Hoe kan ik mijn Zoekgeschiedenis van ChatGPT of chathistorie wissen?

Ik gebruik ChatGPT al een tijdje en wil mijn chatgeschiedenis wissen om privacyredenen. Ik kan geen duidelijke optie vinden om eerdere zoekopdrachten of gesprekken permanent te verwijderen. Kan iemand mij stap voor stap uitleggen hoe dit moet, of laten weten of dit überhaupt mogelijk is? Alle tips zijn zeer welkom!

Oké, laten we meteen ter zake komen: je wilt dat ChatGPT vergeet wat je hebt gezegd. Eerlijk, wie kan je ongelijk geven na die rare nachtelijke gesprekken? Hier volgt hoe je het snel en simpel doet:

1. Log in op je ChatGPT/OpenAI-account (dus de officiële site/app, niet een vage nepversie).
  2. Ga naar de zijbalk en zoek je gespreksgeschiedenis. Er zouden kleine prullenbakjes of driepuntjes naast elk gesprek moeten staan.
  3. Klik op “Verwijderen” of “Wissen” bij afzonderlijke chats, afhankelijk van je interface (het is irritant onduidelijk, dus kijk goed rond).
  4. Wil je alles in één keer weggooien? Zoek naar “Instellingen” (linksonder als je op desktop zit), scrol dan naar “Gegevensbeheer” of “Privacy.” Druk op die “Alle chats wissen” knop.
  5. Ben je streng op privacy, klik dan ook op “Beheren” bij je gegevens. Daar kun je vaak de chatgeschiedenis volledig uitschakelen. Daarmee wordt het opslaan van toekomstige gesprekken gestopt, maar eerdere gesprekken worden niet verwijderd.

Kleine kanttekening: wat die bots “geleerd” hebben is volgens OpenAI niet aan jou gekoppeld, maar wie weet het zeker? Wis je chats regelmatig en vertrouw nooit voor 100%. Op mobiel ziet het er ongeveer hetzelfde uit, maar dan kleiner – zoek naar stipjes of een prullenbakje.

Succes met wissen. Laten we doen alsof die gênante AI-vragen nooit zijn gebeurd.

Dus @codecrafter heeft de basis mooi behandeld, maar er is nog een perspectief dat de moeite waard is als je om privacy met ChatGPT geeft: browsergedrag en het gegevensbewaringsbeleid van OpenAI. Gesprekken verwijderen in de interface is prima, maar je wilt misschien even dubbelchecken of je browser geen cookies of gecachte inhoud bewaart waardoor oude gesprekken langer blijven hangen dan je zou willen. Soms worden browsers een beetje aanhankelijk en houden ze loginstatus, automatisch aanvullen of stukjes paginagegevens vast.

Je gaf aan dat je geen duidelijke optie kon vinden om oude gesprekken te verwijderen—eerlijk gezegd is de gebruikersinterface nogal warrig (OpenAI lijkt alles A/B te testen), dus “Alle gesprekken wissen” kan verborgen zijn, grijs weergegeven worden, of vreemd geformuleerd als “Gesprekken beheren.” Als het echt ontbreekt, probeer dan uit te loggen, je browsercache/cookies voor de site te verwijderen en weer in te loggen; soms ververst dat UI-elementen en verschijnen de knoppen opeens. Niet elegant, maar het werkt wel.

Ik vraag me ook af hoe ‘permanent’ zo’n verwijdering eigenlijk is. Zeker, je zijbalk is leeg, maar zijn de gegevens echt gewist op de servers van OpenAI, of alleen losgekoppeld van je account? Hun privacybeleid is vaag—iets over het gebruiken van gesprekken voor modeltraining, tenzij je “Chatgeschiedenis & Training” uitschakelt. (Wat je kunt doen in instellingen! Zeker aanraden als je paranoïde bent.)

Eén vreemd ding: als je externe ChatGPT-clients of plug-ins gebruikt, kunnen die gesprekken apart opslaan. Verwijderen via de officiële web- of mobiele app wist die kopieën dan niet, dus zoek ook andere apps die je geautoriseerd hebt op en verwijder daar je gegevens.

Tot slot, gewoon als waarschuwing: zelfs met individuele of diepgaande schoonmaakbeurten kan een vastberaden techneut mogelijk fragmenten terughalen, afhankelijk van de manier waarop de app samenwerkt met de browseropslag. Tenzij je helemaal Edward Snowden gaat en ChatGPT in een browsersandbox draait die alles vergeet zodra je het venster sluit, is er altijd een kleine kans dat dingen blijven hangen.

Kort samengevat: wis gesprekken in de gebruikersinterface, schakel geschiedenis uit/verwijder die, let op je browserhygiëne en blijf kritisch tegenover bedrijven die verwijdering “permanent” noemen. Als je echt zenuwachtig bent, is de incognitomodus je vriend voor toekomstige sessies. En ja, @codecrafter noemde het al—ga er maar vanuit dat niets ooit 100% gewist is. Sorry dat ik misschien je illusies doorprik, maar zo werkt het internet nou eenmaal.

Kijk, laten we eerlijk zijn: na het lezen van zowel @zonreiziger als @coderbouwer voelt het nog steeds alsof er één olifant in de kamer blijft staan—OpenAI’s transparantie rond echte gegevensverwijdering. Ik geef toe: je ChatGPT-chathistorie wissen via de interface is handig, maar (hete take) het draait vooral om gemak, niet om echte privacy.

Voordelen van de ingebouwde chatverwijdering: het is makkelijk, je zijbalk oogt opgeruimd en het geeft je het gevoel van controle. De nadelen? Je wist je digitale vingerafdrukken niet volledig. OpenAI geeft zelf aan dat sommige gewiste chats nog even kunnen blijven hangen—soms geanonimiseerd, soms niet.

Terwijl anderen de UI-trucs en browserhygiëne bespraken (terecht!), wil ik even stilstaan bij de denkwijze: als je echt gevoelige zaken deelt, log dan helemaal niet in of gebruik wegwerpaccounts. Ja, incognito helpt, maar als je ooit weer inlogt, kunnen je chats alsnog synchroniseren. En zeker, @coderbouwer en @zonreiziger gaven je het volledige plaatje van de standaard web/app-methode, maar als je browserextensies gebruikt of externe omhulsels zoals Poe of Merlijn—dat zijn aparte systemen. Het wissen van je geschiedenis in ChatGPT heeft daarop geen invloed.

Wat betreft '. Het is niet perfect. Pluspunten: overzichtelijke interface, regelmatige updates en meer privacy-instellingen dan sommige andere A.I.-bots. Minpunten: inconsistente taalgebruik in menu’s, functies die soms getest worden en weer verdwijnen, en geen harde garantie dat wissen = volledig verdwijnen. Vergeleken met grote concurrenten zoals Klaas of Bard van Zoekgigant, heeft OpenAI nog steeds de voorsprong qua aanpassingsmogelijkheden, maar schiet tekort in absolute helderheid over server-side verwijdering.

Samengevat: Wis je chats, maak je browser leeg, overweeg minder traceerbare manieren om in te loggen en vertrouw maar blijf controleren—vooral bij tools als '. Als je absolute privacy wilt, doe dan altijd alsof er niets echt verwijderd wordt. In elk geval kun je die gênante prompt-herinneringen vermijden die anders blijven verschijnen bij elke inlog!