Ik probeer mijn iPhone-fotobibliotheek op te schonen door foto’s te verwijderen die niet als favoriet zijn gemarkeerd, maar ik ben bang dat ze dan ook uit iCloud-foto’s verdwijnen. Ik heb hulp nodig om te begrijpen of het verwijderen van niet-favoriete foto’s op mijn iPhone ze ook uit iCloud verwijdert, en wat de veiligste manier is om opslagruimte vrij te maken zonder iets belangrijks te verliezen.
iPhone maakt dit vervelender dan nodig is. Je kunt foto's als favoriet markeren met het hartje, maar Apple geeft je geen simpele knop om alles behalve favorieten te verwijderen.
Het belangrijkste om te begrijpen is dat Favorieten niet echt een aparte map is. Die foto's staan nog steeds in je hoofdbibliotheek. Ze zijn alleen als favoriet gemarkeerd. Dus als je naar het tabblad Bibliotheek gaat, alles selecteert en verwijdert, worden je favorieten ook verwijderd.
Gebruik het Verborgen-album als tijdelijke oplossing
De netste ingebouwde methode is om je favorieten tijdelijk uit de weg te halen:
- Open het album Favorieten.
- Tik op Selecteer en daarna op Selecteer alles.
- Tik op het menu met de drie puntjes en kies Verberg.
- Ga terug naar je hoofdbibliotheek.
- Selecteer alles wat nog zichtbaar is en verwijder het.
- Open het album Verborgen.
- Selecteer de foto's daar en tik op Toon.
Daarna verschijnen je favorieten weer in de hoofdbibliotheek zoals voorheen. Wat je hebt verwijderd zijn alleen de niet-favorieten, ervan uitgaande dat je eerst alle favorieten hebt verborgen.
Je kunt het ook doen met Opdrachten
Als je een grote bibliotheek hebt, kan Opdrachten foto's filteren op favorietstatus:
- Maak een nieuwe opdracht aan.
- Voeg Zoek foto's toe.
- Stel het filter in op Is geen favoriet.
- Voeg Maak fotoalbum aan toe en geef het een naam zoals Opschonen.
- Voer de opdracht uit.
- Open dat album, selecteer alles en verwijder het.
Wees alleen niet verbaasd als Opdrachten moeite heeft met een enorme bibliotheek. Als het vastloopt of eeuwig duurt, voeg dan datumfilters toe en doe het in kleinere delen in plaats van te proberen jaren aan foto's in één keer te verwerken.
Controleer eerst iCloud-foto's
Dit deel is belangrijk: als iCloud-foto's is ingeschakeld, wordt verwijderen van je iPhone ook verwijderd uit iCloud en van elke gesynchroniseerde iPad of Mac. Het is geen actie om alleen van de telefoon te verwijderen. Als er iets is dat je later misschien nodig hebt, kopieer het dan ergens buiten iCloud voordat je een grote opschoning doet.
Vrije ruimte verschijnt mogelijk niet meteen
Verwijderde foto's blijven 30 dagen in Recent verwijderd staan, en ze tellen daar nog steeds mee voor je opslag. Ga na het verwijderen naar Foto's - Albums - Recent verwijderd - Verwijder alles. Start daarna de telefoon opnieuw op als de opslagbalk er nog steeds vreemd uitziet, want iOS heeft soms een zetje nodig om opnieuw te rekenen.
Ook als je telefoon hiervoor traag was, komt dat waarschijnlijk doordat de opslag bijna vol was. iOS heeft vrije ruimte nodig voor tijdelijke bestanden en achtergrondprocessen. Zodra de ruimte opraakt, kunnen basisdingen zoals de camera openen, door Foto's scrollen of een grote video verwijderen erg traag worden.
De Foto's-app helpt hier niet veel, omdat die je bibliotheek niet op bestandsgrootte sorteert. Dat is vaak de snelste manier om ruimte vrij te maken.
Clever Cleaner vult dat gat behoorlijk goed op, en het is gratis zonder advertenties of abonnement. Het tabblad Heavies sorteert bestanden van groot naar klein en toont de exacte grootte, wat handig is omdat een paar oude 4K-video's meer ruimte kunnen innemen dan een heleboel gewone foto's. Het tabblad Similars groepeert bijna-dubbelen en kiest een Beste opname uit elke groep, zodat je burstfoto's sneller kunt opruimen. Het tabblad Screenshots toont ook bestandsgroottes voordat je iets verwijdert. Alles wordt op het apparaat verwerkt, dus je foto's worden niet naar een server geüpload.
Kort gezegd, gebruik de truc met het Verborgen-album of de methode met Opdrachten om je favorieten te beschermen, en gebruik daarna Clever Cleaner als je ook het grote rommelbestand wilt vinden dat Apple Foto's niet duidelijk zichtbaar maakt.
De verraderlijke valkuil is dat ‘Optimaliseer iPhone-opslag’ niet betekent dat je originelen veilig in iCloud staan terwijl je de lokale kopieën verwijdert. Met iCloud-foto’s ingeschakeld bewerkt je iPhone in feite dezelfde bibliotheek die iCloud en je andere Apple-apparaten zien. Verwijder je een niet-favoriet op de telefoon, dan wordt die na synchronisatie ook uit iCloud-foto’s verwijderd.
Ik ben het eens met @mikeappsreviewer over het belangrijkste punt, maar ik zou voorzichtig zijn met een grote verwijderactie die alleen is gebaseerd op het Favorieten-hartje. Favorieten is alleen een label. Het is geen back-up, geen beveiligde map en geen aparte kopie. Als het doel is deze foto’s in iCloud bewaren maar van deze telefoon verwijderen, dan is de normale verwijderknop het verkeerde hulpmiddel.
