Is Android File Transfer voor Mac niet meer beschikbaar om te downloaden?

Ik heb geprobeerd Android File Transfer voor mijn Mac te downloaden, maar de downloadlink lijkt te ontbreken of niet te werken. Ik heb deze app nodig om bestanden over te zetten tussen mijn Android-telefoon en mijn MacBook, maar ik kan niet achterhalen of de app is stopgezet of dat er een ander probleem is. Heeft iemand anders dit ook meegemaakt of een oplossing gevonden? Zijn er alternatieven die je zou aanraden?

Voelt nog iemand zich persoonlijk aangevallen door het verdwijnen van Android File Transfer voor Mac?

Alles al geprobeerd? Zelfde hier.

Hier is hoe het bij mij ging:
Verse download? Nope, nergens te vinden. Oude installer? Crasht als een stokoude Windows‑laptop. Het lijkt erop dat Google ons Mac + Android hybride gebruikers officieel heeft gedumpt. Dus nu is de vraag: wat is het plan?

Dit werkt dus wél

Als je al uren fora aan het doorspitten bent en existentiële paniek voelt omdat je je camerarol niet meer naar je Mac kunt slepen, adem even. Er is een nieuwe speler: MacDroid.

Ik was eerst nogal sceptisch. De meeste “bestandsoverdracht”-apps zijn of luchtkastelen of laten je vijf euro betalen om je eigen foto’s te mogen zien. Maar MacDroid heeft me oprecht verrast. Het doet alles wat Android File Transfer deed, plus nog wat dingen die echt handig zijn (stel je voor!). Je kunt bestanden één voor één verplaatsen als je dat wilt, maar bulktransfers werken ook. Ik had een map met 600 hondenfilmpjes: ging er in één keer soepel overheen.

Wil je weten wat echt goud is? Het koppelt je Android‑telefoon alsof het een ouderwetse externe schijf is. Plots zegt de Finder op je Mac: “Hé, nieuwe schijf!” en kun je alles gewoon verslepen waar je wilt, zonder vage omwegen. Ik heb het gisteravond gebruikt om mijn muziekmap te organiseren, en het voelde veel meer “Mac‑achtig” dan alles wat ik eerder voor Android heb gebruikt.

Waarom zou je een willekeurig alternatief vertrouwen?

Korte versie:

• Geen rare commandoregel‑toestanden
  • Werkt netjes samen met nieuwe macOS‑versies (Monterey, Sonoma, getest en werkend)
  • Je krijgt de gebruikelijke kopieer/plak‑acties, of slepen en neerzetten als je daar zin in hebt

Kortom, als je vastzit in Mac + Android land (respect voor je doorzettingsvermogen), houdt MacDroid je spullen in beweging. Geen gedoe, doet wat het moet doen, en voelt alsof het jaren geleden al had moeten bestaan.

Heeft iemand anders nog een goede workaround gevonden, of gebruikt nu gewoon iedereen clouddiensten? (Zelf sleep ik liever bestanden dan dat ik wacht tot Google Drive eindelijk is gesynchroniseerd.)

Ja, Android File Transfer voor Mac lijkt de laatste tijd gewoon compleet van de aardbodem verdwenen. Het voelt alsof Google dit soms gewoon doet—de ene dag gaat alles lekker, je schuift bestanden van je Pixel naar je Mac alsof je sushi rolt, de volgende dag zit je droog en blaf je dode links en stokoude blogposts af die “laatste download hier” beloven maar nergens heen gaan. Heerlijk, toch?

Ik zag de suggestie van @mikeappsreviewer voor MacDroid. Daar moet ik ze gelijk in geven—je Android als een schijf koppelen voelt inderdaad behoorlijk strak, en eerlijk is eerlijk, ik was nog één “Geen Android-apparaat gevonden” verwijderd van het in de afgrond slingeren van mijn kabel. MAAR, ik ben toch een beetje huiverig voor betaalde apps voor iets dat gewoon zou moeten werken, snap je? MacDroid krijgt lof, maar laten we niet doen alsof iedereen zit te wachten op nog een abonnement of betaalde app die stilletjes op de achtergrond draait. (Niet dat het voor sommige mensen de moeite niet waard is, zeker met de Finder-integratie.)

