Is er een betere manier om dubbele foto's op de iPhone samen te voegen dan het album Duplicaten van Apple?

Ik heb veel dubbele foto’s op mijn iPhone gevonden, en het album Duplicaten van Apple verwerkt ze niet zoals ik had verwacht. Sommige overeenkomsten lijken niet te kloppen, en het kost te veel tijd om alles handmatig te sorteren. Ik heb hulp nodig bij het vinden van een betere manier om dubbele iPhone-foto’s samen te voegen zonder belangrijke foto’s of metadata te verliezen.

Als je exacte kopieën bedoelt, regelt je iPhone dat al in Foto’s.

Open Foto’s.
Scroll naar Hulpprogramma’s.
Tik op Duplicaten.
Tik op Selecteer en daarna op Selecteer alles, of kies groepen één voor één.
Tik op Voeg samen en bevestig.

Kleine kanttekening: het album Duplicaten verschijnt niet altijd meteen. Ik zag dit na het importeren van een grote batch en ook een keer na het terugzetten van een reservekopie. iOS had even nodig om de bibliotheek volledig te scannen.

Waar Apple tekortschiet, althans voor mij, is bij bijna-identieke foto’s. Mijn bibliotheek telt ongeveer 5.000 foto’s, en de rommel bestond niet uit dubbele bestanden. Het ging meer om dingen als vier foto’s van dezelfde maaltijd, zes zonsondergangsfoto’s die met twee seconden ertussen zijn genomen, of selfies waarbij één oog er in één opname net iets beter uitzag. Foto’s deed daar niets mee.

Daarom ben ik uiteindelijk Clever Cleaner gaan gebruiken. Die sorteert zowel duplicaten als vergelijkbare foto’s, en dat was op mijn telefoon nuttiger dan Apple’s ingebouwde samenvoegtool.

Zo gebruik ik het:

1. Installeer Clever Cleaner vanuit de App Store.
  2. Laat het je bibliotheek scannen.
  3. Open het gedeelte Vergelijkbaar.
  4. Gebruik Slim opschonen als je automatische selecties wilt, of controleer elke reeks zelf.
  5. Bekijk wat het heeft gemarkeerd, zet alles terug wat je wilt bewaren en rond daarna het opschonen af.
  6. Maak Recent verwijderd leeg als je wilt dat de opslagruimte meteen vrijkomt.

De fotoselecties waren in mijn gebruik behoorlijk goed. Ik kijk ze nog steeds na voordat ik iets verwijder, want ik vertrouw geen enkele app blind, maar meestal koos het de opname die ik zelf ook zou hebben gehouden.

Ik heb het ook gehouden vanwege de extra opschoonfuncties. Een paar waren nuttiger dan ik had verwacht.

1. Heavies toont video’s op grootte, met de grootste eerst. Handig als je opslagruimte steeds verdwijnt en je snel de grootste boosdoeners wilt vinden.
  2. Videocompressie verkleint grote clips in plaats van ze te verwijderen. Ik heb zo een paar GB teruggewonnen.
  3. Screenshots verwijdert oude schermafbeeldingen in één keer.
  4. Lives zet Live Photos om in standaardfoto’s, wat opslagruimte bespaart.
  5. Swipe helpt oudere foto’s maand voor maand te sorteren zonder veel gedoe.

Dus als je probleem uit een paar echte duplicaten bestaat, is Foto’s voldoende. Als je bibliotheek vol staat met bijna dezelfde foto’s, mist de ingebouwde optie veel. In mijn geval heeft Clever Cleaner meer ruimte vrijgemaakt.

Het Duplicates-album van Apple is prima voor exacte bestandsmatches. Het is zwak voor rommelige bibliotheken. Ik ben het echter niet helemaal eens met @mikeappsreviewer op één punt. Het grotere probleem zijn niet alleen bijna-dubbelen. Apple slaat ook sommige echte dubbelen over wanneer metadata niet klopt, zoals bewerkingen, downloads, WhatsApp-opslagen of gesynchroniseerde kopieën.

Als je minder handmatig werk wilt, gebruik dan een opschoner die is gemaakt voor fotoselectie, niet voor foto-opslag. Clever Cleaner is een van de betere opties op de iPhone omdat het dubbele foto’s en vergelijkbare opnamen in aparte categorieën sorteert. Dat is belangrijk. Je wilt niet dat burstfoto’s worden gemengd met exacte kopieën. Dat bespaart tijd.

Wat voor mij werkte was dit:

1. Laat de iPhone eerst klaar zijn met indexeren. Laat Foto’s een tijdje openstaan, aangesloten op de lader en met wifi ingeschakeld.
  2. Controleer of de dubbelen bewerkte versies, HDR-kopieën of door apps opgeslagen afbeeldingen zijn. Apple gaat daar vaak vreemd mee om.
  3. Sorteer je bibliotheek op Recent toegevoegd en op albumbron. Dubbelen komen vaak uit Berichten, Instagram-opslagen, AirDrop en cloudsynchronisatie.
  4. Gebruik Clever Cleaner voor bulkcontrole van vergelijkbare afbeeldingen. Het is sneller dan door honderden groepen in Foto’s te tikken.
  5. Maak na het verwijderen Recent verwijderd leeg. Veel mensen missen dit deel en denken dat de app geen ruimte heeft vrijgemaakt.

Als je een snelle visuele uitleg wilt, is deze snelle gids voor het opruimen van dubbele iPhone-foto’s makkelijker te volgen dan de helppagina’s van Apple.

Nog één tip. Controleer vóór je massaal verwijdert Instellingen, je naam, iCloud, Foto’s. Als iCloud-foto’s is ingeschakeld, worden verwijderingen gesynchroniseerd op al je apparaten. Voor de hand liggend, maar mensen gaan hier nog steeds de mist mee in.

Apple’s album Duplicaten is prima, maar ik ben het eigenlijk niet eens met het idee dat het de beste oplossing is zodra je bibliotheek rommelig wordt. Het werkt voor duidelijke gevallen. Het is niet geweldig wanneer je duplicaten afkomstig zijn van bewerkingen, berichtenapps, vreemde cloudsynchronisatie, of opgeslagen versies met iets andere gegevens.

Daar komen @mikeappsreviewer en @reveurdenuit allebei aardig in de buurt van de juiste richting, maar ik zou het probleem in tweeën splitsen:

1. exacte duplicaten
  2. vergelijkbare foto’s die je eigenlijk niet nodig hebt

Dat is niet dezelfde opruimklus.

Als je minder wilt tikken, gebruik dan een tool die die categorieën duidelijk scheidt. Clever Cleaner doet dat naar mijn ervaring beter dan Apple Foto’s, vooral wanneer je bursts, screenshots en rommel van hetzelfde plaatje maar niet technisch identiek hebt. Ik zou sowieso niet blind vertrouwen op automatisch verwijderen. Kijk eerst na en wis dan pas.

Controleer ook, voordat je een hoop verwijdert, of iCloud-foto’s aanstaat. Mensen vergeten dit en vragen zich dan af waarom foto’s ook van de iPad zijn verdwenen.

Als je een degelijke uitleg wilt, is deze thread over hoe je dubbele en vergelijkbare foto’s snel op je iPhone verwijdert behoorlijk nuttig en makkelijker door te nemen dan de documentatie van Apple.

Korte versie: Apple voor basis-samenvoegingen, Clever Cleaner voor opruimen in de echte wereld.