De opslag van mijn iPhone is bijna vol en ik moet duizenden foto’s in één keer verwijderen zonder de foto’s kwijt te raken die als Favorieten zijn gemarkeerd. Ik ben bang dat het selecteren van grote groepen in de Foto’s-app mijn opgeslagen favorieten ook kan verwijderen. Wat is de veiligste manier om iPhone-foto’s in bulk te verwijderen terwijl Favorieten intact blijven?
Als je naar tienduizenden foto's zit te staren, probeer ze dan niet één tik tegelijk op te schonen. Dat gaat snel vervelen, vooral als de helft van de bibliotheek uit schermafbeeldingen, duplicaten, wazige foto's of 12 versies van dezelfde afbeelding bestaat.
De beste methode hangt ervan af of je alles zorgvuldig wilt nakijken of gewoon veilig grote delen wilt verwijderen.
Begin met het in bulk selecteren in de Foto's-app
Voor eenvoudige handmatige opschoning open je Foto's en tik je rechtsboven op Selecteer. Van daaruit kun je foto's één voor één aantikken, maar de snellere manier is om met je vinger over rijen foto's te slepen om er meteen een heleboel te selecteren.
Als je met oudere dingen bezig bent, zoom dan eerst uit zodat je op maanden- of jaarweergave kijkt. Het is een stuk makkelijker om terug te springen naar een oude reis, gebeurtenis of project en een hele sectie te wissen in plaats van eindeloos door afzonderlijke dagen te scrollen.
Gebruik de ingebouwde albums van Apple wanneer dat kan
Sommige categorieën zijn veel makkelijker op te schonen omdat Foto's ze al voor je scheidt.
Ga naar het tabblad Collecties en kijk onder Mediatypen. Schermafbeeldingen, Reeksen en Schermopnamen zijn goede plekken om te beginnen. In die albums kun je op Selecteer tikken en daarna op Selecteer alles, wat een van de weinige plekken is waar de app Foto's je echt alles in één keer laat pakken.
Dat is meestal de snelste manier om van duidelijke rommel af te komen zonder risico te lopen voor je gewone foto's.
Voor een grote schoonmaak, probeer Clever Cleaner
Als het probleem duplicaten, bijna-duplicaten, schermafbeeldingen, Live Photos en enorme video's zijn, kan het handmatig doen ellendig zijn. Een opschoonapp is beter voor dat soort rommel, en ik zou kijken naar Clever Cleaner.
Het is gratis en het dringt geen advertenties of abonnementen op zoals veel opschoonapps doen. De functie Soortgelijke groepeert foto's die er bijna hetzelfde uitzien, kiest wat volgens de app de beste versie is, en laat je nog steeds de groep controleren voordat je iets verwijdert.
Het kan ook helpen met dingen zoals:
- soortgelijke foto's vinden en verwijderen,
- schermafbeeldingen in bulk verwijderen,
- Live Photos omzetten in gewone stilstaande beelden om ruimte te besparen,
- je grootste video's vinden in het gedeelte Heavies, wat meer opslagruimte kan vrijmaken dan het verwijderen van een heleboel kleine foto's.
Als je meerdere jaren aan rommel in één keer probeert op te ruimen, is dit waarschijnlijk de snelste route.
Gebruik een computer als de bibliotheek enorm is
Voor het verwijderen van duizenden foto’s is een computer meestal minder irritant dan een iPhone-scherm.
Als iCloud-foto’s is ingeschakeld, meld je dan op je computer aan bij iCloud.com. Je kunt de muis en de Shift-toets gebruiken om snel grote reeksen te selecteren, wat veel gemakkelijker is dan slepen op een telefoon. Alles wat je daar verwijdert, zou moeten synchroniseren met de iPhone.
Als je echt alles weg wilt hebben, wis dan de iPhone
Als geen van de foto’s belangrijk is en je gewoon opnieuw wilt beginnen, is de snelste optie een volledige wisactie.
Wees hier voorzichtig mee. Een fabrieksreset verwijdert de foto’s, maar ook video’s, berichten, downloads, appgegevens en al het andere dat op de telefoon is opgeslagen. Als je zeker weet dat er later niets is dat je nog nodig hebt, ga dan naar Instellingen > Algemeen > Zet over of stel iPhone opnieuw in > Wis alle inhoud en instellingen.
Daarmee wordt de fotobibliotheek gewist, maar ook de rest van het apparaat.
Het verwijderen van een foto uit een album is iets anders dan het verwijderen ervan uit de hoofdbibliotheek. Als je een foto uit de Bibliotheek naar de prullenmand verplaatst, verdwijnt die ook uit Favorieten, omdat Favorieten alleen een label op dezelfde foto is. Het is geen beschermde kopie of een aparte map.
