Mijn iPhone-opslag is vol, maar ik wil iCloud niet upgraden omdat ik meer ruimte op de telefoon zelf nodig heb voor apps, foto’s en updates. Ik weet niet zeker of Apple je toestaat om na aankoop meer interne iPhone-opslag te kopen of dat er een andere optie is waar ik naar moet kijken. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat de beste manier is om ruimte vrij te maken of de opslag uit te breiden.
Ik liep tegen precies hetzelfde probleem aan: de telefoon zegt dat de opslag vol is, iCloud zegt dat ik nog ruimte heb, en niets klopt met elkaar. Het irritante deel is simpel. Betalen voor iCloud voegt geen fysieke opslag toe aan je iPhone. Het geeft je extra online ruimte voor back-ups, synchronisatie en bestanden. De ingebouwde opslag van je telefoon blijft hetzelfde.
Je kunt later ook niet meer interne iPhone-opslag bijkopen. De opslagchips zitten vast op het moederbord, dus wat je op dag één hebt gekocht, is wat je houdt. Ik heb dit een tijdje geleden uitgezocht toen de mijne al moeite had met simpele dingen zoals de camera openen en tussen apps wisselen. Blijkt dat weinig vrije ruimte iPhones meer vertraagt dan mensen denken. iOS heeft extra ruimte nodig om tijdelijke bestanden en routinematige systeemtaken af te handelen. Wanneer die vrije ruimte krap wordt, voelt de hele telefoon niet goed aan.
Wat mij als eerste hielp, was kijken wat ruimte innam in plaats van te gissen. Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. Dat scherm vertelt meestal snel het verhaal. Bij mij waren de grootste boosdoeners foto’s, video’s, berichtbijlagen en een opgeblazen berg systeemrommel.
Ik probeerde het met de hand te doen. Duurde eindeloos. Daarna gebruikte ik Clever Cleaner, vooral omdat ik genoeg had van die opschoonapps die je na twee tikken tegen een betaalmuur aan laten lopen. Deze was gratis toen ik hem gebruikte, geen advertenties, geen onzin met abonnementen. Het deel dat ik het fijnst vond, was het sorteren op bestandsgrootte. Daardoor kon ik makkelijk gigantische video’s, oude schermopnames en willekeurige screenshots vinden waarvan ik vergeten was dat ze bestonden.
De scan op dubbele foto’s hielp ook. Ik maak te veel foto’s van hetzelfde, en kijk er daarna nooit meer naar om. Het vond bijna identieke foto’s op het apparaat zelf, wat voor mij belangrijk was omdat ik niet wilde dat mijn bibliotheek ergens naartoe werd gestuurd. Nadat ik ongeveer 12 GB had vrijgemaakt, stopte mijn telefoon met haperen. Niet subtiel. Hij voelde weer normaal aan.
Als je doel extra ruimte is zonder maandelijkse kosten, is externe opslag logischer dan cloudabonnementen. Je kunt een Lightning-flashdrive nemen voor oudere iPhones of een USB-C-drive voor nieuwere modellen. SanDisk iXpand-drives zijn het gebruikelijke voorbeeld. Steek hem erin, zet foto’s en video’s over en verwijder ze daarna van de telefoon. Eén aankoop, klaar. Als je al camerageheugenkaarten hebt liggen, werkt een Lightning-naar-SD-kaartlezer ook.
Als je geen geld wilt uitgeven, zijn dit de opties die het proberen waard zijn.
- Ongebruikte apps offloaden
In iPhone-opslag is er een optie om apps te offloaden. Hiermee wordt de app zelf verwijderd, maar blijven je documenten en opgeslagen gegevens behouden. Wanneer je hem opnieuw installeert, staat je spullen er nog steeds. Ik gebruikte dit voor apps die ik maar eens in de paar maanden aanraakte.
