Ik heb per ongeluk foto’s van mijn Canon-camera verwijderd voordat ik er een back-up van maakte, en sommige daarvan zijn echt belangrijke familiefoto’s. Ik zoek een gratis manier om verwijderde Canon-camerafoto’s van de geheugenkaart te herstellen en wil weten welke stappen ik meteen moet nemen om te voorkomen dat ik ze voorgoed verlies.
Ja, er is nog steeds een redelijke kans dat je de foto’s terugkrijgt. Het eerste wat ik zou doen, zonder aarzelen, is nu meteen stoppen met het gebruiken van de Canon SD-kaart. Maak niet nog één testfoto. Neem geen clip op. Ga niet rondklikken en laat de camera niets op de achtergrond wegschrijven. Als je camera of computer vraagt om hem te formatteren, negeer dat.
Wat ik op Canon-kaarten heb gezien is simpel. Wanneer je een foto verwijdert, haalt de camera vaak de vermelding van het bestand weg, maar de afbeeldingsgegevens blijven op de kaart staan totdat er nieuwe gegevens bovenop worden geschreven. Dus het grootste risico is niet het verwijderen zelf. Het is wat er daarna gebeurt.
Haal de kaart uit de camera. Als het een SD-kaart op volledig formaat is met het kleine schuifje aan de zijkant, schuif dat dan naar de vergrendelde stand. Dat herstelt bestanden niet vanzelf, maar het verkleint de kans op onbedoelde schrijfacties. Kleine stap, toch de moeite waard.
Gebruik daarna een kaartlezer en sluit de kaart op die manier aan op je computer. Ik zou het overslaan om de Canon-body via USB aan te sluiten voor herstelwerk. In mijn ervaring geeft een lezer herstelapps schonere toegang tot de opslag. Sla ook niets op de kaart op. Voer geen CHKDSK uit op Windows. Voer geen First Aid uit op een Mac vóór herstel. Die hulpmiddelen proberen bestandssysteemproblemen te repareren. Ze zijn niet gemaakt om verwijderde foto’s terug te halen, en soms maken ze een rommelige kaart nog erger.
Gebruik voor herstel software voor bestandsherstel. Disk Drill is één optie die mensen hiervoor gebruiken, omdat het veelgebruikte Canon-formaten leest, waaronder RAW, en je bestanden laat voorvertonen voordat je ze herstelt. Voorvertoning is belangrijker dan mensen denken. Het bespaart je het herstellen van 400 vreemde bestandsnamen om er vervolgens achter te komen dat de helft kapot is.
Dit is het proces dat ik zou volgen:
- Installeer de herstelapp op je computer, nooit op de SD-kaart.
- Plaats de Canon SD-kaart in een kaartlezer.
- Open de app en kies de SD-kaart uit de apparatenlijst.
- Voer een volledige of universele scan uit.
- Controleer de sectie met verwijderde of verloren bestanden.
- Beperk de resultaten tot foto’s of RAW-formaten.
- Bekijk een voorvertoning van de bestanden die je belangrijk vindt.
- Herstel ze naar je computer of een andere schijf, niet terug op dezelfde kaart.
Voordat je volledig inzet op kaartherstel, controleer ook de saaie plekken. Ik heb daar meer dan eens verdwenen opnamen teruggevonden. Kijk in de Prullenbak als je Windows gebruikt. Kijk in de prullenmand op Mac. Als je File History, Time Machine, Google Drive, iCloud, OneDrive of Canon image.canon-synchronisatie op de achtergrond had, kijk daar dan ook. Soms is de kopie op de SD-kaart weg en staat de cloudkopie daar nog alsof er niets is gebeurd.
Je kansen zijn beter als het verwijderen recent is gebeurd en de kaart daarna ongebruikt is gebleven. Als je er daarna op bent blijven fotograferen, kunnen sommige foto’s nog steeds terugkomen, maar sommige bestanden kunnen gedeeltelijk zijn overschreven, wat betekent: corrupte voorvertoningen, kapotte RAW-bestanden of afbeeldingen waarvan stukken ontbreken. Dus de volgorde is belangrijk. Stop met het gebruiken van de kaart. Scan hem. Bekijk een voorvertoning van wat er verschijnt. Herstel naar een andere schijf.
