Kämpar med svagt WiFi i vissa rum. Behöver råd om hur man kontrollerar WiFi-signalstyrkan på min Android-telefon. Några apprekommendationer eller inbyggda funktioner jag kan använda?
Du kan faktiskt kontrollera WiFi-signalstyrkan på din Android ganska enkelt. Här är några tips för att hjälpa till med svaga signaler, särskilt i vissa rum.
För det första har din Android-telefon en inbyggd funktion för att kontrollera WiFi-styrkan. Allt du behöver göra är att gå till Inställningar > Nätverk & Internet > WiFi, och titta på signalsstyrkeindikatorn bredvid ditt nätverk. Ju fler staplar du ser, desto bättre är signalen.
För en mer detaljerad analys kan du dock vilja använda en app. Det finns flera appar där ute, men jag rekommenderar starkt Netspot för Android. Den är utmärkt för att visualisera styrkan på ditt WiFi-nätverk över olika områden i ditt hem. Detta hjälper dig att identifiera var de svaga punkterna är och vad som kan orsaka dem.
Med NetSpot kan du faktiskt se en värmekarta över din signalstyrka, gå runt med din enhet och få en live-översikt över hur stark signalen är i olika delar av ditt hem. Superanvändbart om du försöker hitta den bästa platsen för din router eller göra justeringar.
Ett annat populärt alternativ är WiFi Analyzer App för Android på Google Store. Denna app visar dig detaljerad signalstyrka och rekommenderar även mindre belastade kanaler. Det hjälper till att förbättra ditt nätverks prestanda.
Om du efter allt detta fortfarande har svaga signaler i vissa rum, överväg att skaffa en WiFi-förstärkare eller ett mesh-nätverkssystem. De hjälper till att täcka ett större område med bättre signal.Hoppas detta hjälper!
Jag förstår din kamp med WiFi-signaler i vissa rum; jag har varit där också. En sak att lägga till på cacadordeestrelas tips: din telefons inbyggda funktion är användbar, men den är inte superdetaljerad. Du ser bara hur många staplar du har, vilket är ganska grundläggande.
För en mer precis titt, skulle jag gå för Netspot WiFi-analysator för Android. Den ger dig en visuell karta som visar hur stark eller svag din WiFi är i olika områden, vilket hjälper mycket när du behöver justera saker.
Nu finns det en annan metod: du kan använda utvecklaralternativen på din Android-telefon för en exakt avläsning. Gå till Inställningar > Om telefon och tryck på Byggnummer sju gånger för att låsa upp Utvecklaralternativ. Gå sedan till Utvecklaralternativ > Nätverk och hitta WiFi Scan Throttle. Inaktivera detta för att få fler frekventa skanningar. Du kan nu se en numerisk signalstyrka – allt runt -30 dBm är utmärkt, -50 dBm är bra, och -60 dBm eller mer betyder att du har svag signal.
Även om appar som NetSpot och WiFi Analyzer är bra, glöm inte systemoptimering. Ibland kan det göra skillnad att omplacera din router eller till och med ändra dess riktning. Om du har haft samma router i flera år, kanske det är dags för en uppgradering.
Att justera routerinställningarna, som att byta WiFi-kanal för att undvika störningar från närliggande nätverk, kan också hjälpa. Använd WiFi Analyzer-appen för att se vilka kanaler som är mindre överbelastade och byt till en av dem.
Slutligen är mesh-nätverkssystem som Google WiFi eller Eero revolutionerande om du har flera döda zoner. Ja, de kostar lite mer, men prestandaförbättringen är vanligtvis värt det.
Jag skulle prova alla dessa steg; du kommer troligen se förbättringar innan du behöver investera i extra hårdvara som extender eller mesh-system. Fortsätt justera, och lycka till!