- Safari-gegevens wissen
Ga naar Instellingen > Apps > Safari en wis daarna de geschiedenis en websitedata. Safari bewaart meer rommel dan ik had verwacht. Bij mij had dat zich in de loop van de tijd opgebouwd en nam het zonder goede reden een hoop ruimte in.
- Grote berichtbijlagen verwijderen
Groepschats zijn stiekeme opslagvreters. Video’s, GIF’s, spraaknotities, alles stapelt zich op. Kijk in iPhone-opslag naar Bekijk grote bijlagen. Daar kun je snel veel opruimen.
- Gebruik elders gratis cloudruimte
Als je Apple niet wilt betalen, bestaan gratis pakketten nog steeds. Google Foto’s geeft 15 GB. Dropbox geeft 2 GB. Niet enorm, maar nog steeds handig om wat dingen van je telefoon af te halen.
De oude methode met een kabel werkt nog steeds het best voor grote opschoonklussen. Verbind de iPhone met je Mac of pc, kopieer je grote video’s en fotomappen over en verwijder ze daarna van de telefoon. Het is langzamer en handmatiger, zeker, maar ik vertrouw het meer dan de meeste geautomatiseerde opties.
Dus nee, je kunt de interne opslag van een iPhone achteraf niet upgraden. Wat je wel kunt doen, is lokaal ruimte vrijmaken, bestanden van het apparaat verplaatsen en stoppen met maandelijks betalen als je dat niet wilt. Die route werkte voor mij beter dan geld naar iCloud gooien en hopen dat de opslagwaarschuwing zou verdwijnen.
Nee. Je kunt niet meer interne iPhone-opslag kopen nadat je de telefoon al bezit. Apple biedt geen opslagupgrades aan voor de NAND-chip in het apparaat. Als je 128GB hebt gekocht, blijft je telefoon 128GB.
@mikeappsreviewer heeft gelijk op het belangrijkste punt: iCloud en iPhone-opslag zijn twee verschillende dingen. Ik zou alleen op één onderdeel willen nuanceren. Externe schijven helpen voor foto’s en video’s, maar ze doen niets voor app-installaties, iOS-updates of het probleem Opslag vol dat samenhangt met het dagelijks gebruik van de telefoon. Daarvoor heb je vrije ruimte op de telefoon zelf nodig.
De beste zet is om snel lokale opslag vrij te maken:
-
Schakel Apple Intelligence-downloads uit als die zijn ingeschakeld.
Sommige modellen slaan AI-middelen lokaal op. Controleer Instellingen > Apple Intelligence en Siri. -
Verwijder offline downloads.
Spotify, Netflix, YouTube, Podcasts, Kaarten. Deze nemen vaak 5GB tot 30GB in zonder dat mensen het merken. -
Verkort de bewaartermijn van Berichten.
Instellingen > Apps > Berichten > Bewaar berichten > 30 dagen. -
Controleer app-caches indirect.
De iPhone biedt niet altijd een knop om de cache te legen. Apps zoals TikTok, Instagram, Reddit en Chrome kunnen opzwellen. Het verwijderen en opnieuw installeren van de app maakt vaak meerdere GB vrij. -
Werk bij via een computer.
Als een iOS-update mislukt door te weinig opslag, hebben Finder of iTunes soms minder vrije ruimte nodig dan updaten op het apparaat zelf.
Als je fotobibliotheek het grootste probleem is, is Clever Cleaner het bekijken waard om duplicaten en grote bestanden te vinden. Deze App Store-pagina is de makkelijkste plek om het te krijgen:
gratis iPhone-opslagopschoner voor dubbele foto’s en grote bestanden
Als je permanent meer ruimte nodig hebt voor apps en updates, is de enige echte oplossing een iPhone met meer opslag. Vervelend, ja. Maar dat is het eerlijke antwoord.