En ja, na zo’n schrikmoment zou ik die kaart de rest van de dag niet meer vertrouwen. Misschien langer. Sommige kaarten lijken prima te werken tot precies het moment waarop je nodig hebt dat ze niet vreemd doen. Irritant, maar die les heb ik op de harde manier geleerd.
Er bestaan gratis opties, ja. De grote die mensen vaak missen is PhotoRec. Het is gratis, open-source en goed in het terughalen van verwijderde JPG-bestanden en veel RAW-bestanden van SD-kaarten. Het nadeel zijn lelijke bestandsnamen en een omslachtige interface. Als je iets makkelijkers wilt, is Disk Drill prettiger in gebruik omdat voorbeeldweergaven tijd besparen, maar het gratis gedeelte hangt af van je besturingssysteem en versie, dus controleer dat voordat je begint.
Ik ben het eens met het grootste deel van wat @mikeappsreviewer zei, maar ik vind het niet ideaal om mensen aan te raden meteen eerst een volledige scan te doen. Als de kaart gezond is, zou ik eerst een image van de SD-kaart maken met een tool zoals USB Image Tool of Win32 Disk Imager en daarna het imagebestand scannen. Veiliger. Als herstelsoftware crasht of de kaart kuren heeft, heb je nog steeds één schone kans over.
Controleer ook of je Canon via de workflow van de app naar de geschiedenis van interne opslag heeft geschreven. Als je eerder iets hebt geïmporteerd met Canon Camera Connect, Lightroom of Windows Photos, sorteer dan op opnamedatum, niet op toevoegingsdatum. Mensen slaan dat over en denken dat de foto’s weg zijn terwijl ze daar gewoon staan.
Als je een snelle handleiding wilt voor het herstellen van bestanden van een SD-kaart van een camera, helpt dit: bekijk deze uitleg over fotoherstel van een camera-SD-kaart
Korte versie:
- Stop met het gebruiken van de kaart.
- Maak indien mogelijk eerst een image van de kaart.
- Probeer PhotoRec voor volledig gratis herstel.
- Probeer Disk Drill als je voorbeeldweergave en eenvoudiger sorteren wilt.
- Sla herstelde bestanden op je computer op, niet op de SD-kaart.
Als de foto’s na een formattering zijn verwijderd, dalen de herstelpercentages, maar ze zijn op Canon SD-kaarten nog vaak redelijk als je daarna niet meer hebt gefotografeerd.
Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @viajeroceleste zeiden: controleer of de foto’s alleen “verborgen” waren door een beschadigde DCIM-map in plaats van echt verwijderd. Canon-kaarten lijken soms leeg wanneer de mapstructuur in de war is, maar de afbeeldingsbestanden staan er nog steeds op. In dat geval kan een gratis tool zoals Recuva de JPG’s soms snel vinden, en op Linux/macOS kun je zelfs proberen de kaart eerst alleen-lezen te koppelen om meer problemen te voorkomen.
Ik ben het er niet helemaal mee eens om meteen alleen PhotoRec te gebruiken. Het is geweldig, maar het verwijdert bestandsnamen/mappen, wat irritant is als je familiefoto’s op gebeurtenis probeert te sorteren. Als je een schonere interface en betere voorbeelden wilt, is Disk Drill meestal makkelijker voor het herstellen van Canon-foto’s, ook al hangt het volledig gratis deel af van platformbeperkingen. Eerst voorbeeld bekijken, daarna herstellen, opslaan op een andere locatie. Simpel, maar mensen maken die fout nog steeds.
Als je Canon bovendien RAW+JPEG heeft geschoten, herstel dan beide. Soms is de JPEG kapot maar is de RAW nog prima, of andersom. En als de kaart steeds de verbinding verbreekt of heel langzaam leest, stop dan met doe-het-zelfpogingen en maak er eerst een kloon van, want dat kan op kaartfalen wijzen en niet alleen op per ongeluk verwijderen.
Voor extra leesmateriaal behandelt deze discussie over herstel van Canon SD-kaartfoto’s en oplossingen ook vergelijkbare herstelsituaties.
Kort antwoord: ja, er zijn gratis manieren, maar je beste kans hangt meer af van het niet opnieuw gebruiken van de kaart dan van welke app je kiest.