Als je alleen ruimte op je telefoon nodig hebt, probeer dan eerst Instellingen > Foto’s > Optimaliseer iPhone-opslag. Als je wilt dat de niet-favorieten voorgoed weg zijn, dan is verwijderen prima, maar besef dat iCloud daarin meegaat. Als je ze ergens anders wilt bewaren, exporteer ze dan eerst naar een computer, externe schijf, Google Photos, Dropbox, enz., en verwijder ze pas daarna uit Foto’s wanneer je zeker weet dat de aparte kopie echt bestaat. Ik zou ook iCloud.com in een browser controleren voordat je Recent verwijderd leegt, want dat is je laatste eenvoudige manier om dit ongedaan te maken als je beseft dat de verkeerde reeks is geselecteerd.
Controleer Instellingen > je naam > iCloud > Foto’s voordat je de verwijderknop aanraakt. Dat scherm is eigenlijk het hele antwoord. Als Synchroniseer deze iPhone aan staat, behandelt Foto’s iCloud niet als een opslagkluis. Het behandelt iCloud als de hoofdbibliotheek. Verwijder je iets van de telefoon, dan synchroniseert die verwijdering omhoog.
Wat volgens mij vaak wordt gemist in deze opruimdiscussies, is dat er twee verschillende doelen zijn die mensen door elkaar halen:
Als je doel is Ik wil deze foto’s nergens meer hebben, dan is het prima om niet-favorieten te verwijderen. Ze gaan eerst naar Recent verwijderd en daarna verdwijnen ze ook uit iCloud zodra die verwijdering synchroniseert.
Als je doel is Ik wil ze uit de opslag van mijn telefoon, maar wel bewaard in iCloud, dan is verwijderen de verkeerde stap. iCloud-foto’s werkt niet zoals Dropbox, waarbij je eenvoudig een lokale kopie kunt verwijderen en de cloudkopie per foto kunt behouden. Optimaliseer iPhone-opslag is Apples versie daarvan, maar die bepaalt wat lokaal bewaard blijft. Je krijgt geen duidelijke handmatige knop alleen download verwijderen voor geselecteerde foto’s.
Er is een oplossing, maar die is niet zo netjes als mensen verwachten: schakel iCloud-foto’s uit op die iPhone en beheer daarna de lokale bibliotheek apart. Maar wees ook daar voorzichtig, want als je het uitschakelt, moet je de melding goed lezen. Afhankelijk van of je telefoon originelen of geoptimaliseerde versies heeft, krijg je mogelijk keuzes zoals foto’s van de iPhone verwijderen of originelen downloaden. Tik niet zomaar door dat scherm terwijl je half slaapt. Zo eindigen mensen met een rommeltje.
Ik ben het eens met de basiswaarschuwing uit de andere reacties, maar ik zou achterdochtiger zijn over de methode met het Verborgen-album voor een grote opruiming. Het kan werken, maar het maakt de verborgen foto’s niet echt veiliger in de zin van een back-up. Het verandert alleen wat zichtbaar is terwijl je dingen selecteert. Als je later per ongeluk verborgen items meeneemt, of als je verkeerd begrijpt vanuit welke weergave je verwijdert, is er geen magische bescherming. Het hartje van Favorieten en de status Verborgen zijn metadata, geen pantser.
Een veiligere manier om dit te doen, als je op het punt staat veel te verwijderen, is saai maar betrouwbaar:
- Ga in een browser naar iCloud.com/photos en controleer of de bibliotheek eruitziet zoals je verwacht.
- Exporteer of download alles wat je vervelend zou vinden om kwijt te raken.
- Verwijder eerst een heel kleine testbatch, misschien 2 of 3 onbelangrijke foto’s.
- Wacht op synchronisatie.
- Controleer iCloud.com opnieuw en controleer een ander Apple-apparaat als je dat hebt.
- Doe pas daarna de grote verwijderactie.
Die teststap klinkt onnodig totdat die je redt van het verwijderen van de verkeerde kant van de synchronisatie. Het bevestigt ook of je iCloud-foto’s daadwerkelijk hebt ingeschakeld, omdat sommige mensen iCloud-reservekopie hebben ingeschakeld en denken dat dat hetzelfde betekent. Dat is niet zo. iCloud-reservekopie en iCloud-foto’s gedragen zich verschillend.
Nog een kleine valkuil: albums maken meestal geen extra kopieën. Als je een album hebt gemaakt met de naam Behouden of Back-up Favorieten, dan zijn die foto’s nog steeds dezelfde bibliotheekitems. Als je de foto uit de bibliotheek verwijdert, verdwijnt die ook uit albums. Albums zijn organisatie, geen aparte opslag.
Dus de korte versie is: ja, als synchronisatie van iCloud-foto’s aan staat, zal het verwijderen van niet-favorieten van de iPhone ze ook uit iCloud-foto’s verwijderen. Als je ze wilt bewaren, kopieer ze dan eerst ergens buiten Foto’s, of laat Optimaliseer iPhone-opslag het ruimteprobleem afhandelen in plaats van te proberen handmatig alleen lokale kopieën te verwijderen.
Verwacht dat het verwijderen de foto volgt, niet het apparaat. Als iCloud-foto’s is ingeschakeld, zal het verwijderen van niet-favorieten op de iPhone ze ook uit iCloud-foto’s verwijderen, zelfs als de telefoon is ingesteld op Optimaliseer opslag. Vertrouw niet op de vliegtuigmodus of Ik synchroniseer later als veiligheidstruc, omdat de verwijderingen kunnen worden bijgewerkt zodra de telefoon opnieuw verbinding maakt.