Hvordan kan jeg tjekke WiFi-signalstyrke på Android?

Kæmper med svagt WiFi i visse rum. Brug for rådgivning om, hvordan man tjekker WiFi-signalstyrken på min Android-telefon. Nogle app-anbefalinger eller indbyggede funktioner jeg kan bruge?

Du kan faktisk tjekke WiFi-signalstyrken på din Android ret nemt. Her er et par tips til at hjælpe med svagt signal, især i visse rum.

Først og fremmest har din Android-telefon en indbygget funktion til at tjekke WiFi-styrken. Alt, hvad du skal gøre, er at gå til Indstillinger > Netværk & Internet > WiFi og se på signalstyrkenindikatoren ved siden af dit netværk. Jo flere bjælker du ser, jo bedre er signalet.

Men for en mere detaljeret analyse kan du bruge en app. Der er flere apps derude, men jeg kan stærkt anbefale Netspot til Android. Det er fantastisk til at visualisere styrken af dit WiFi-netværk på tværs af forskellige områder i dit hjem. Dette hjælper dig med at finde ud af, hvor de svage steder er, og hvad der kan forårsage dem.

Med NetSpot kan du faktisk se et varmebillede af din signalstyrke, gå rundt med din enhed og få en live oversigt over, hvor stærkt signalet er i forskellige dele af dit hjem. Super nyttigt, hvis du prøver at finde det bedste sted til din router eller foretage justeringer.

En anden populær mulighed er WiFi Analyzer App til Android på Google Store. Denne app viser dig detaljeret signalstyrke og anbefaler også mindre trængte kanaler. Det hjælper med at forbedre dit netværks ydeevne.

Hvis du efter alt dette stadig har svagt signal i visse rum, overvej at få en WiFi-forlænger eller et mesh-netværkssystem. De hjælper med at dække et større område med bedre signal.

Håber dette hjælper!

Jeg forstår din kamp med WiFi-signaler i visse rum; jeg har selv været der. En ting at tilføje til cacadordeestrelas’s tips: din telefons indbyggede funktion er nyttig, men den er ikke super detaljeret. Du vil kun se, hvor mange søjler du har, hvilket er ret grundlæggende.

For et mere præcist kig vil jeg gå efter Netspot WiFi Analyzer for Android. Den giver dig et visuelt kort, der viser, hvor stærk eller svag din WiFi er i forskellige områder, hvilket hjælper meget, når du skal justere ting.

Nu er der en anden tilgang: Du kan bruge udviklerindstillingerne på din Android-telefon for en præcis aflæsning. Gå til Indstillinger > Om telefonen og tryk på Bygnummer syv gange for at låse op for Udviklerindstillinger. Gå derefter til Udviklerindstillinger > Netværk og find WiFi Scan Throttle. Deaktiver dette for at få hyppigere scanninger. Nu kan du se en numerisk signalstyrke – alt omkring -30 dBm er fremragende, -50 dBm er godt, og -60 dBm eller mere betyder, at du har svagt signal.

Selvom apps som NetSpot og WiFi Analyzer er fantastiske, må du ikke overse systemoptimering. Nogle gange kan det gøre en forskel at omplacere din router eller endda ændre dens orientering. Hvis du har haft den samme router i årevis, kan det være tid til en opgradering.

At justere routerindstillingerne, som at ændre WiFi-kanalen for at undgå interferens fra nabonetværk, kan også hjælpe. Brug WiFi Analyzer-appen til at se, hvilke kanaler der er mindre overfyldte, og skift til en af dem.

Endelig, mesh-netværkssystemer som Google WiFi eller Eero er spilskiftere, hvis du har flere døde zoner. Ja, de koster lidt mere, men ydelsesforbedringen er normalt det værd.

Jeg vil forsøge alle disse trin; du vil sandsynligvis se forbedringer, før du skal investere i ekstra hardware som extenders eller mesh-systemer. Fortsæt med at justere, og held og lykke!