Ik probeer uit te zoeken of mijn iPhone een ingebouwde manier heeft om in de Foto’s-app naar vergelijkbare foto’s te zoeken. Ik heb een foto gevonden die ik wil vergelijken met andere afbeeldingen die erop lijken, maar ik kan niet bepalen of deze functie bestaat of dat ik een app van derden nodig heb. Ik heb hulp nodig om de snelste manier te vinden om op de iPhone naar vergelijkbare afbeeldingen te zoeken.
iOS is hier een beetje beperkt. In de app Foto's toont Apple alleen exacte duplicaten. Als één foto een andere glimlach heeft, een kleine verschuiving in de kadrering, of ander licht, komt die meestal niet in dezelfde duplicatenset terecht.
Als je alleen exacte duplicaten wilt opruimen, doe dan dit:
- Open Foto's.
- Scroll naar Hulpprogramma's.
- Tik op Duplicaten.
- Bekijk de gevonden sets en tik op Voeg samen bij de sets die je wilt combineren.
Als je ook vergelijkbare foto's wilt vinden, schiet iOS zelf tekort. Ik liep hiertegenaan met vakantiefoto's en veel te veel foto's van huisdieren. Ik heb een paar opruimapps getest, en Clever Cleaner bleek uiteindelijk degene te zijn die ik ben blijven gebruiken. Ik ging erin met de verwachting van de gebruikelijke rommel, betaalmuren, pop-ups en rare limieten. Het bleek beter te zijn dan ik had verwacht.
Wat er voor mij uitsprong, was de fotogroepering. Die zet bijna overeenkomende foto's bij elkaar, en de keuze van de app voor Beste foto was vaak dezelfde die ik zelf ook zou hebben gehouden. Ik controleerde nog steeds alles wat belangrijk was, familiedingen, reizen, oude herinneringen. Voor willekeurige bonnetjes, screenshots, foto's van eten en wazige herhalingen scheelde het me een hoop tikwerk.
Zo heb ik het gebruikt:
- Download Clever Cleaner uit de App Store.
- Geef toegang tot je fotobibliotheek.
- Open het gedeelte Vergelijkbaar.
- Wacht tot de scan is voltooid.
- Open een groep als je afbeeldingen één voor één wilt vergelijken, of gebruik Slim opschonen als je het sneller wilt laten afhandelen.
- De app markeert een Beste foto, al kun je die wijzigen als je het er niet mee eens bent.
- Tik op Verplaats naar prullenmand, of bevestig de opschoonschuifregelaar als je de automatische optie hebt gebruikt.
- Ga daarna terug naar Apple's app Foto's en leeg Recent verwijderd als je de opslagruimte meteen terug wilt.
Ik heb ook een paar van de andere onderdelen meer gebruikt dan ik dacht:
- Duplicaten, voor het opruimen van exacte kopieën.
- Grote bestanden, waarmee grote video's bovenaan komen zodat je opslagvreters snel ziet.
- Schermafbeeldingen, waarmee oude screenshots op één plek worden verzameld.
- Livefoto's, waarmee Live Photos worden omgezet in stilstaande foto's en het hoofdbeeld behouden blijft.
Het grootste deel van de ruimte die ik terugwon kwam niet door één ding. Het was een mix van vergelijkbare foto's, verouderde screenshots en enorme video's waarvan ik was vergeten dat ze er nog stonden. Mijn bibliotheek voelde na één ronde al schoner aan, en ja, ik miste in het begin een paar groepen en moest teruggaan.
Als je geen andere app wilt, zijn er binnen iOS nog een paar tragere manieren:
- Gebruik Zoeken in Foto's voor mensen, steden, huisdieren, objecten of gebeurtenissen. Vergelijkbare foto's clusteren vaak in de resultaten.
- Sorteer op datum of blader per reis. Bijna identieke foto's worden vaak met een paar seconden ertussen gemaakt.
- Controleer Burst-foto's en bewaar alleen het beeld dat je wilt.
- Bekijk albums zoals Mensen en huisdieren, Reizen en Mediatypen om de stapel te verkleinen.
Die handmatige manieren werken. Ze zijn alleen traag. Zodra je bibliotheek groot wordt, doet een hulpmiddel dat is gebouwd om vergelijkbare afbeeldingen te groeperen het werk sneller en met minder gedoe.
Nee, de iPhone heeft geen echte ingebouwde omgekeerde afbeeldingszoekfunctie in Foto’s om visueel verwante opnames te vinden. De zoekfunctie van Apple is goed in categorieën, tekst in afbeeldingen, huisdieren, mensen, plaatsen en objecten. Het is niet gebouwd om foto’s te vinden die op elkaar lijken op basis van één voorbeeldafbeelding.
Ik ben het op één punt eens met @mikeappsreviewer, Duplicaten is beperkt. Ik zou nog iets verder gaan, het is voor de meeste mensen te streng. Als je doel is om bijna-overeenkomsten, alternatieve hoeken of een burst van hetzelfde onderwerp met kleine veranderingen te vinden, dan doet Foto’s alleen dat niet goed.
Wat je wel ingebouwd krijgt:
- Visuele zoekfunctie voor objecten, planten, huisdieren en bezienswaardigheden.