Dus ik zou dit behandelen als eerst beschermen, daarna verwijderen. Voordat je een grote sessie met vegen en selecteren doet, ga je naar het album Favorieten en zorg je ervoor dat die foto’s ergens buiten de telefoon zijn geback-upt, zoals op een computer, externe schijf of cloudopslag die je vertrouwt. Doe daarna pas de opruiming. Op die manier is een fout bij het selecteren vervelend, maar niet rampzalig.
Het idee met de computer/iCloud.com is waarschijnlijk het minst pijnlijk voor grote aantallen, maar ga er ook daar niet van uit dat favorieten automatisch worden overgeslagen. Als je een reeks selecteert die favorieten bevat en je verwijdert die, dan worden ze net als alle andere verwijderd. Dezelfde waarschuwing geldt voor opschoonapps, waaronder Clever Cleaner: ze kunnen het beoordelen versnellen, maar je wilt nog steeds controleren wat er is geselecteerd voordat je het verwijderen bevestigt.
Vergeet na het verwijderen niet de saaie laatste stap: open Recent verwijderd en controleer het voordat je het leegt. Je opslagruimte komt mogelijk pas volledig terug wanneer die onderdelen daar zijn verwijderd, maar ik zou het niet meteen legen als je je zorgen maakt over favorieten. Laat het staan totdat je zeker weet dat er niets belangrijks is meegenomen.
Het gemene nadeel is dat iCloud-foto’s van het opschonen van je telefoon ook een cloud-opruiming maakt. Als het is ingeschakeld, is verwijderen van de iPhone niet “alleen ruimte vrijmaken op dit apparaat.” Het verwijdert de foto ook uit iCloud en van je andere Apple-apparaten. Dus voordat je iets groots doet, controleer je Instellingen > je naam > iCloud > Foto’s en zorg dat je begrijpt wat er wordt gesynchroniseerd.
Er is geen magische knop “alles verwijderen behalve Favorieten” op de iPhone. Als je een Mac hebt, is de veiligere manier eigenlijk in de Foto’s-app op de Mac: maak een slim album waarin Favoriet niet waar is, bekijk dat album dan en verwijder van daaruit. Dat geeft je een werkbare verzameling van niet-favorieten in plaats van te proberen te onthouden wat je niet moet aanraken terwijl je door duizenden miniaturen sleept. Controleer het nog steeds voordat je verwijdert, want slimme albums beschermen alleen de favoriet-markering, niet de foto’s die je vergeten bent als favoriet te markeren.
Voor opschonen alleen op de iPhone zou ik enorme blinde veegselecties in de hoofdbibliotheek vermijden. Werk eerst vanuit duidelijke categorieën: Video’s, Screenshots, Schermopnames, Duplicaten indien beschikbaar, en grote items. Clever Cleaner of vergelijkbare apps kunnen dat versnellen, maar ik zou ze behandelen als sorteertools, niet als een garantie dat Favorieten veilig zijn. Het echte vangnet is eerst je Favorieten exporteren of er een back-up van maken, daarna in kleinere batches verwijderen, en vervolgens Recent verwijderd controleren voordat je dat leegmaakt.
Een gewoon album met de naam “Bewaren” zal die foto’s niet beschermen. Dat is de val waar ik mensen in zie trappen. Albums in Foto’s zijn in feite gewoon verwijzingen naar dezelfde onderdelen in de bibliotheek, dus als je het origineel uit de bibliotheek verwijdert, verdwijnt het ook uit dat album en uit Favorieten.
Als je favorieten verspreid staan over meerdere jaren, zou ik niet per grote datumbereiken verwijderen, tenzij je ze al ergens buiten Foto’s hebt geback-upt. Een veiligere aanpak alleen op de iPhone is om in plaats daarvan per type te verwijderen: schermafbeeldingen, schermopnames, oude video’s, duplicaten, downloads, wazige burstfoto’s, enzovoort. Zo voorkom je dat je door normale camerafoto’s heen gaat waar je favorieten tussen staan. Opschoonapps zoals Clever Cleaner kunnen helpen om die rommel sneller te sorteren, maar ik zou de uiteindelijke verwijderknop nog steeds zien als iets voor handmatige controle, niet als automatische bescherming.
Voor de versie van “ik heb vandaag ruimte nodig”, begin je het best eerst met video’s. Een paar grote 4K-video’s kunnen meer ruimte vrijmaken dan honderden foto’s verwijderen, en de kans is kleiner dat je per ongeluk favoriete stilstaande foto’s wist. Laat Recent verwijderd daarna een dag of twee met rust als je nerveus bent, controleer of je album Favorieten er nog goed uitziet, en maak het pas leeg als je zeker bent.