die mogelijk defect raakt.

Voor verwijderde cameravideo’s, vooral van drones, DSLR’s, systeemcamera’s, GoPro’s of dashcams, kijk ook naar Advanced Camera Recovery (ACR). Ik had het eigenlijk niet nodig omdat mijn herstel vooral foto’s betrof, maar het wordt vaak aangeraden voor gefragmenteerde MP4-, MOV- en vergelijkbare videobestanden die normale scans mogelijk niet goed weer in elkaar zetten.

Als Disk Drill niet vindt wat je nodig hebt, is TestDisk een andere optie. Het is gratis, maar veel minder beginnersvriendelijk en meestal beter voor beschadigde partities dan voor het terughalen van afzonderlijke verwijderde bestanden.

Het enige geval waarin ik niet zou blijven doorgaan met doe-het-zelftools is fysieke schade. Als de SD-kaart of USB-stick op geen enkele computer wordt gedetecteerd, steeds uitvalt, ongewoon heet wordt of zichtbare schade heeft, stop dan. Meer pogingen kunnen het erger maken. Een herstelbedrijf is duur, vaak een paar honderd dollar of meer afhankelijk van het probleem, maar als de hardware zelf defect raakt, is dat meestal de betere route. Veel bedrijven zullen het op zijn minst gratis beoordelen.

Als het alleen om verwijderde bestanden of een per ongeluk uitgevoerde formattering gaat, stop dan nu met het gebruik van het apparaat en herstel de gegevens voordat je reparaties uitvoert. Dat is wat mij heeft gered.

Of het een snelle formattering of een volledige formattering was, maakt hier veel uit. Als het de normale snelle formattering was die Windows standaard uitvoert, is herstel heel goed mogelijk omdat de bestandsinhoud er mogelijk nog steeds staat. Als het een volledige formattering was, of als de schijf is geformatteerd op iets dat het hele apparaat heeft overschreven met nullen, dan dalen de kansen sterk.

Ik ben het eens met het advies om er niet meer mee te werken, maar ik zou voorzichtiger zijn met de verwachtingen. Na een exFAT-formattering kun je de daadwerkelijke bestanden mogelijk terugkrijgen, maar de mapstructuur, originele namen, datums of delen van video’s kwijtraken. Dat betekent niet dat de scan is mislukt. Het betekent dat de bestandssysteemrecords beschadigd of vervangen zijn, en dat de hersteltool bestanden vindt op basis van signaturen in plaats van de oude mappenstructuur uit te lezen.

Als de bestanden belangrijk zijn, maak dan eerst een image van de USB en scan die in plaats van de stick zelf. Probeer daarna een tool zoals Disk Drill, R-Studio, DMDE, PhotoRec, enz., en herstel naar je computer of een andere externe schijf. Herstel niet terug naar dezelfde USB. Als de eerste scan de bestanden met de juiste namen en voorbeelden toont, prima. Als alleen resultaten van het type file0001.jpg zichtbaar zijn, herstel dan toch de belangrijke zaken en sorteer ze later. Het vervelende is dat de veiligste methode langzamer is, maar zo voorkom je dat een herstelbare fout verandert in een permanente overschrijving.

Snel formatteren betekent niet automatisch dat je de oude mappen en bestandsnamen terugkrijgt. Op exFAT kan het formatteren genoeg bestandssysteemmetadata vervangen, waardoor een herstelprogramma mogelijk alleen ruwe bestanden op type kan vinden. Dat is nog steeds herstel, maar het kan er rommelig uitzien, vooral bij veel kleine documenten of bestanden die achteraf allemaal algemene namen hebben.

Voordat je gaat scannen, zou ik de USB-stick op alleen-lezen zetten als dat kan. Sommige USB-sticks hebben een fysieke schakelaar, de meeste niet, maar je kunt in elk geval voorkomen dat je hem vaker dan nodig in Verkenner opent en elke Windows-melding negeren die vraagt om hem te repareren of te formatteren. Als je weet hoe je imagingtools gebruikt, maak dan eerst een sector-voor-sector-image. Zo niet, dan is de eerstvolgende praktisch veilige stap om hem één keer te scannen en herstelde bestanden ergens anders op te slaan. Test herstel niet door een paar bestanden terug te zetten op dezelfde stick.

Disk Drill, R-Studio, DMDE en PhotoRec zijn allemaal redelijke keuzes, maar ze zijn geen magie. De voorbeeldweergave is belangrijker dan de merknaam. Als een tool voorbeelden van je echte foto’s/documenten laat zien, is dat een goed teken. Als hij duizenden bestanden zonder naam toont, herstel dan eerst alleen de typen die je belangrijk vindt zodat je geen uren verspilt aan het sorteren van rommel. Disk Drill is gemakkelijker voor niet-technische gebruikers, en deze uitleg over Disk Drill kan helpen als je dit soort software nog nooit hebt gebruikt, maar blijf niet willekeurige tools direct op de USB installeren en uitproberen. Installeer alles op je pc en behandel de USB alsof het bewijsmateriaal is dat je niet wilt verstoren.

De bestandstypen zijn hier belangrijk: foto’s en gewone video’s komen vaak beter terug dan verspreide projectmappen, databases of veel kleine Office-bestanden na een exFAT-formattering.

Als de bestanden geld waard zijn, maak dan eerst een image; als ze alleen persoonlijk belangrijk zijn, scan dan één keer met Disk Drill of iets vergelijkbaars en beoordeel op basis van voorbeelden, niet op het aantal gevonden bestanden. Een enorme lijst met herstelde rommel kan bemoedigend lijken, maar voorbeelden zijn de echte test.