Mijn iPhone begon traag te werken direct na de nieuwste iOS-update. Apps haperen, typen vertraagt en de batterij loopt sneller leeg dan voorheen. Ik heb hem opnieuw opgestart en wat opslagruimte vrijgemaakt, maar hij voelt nog steeds sloom aan. Wat werkt echt om een iPhone sneller te maken na een update?
Als de opslag van je iPhone bijna vol is, ja, dan kan dat hem absoluut traag laten aanvoelen. Dat is geen willekeurige mythe die mensen blijven herhalen. iOS heeft vrije ruimte nodig om goed te werken, niet alleen voor foto’s en apps, maar ook voor cache, tijdelijke bestanden, achtergrondprocessen, updates en virtueel geheugen. Zodra de telefoon te dicht bij vol raakt, kunnen zelfs basisdingen vreemd vertraagd aanvoelen.
Ik heb dit een tijd geleden meegemaakt op mijn 14 Pro Max en ik werd er gek van. Scrollen voelde stroperig, het toetsenbord liep achter op wat ik typte en apps deden er veel langer over om te openen dan zou moeten. Het is extra irritant omdat de telefoon duur is en het voelt alsof hij ineens van de ene op de andere dag oud is geworden.
Een goede vuistregel is om ongeveer 10% tot 20% van je opslag vrij te houden. Als je nog maar een paar GB over hebt, kan de telefoon, ook al staat er technisch gezien dat je nog ruimte hebt, alsnog niet genoeg plek hebben om achtergrondtaken soepel te beheren.
Dat gezegd hebbende, opslag is niet de enige mogelijke oorzaak. Als dit direct na een iOS-update is begonnen, geef het dan 48 tot 72 uur voordat je ervan uitgaat dat er iets mis is. Na updates kan de telefoon een tijd bezig zijn met het opnieuw indexeren van foto’s, het opnieuw opbouwen van appgegevens en het opschonen van dingen op de achtergrond. In die periode kan hij warm en traag aanvoelen. Hem een paar nachten aan de lader op wifi laten liggen helpt meestal zodat hij daarmee klaar kan komen.
Als het meer dan een week geleden is sinds de update en de telefoon nog steeds slecht aanvoelt, controleer dan Batterijconditie in Instellingen. Zodra de maximale capaciteit onder de 80% zakt, kan Apples prestatiebeheer de telefoon vertragen om willekeurige uitschakelingen te voorkomen. Hitte kan hetzelfde doen. Een dikke hoes, direct zonlicht of alles wat de telefoon heet houdt, kan ervoor zorgen dat hij zichzelf afremt.
Maar eerlijk gezegd blijkt opslag voor veel mensen het stille probleem te zijn. Ik had niet door hoeveel rommel ik had totdat ik goed keek: bijna dubbele foto’s, oude 4K-video’s, schermopnames en screenshots die ik nergens voor hoefde te bewaren. Dat allemaal met de hand proberen uit te zoeken was ellendig. Ik gaf het vrij snel op.
Wat mij echt hielp, was Clever Cleaner gebruiken. Ik ben meestal wantrouwig tegenover opschoonapps omdat veel ervan gewoon abonnementsvallen zijn, maar deze was gratis, zonder advertenties of verborgen betaalmuren.
Het nuttige is dat de app niet alleen zegt schoon je telefoon op en je vervolgens laat raden. De sectie Heavies laat eerst je grootste bestanden zien, zodat je snel de enorme 4K-video’s of oude schermopnames kunt vinden die ruimte innemen. Ook staat de bestandsgrootte direct op de miniatuur, wat beslissingen makkelijker maakt.
Het tabblad Similars was voor mij de grotere winst. Het groepeert foto’s die in feite duplicaten zijn, zoals wanneer je een hele reeks opnames van hetzelfde hebt gemaakt en er maar één nodig had. Het stelt ook een beste foto voor om te bewaren, wat veel tijd scheelt.
Privacy was ook iets waar ik om gaf. De app verwerkt alles op de telefoon, dus je fotobibliotheek wordt niet geüpload naar een willekeurige server. Nadat ik ongeveer 20 GB had vrijgemaakt, voelde mijn telefoon weer normaal aan. De vertraging was weg en alles voelde een stuk sneller.
