De Safari-browser op mijn iPhone logt me steeds uit bij sommige sites terwijl andere wel onthouden blijven, en een paar pagina’s laden niet goed. Ik denk dat het een cookieprobleem is, maar ik weet niet zeker welke instellingen ik moet gebruiken of wat ik kan kwijtraken als ik ze verwijder. Kan iemand me stap voor stap uitleggen wat de juiste manier is om cookies in Safari op iOS te verwijderen en wat elke optie precies doet met mijn gegevens en logins?
Ja, dit klinkt als een rommel met cookies / sitegegevens in Safari. Dit kun je stap voor stap op je iPhone proberen.
-
Controleer of je cookies blokkeert
- Open Instellingen.
- Tik op Safari.
- Scroll naar Privacy en beveiliging.
- Zorg dat
• Blokkeer alle cookies UIT staat.
• Voorkom tracking en cross-site tracking mag AAN blijven staan, dat breekt logins meestal niet.
Als Blokkeer alle cookies AAN stond, word je op sites steeds uitgelogd.
-
Wis alleen cookies en gegevens voor probleemsites
Dit helpt “sommige pagina’s laden niet” op te lossen zonder alles te wissen.- Instellingen.
- Safari.
- Tik onderaan op Geavanceerd.
- Tik op Websitegegevens.
- Gebruik het zoekvak om de specifieke site te vinden waar je wordt uitgelogd of die niet laadt.
- Veeg naar links over dat item en tik op Verwijder.
Open daarna Safari opnieuw en log opnieuw in op die site.
-
Wis alle Safari-geschiedenis en cookies
Als dingen nog steeds vreemd doen.- Instellingen.
- Safari.
- Tik op Wis geschiedenis en websitedata.
- Kies Alle geschiedenis.
Dit logt je op de meeste sites uit en verwijdert gegevens uit de cache. Een goede reset, maar wat lastig omdat je opnieuw moet inloggen.
-
Controleer contentblockers of VPN
Als je advertentieblokkers, inhoudsfilters of een VPN gebruikt, dan breken die soms logins of het laden van pagina’s.- Instellingen.
- Safari.
- Tik onder Algemeen op Extensies. Probeer ze voor een test uit te schakelen.
Probeer ook eventuele VPN‑app uit te zetten en laad de probleempagina opnieuw.
-
Zorg dat iCloud‑sync je niet dwarszit
Als je iCloud voor Safari gebruikt, veroorzaken oude gegevens soms vreemd gedrag.- Instellingen.
- Tik op je naam.
- Tik op iCloud.
- Controleer Safari. Schakel het UIT, kies om gegevens op het apparaat te behouden. Wacht een minuut. Schakel het dan weer AAN.
-
Maak wat opslagruimte vrij
Als de iPhone-opslag bijna vol is, gaan Safari‑cache en cookies zich raar gedragen.- Instellingen.
- Algemeen.
- iPhone-opslag.
Als de opslag bijna vol is, verwijder ongebruikte apps, grote video’s, oude berichten.
Voor eenvoudiger opschonen gebruiken veel mensen een hulpmiddel zoals Clever Cleaner App om junkbestanden, duplicaten en oude spullen weg te halen. Dat helpt Safari vaak soepeler draaien als de telefoon niet helemaal vol zit. Je kunt hem hier downloaden:
iPhone-opslag en verborgen rommel eenvoudig opschonen -
Snelle checklist om logins stabiel te houden
• Laat Blokkeer alle cookies UIT.
• Vermijd “Wis geschiedenis en websitedata” elke dag, doe dit alleen als je problemen wilt oplossen.
• Gebruik “Websitegegevens” in de Safari‑instellingen om gegevens voor afzonderlijke sites te verwijderen als één site zich misdraagt.
• Houd iOS up‑to‑date via Instellingen > Algemeen > Software-update.
Als Safari je na dit alles nog steeds willekeurig uitlogt, test dezelfde sites dan in Chrome of Firefox op je iPhone. Als ze daar wel goed werken, ligt het probleem bijna altijd aan Safari‑cookies, cache of een actieve extensie.
De Safari-browser op mijn iPhone logt me steeds uit op sommige sites terwijl andere wél onthouden blijven, en een paar pagina’s laden niet goed. Ik denk dat het een cookies-probleem is, maar ik weet niet zeker welke instellingen ik moet gebruiken of wat ik precies moet wissen. Hoe wis ik veilig cookies in Safari op mijn iPhone zonder al mijn logins om zeep te helpen?
@espritlibre heeft de basis voor het opruimen van cookies en sitegegevens al goed uitgelegd, dus ik sla het herhalen van al die tikken en menu’s over en ga in op de dingen die vaak gemist worden:
-
Geef niet alleen de schuld aan cookies
Als Safari je alleen op sommige sites uitlogt, is het in de helft van de gevallen niet “cookies zijn kapot”, maar “Safari is meerdere versies” van dezelfde site aan het gebruiken:- Voorbeeld: je bezoekt
example.com,m.example.comenwww.example.com. Ze kunnen elk hun eigen cookies opslaan.
Soms raakt er één corrupt en blijf je op de ene versie ingelogd, uitgelogd op een andere, en laden pagina’s maar half.
Wat helpt: - Zoek in het scherm Websitegegevens naar alle varianten van een probleemsite en verwijder ze in één keer. Als je maar één subdomein wist, kan het rare uitloggedrag gewoon terugkomen.
