Sliter med svak WiFi i visse rom. Trenger råd om hvordan man kan sjekke WiFi signalstyrke på min Android-telefon. Noen appanbefalinger eller innebygde funksjoner jeg kan bruke?
Du kan faktisk sjekke WiFi-signalstyrken på Android ganske enkelt. Her er noen tips for å hjelpe med svake signalproblemer, spesielt i enkelte rom.
Først og fremst har Android-telefonen din en innebygd funksjon for å sjekke WiFi-styrken. Alt du trenger å gjøre er å gå til Innstillinger > Nettverk og internett > WiFi, og se på signalstyrkeindikatoren ved siden av nettverket ditt. Jo flere streker du ser, desto bedre er signalet.
Men for en mer detaljert analyse, kan det være lurt å bruke en app. Det finnes flere apper der ute, men jeg anbefaler sterkt Netspot for Android. Den er flott for å visualisere styrken på WiFi-nettverket ditt på tvers av forskjellige områder i hjemmet ditt. Dette hjelper deg med å finne ut hvor de svake punktene er og hva som kan forårsake dem.
Med NetSpot kan du faktisk se et varmekart over signalstyrken din, gå rundt med enheten din og få en direkte visning av hvor sterkt signalet er i ulike deler av hjemmet ditt. Supernyttig hvis du prøver å finne det beste stedet for ruteren din eller gjøre justeringer.
Et annet populært alternativ er WiFi Analyzer App for Android på Google Store. Denne appen viser deg detaljert signalstyrke og anbefaler også mindre belastede kanaler. Den hjelper til med å forbedre ytelsen til nettverket ditt.
Hvis du etter alt dette fortsatt har svake signaler i enkelte rom, vurder å skaffe deg en WiFi-forsterker eller et mesh-nettverkssystem. De hjelper til med å dekke et større område med bedre signal.Håper dette hjelper!
Jeg forstår kampen din med WiFi-signaler i visse rom; jeg har vært der også. En ting å legge til cacadordeestrelas sine tips: den innebygde funksjonen på telefonen din er nyttig, men den er ikke super detaljert. Du vil bare se hvor mange streker du har, noe som er ganske grunnleggende.
For et mer presist blikk, ville jeg gått for Netspot WiFi Analyzer for Android. Det gir deg et visuelt kart som viser hvor sterk eller svak WiFi-en din er i forskjellige områder, noe som hjelper mye når du trenger å justere ting.
Nå, det finnes en annen tilnærming: du kan bruke utvikleralternativene på Android-telefonen din for en presis avlesning. Gå til Innstillinger > Om Telefon og trykk på Byggenummer syv ganger for å låse opp Utvikleralternativer. Deretter går du til Utvikleralternativer > Nettverk og finner WiFi Scan Throttle. Deaktiver dette for å få hyppigere skanninger. Du kan nå se en numerisk signalstyrke – alt rundt -30 dBm er utmerket, -50 dBm er bra, og -60 dBm eller mer betyr at du har svakt signal.
Også, mens apper som NetSpot og WiFi Analyzer er flotte, ikke overse systemoptimalisering. Noen ganger kan det gjøre en forskjell å plassere om ruteren eller endre dens orientering. Hvis du har hatt den samme ruteren i mange år, kanskje det er på tide med en oppgradering.
Å justere routerinnstillingene, som å endre WiFi-kanalen for å unngå interferens fra naboens nettverk, kan også hjelpe. Bruk WiFi Analyzer-appen for å se hvilke kanaler som er mindre overbelastede og bytt til en av de.
Til slutt, mesh-nettverkssystemer som Google WiFi eller Eero er revolusjonerende hvis du har flere døde soner. Ja, de koster litt mer, men forbedringen i ytelsen er vanligvis verdt det.
Jeg ville prøvd alle disse trinnene; du vil sannsynligvis se forbedring før du trenger å investere i ekstra maskinvare som forsterkere eller mesh-systemer. Fortsett å justere, og lykke til!