Iets wat mensen na het opruimen van foto’s vaak missen: ga naar de app Foto’s, open Albums, scroll naar Recent verwijderd en tik op Verwijder alles. Anders kunnen die bestanden nog tot 30 dagen ruimte blijven innemen.
Voordat ik een fabrieksreset zou doen, zou ik dit eerst proberen:
- Als je iOS net hebt bijgewerkt, geef het dan een paar dagen.
- Zorg ervoor dat de energiebesparingsmodus uit staat als prestaties belangrijk voor je zijn.
- Wis de cache van Safari in Instellingen.
- Controleer je opslag en probeer echt wat extra ruimte vrij te maken, minstens 10 GB of meer.
Als je opslag vol staat met hetzelfde soort foto- en videorommel als die van mij, is Clever Cleaner een veel snellere manier om grote bestanden en duplicaten te vinden dan het handmatig te doen.
Een fabrieksreset zou niet de volgende stap moeten zijn, tenzij je eerst de saaie dingen hebt uitgesloten. Opslag kan een rol spelen, zoals @mikeappsreviewer zei, maar als de vertraging direct na een update begon, zou ik eerder kijken naar een vastgelopen proces of slecht appgedrag voordat je een middag besteedt aan het wissen van de telefoon.
Ga naar Instellingen > Batterij en bekijk de afgelopen 24 uur en de afgelopen 10 dagen. Als één app ineens een enorm deel van de batterij op de achtergrond verbruikt, werk die dan bij, installeer die opnieuw of schakel Ververs op achtergrond voor die app uit. Ik heb mensen iOS de schuld zien geven terwijl het eigenlijk Foto’s was die eindeloos synchroniseerde, Berichten die indexeerde, of een sociale app die na de update compleet doordraaide. Hetzelfde geldt voor VPN-/adblocker-apps en aangepaste toetsenborden. Als vertraging bij het typen een van de belangrijkste symptomen is, probeer dan even terug te schakelen naar het standaard Apple-toetsenbord en kijk of dat verschil maakt.
Voor Apple’s eigen checklist is deze pagina eigenlijk best degelijk: Apple’s gids voor prestatieproblemen op de iPhone. De korte versie is: werk apps bij, controleer de batterijconditie, houd de telefoon koel, maak ruimte vrij en oordeel niet terwijl hij nog achtergrondtaken afrondt na een iOS-update. Als het na meerdere dagen nog steeds slecht is en Batterij geen duidelijke boosdoener laat zien, dan zou ik eerst een reservekopie maken en overwegen om eerst de instellingen te resetten, niet de hele telefoon te wissen. Stel alle instellingen opnieuw in is vervelend, maar veel minder vervelend dan alles helemaal opnieuw opbouwen.
Het verborgen nadeel van een fabrieksreset is dat het herstellen van dezelfde back-up dezelfde rommel meteen weer kan terugbrengen, waardoor het voelt alsof je de telefoon hebt gereset zonder echt iets te testen.
Ik zou het idee van @hoshikuzu volgen om eerst Stel alle instellingen opnieuw in te proberen voordat je de telefoon wist, maar als je toch bij het wissen uitkomt, herstel dan niet meteen alles en noem het een test. Maak eerst een back-up, wis hem, stel hem in als een nieuwe iPhone en gebruik hem daarna een tijdje met alleen de standaardapps en misschien één of twee belangrijke apps geïnstalleerd. Als typen, scrollen en wisselen tussen apps in die schone staat nog steeds slecht zijn, kijk je waarschijnlijk naar batterijconditie, hitte, hardware of een slechte iOS-build voor dat model. Als het goed aanvoelt, komt de vertraging waarschijnlijk door je gegevens, instellingen of een app die je normaal geïnstalleerd hebt.
Het vervelende is dat dit geduld kost, maar het geeft je wel een echt antwoord. Veel mensen herstellen vijf minuten na het wissen vanaf een back-up en zeggen dan dat de reset niet hielp. Misschien heeft die geen kans gehad om te helpen. En als je wel herstelt, verwacht dan dat de telefoon zich weer een tijdje druk gedraagt, omdat iCloud-foto’s, berichten, app-downloads en zoekindexering een net herstelde telefoon de eerste dag of zo vreselijk kunnen laten aanvoelen.