Mijn iPad-opslag is bijna vol na het importeren en synchroniseren van foto’s, en ik heb gemerkt dat er ontzettend veel duplicaten in de Foto’s-app staan. Ik heb geen toegang tot een Mac, dus ik heb een veilige manier nodig om dubbele foto’s rechtstreeks op de iPad te vinden en te verwijderen zonder de originelen te verliezen. Wat is hiervoor de beste methode of app?
Als je snel ruimte probeert vrij te maken, zou ik beginnen met een opruimapp in plaats van alles met de hand te doen. Handmatig opruimen klinkt prima totdat je er 20 minuten mee bezig bent, naar tien versies van dezelfde vakantiefoto staart en nog steeds nauwelijks iets hebt opgeruimd.
Ik had hetzelfde probleem met mijn iPad-bibliotheek. Jaren aan reizen, screenshots, Live Photos, willekeurige video's en een hoop bijna identieke foto's hadden zich opgestapeld. De ingebouwde Foto's-tools hielpen een beetje, maar de grootste opruiming kwam door eerst een speciale fotocleaner te gebruiken.
Gebruik een fotoreiniger-app
Ik heb Clever Cleaner gebruikt omdat het gratis is en naar meer zoekt dan alleen exacte duplicaten. Het nuttige deel voor mij was de functie Vergelijkbare. Die groepeert foto’s die bijna hetzelfde zijn, zoals meerdere opnamen van dezelfde scène die met een seconde ertussen zijn gemaakt, wat Apple vaak niet als duplicaten markeert.
Het stelt ook een Beste foto voor uit elke groep, zodat je niet zelf elk klein verschil hoeft te vergelijken. Meestal kun je degene bewaren die er het beste uitziet en de rest met een paar tikken verwijderen.
Het kan ook helpen met andere dingen die ongemerkt opslagruimte innemen, zoals schermafbeeldingen, grote video’s en Live Photos. Die categorieën telden samen op tot meer dan ik had verwacht.
Controleer ook het Duplicaten-album van Apple
Als je binnen de Foto’s-app van Apple wilt blijven, is er een ingebouwde optie op iPadOS 16 of nieuwer. Open Foto’s, scrol omlaag naar Hulpprogramma’s en open daarna Duplicaten.
Wanneer Foto’s exacte dubbele afbeeldingen vindt, wordt er een knop Samenvoegen weergegeven. Daarmee wordt niet zomaar een willekeurige kopie verwijderd. Apple bewaart de versie met de beste kwaliteit en de meest volledige metadata en verplaatst de extra kopieën vervolgens naar Recent verwijderd.
Het nadeel is dat Apple vrij streng is in wat als duplicaat telt. Als de foto’s alleen op elkaar lijken, zoals verschillende hoeken, burst-achtige opnamen, bewerkingen of meerdere foto’s die kort na elkaar zijn gemaakt, worden ze daar meestal niet weergegeven.
Als het album Duplicaten ontbreekt, komt dat waarschijnlijk door een van deze redenen:
- Je iPad is nog niet klaar met het analyseren van de fotobibliotheek. Laat hem een tijdje vergrendeld en aangesloten liggen.
- Je gebruikt iPadOS 15 of ouder, en die functie is daar niet beschikbaar.
- Er zijn geen exacte duplicaten die Foto’s kan weergeven.
Zoek handmatig als je geen andere app wilt
De zoekfunctie van Apple kan handmatig opruimen nog steeds minder pijnlijk maken. Tik in Foto’s op Zoek en probeer termen zoals Schermafbeeldingen, Bonnetjes, Hond, Strand of een stadsnaam. Je kunt ook bladeren op Maanden of Jaren als je weet dat een bepaalde reis of gebeurtenis de bron van de rommel is.
Het is langzamer dan een opschoonapp, maar nog steeds beter dan eindeloos door de hele bibliotheek scrollen.
Recent verwijderd leegmaken
Het verwijderen van foto's maakt niet meteen ruimte vrij. Ze gaan naar Recent verwijderd en kunnen daar maximaal 30 dagen blijven staan. Als je de opslagruimte meteen terug wilt, moet je dat album ook leegmaken.
Als iCloud-foto's ook is ingeschakeld, worden foto's die je van je iPad verwijdert ook verwijderd van je iPhone, Mac en alles wat dezelfde Apple Account gebruikt. Dat is misschien precies wat je wilt, maar controleer het goed voordat je permanent een grote hoeveelheid verwijdert.
Na de eerste grote opschoning is het veel makkelijker om het bij te houden. Elke maand een paar minuten is veel beter dan opnieuw duizenden nutteloze foto's laten opstapelen.
Geïmporteerde foto’s en gesynchroniseerde foto’s zijn twee verschillende hoofdpijndossiers. Als de duplicaten vanaf een computerbibliotheek naar de iPad zijn gesynchroniseerd, kun je die kopieën mogelijk niet rechtstreeks verwijderen in Foto’s, zelfs niet met een opschoonapp. Dan moet je stoppen met het synchroniseren van dat album of de synchronisatie-instellingen wijzigen op de broncomputer. Als ze in de filmrol van de iPad zijn geïmporteerd of in iCloud-foto’s staan, dan kunnen het ingebouwde album Duplicaten of iets als Clever Cleaner helpen, maar ik zou nog steeds in kleine batches opschonen en Recent verwijderd controleren voordat je het leegt. De ergste opschoning is die waarbij je per ongeluk de echte kopie van elk apparaat verwijdert.