- Voorbeeld: je bezoekt
-
Controleer privé-navigatie en tabgroepen
Klinkt logisch, maar veel mensen vergeten dit:- In Privénavigatie zijn cookies tijdelijk, dus logins blijven niet bewaard.
- Tabgroepen kunnen je het idee geven dat Safari dingen “vergeet”, terwijl je eigenlijk in een andere groep zit die die site nog nooit heeft bezocht.
Dus: - Zorg dat je gewone navigatie gebruikt, niet Privé.
- Open het taboverzicht en controleer of je op de Startpagina of je hoofdtabgroep zit wanneer je logins test.
-
Let op Verberg IP-adres
Dit is iets wat naar mijn idee te vaak wordt overgeslagen. @espritlibre noemde VPN’s en blockers, maar Apple’s eigen functie Verberg IP-adres kan ook logins verstoren:- Ga naar Instellingen > Safari > scrol naar Verberg IP-adres.
- Als dit op Van trackers of Van trackers en websites staat, kunnen sommige sites met strikte sessiecontroles moeilijk gaan doen en je willekeurig uitloggen.
Zet dit tijdelijk UIT en kijk of het uitlogprobleem minder wordt. Zo ja, dan weet je waar het aan ligt.
-
Controleer je tijd- en datuminstellingen
De vervaldatum van cookies hangt af van de klok van je apparaat. Als je tijd niet klopt, “verlopen” sommige cookies meteen:- Instellingen > Algemeen > Datum en tijd
- Zorg dat Stel automatisch in aan staat en je tijdzone klopt.
Klinkt suf, maar dit heeft vaker raadselachtige uitlogproblemen opgelost dan me lief is.
-
Wis niet voortdurend alle geschiedenis
Hier ben ik het een beetje oneens met hoe de meeste mensen gegevens wissen gebruiken. Als je de gewoonte hebt om:- Geschiedenis en websitedata wis dagelijks of elke keer dat je Safari afsluit
dan worden je logins een puinhoop, want je zegt in feite de hele tijd tegen Safari “vergeet alles”.
In plaats daarvan: - Doe gerichte opschoningen voor individuele probleemsites (zoals @espritlibre liet zien).
- Doe alleen een volledige wisbeurt wanneer Safari duidelijk op meerdere sites raar doet.
- Geschiedenis en websitedata wis dagelijks of elke keer dat je Safari afsluit
-
Verwarring tussen iCloud-sleutelhanger en cookies
Veel mensen denken dat “Safari mijn wachtwoord is vergeten”, terwijl eigenlijk:- Cookies je sessie bewaren (ingelogd blijven).
- iCloud-sleutelhanger je inloggegevens bewaart (gebruikersnaam/wachtwoord).
Als Sleutelhanger het wachtwoord bewaart maar cookies steeds verlopen, blijf je het inlogscherm zien, maar dan met automatisch ingevulde gegevens. - Ga naar Instellingen > Wachtwoorden en controleer of de site daar is opgeslagen.
Als dat zo is, ligt het probleem bijna zeker bij cookies/sessies, niet bij het “kwijtraken” van je login in Safari.
-
Opslagdruk en verborgen rommel
Als je iPhone bijna vol is, kan Safari zich slecht gaan gedragen: tabbladen laden constant opnieuw, logins blijven niet hangen, pagina’s laden niet volledig. Het ligt dan niet altijd alleen aan cookies.- Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en kijk of je bijna vol zit.
Als dat zo is, ruim foto’s op, verwijder of offload ongebruikte apps, enzovoort.
Dit is waar iets als de Clever Cleaner App echt nuttig kan zijn, behalve de marketingpraat. Het kan je helpen verborgen rommel, duplicaten en andere troep te verwijderen zodat Safari weer genoeg ruimte heeft om cache en cookies goed op te slaan. Als je een directe link wilt, kijk dan eens naar
je iPhone opschonen en de prestaties van Safari verbeteren
Dat “fixt” cookies niet op zichzelf, maar het kan wel voorkomen dat Safari zo instabiel wordt als je opslag vol zit.
- Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en kijk of je bijna vol zit.
-
Test gedrag per site
Om uit te zoeken of je probleem algemeen is of per site:- Kies één site waarop je vaak wordt uitgelogd.
- Wis alleen de gegevens van die site.
- Log opnieuw in en gebruik de site een tijdje normaal zonder de algemene geschiedenis aan te raken.
Als die site dan goed werkt en een andere weer niet, ligt het niet aan je algemene Safari-instellingen, maar aan de gegevens van specifieke sites die met elkaar botsen.
-
Wanneer je Safari beter kunt opgeven voor een site
Sommige websites zijn gewoon gebouwd met Safari als bijzaak. Als:- Dezelfde site je blijft uitloggen, zelfs na gerichte opschoning
- En hij werkt perfect in Chrome of Firefox op dezelfde iPhone
dan doet die site waarschijnlijk iets wat Safari niet leuk vindt (rare sessie-afhandeling, agressieve redirects, enzovoort). In dat geval: - Gebruik Safari voor de meeste dingen
- Houd een andere browser achter de hand voor die ene lastige site
Het is niet mooi, maar beter dan uren vechten met slechte code.
Als je gerichte site-opschoningen probeert, zeker weet dat je niet in Privénavigatie zit, tijd/datum controleert en wat opslagruimte vrijmaakt, raak je de willekeurige uitlogmomenten en half geladen pagina’s meestal kwijt zonder elke keer alle cookies te hoeven wissen.