Alternatieve kamp hier: ik ben uiteindelijk gewoon gezwicht en ben clouddiensten gaan gebruiken voor de kleinere dingen—Google Drive, Dropbox of zelfs gewoon bestanden naar mezelf sturen via Telegram (oldschool, ik weet het). Het is niet zo bevredigend als slepen-en-neerzetten, maar in elk geval ben je niet afhankelijk van een of andere derde-partijbrug of willekeurige app-updates die alles slopen bij elke macOS-update. Je krijgt geen bliksemsnelheid, en het is onhandig als je gigantische mappen verplaatst, maar soms is minder frustratie meer waard dan een perfecte workflow.

Oh, en voordat iemand komt met “gebruik gewoon Bluetooth!”—lang geleden geprobeerd. Het is als kijken naar drogende verf. Als je foto’s van een verjaardagsfeest wilt overzetten, vier je de volgende verjaardag voordat die bestanden klaar zijn.

Dus ja, vrij veilig om te zeggen dat Android File Transfer voor Mac klaar is, tenzij er iets heel geks gebeurt. Wil je bestandsoverdracht die een beetje native aanvoelt met bulkverplaatsingen en minimale moeite? Dan lijkt MacDroid de kar te trekken (hoe pijnlijk ik het ook vind om toe te geven dat zo’n app nu “essentiële software” is). Anders kun je je schrap zetten voor omwegen via de cloud—of je innerlijke commandline-tovenaar aanspreken met ADB als je graag gevaarlijk leeft.

Zijn er nog mensen die stiekem hopen dat Apple en Google ooit handen schudden en Finder gewoon Android laat zien, of zijn dat alleen ik en mijn koortsdromen?

Eerlijk gezegd, ja, Android File Transfer voor Mac is in feite in de categorie vaporware beland. De downloadlinks begonnen begin dit jaar te verdwijnen en zelfs de hardnekkigere “mirror”-sites leveren meestal kapotte zipbestanden of bestanden die door Gatekeeper op de Mac worden geblokkeerd—dus tenzij je graag met malware gokt, is het tijd om verder te gaan. Helemaal eens met @mikeappsreviewer en @nachtdromer—nu Google de stekker eruit heeft getrokken en de app eigenlijk nooit echt goed werkte, is er weinig om te missen.

Maar hier is het punt: iedereen hypet MacDroid, en tuurlijk, het doet wat Android File Transfer deed (en nog meer), maar dat abonnementsmodel is echt en ik snap dat je geen geld wilt neerleggen voor basisfunctionaliteit. Toch, als je niet dol bent op cloudsynchronisatie of gedoe met ADB in Terminal (wat, laten we eerlijk zijn, knap irritant is voor gewoon wat bestanden heen en weer schuiven), is MacDroid waarschijnlijk nu je beste optie. Ik wou alleen dat Google zou ophouden te doen alsof Mac-gebruikers niet bestaan tenzij we een iPhone gebruiken—hoe moeilijk is een simpele Finder-plug-in???

Als je echt weigert te betalen, blijft eigenlijk alleen de cloud over—traag, soms irritant, maar het krijgt je bestanden in noodgevallen wel overgezet. Ik heb nog niets nieuws gevonden dat echt gratis, betrouwbaar en niet dubieus is. Ik zou er niet van opkijken als iemand binnenkort met een kleine open-sourceoplossing komt, nu de behoefte ineens heel concreet is geworden.

Als je nog een oudere Android File Transfer-installer hebt en die werkt op wonderbare wijze nog steeds, koester hem. Voor de rest van ons is dit weer een lesje in hoe snel software waar we allemaal op vertrouwen kan verdwijnen alsof het nooit bestaan heeft. Het is een zooitje, en Googles oorverdovende stilte maakt het alleen maar erger. Dus, MacDroid of rommelige cloud—jij mag kiezen, maar Android File Transfer zoals we het kenden is zo goed als weg.