Het vervelende addertje onder het gras is dat het verwijderen van duizend duplicaten de opslagbalk nauwelijks kan laten bewegen als je iPad Gebruik iPad-opslag optimaliseren gebruikt. In die instelling kan veel van wat je in Foto’s ziet bestaan uit miniaturen of beheerde lokale kopieën, en beslist iPadOS wat er in de cache blijft. Dus ja, ruim de duplicaten op, maar beoordeel het succes niet alleen op het getal in de Foto’s-app vijf seconden later.
Voordat ik een enorme verwijderronde zou doen, zou ik controleren waar de ruimte daadwerkelijk naartoe gaat:
Instellingen > Algemeen > iPad-opslag > Foto’s
Als Foto’s de grote boosdoener is, dan heeft opschonen zin. Als Systeemgegevens, Berichten, Bestanden of een app-cache de echte grootverbruiker is, zullen dubbele foto’s misschien niet veel oplossen.
Voor het rechtstreeks verwijderen van duplicaten op de iPad zou ik eerst het album Duplicaten van Apple gebruiken, omdat dat het veiligst is voor echte duplicaten. Het is saai, maar dat is juist een beetje het punt. Het voegt samen in plaats van dat jij handmatig moet kiezen, en de verwijderde kopieën gaan naar Recent verwijderd.
Voor bijna-duplicaten is een app zoals Clever Cleaner nuttiger, maar ik zou de suggesties behandelen als suggesties, niet als beslissingen. Detectie van vergelijkbare foto’s kan opnamen groeperen die niet echt duplicaten zijn: eentje waarbij iemands ogen open zijn, eentje waarbij de achtergrond netter is, eentje dat het origineel is van vóór een bewerking, enzovoort. Dat is belangrijker bij familiefoto’s dan bij screenshots of bonnetjes.
Mijn gebruikelijke volgorde zou zijn:
- Verwijder eerst de duidelijke rommel, vooral screenshots, schermopnamen, wazige foto’s en grote video’s.
- Gebruik Foto’s > Hulpprogramma’s > Duplicaten voor exacte duplicaten.
- Gebruik een opschoonapp alleen voor vergelijkbare foto’s en bekijk de groepen in plaats van alles massaal te verwijderen.
- Maak Recent verwijderd pas leeg als je het zeker weet.
- Herstart de iPad en geef de opslag wat tijd om opnieuw te berekenen.
Die herstart klinkt misschien gek, maar de rapportage van iPad-opslag kan achterlopen. Ik heb mensen in paniek zien raken omdat ze veel hadden verwijderd en het getal niet meteen veranderde.
Nog een kleine valkuil: als je foto’s hebt geïmporteerd vanaf een SD-kaart of camera, controleer dan of je ze nog ergens anders hebt voordat je ze verwijdert. Als de iPad je enige kopie is geworden, kan duplicaten opschonen heel snel veranderen in ik heb mijn back-up verwijderd. Als je geen Mac hebt, is het zelfs beter om de belangrijke originelen vóór een grote opschoonactie naar iCloud Drive, een externe USB-C-schijf, Google Foto’s, Dropbox of een andere cloudservice te kopiëren dan op je geheugen te vertrouwen.
Dus ja, je kunt dit zonder Mac doen. Maak alleen onderscheid tussen exacte duplicaten en vergelijkbare opnamen, maak Recent verwijderd niet te snel leeg, en ga er niet van uit dat elke verwijderde foto meteen opslagruimte vrijgeeft als iCloud-optimalisatie een rol speelt.
Probeer eerst tien duidelijke duplicaten te verwijderen en controleer daarna of ze echt uit Recent verwijderd verdwijnen en of de prullenbakknop überhaupt beschikbaar is. Die kleine test vertelt je al veel voordat je een uur aan het opruimen besteedt. Als de verwijderoptie ontbreekt of grijs is bij sommige foto’s, zijn die waarschijnlijk gesynchroniseerd vanuit een bibliotheek op een computer en laat de iPad ze mogelijk alleen zien, in plaats van ze volledig te beheren.
Voor foto’s die echt in je iPad-/iCloud-bibliotheek staan, ja, je kunt het opschonen zonder een Mac doen. Ik zou Apple’s album Duplicaten gebruiken voor de saaie exacte overeenkomsten en daarna iets als Clever Cleaner alleen voor de groepen met deze lijken bijna hetzelfde. Ik zou geen enkele app genoeg vertrouwen om in één keer op verwijderen te drukken voor duizenden familiefoto’s. Vergelijkbaar is niet hetzelfde als duplicaat, vooral bij Live Photos, bewerkte versies, burst-opnamen en foto’s waarbij één klein detail ervoor zorgt dat één versie het waard is om te bewaren.
De kleine ergernis die mensen vergeten, is dat verwijderen uit Foto’s mogelijk niet elke kopie weghaalt als je afbeeldingen ook hebt opgeslagen in Bestanden, Downloads, Berichten, WhatsApp, Lightroom of een andere app. Ga na het opschonen van Foto’s naar Instellingen > Algemeen > iPad-opslag en bekijk de lijst met apps. Als Berichten of Bestanden enorm groot is, kan je probleem met dubbele foto’s deels bestaan uit dubbele bijlagen die buiten de Foto’s-app staan.