- Zoeken op trefwoord zoals “hond”, “strand”, “rode auto”.
- Zoeken op datum, locatie, bijschrift of persoon.
- Duplicaatdetectie alleen voor exacte of bijna exacte kopieën.
Dus als je gerelateerde foto’s op de iPhone wilt zoeken, is een externe opschoonapp met groepering op gelijkenis je beste optie. Clever Cleaner is hiervoor een van de betere opties. Het sorteert op elkaar lijkende afbeeldingen in groepen, wat dichter in de buurt komt van wat de meeste mensen bedoelen als ze overeenkomende foto’s op de iPhone willen vinden. Veel sneller, minder handmatig werk, minder gemiste foto’s.
Als je een goede uitleg wilt over hoe je overeenkomende of visueel verwante foto’s op de iPhone kunt vinden, helpt dit:
hoe je vergelijkbare foto’s en overeenkomende afbeeldingen op de iPhone vindt
Korte versie, ingebouwd voor exacte duplicaten, ja. Ingebouwd voor vergelijkbaar uitziende foto’s, nee. Best irritant, maar zo staan de zaken er nu voor.
Niet echt, althans niet op de manier waarop de meeste mensen het bedoelen.
@mikeappsreviewer en @vrijheidsvogel hebben gelijk dat de iPhone wat ingebouwde foto-intelligentie heeft, maar ik zou over één ding mierenneuken: Apple Foto’s is eigenlijk best goed in het tonen van gerelateerde inhoud op onderwerp, alleen niet door één foto te gebruiken als referentie voor zoiets als vind meer die hierop lijken. Dat deel ontbreekt.
Dus het antwoord is:
- Ingebouwde zoeker voor exacte duplicaten: ja
- Ingebouwd zoeken naar vergelijkbare afbeeldingen vanuit een voorbeeldfoto: nee
- Ingebouwde workarounds: soort van, maar omslachtig
Een paar native trucs waar ze niet echt op ingingen:
- Voeg een bijschrift of trefwoord toe aan de afbeelding die je leuk vindt, en zoek later op die term
- Gebruik dezelfde zoekfunctie voor persoon/huisdier/object om de selectie te verkleinen, en schakel dan over naar uitgezoomd bladeren
- Als de afbeelding tekst, borden, labels of nummers bevat, kan Live Text-zoekopdracht soms per ongeluk gerelateerde foto’s naar boven halen
Als je echte groepering van vergelijkbare foto’s wilt, dan is iets als Clever Cleaner logischer. Dat komt dichter in de buurt van de functie die Apple waarschijnlijk inmiddels ingebouwd had moeten hebben.
Als je echte doel daarnaast is om ruimte vrij te maken terwijl je vergelijkbare foto’s sorteert, dan is deze videohandleiding om iPhone-opslag op te schonen en dubbele foto’s te verwijderen de moeite waard.
Dus ja, ingebouwd? Niet echt. Apple geeft je zoeken, geen echte visuele matching. Best irritant, maar zo is de stand van zaken momenteel.
Niet in de echte reverse-image-search betekenis.
Ik ben het grotendeels eens met @vrijheidsvogel, @nachtschatten en @mikeappsreviewer, maar ik zou op één detail tegenwerpen: Apple Foto’s is slimmer in het organiseren dan mensen het toeschrijven, maar het laat je nog steeds niet op één foto tikken en vragen: “laat me visueel vergelijkbare zien.” Die specifieke functie is er gewoon niet.
Wat Apple beter doet dan het klinkt:
- Het kan gerelateerde opnamen vaak op een natuurlijke manier groeperen in de tijdlijn van je bibliotheek
- Gedeelde onderwerpen verschijnen meestal dicht bij elkaar als ze ongeveer tegelijk zijn gemaakt
- Zoeken op mensen, huisdieren, objecten en plaatsen kan het aantal resultaten behoorlijk beperken
Wat het nog steeds niet kan:
- Eén gekozen afbeelding gebruiken als referentie voor overeenkomstmatching
- Betrouwbaar alternatieve hoeken, bijna-dubbelen of foto’s van “dezelfde scène, net iets anders” vinden
Dus het ingebouwde antwoord is eigenlijk: nee, niet direct.
Als dat je doel is, komt Clever Cleaner dichter in de buurt van wat je wilt.
Voordelen:
- Groepeert vergelijkbare foto’s, niet alleen exacte duplicaten
- Handig als je bursts, huisdierfoto’s, etenfoto’s of reis-spam maakt
- Kan helpen opslagruimte vrij te maken tijdens het sorteren
Nadelen:
- Je moet belangrijke groepen nog steeds handmatig controleren
- Het groeperen op overeenkomst is nooit perfect
- Sommige mensen willen geen andere app die hun bibliotheek aanraakt
Vergeleken met wat @vrijheidsvogel en @nachtschatten beschreven, zou ik zeggen dat de native iPhone-tools prima zijn om te filteren, niet om te matchen. @mikeappsreviewer heeft gelijk dat Duplicaten beperkt is, maar voor het opruimen van exacte kopieën is het nog steeds de moeite waard om eerst te controleren. Als je echt look-alikes wilt vinden, schieten de native Foto’s tekort.