iPad wordt na verloop van tijd trager - is dat normaal?

Mijn iPad werkte vroeger soepel, maar de laatste tijd doen apps er langer over om te openen, voelt scrollen schokkerig aan en lijkt de batterij sneller leeg te lopen. Ik probeer uit te zoeken of iPads van nature trager worden door ouderdom, weinig opslagruimte of software-updates, en wat ik kan doen om de prestatieproblemen op te lossen.

Ja, ik heb dit met twee iPads meegemaakt, en beide keren voelde het willekeurig aan totdat ik eerst de saaie dingen controleerde.

Als de vertraging meteen begon nadat iPadOS was bijgewerkt, zou ik een dag wachten voordat ik iets drastisch deed. Die van mij doet meestal een paar uur vreemd na een grote update. Indexeren, opschonen, achtergrondtaken, het lijkt allemaal nog een tijd door te gaan. Ik heb de mijne een nacht aan de lader laten hangen en de volgende ochtend was het weer normaal. Als je die periode al voorbij bent en hij nog steeds traag is, dan zou ik de opslag en een paar instellingen gaan controleren.

Het opslaggedeelte wordt veel te vaak genegeerd. Zodra het apparaat te vol raakt, begint de prestatie uit elkaar te vallen. Mijn ruwe regel is om niet boven de 80 procent gebruikte ruimte te komen. Wanneer de vrije opslag heel klein wordt, heeft het systeem minder ruimte voor cache, tijdelijke bestanden en swap. Nieuwere iPads leunen op opslag voor virtueel geheugen tijdens multitasken, dus als je schijf propvol zit, begint alles verstopt aan te voelen.

Ik heb dit op de domme manier geleerd. Safari liep traag, apps bleven hangen, toetsenbordinvoer had vertraging. Ik opende de opslag en vond jaren aan screenshots, dubbele foto’s en oude videoclips waarvan ik was vergeten dat ze bestonden. Handmatig opschonen was een rommel, dus ik gebruikte Clever Cleaner. Het sorteerde de grootste bestanden snel, markeerde vergelijkbare foto’s en maakte screenshots makkelijk om te verwijderen. Ik maakte ongeveer 15GB vrij, en de iPad stopte direct daarna met stikken. Als je tablet zonder duidelijke reden traag aanvoelt, zou ik de vrije ruimte controleren voordat je iets anders doet.

Een paar aanpassingen met weinig risico hielpen mij ook:

Zet Ververs op achtergrond uit voor apps die je niet de hele dag bijgewerkt hoeft te hebben. Te veel apps die op de achtergrond blijven pollen telt op.

Schakel op oudere iPads Verminder beweging in bij Toegankelijkheid. De eenvoudigere animaties voelden bij mij meteen soepeler aan.

Start het apparaat opnieuw op. Oud advies, nog steeds nuttig. Het wist tijdelijk geheugen en sluit vastgelopen processen af.

Als de vertraging vooral optreedt tijdens webbrowsen, wis dan Safari’s geschiedenis en websitedata in Instellingen. Ik heb gezien dat Safari helemaal vanzelf traag wordt nadat de cache zich heeft opgebouwd.

Nog iets, de leeftijd van de batterij is belangrijk. Oudere batterijen kunnen piekvermogens niet altijd bijhouden, en het systeem kan de prestaties beperken om crashes of uitschakelingen te voorkomen. Als je iPad 4 of 5 jaar oud is, kan een deel van de vertraging door verouderende hardware komen. Toch zou ik eerst opslag opschonen en de lichtere instellingswijzigingen proberen, omdat het probleem heel vaak software-rommel is en geen defect apparaat.

Ik zou hier beginnen, in deze volgorde: de update afwachten, opslag vrijmaken, opnieuw opstarten, achtergrondverversing beperken, Safari wissen en daarna pas nadenken over de leeftijd van de batterij. Die volgorde heeft het voor mij meer dan eens opgelost.

Ja, enige vertraging met de jaren is normaal. Nee, het is niet altijd geplande veroudering. Meestal is het een mix van batterijslijtage, zwaardere apps en iPadOS dat meer doet dan 3 jaar geleden.

Ik ben het met @mikeappsreviewer eens dat opslag belangrijk is, maar ik denk dat mensen opslag te snel de schuld geven. Als je iPad traag aanvoelt en de batterij tegelijk snel leegloopt, zou ik eerst naar de batterijconditie en het gedrag van apps kijken. Eén slechte app die op de achtergrond synchroniseert, verpest beide.

Wat ik zou controleren:

1. Batterijmenu.
    Instellingen, Batterij. Kijk naar apps met enorme achtergrondactiviteit in de afgelopen 24 uur en 10 dagen. Als één app duidelijk uit de pas loopt, verwijder die dan en test een dag.

2. Warmte.
    Als de iPad warm wordt bij simpele dingen zoals Safari of Notities, zit een proces vast of veroudert de batterij slecht. Warmte en vertraging verschijnen meestal samen.

3. Safari-tabbladen.
    Mensen laten 100 tabbladen openstaan en doen verbaasd als het RAM zwaar belast wordt. Sluit ze. Hetzelfde geldt voor gesplitste-scherm-apps die je nooit afsluit.

4. Widgets en locatie.
    Te veel widgets op het beginscherm, altijd-aan-locatie en pushmail vreten batterij en laten oudere iPads stroef aanvoelen.