Nee. Apple verkoopt geen upgrades van de interne iPhone-opslag nadat je de telefoon hebt gekocht. iCloud is alleen cloudruimte, geen extra ruimte voor apps of iOS op het apparaat zelf. Dus over de kernvraag hebben @mikeappsreviewer en @caminantenocturno gelijk.
Waar ik het licht mee oneens ben, is het idee dat externe opslag voor de meeste mensen een oplossing is. Het helpt zeker bij het archiveren van foto’s en video’s, maar het doet bijna niets aan de echte pijnpunten zoals app-installaties, groeiende systeemdata en mislukte updates. Als je telefoon voortdurend op de rode lijn zit, is een flashdrive meer een opslag-zijmissie dan een oplossing.
Waar ik in plaats daarvan naar zou kijken:
- Bijlagen in de Mail-app en gedownloade e-mails. Sommige accounts cachen belachelijk veel lokaal.
- Dictafoon. Mensen vergeten dat dit bestaat en ontdekken dan 8 GB aan opnames.
- Downloadmap van de Bestanden-app. Pdf’s, ZIP-bestanden, videobewerkingen, willekeurige rommel.
- Fotobewerkingsapps zoals CapCut, InShot, Lightroom. Deze kunnen projectbestanden oppotten, zelfs nadat je hebt geëxporteerd.
- Onlangs verwijderd in Foto’s. Dingen verwijderen maar dat album niet leegmaken is eigenlijk nep-opruimen.
Start de telefoon ook opnieuw op na een grote schoonmaak. Klinkt dom, maar iOS herberekent de opslag daarna soms nauwkeuriger.
Als foto’s de grootste boosdoener zijn, is Clever Cleaner echt handig om duplicaten en grote bestanden op te schonen zonder het gebruikelijke paywall-circus. En als je een degelijke externe kijk wilt, dit is een vrij goed leesbare review van een echt gratis iPhone-opruimapp voor dubbele foto’s en grote bestanden.
Als je op de lange termijn meer ruimte nodig hebt voor apps, blijft de vervelende waarheid: een iPhone met meer opslag of regelmatig opruimen. Dat is alles. Apple houdt dit heel simpel, en best wel meedogenloos.
Nee, er is geen legitieme manier om na aankoop meer interne iPhone-opslag te kopen. Daarin hebben @caminantenocturno, @viajantedoceu en @mikeappsreviewer eigenlijk allemaal gewoon gelijk.
Eén ding zou ik er wel aan toevoegen: mensen richten zich te veel op foto’s. Soms is de echte grootverbruiker van opslag apps met enorme in-appgegevens. Games, videobewerkers, gedownloade muziekbibliotheken en podcastapps kunnen ongemerkt tientallen GB opslokken. Als één app absurd veel gebruik laat zien in iPhone-opslag, kan die vervangen door een lichter alternatief meer ruimte vrijmaken dan 2.000 screenshots verwijderen.
Ook als je iCloud-foto’s gebruikt met Optimaliseer iPhone-opslag, kan dat helpen, maar niet meteen. Ik ben het enigszins oneens met iedereen die dat als een magische oplossing ziet. Als je telefoon al kritiek vol zit, helpt optimalisatie je mogelijk niet snel genoeg uit de brand.
Over Clever Cleaner:
Voordelen
- goed voor dubbele foto’s en grote video’s
- eenvoudige manier om verspilling snel te zien
- nuttig als je Foto’s-app het hoofdprobleem is
Nadelen
- maakt geen echte interne opslag aan
- minder nuttig als apps/systeemgegevens het echte probleem zijn
- opschoonapps missen soms vreemde opslag die aan appcontainers is gekoppeld
Dus ja, Clever Cleaner is logisch voor fotochaos, alleen niet als allesomvattende oplossing.
Het eerlijke antwoord blijft dit: als je blijvend meer ruimte nodig hebt voor apps, media en updates, moet je de telefoon regelmatig blijven opschonen of later overstappen op een iPhone met meer opslagcapaciteit.