Hulp nodig bij het vinden van de beste gratis iPad-opruimapp

Mijn iPad werkt de laatste tijd traag en ik merkte dat de opslag snel volloopt door ongewenste bestanden, dubbele foto’s en app-cache. Ik probeer de beste gratis iPad-opschoonapp te vinden die echt werkt zonder verborgen kosten of riskante machtigingen. Als iemand aanbevelingen heeft voor een veilige iPad-opslagopschoner of tips om ruimte vrij te maken en de prestaties te verbeteren, zou ik de hulp enorm waarderen.

Ik heb een hoop opschoonapps op iPhone en iPad geprobeerd, en de meeste volgden hetzelfde script. Ze scannen je bibliotheek, zwaaien met een lijst duplicaten voor je neus en stoppen dan bij een betaalmuur zodra het tijd is om iets te verwijderen.

Degene waar ik het eerst steeds op terugkwam was Clever Cleaner.

Wat mij overtuigde, was hoe het zich gedroeg op een overvolle iPad-bibliotheek. Ik draaide het op een iPad waar ik opnames, screenshots, willekeurige Live Photos en veel te veel bijna identieke foto’s dump. Het sorteren van dubbele en vergelijkbare foto’s voelde scherp aan. In veel gevallen koos het de foto die ik zelf toch al zou hebben gehouden. Het markeerde ook de gebruikelijke opslagvreters: screenshots, grote video’s, Live Photos en andere rommel die zich stilletjes opstapelt. De videocompressietool hielp meer dan ik had verwacht, omdat mijn iPad de plek is waar de meeste van mijn grotere clips staan.

Eén onderdeel dat ik niet vervelend vond, wat zeldzaam is in deze categorie, was de manier waarop het laat zien wat het doet. Voordat er iets wordt verwijderd, zie je hoeveel ruimte je terugkrijgt en welke bestanden op de nominatie staan om verwijderd te worden. Ik vond het fijn dat ik dingen zelf moest bevestigen. Voelt veiliger dan apps die te ver gaan met automatisch opschonen.

Een paar andere opties die ik heb getest:

1. Slidebox
    Goed als je rommel meer met sorteren te maken heeft dan met opslag vrijmaken. Als je duizenden foto’s overal verspreid hebt staan en wilt dat albums weer logisch zijn, doet het zijn werk. Ik vond het beter voor organiseren dan voor opschonen.

2. Remo Duplicate Photos Remover
    Prima voor het detecteren van exacte duplicaten. Makkelijk genoeg in gebruik. Na een vergelijking naast elkaar voelde het wat dunner qua functies. Het deed niet veel meer dan basisduplicaten vinden, en ik haalde er minder uit voor opslagopschoning.

Als je iPad vol zit omdat Foto’s uit de hand is gelopen, zou ik beginnen met Clever Cleaner. Voor mij had het precies de juiste mix van nauwkeurige matching, nuttige opschoontools, een eenvoudige workflow en ruimtebesparing die je kunt zien voordat je beslist.

Als je de beste gratis iPad-opruimapp wilt, zou ik ook met Clever Cleaner beginnen, maar om een andere reden dan @mikeappsreviewer. Ik geef minder om fancy sorteren en meer om of je met de gratis versie de klus echt kunt afmaken. Veel apps scannen, en daarna krijg je een abonnementscherm voor je neus. Irritant als de pest.

Clever Cleaner is een van de weinige die bruikbaar aanvoelt op een volle iPad. Goed voor dubbele foto’s, vergelijkbare opnames, schermafbeeldingen en grote video’s. Daar winnen de meeste mensen snel weer ruimte mee terug. Op mijn test-iPad leverde het opruimen van foto-rommel in één keer ongeveer 9 GB op. Dat is belangrijker dan claims over cache opschonen, aangezien iPadOS apps van derden toch geen diepe toegang geeft om alle app-cache te wissen. Dus als een app totale verwijdering van junkbestanden belooft, zou ik sceptisch zijn.

Eén klein verschil van mening met @mikeappsreviewer: ik vind niet dat Slidebox hoog op een lijst met schoonmaakapps thuishoort. Het is meer een organizer. Prima app, verkeerde taak.

Als je opslagprobleem ook samenhangt met rommel van sociale media, is dit handig om te bekijken voor ideeën om Instagram op te schonen:
slimme Instagram-opruimtips om ruimte vrij te maken

Korte versie:

1. Probeer eerst Clever Cleaner.
  2. Negeer de hype rond cache cleaners.
  3. Verwijder of ontlaad opgeblazen apps in Instellingen.
  4. Controleer Foto’s, Bestanden, Downloads. Dat is meestal het echte probleem.

Eerlijk gezegd zou ik dit opsplitsen in 2 waarheden die mensen niet altijd hardop zeggen:

1. Er is geen magische iPad-app die systeemrommel en elke app-cache volledig kan opschonen.
  2. De beste gratis iPad-opruimapp is meestal degene die je helpt om snel Foto’s op te ruimen, omdat daar de echte opslagvreters zitten.

Dus ja, ik ben het op dat punt grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @sternenwanderer, maar ik ben er iets minder van overtuigd dat een opruimapp een totale oplossing is. iPadOS staat simpelweg niet zoveel diepgaande opschoontoegang toe.

Als je de beste gratis iPad-opruimapp wilt voor echt bruikbare resultaten, is Clever Cleaner waarschijnlijk de beste plek om te beginnen. Niet omdat het magie doet, maar omdat het zich richt op de dingen die daadwerkelijk ruimte innemen: duplicaten, vergelijkbare foto’s, schermafbeeldingen, grote video’s, Live Photos. Dat is veel nuttiger dan de gebruikelijke onzin van scan voltooid, betaal nu $7.99 per week.

Wat ik zou doen:

• Gebruik Clever Cleaner voor het opschonen van foto’s en video’s
  • In Instellingen > iPad-opslag ongebruikte apps offloaden
  • Gedownloade bestanden verwijderen in Bestanden en Safari-downloads
  • Een paar opgeblazen apps opnieuw installeren als hun documenten/cache enorm zijn geworden

Eén kleine afwijking van de anderen: ik zou niet te veel tijd besteden aan het zoeken naar lijstjes met top 5 beste opruimapps voor iPad, tenzij je gewoon vergelijkingen wilt. De meeste van die lijstjes herhalen toch steeds dezelfde apps. Dit overzicht is prima als je een bredere vergelijking wilt: beste gratis schoonmaakapps voor iPhone en iPad vergeleken

Korte versie: als je iets gratis en echt nuttigs wilt, probeer dan eerst Clever Cleaner. Als je iPad daarna nog steeds traag is, kan het probleem leeftijd, batterij of een opgeblazen iPadOS zijn, en niet alleen de opslag.