5. Batterijleeftijd.
    Na ongeveer 500 laadcycli houden lithiumbatterijen meestal minder lading vast en zakken ze meer in onder belasting. Oudere apparaten vertragen soms de prestaties om stabiel te blijven.

Als je ruimte moet opschonen, is Clever Cleaner prima om fotorommel en grote bestanden snel te verwijderen. Ook is deze stapsgewijze handleiding om je iPad te versnellen met Clever Cleaner makkelijker te volgen dan blind rond te zoeken.

Als niets hiervan iets verandert, maak een reservekopie, zet terug naar fabrieksinstellingen, herstel. Het klinkt irritant, maar het verhelpt veel vreemde vertragingen. Ik heb het twee keer moeten doen. Irritant, maar het werkte.

Ja, een deel ervan is normaal, maar “normaal” betekent niet onvermijdelijk.

Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @byteguru, maar ik denk dat mensen iets te snel naar de batterij of opslag wijzen. Soms is het grotere probleem simpelweg dat je iPad een nieuwere, zwaardere versie van iPadOS draait dan waarvoor hij oorspronkelijk bedoeld was. Dezelfde hardware, veeleisendere apps, meer achtergrondframeworks, meer visuele effecten. Dat tikt aan.

Een paar dingen die ik zou controleren waar zij niet echt op ingingen:

• RAM-druk, niet alleen opslag. Oudere basismodellen van iPads met minder geheugen beginnen als eerste te haperen wanneer apps groter worden.
  • Apps en websites vol advertenties. Sommige “vertraging” is eigenlijk gewoon rommelige webinhoud die Safari zwaar belast.
  • Toegankelijkheidsinstellingen naast Verminder beweging. Transparantie uitschakelen kan oudere modellen minder schokkerig laten aanvoelen.
  • Toetsenbordvertraging kan wijzen op dicteren, voorspellende tekst of externe toetsenborden die vreemd doen.
  • Als hij alleen vertraagt tijdens het opladen, kan je oplader of kabel rommel zijn. Echt waar, ik heb dit gezien.

Als de batterij sneller leegloopt en de vertraging tegelijk begonnen, controleer dan ook de Analytics-gegevens op terugkerende appcrashes of panic-logs. Dat kan wijzen op een slechte app of een dieper hardwareprobleem. Een beetje nerdy, maar nuttig.

Als je opslag volloopt met foto’s en video’s, is Clever Cleaner een legitieme snelkoppeling om duplicaten en grote bestanden op te ruimen zonder dat je er de hele dag handmatig mee bezig bent. En als je een duidelijke uitleg wilt, is deze review van Clever Cleaner voor het vrijmaken van opslag op iPhone en iPad makkelijker snel door te nemen dan te gokken in Instellingen.

Als de iPad echter zo’n 5 tot 7 jaar oud is, dan is enige vertraging gewoon de tol van ouder wordende hardware. Geen complot, gewoon natuurkunde en software die steeds zwaarder wordt.

Enige vertraging na verloop van tijd is normaal, maar ik ben het op één punt licht oneens met @byteguru en @voyageurdubois: mensen gaan vaak eerst achter een opruimactie aan terwijl het echte probleem het updatepad is. Als je iPad technisch gezien wordt ondersteund maar op de oudste chip draait die Apple nog toestaat, kan elke grote iPadOS-sprong het apparaat zwaarder laten aanvoelen, zelfs wanneer opslag en batterij slechts matig versleten zijn.

Waar ik naar zou kijken en wat zij alleen indirect noemden:

• Vergelijk de prestaties bij dezelfde taken. Notities, Bestanden, Safari met één tabblad, App Store. Als zelfs Apple-apps haperen, wijst dat eerder op systeembelasting dan op één ontspoorde app.
  • Controleer of de vertraging alleen op websites optreedt. Veel klachten over een trage iPad komen in werkelijkheid door slechte moderne webpagina’s, automatisch afspelende video, trackers en opgeblazen advertenties.
  • Test een tijdje met de energiebesparingsmodus ingeschakeld. Vreemd genoeg kan de batterij dan niet de belangrijkste bottleneck zijn als het ongeveer hetzelfde aanvoelt. Als het veel erger wordt, is batterijslijtage verdachter.
  • Kijk indirect naar je beschikbare RAM via je gebruiksstijl. Als apps bij constant heropenen steeds uit het geheugen worden gegooid, bereikt jouw model misschien gewoon zijn leeftijdsgrens.

Ik denk ook dat een fabrieksreset iets te snel wordt aangeraden. Het werkt, zeker, maar het is de laatste stap, niet de eerste.

Als opslag deel uitmaakt van het probleem, is Clever Cleaner een redelijke snelkoppeling.

Voordelen:

• snel in het vinden van dubbele foto’s en grote video’s
  • makkelijker dan handmatig door Instellingen graven
  • kan genoeg ruimte vrijmaken om swap/cache-gedrag te helpen

Nadelen:

• het lost geen verouderend RAM, batterijslijtage of een zware iPadOS-build op
  • het opruimen van foto’s is nuttig, maar geen wondermiddel tegen systeemvertraging
  • je moet nog steeds beoordelen wat het markeert zodat je niet verwijdert wat je wilde behouden

Dus ja, veroudering speelt mee. Maar mijn iPad is oud en mijn iPad is reddeloos verloren zijn niet hetzelfde. Ik zou het behandelen als drie afzonderlijke verdachten: belasting door nieuwere software, batterijconditie en opslagdruk. @mikeappsreviewer heeft gelijk dat opslag ertoe doet, alleen niet in elk geval.